S60 2.4T gaat op gas rijden

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Reknoj
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.10.2021 - 09:47

Morgen een spannende dag, mijn benzine drinkende 2.4T uit 2002 met 121000km op de teller krijgt een prins LPG installatie bij Agatech. Ik ben erg benieuwd hou dit gaat aflopen. Met de huidige benzine prijs wordt het rijden wel een erg dure grap, en 98 cent voor een liter LPG klinkt erg goed. Ik hoop dat ze eenvoudig de tankopening achter het benzineklepje kunnen maken, want ik heb niet veel zin in een extra gat ergens in de bumper of spatbord.

Zijn er forumleden die dit ook gedaan hebben, en wat zijn de ervaringen?

Ik zal een update geven over de ervaringen na het inbouwen.
S60 2.4 T 2003
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

wat voor formaat tank laat je erin leggen? Ik dacht zelf dat 72l bruto past(verzonken in reservewiel bak dan)

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Hier een S60 2.5t uit 2008. LPG (Vialle LPi) met 67 liter ringtank en klepsmering laten inbouwen in 2018 bij 250.000 km.
33.200 en 10 maanden km later het inbouw bedrag terugverdiend.

Geen moment spijt van gehad. Gasvuller zit in de bumper, had ik liever achter het klepje gewild maar volgens de inbouwer uit Assen zou het vullen dat 2 keer zo lang duren.
Ook het schakelaartje van Vialle wou ik wel onder de ECC hebben, was te groot volgens hem.
Inmiddels weet ik dat het vullen net zo goed van achter het klepje kan dus de volgende auto die ik op LPG laat zetten krijgt dat zeker weten. En de schakelaar zit nu toch naast de schakelaars onderin de ECC, zelf maar gedaan want ruimte zat.

Was ook nog van plan de dop van de vul opening in de kleur van de auto te spuiten, maar mijn vriendin laat de doppen wel eens liggen bij tankstations... Nou oke nog maar 1 keer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Reknoj
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.10.2021 - 09:47

Inmiddels een halfjaar en ruim 10.000km verder. In de S60 2.4 T is een Prins VSI 11 installatie ingebouwd door agatech uit Eck en Wiel. Het ziet er allemaal netjes uit onder de kap. Alleen jammer dat ze de vulopening niet onder het klepje wilden inbouwen, het zit nu in het zwarte gedeelte van de achterbumper rechtsonder. De eerste ervaring is dat het weinig uitmaakt voor het gevoel of je op gas of benzine rijdt. Het enige probleempje was een kleine stotter bij het overschakelen van benzine naar gas bij het starten van een koude motor. Dat doet de wagen vrijwel niet meer na het bijvullen en afpersen van het koel system nadat de ordinateur de boodschap coupe le moteur gaf (Mijn wagen spreekt Waals). Ook is de thermostaat vervangen op mijn verzoek.

Het enige probleempje is nu de nog steeds lage stand van de temperatuurmeter, binnenkort maar eens gaan vragen aan mijn lokale garage Berkhouwer die alle onderhoud aan mijn auto doet.

Het verbruik is niet noemenswaardig toegenomen, het ligt zoals gewoonlijk tussen de 10 à 11 liter brandstof per 100km. Het blijven dorstige broeders die oude Volvo's, als je ze met fluwelen voet berijdt dan kun je op een horizontale snelweg soms op 7.4 liter per 100km krijgen. Maar daar houdt het toch echt op. Gelukkig komt de gasprijs weer op een normaal niveau, ik heb laats zelfs weer voor 64.9 cent per liter getankt.

Het tanken zelf gaat redelijk gemakkelijk. De vulopening in mijn auto bestaat uit een groot schroefdraad waar je een adapter indraait. Dat werkt prima voor de NL/UK bajonet opening. Wel maak ik altijd even het schroefdraad schoon om te voorkomen dat er stof en zand in de tank komt. Voor de Belgisch/Duitse adapter is het wat lastiger. Die sadisten hebben een schroefdraad aansluiting die soms met je eigen adapter eraf loopt. Sinds mijn eerste Duitse LPG tankervaring heb ik dus altijd een waterpomptang in het dashboardkastje liggen (TIP voor je wintersportreis!). Ook de Franse schoteltjes adapter is even wennen.

De kosten, tja... Die zijn gewoon fors. De totale inbouw koste 2479,69 Euro. Afschrijvend in 5 jaar (in 1 jaar mag als startend ondernemer) komt neer op 42 Euro per maand (202 bij 1 jaar). De LPG opslag is 110 Euro per kwartaal (bovenop de niet misselijke 218,76), ongeveer 37 Euro per maand. Komt dus neer op minstens 79 Euro extra vaste kosten per maand.

De baten, die zijn gelukkig ook fors. In mei 2022 betaalde ik voor 300 liter brandstof (benzine) 546 Euro ex, 660 incl BTW.
In november 211,25 ex, 255,61 inclusief. Een verschil van maar liefst 404,39 Euro.
((660-255,61)-79= 325,39)
Met de vaste kosten eraf hoef je per maand zo'n 325,39 Euro minder aan brandstof te betalen bij een kleine 20000km p/j (wat ik rijd aan km). Dat is een aardig bedrag, als ik mijn andere maatregel (de zonnepanelen op het dak) erbij optel betaal ik nu in december gemiddeld (325,39 + 198,66) 524,05 Euro minder per maand aan min of meer vaste lasten. Ik weet niet hoe het met jullie forumleden zit, maar voor mij is dat zeer serieus geld.

Het installeren van de gasinstallatie paste zeer goed in mijn streven om mijn maandelijkse kostenafdruk flink te verkleinen. Verder geeft het me een zeer goed gevoel dat ik op een afvalproduct van het olieraffinageproces rij, en tegelijkertijd minder fijnstof en andere rommel de lucht inblaas. Nu maar hopen dat de kleppen heel blijven ;-)
S60 2.4 T 2003
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”