Advies schokdempers (nivomats) V70 1999

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Vandaag nieuwe remschijven en blokken aan de voorzijde laten monteren op mijn V70 2.5 10V Sportline Aut. Vanochtend toen ik de auto bracht gelijk gevraagd of er een oorzaak gevonden kon worden waarom mijn auto niet recht staat, rechtsachter staat de auto hoger dan links. Ik verwachtte een gebroken veerpoot of lekke schokdemper links; het bleek dat laatste te zijn. Tot zover weinig aan de hand, een setje goede schokdempers kost immers ook de wereld niet.....maar toen werd mij verteld dat er geen gewone schokdempers onder zitten maar nivomats ! Ik kende ze wel maar heb eerlijk gezegd nooit geweten dat ze ook onder mijn auto gemonteerd zitten, en ik heb deze auto toch alweer ruim 7 jaar. (ik heb wel vaker onder mijn auto gelegen maar telkens aan de voorzijde, nog nooit achter :-) )

De prijs voor een set nieuwe viel mij wel tegen, origineel Volvo (Sachs) heb je het zomaar over € 500 per stuk, de ogenschijnlijk identieke aftermarket Sachs-versie, oftewel zonder het Volvo-logo erop, kosten grofweg de helft; wat ik nog steeds een best bedrag vind maar dat even terzijde. Daarom heb ik de volgende vragen:

- Is het ook mogelijk om 'gewone' schokdempers te monteren i.p.v. nivomats? Of is het te adviseren om dat juist niet te doen en ze te vervangen voor nieuwe nivomats?
- Als ik ze ook kan (laten) vervangen voor gewone schokdempers, kan dat dan 1 : 1 vervangen worden of moet er meer worden aangepast, bijvoorbeeld de veren?

Ervaringen en advies hierin wordt bijzonder gewaardeerd, bij voorbaat dank.

Xander
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Als je gewone schokdempers achter plaatst moet je ook aangepaste veren monteren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Twee retour vragen;
Hoe lang wil je nog met de auto blijven rijden?
Hoe vaak rij je vol bepakt en lange afstanden?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Walter schreef: 23.07.2022 - 06:58 Twee retour vragen;
Hoe lang wil je nog met de auto blijven rijden?
Dat hangt er vanaf, òf tot het moment dat er nergens benzine meer te verkrijgen is en een overstap naar (deels) elektrisch rijden echt onvermijdelijk is, òf totdat hij er vanzelf definitief mee ophoudt....e.e.a. afhankelijk welk moment eerder komt :) Maar aangezien hij 'pas' net de 340.000 km heeft aangetikt verwacht ik dat laatstgenoemde moment nog wel even kan duren.
Walter schreef: Hoe vaak rij je vol bepakt en lange afstanden?
Niet zo vaak meer als in het verleden, de kinderen worden ouder hebben en gaan steeds meer hun eigen weg, al of niet met hun eigen auto; ik denk dat momenteel bij minstens 95% van de kilometers die gereden worden er 1 of 2 mensen in de auto zitten. In dat opzicht heb ik eigenlijk geen gezinsauto meer nodig, maar mijn classic gaat echt de deur niet uit :lol:
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Marcelvg
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 06.03.2016 - 21:21

Bij volvo estate in Obdam ligt er 1 gebruikt 125euro
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Gezien, maar die is volgens mij voor een verlaagd chassis, de mijne heeft standaard rijhoogte. Los daarvan, als ik de foto's eens uitvergroot bekijk vind ik hem er ook niet echt fris uitzien, voor zover dat iets zegt natuurlijk. Evengoed bedankt voor het meedenken, wordt wel zeer gewaardeerd :)
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19426
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Op basis van verwachte "levensduur" en gebruik zou ik overwegen normale dempers en veren aan te schaffen. Anders kan je met een gerust hart de vervangende Sachs dempers zonder VOLVO logo nemen.
Ik verwacht dat dit niet veel duurder is dan een nieuwe set dempers met veren. (Je moet daarvoor géén "wobble bobble" merk nemen.)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
gero
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 04.03.2011 - 17:52

