Achterklep gaat na openen stukje terug

Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

raspaardje schreef: 12.07.2023 - 09:56
Act-One schreef: 11.07.2023 - 21:49 Vandaag met de auto naar de dealer geweest, na een paar keer contact gehad te hebben, o.a. met verwijzing naar dit forum zijn de veren onder garantie vervangen
Had je nog garantie of heeft de dealer de veren kostenloos vervangen?
Hoe oud is jouw auto?
Volvo66ooit schreef: 11.07.2023 - 19:30 De monteur verzekerde mij dat deze vervanging onder de levenslange Volvo onderdelen-garantie valt.
En dit is goed nieuws.

Veel plezier met de nieuwe veren, heren....:-)
Beiden iig net nieuwste type.

Auto is uit 2019, garantie.... Tis natuurlijk aan de dealer om te bepalen hoeveel ze je er voor laten betalen.
raspaardje schreef: 12.07.2023 - 12:09 Jij gebruikt het woord "bang" in je post...;-)

Verder met je eens maar eerder door mij gedeeld; valt er precies uit te leggen wat een service- en slijtageonderdeel is of kan Volvo daar in de toekomst zijn eigen interpretatie op los laten? Of dekt onderstaande voldoende?

"De garantie geldt niet voor accessoires, merchandise, service- en slijtagedelen en onderdelen die volgens fabrieksinstructies periodiek vervangen moeten worden."

De bedieningsconstructie van een achterklep van een auto is natuurlijk geen slijtageonderdeel zoals filters en remblokken ;-)
Maar goed, gezien de verschillende versies in veren lijkt het er op dat het probleem bij Volvo is door gedrongen, de nieuwere type veren zijn echt anders dan eerdere versies.
Hopelijk blijft het probleem nu weg, de motor in deze nieuwe veer is echt een enorme klap stiller dan de oude.
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 12.07.2023 - 12:09 Jij gebruikt het woord "bang" in je post...;-)

Verder met je eens maar eerder door mij gedeeld; valt er precies uit te leggen wat een service- en slijtageonderdeel is of kan Volvo daar in de toekomst zijn eigen interpretatie op los laten? Of dekt onderstaande voldoende?

"De garantie geldt niet voor accessoires, merchandise, service- en slijtagedelen en onderdelen die volgens fabrieksinstructies periodiek vervangen moeten worden."
Tja… ‘by figure of speach’ natuurlijk. Echt bang word ik niet snel hoor :lol:
Het zal wel uitdraaien op ‘vrije interpretatie’ door de dealers met al dan niet getouwtrek nadien.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1357
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ter verduidelijking of de levenslange garantie ook geldt na vervangen in fabrieksgarantie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Volvo66ooit
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 27.02.2022 - 21:27
Locatie: Apeldoorn

teebee schreef: 12.07.2023 - 10:53 Al ben ik bang dat die mening van die monteur niet door alle dealers zondermeer zal worden gedeeld….
Het is geen mening maar een mededeling van de dealer. Ook laten de voorwaarden geen onduidelijkheid over de levenslange onderdelengarantie.
Volvo 66 | V40 | S60 | V60 II R-Design T4 Polestar | XC60 Recharge AWD T8 Ultimate 2024 denim blue
Verder: Fiat, Peugeot, Citroën, Mazda, Honda, Audi, Mercedes
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6930
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Volvo66ooit schreef: 12.07.2023 - 16:25
teebee schreef: 12.07.2023 - 10:53 Al ben ik bang dat die mening van die monteur niet door alle dealers zondermeer zal worden gedeeld….
Het is geen mening maar een mededeling van de dealer. Ook laten de voorwaarden geen onduidelijkheid over de levenslange onderdelengarantie.
Dit soort zaken blijven over het algemeen onderhevig aan interpretatie en geeft (te) vaak de (on)nodige diskussie.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

Het is nu gewoon een genot om de achterklep van de auto te bedienen, hij gaat zo mooi open en dicht nu.......
Dat jeeeheeeeehhhheeehh kkkkkkkkrrrrkkkkk geluid is helemaal weg...... Tis nu sssssssssssss klik.... maar dan nauwelijks hoorbaar...

Act = Blij
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
J33Bee
5th Gear member
Berichten: 1269
Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20

Miguel81 schreef: 11.07.2023 - 20:35

Hmm lijkt me toch een duidelijke bevestiging van een constructie fout in de veren en dat als/wanneer ze sneuvelen het komt door roest door vocht.
Schandalig dat dit voor de berijder geld kost. Iets met deugdelijk product...
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

J33Bee schreef: 13.07.2023 - 16:11
Miguel81 schreef: 11.07.2023 - 20:35

Hmm lijkt me toch een duidelijke bevestiging van een constructie fout in de veren en dat als/wanneer ze sneuvelen het komt door roest door vocht.
Schandalig dat dit voor de berijder geld kost. Iets met deugdelijk product...

