Volvo tractoren zijn er idd geweest

robuste maar loei sterke tractoren..
Het verhaal achter Volvo - Valmet - Valtra
1832 - Munktell
Theofron Munktell start een landbouwmechanisatiebedrijf in Eskiltuna, Zweden. Samen met zijn ingenieur Johan Thermaenius ontwikkelt hij de eerste Zweedse stoommachine, Förstlingen (‘de eerste’), en de eerste tractor op wielen: een grootse machine van 8 ton en ca. 30 pk.
1844 - Bolinder
De gebroeders Bolinder starten een landbouwmechanisatiebedrijf en metaalgieterij in Stockholm, Zweden, die zich specialiseert in het bouwen van motoren. In 1893 bouwen ze de eerste 1-cilinder verbrandingsmotor. Rond 1900 brengt Bolinder een 2-slag motor op de markt die op ruwe olie loopt en verovert hiermee een marktaandeel van 80% in de scheepvaartmotorenmarkt.
1924 - Bolinder-Munktell
Bolinder en Munktell besluiten hun krachten te bundelen en zo ontstaat Bolinder Munktell, dat ook zeer bekend wordt onder de afkorting BM.
1927 - Volvo
De Zweden Assar Gabrielsson en Gustaf Larson beginnen aan de verwezenlijking van hun gemeenschappelijke droom: een Zweedse auto. 14 april 1927 is de officiële start van Volvo (dit betekent ‘ik rol’) een feit.
1943/1944 - Volvo
Door de Tweede Wereldoorlog komt er een verbod op het produceren van ‘luxe’ goederen, waaronder dus ook de auto, en ging Volvo zich in 1943/1944 bezig houden met de productie van de ‘broodnodige’ landbouwtractoren. Hiervoor besloot Volvo een sterke partner met ervaring op te zoeken en vond die in Bolinder Munktell.
1950 - Volvo BM
Volvo neemt Bolinder Munktell over en zo ontstaat Volvo BM, fabrikant van de legendarische T350 Boxer
1951 - Valmet
Het Finse staatsbedrijf Valtion Metallitehaat komt na de oorlog zonder werk te zitten en legt zich onder de naam Valmet Corp. toe op de productie van tractoren. De voormalige ‘State Rifle Factory’ Tourula Works in Jyväskylä, Finland, wordt de thuisbasis van de tractorproducent. Het eerste model is de Valmet 15, een kleine tractor met 15 pk.
1957 - Valmet
De Valmet 33D wordt gelanceerd. De eerste Valmet gebaseerd op het unieke concept dat de brandstoftank in het chassis geïntegreerd wordt. De prestaties zijn voor deze tijd indrukwekkend: 37 pk, 6+2 versnellingsbak, 1350 kg hefcapaciteit en een maximum snelheid van 28,5 km/h.
1969 - Valtra
Valmet werkt nauw samen met de diverse werktuigenproducenten en brengt diverse uitgebalanceerde combinaties van tractor en werktuig op de markt onder de naam Valtra. Later richt Valtra zich meer op de industriële markt en maakt o.a. voor Finnair een sleepwagen voor vliegtuigen.
1979 - Volvo BM Valmet
Volvo BM en Valmet besluiten samen een perfecte Scandinavische tractor te ontwikkelen en onder de naam Volvo BM Valmet op de markt te brengen.
1985/1987 - Valmet
Valmet koopt alle Volvo BM aandelen. In 1987 rolt de laatste serie Scandinavische tractoren met Volvo-trekjes van de lopende band, de Volvo BM Valmet 2005/2105.
1994 - Sisu Valmet
De Finse staat verkoopt al haar aandelen aan Sisu Corporation. De tractoren verschijnen nu onder de naam Sisu Valmet op de markt.
1997 - Valtra Valmet
Sisu wordt overgenomen door multinational Partek, die de bedrijfsnaam verandert in Valtra Inc. De naam Sisu verdwijnt en er wordt besloten de naam Valtra weer bij de tractoren te betrekken. Vanaf 1 januari 1998 staat de naam Valtra Valmet op de tractoren. Echter Partek had bij de overname al besloten dat de tractornaam Valtra Valmet niet lang gebruikt zou worden.
2001 - Valtra
Tijdens het 50-jarig jubileum in januari 2001 wordt de nieuwe tractornaam onthuld: Valtra. Het logo is een samensmelting van vele jaren historie. De metaalkleur verwijst naar het oorspronkelijke bedrijf (Valtion Metallitehaat), de iets grotere V verwijst naar Valmet en naar de V die in de jaren ’60 op de radiator pronkte, maar ook naar Volvo