Ik had toen op mijn Volvo 850 10-klepper , die ook uitgerust was met nivomats, voor en achter vervangen door Bilstein B6 i.c.m. verlagingsveren.
Bilstein B6 zijn wel sportdempers, je kan ook gewoon de B4 uitvoering pakken , wel moet je de achterveren, die specifiek voor de nivomats zijn , vervangen.
Gero & Lara -Volvo V70R 2007
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik heb met de V70 gewisseld naar Monroe Reflex en die bevielen goed omdat ze net een klein beetje of iets "stijver of harder" zijn dan de Sachs vering. Sachs beweegt iets meer in de bochten is mn beleving.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
H.Boering
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 09.07.2022 - 21:22

Ik zal weer voor nivomats gaan aan gezien je nog jaren blijft rijden. Voor normale schokbrekers zijn 2 aanpassingen nodig stuggere schroef veren en aanpassing voor de schokbrekers die smaller zijn. Zelf heb ik ze onder mijn S80 zitten maar had voor mij niet gehoeven,ik vind ze behoorlijk slap als ik de Volvo pak en op niveau te stug in de kont( nu Barst het wel van veel drempels in mijn woonwijk ).
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Issue inmiddels deels opgelost, de keuze ging tussen een set 'gewone' schokdempers + veren of nieuwe nivomats. Gezien de prijzen van de nivomats en de moeilijke leverbaarheid ervan had ik al gekozen voor de eerste optie.........totdat ik online ineens een set nieuwe nivomats tegenkwam; exemplaren van Sachs en dus vanzelfsprekend met het Sachs-artikelnummer erop maar deze zijn wel identiek aan de originele van Volvo maar dan zonder het Volvo-logo en Volvo-artikelnummer (Volvo kocht ze destijds in bij Sachs)

Voor € 426 liggen ze eind aankomende week bij mij thuis, daarvoor moeten ze wel uit een magazijn in Noord Frankrijk komen, maar so what? Nu nog onder de auto maar daar heb ik gelukkig een goed adresje voor :-D
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

xgeering schreef: 24.07.2022 - 15:06 Issue inmiddels deels opgelost, de keuze ging tussen een set 'gewone' schokdempers + veren of nieuwe nivomats. Gezien de prijzen van de nivomats en de moeilijke leverbaarheid ervan had ik al gekozen voor de eerste optie.........totdat ik online ineens een set nieuwe nivomats tegenkwam; exemplaren van Sachs en dus vanzelfsprekend met het Sachs-artikelnummer erop maar deze zijn wel identiek aan de originele van Volvo maar dan zonder het Volvo-logo en Volvo-artikelnummer (Volvo kocht ze destijds in bij Sachs)

Voor € 426 liggen ze eind aankomende week bij mij thuis, daarvoor moeten ze wel uit een magazijn in Noord Frankrijk komen, maar so what? Nu nog onder de auto maar daar heb ik gelukkig een goed adresje voor :-D
Helaas, toch te vroeg gejuicht, vandaag de annulering van de bestelling ontvangen en daarbij de bevestiging dat het geld wordt teruggestort op de creditcard omdat de nivomats toch niet leverbaar blijken >_< Daarom toch maar verdiepen in schokdemper/chassisverensets. Wordt vervolgd........
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Jammer, was ook wel bijna te mooi om waar te zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

lint schreef: 25.07.2022 - 23:54 Jammer, was ook wel bijna te mooi om waar te zijn.
Eens, en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo. Echt verbazen doet het me dan ook niet; het was vooraf ook een bewuste keuze om met creditcard te betalen, dan loop je toch iets minder financieel risico.

Hoe het ook zij, nu oriënteren op chassisveren/schokdemper sets. Voor de chassisveren neig ik naar de Monroe SP0324, dat zijn eigenlijk standaard veren (SP0729) maar dan versterkt: draaddikte 13,5 mm vs. 12,7 mm; ik veronderstel dat deze net iets meer kunnen dragen, zal het niet veel nodig hebben maar het idee van net iets meer capaciteit vind ik wel prettig. Prijstechnisch zijn ze ongeveer gelijk, daar hoef je het niet voor te laten.

Aansluitend kan ik deze combineren met standaard Monroe vervangingsschokdempers, type G21632, maar wellicht ook met Bilstein B4; als ik links en rechts ervaringen lees op forums, ook bij andere merken, scoren de Bilsteins wel iets beter....maar ze zijn ook wel iets duurder in aanschaf; is geen ramp maar toch.
Hoe de gewone schokdempers van Sachs zijn weet ik niet.