Tja Volvo is niet het meest goedkope merk uit de Geely stal ;-)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
razorclaw
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07

Risrael schreef: 17.06.2022 - 10:58 Nee hij gaat volledig open en daarna weer een stukje naar beneden.
Hm... Dit fenomeen zag ik vandaag voor het eerst ook mijn V60 vertonen 😕
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

razorclaw schreef: 08.10.2023 - 18:27
Risrael schreef: 17.06.2022 - 10:58 Nee hij gaat volledig open en daarna weer een stukje naar beneden.
Hm... Dit fenomeen zag ik vandaag voor het eerst ook mijn V60 vertonen 😕
Wat is het bouwjaar en type veren? Overigens... bij de XC60 hebben ze WEL een terug roep actie gehad voor de achterklep veren (niet automatisch geloof ik)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
razorclaw
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07

Hij is van januari 2019 dus ik ga ervan uit dat het om de eerste (verkeerde) versie veren gaat.

Ik zat even te zoeken naar die terugroepactie maar heb alleen eentje gevonden waarbij er toch wel iets ernstigers met die veren kon gebeuren dan slechts dienst weigeren:
De elektrisch bedienbare hefarmen van de achterklep kunnen in koud klimaat bevriezen en slecht gaan werken. De hefarmen kunnen daarbij losraken van de klep.
(R89910)
Heeft iemand hier toevallig al bij Volvo Nederland gepeild naar hun standpunt cq. instructies aan de dealers t.a.v. hanteren van garantie/coulance?

Ben ook benieuwd of iemand hier de vervanging van de veren bij Scholten heeft laten uitvoeren zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik me bij ze meld.
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Gebruikersavatar
Act-One
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 07.02.2021 - 15:17
Locatie: Het Noorden

razorclaw schreef: 08.10.2023 - 22:35 Hij is van januari 2019 dus ik ga ervan uit dat het om de eerste (verkeerde) versie veren gaat.

Ik zat even te zoeken naar die terugroepactie maar heb alleen eentje gevonden waarbij er toch wel iets ernstigers met die veren kon gebeuren dan slechts dienst weigeren:
De elektrisch bedienbare hefarmen van de achterklep kunnen in koud klimaat bevriezen en slecht gaan werken. De hefarmen kunnen daarbij losraken van de klep.
(R89910)
Heeft iemand hier toevallig al bij Volvo Nederland gepeild naar hun standpunt cq. instructies aan de dealers t.a.v. hanteren van garantie/coulance?

Ben ook benieuwd of iemand hier de vervanging van de veren bij Scholten heeft laten uitvoeren zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik me bij ze meld.
Nee, die van mij is een maandje jonger, ik heb alles via de dealer in Groningen laten verhelpen (kosteloos)
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd :-D
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1073
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

razorclaw schreef: 08.10.2023 - 22:35 Hij is van januari 2019 dus ik ga ervan uit dat het om de eerste (verkeerde) versie veren gaat.

Ik zat even te zoeken naar die terugroepactie maar heb alleen eentje gevonden waarbij er toch wel iets ernstigers met die veren kon gebeuren dan slechts dienst weigeren:
De elektrisch bedienbare hefarmen van de achterklep kunnen in koud klimaat bevriezen en slecht gaan werken. De hefarmen kunnen daarbij losraken van de klep.
(R89910)
Heeft iemand hier toevallig al bij Volvo Nederland gepeild naar hun standpunt cq. instructies aan de dealers t.a.v. hanteren van garantie/coulance?

Ben ook benieuwd of iemand hier de vervanging van de veren bij Scholten heeft laten uitvoeren zodat ik weet wat ik kan verwachten als ik me bij ze meld.
Ik heb ze bij Scholten in Tiel laten vervangen. Kon erop wachten. De auto is van een leasemy dus of het onder garantie is gebeurd weet ik eerlijk gezegd niet. Maar is wel een bekend probleem.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Als het onderdeel eenmaal vervangen is bij de dealer dan zou een volgend falen na een paar jaar onder garantie moeten plaatsvinden: https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen

Maar ik ben het volledig met je eens dat het eigenlijk een non-conformiteit is en dat Volvo deze veren altijd kosteloos zou moeten vervangen.
Simpelweg omdat deze binnen een te korte termijn allemaal kapot gaan.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 904
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Vervangen is geen garantie dat het daarna goed blijft. Bij mijn auto van januari 2020 zijn beide veren binnen 2 jaar onder garantie vervangen. Opnieuw kraakt nu een van de veren. Omdat ik 2e eigenaar ben kan ik geen aanspraak maken op garantie, op zich natuurlijk ook logisch. Ik ben wel benieuwd wat mijn dealer straks nog kan doen met enige coulance als die veer het begeeft en vervangen moet worden. Het is en blijft een constructiefout die vroeg of laat altijd terug zal komen denk ik.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een dealer significante reparatiekosten zal voorrekenen gezien de eerdere vervanging van de gasveren.
Maar sommigen zullen het vast proberen.
Het kan afhankelijk van de relatie met de dealer toch ongemakkelijk voelen om een dergelijk punt zelf in te moeten brengen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
razorclaw
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 27.05.2020 - 12:07

Act-One schreef: 21.06.2023 - 16:46 Is het niet een idee om hier gezamenlijk iets richting de importeur mee te doen? Bedoel, waarschijnlijk weten ze het al, maar aan de andere kant, gezamenlijk optrekken en het dan niet direct in het negatieve kan volgens mij alleen maar positief zijn.
Het draadje van dit topic kon ik niet betrappen op terugkoppeling die iemand hier heeft gekregen op zulks contact met Volvo Car Nederland (VCNL).
Vandaar dat ik maar een poging heb gewaagd.