Iemand advies/ideeën/ervaringen/tips/aanvullingen?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb bij onze C70 gekozen voor originele veren en Sachs schokdempers.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
meine_xc70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.03.2020 - 11:05
Locatie: Brabant

xgeering schreef: 22.07.2022 - 21:14 De prijs voor een set nieuwe viel mij wel tegen, origineel Volvo (Sachs) heb je het zomaar over € 500 per stuk, de ogenschijnlijk identieke aftermarket Sachs-versie, oftewel zonder het Volvo-logo erop, kosten grofweg de helft; wat ik nog steeds een best bedrag vind maar dat even terzijde.
Ik heb in maart de schokbrekers achter door nivomats laten vervangen op mijn V70XC. De garage heeft een gebruikte set (beide kanten) gemonteerd, kostte €250. Geen idee waar mijn garage de onderdelen voor de 850/V70 vandaan haalt, maar het vinden leek niet echt een probleem te zijn.

Met 4 of 5 plus bagage zijn nivomats een verademing!

//meine
--

meine
V70 XC 1998
Gebruikersavatar
Thorestate
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.08.2021 - 14:31

Hoi, ik heb pas nieuwe Nivomat 's besteld in Amerika.
Voor mijn V70 2.5FT R-design uit 2010.
Het was nogal een speurtocht naar het juiste artikel nr.
Maar gelukkig via een ander forum kunnen uitvinden hoe je de code op je Vin-code sticker kunt interpreteren.
Waardoor ik dus het artikel nr. kon vinden.
Hiermee ben ik vervolgens op het web gaan zoeken en kwam ik bij New Autoparts.com .
Daar hadden ze de juiste Nivomat met het juiste Volvo artikelnummer voor mijn V70 .
Hier kwam de prijs voor 2 nieuwe op €868,-
Helaas kwamen er later in de verzending toch nog invoerrechten bij à €200,- pffff
Maar goed altijd nog beter dan meer dan €1800,- elders.
Ik ga ze in de kerstvakantie monteren, als het goed is moet het passen....we gaan het meemaken 🙂.
jjcbemnel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2016 - 14:43

xgeering schreef: 24.07.2022 - 15:06 Issue inmiddels deels opgelost, de keuze ging tussen een set 'gewone' schokdempers + veren of nieuwe nivomats. Gezien de prijzen van de nivomats en de moeilijke leverbaarheid ervan had ik al gekozen voor de eerste optie.........totdat ik online ineens een set nieuwe nivomats tegenkwam; exemplaren van Sachs en dus vanzelfsprekend met het Sachs-artikelnummer erop maar deze zijn wel identiek aan de originele van Volvo maar dan zonder het Volvo-logo en Volvo-artikelnummer (Volvo kocht ze destijds in bij Sachs)

Voor € 426 liggen ze eind aankomende week bij mij thuis, daarvoor moeten ze wel uit een magazijn in Noord Frankrijk komen, maar so what? Nu nog onder de auto maar daar heb ik gelukkig een goed adresje voor :-D
Potverdikkie,
Meneer u bent een mazzelaar voor dat geld!!
V70 '99 2.4 170pk luxury-line handgeshakeld dark olive green
jjcbemnel
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.11.2016 - 14:43

xgeering schreef: 25.07.2022 - 20:33
xgeering schreef: 24.07.2022 - 15:06 Issue inmiddels deels opgelost, de keuze ging tussen een set 'gewone' schokdempers + veren of nieuwe nivomats. Gezien de prijzen van de nivomats en de moeilijke leverbaarheid ervan had ik al gekozen voor de eerste optie.........totdat ik online ineens een set nieuwe nivomats tegenkwam; exemplaren van Sachs en dus vanzelfsprekend met het Sachs-artikelnummer erop maar deze zijn wel identiek aan de originele van Volvo maar dan zonder het Volvo-logo en Volvo-artikelnummer (Volvo kocht ze destijds in bij Sachs)

Voor € 426 liggen ze eind aankomende week bij mij thuis, daarvoor moeten ze wel uit een magazijn in Noord Frankrijk komen, maar so what? Nu nog onder de auto maar daar heb ik gelukkig een goed adresje voor :-D
Helaas, toch te vroeg gejuicht, vandaag de annulering van de bestelling ontvangen en daarbij de bevestiging dat het geld wordt teruggestort op de creditcard omdat de nivomats toch niet leverbaar blijken >_< Daarom toch maar verdiepen in schokdemper/chassisverensets. Wordt vervolgd........
Oeps,
Te vroeg gejuicht voor je haha.
V70 '99 2.4 170pk luxury-line handgeshakeld dark olive green
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”