Ik heb dit specifieke topic aangehaald evenals soortgelijke draadjes in de fora in Engeland en Zweden om aan te geven dat het defect raken van de gemotoriseerde veren van de achterklep iets is wat erg vaak gebeurd ondanks de jonge leeftijd van onze V60s.
Ik heb ook aangegeven dat ik het vreemd vind dat vervanging van de veren voor de één - zelfs lang ná het verlopen van de garantieperiode - op €0 uitkomt waar anderen een factuur gepresenteerd krijgen van €215; €300; €380; €430; €511,90; €678; €740; of zelfs €1200 (de in dit topic genoemde bedragen die ik kon vinden).
Tevens heb ik gewezen op de door Volvo doorgevoerde wijzigingen in het ontwerp van de veren (31690924-->32296298-->32357571-->32384406) wat de indruk wekt dat er structureel iets mis is bevonden (en hopelijk verholpen).
En ja, ik heb ook de terugroepactie van de XC60s aangehaald.

De supersnelle en op vriendelijke toon geschreven reactie die ik terug heb gekregen, doet mij concluderen dat de importeur hier in elk geval niets (centraals) mee van plan is.
Zo wordt het gegeven dat de veren tot 3x toe zijn herontworpen uitgelegd als gevolg van het continue verbeteren van de producten en onderdelen en dus niet in reactie is geweest op ontwerpfouten. De situatie van de XC60 was zodanig verschillend dat daar destijds wél aanleiding was voor een terugroepactie maar onze V60 gevallen zijn daar blijkbaar te divers voor.
Verder is het wel of niet toepassen van coulance is volgens VCNL een beslissing voor de Volvo dealer.

Dat alles is nog geen antwoord op de vraag of dat standpunt zo blijft als wij gezamenlijk 'iets' zouden doen maar de vraag wordt dan: "Wát kunnen we gezamenlijk doen?".
Enfin, nu weten jullie in elk geval dat individueel bij VCNL aankloppen geen soelaas biedt t.b.v. het meer voorspelbaar maken van de (eventuele) kosten die 'lotgenoten' voorgeschoteld krijgen.
Nu: V60 2.0 T5 Momentum 250pk (2020-heden) - Mijn eerste Volvo!
Vóór Volvo: Golf 3-drs. 1.9 SDI 68pk (1999-2001); Focus 5-drs. 1.8 TDdi 90pk Collection (2001-2003); Focus 4-drs. 1.8 TDdi 90pk Ghia (2003-2006); Focus 5-drs. 1.8 TDCi 116pk Futura (2006-2008); Focus Wagon 1.6 101pk Titanium Business (2008-2013); Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost 160pk Titanium (2013-2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Goede actie!

Met een beetje een te verwachten resultaat. Hoe treurig ik dat ook vind.

Eenzelfde resultaat valt te verwachten met het dakraamrubber dat bij elke SPA Volvo simpelweg krimpt (daar schermt de dealer weer met Volvocar NL, letterlijke woorden van een dealer -> "Ik heb echter wel de mogelijkheid om bij Volvo Goodwill aan te vragen voor bepaalde reparaties, alleen is daarvoor wel een voorwaarde de auto volgens dealers specificaties worden onderhouden. Alleen moet ik vaststellen dat uw Volvo nadat deze bij ons is afgeleverd niet meer bij een dealer is binnen geweest, daarop vervalt ook de mogelijkheid om goodwill aan te vragen bij Volvo."

Oftewel, je wordt van het kastje naar de muur gestuurd. En er worden dingen bijgehaald (onderhoudsverplichting bij Volvo) die niets te maken hebben met deze imo non-conformiteit.

Nu antwoord op je vraag wat we gezamenlijk kunnen doen: naar de BOVAG geschillencommissie stappen? https://mijn.bovag.nl/uitspraken-geschillencommissie
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 904
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

raspaardje schreef: 10.10.2023 - 16:53 Eenzelfde resultaat valt te verwachten met het dakraamrubber dat bij elke SPA Volvo simpelweg krimpt
Het dakraamrubber is in mijn V60 ook onder garantie vervangen bij de 1e eigenaar, ongeveer in dezelfde tijd als de veren (binnen 2 jaar na afleveren) Ik moet zeggen dat die tot nu toe prima in model blijft.
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Omdat het nu gelijmd is, hier is een technisch bulletin vanuit Volzo zelf over.
Genoeg mensen waarbij dit issue buiten de garantieperiode valt en die het dus zelf moeten betalen. Terwijl imo ook hier sprake is van non-conformiteit.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”