Pagina 1 van 1
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 24.07.2022 - 11:45
door Volvo-Renkum
Sinds 2 maanden ben ik in het bezit van een S40 2.0 Edition II (2008) (5 bak). Gekocht met 45.900 km. op de teller en 6 maanden Bovag garantie. Van de 1e eigenaresse die de auto om de 3 a 4 duizend naar een Volvo dealer voor onderhoud bracht. Ondanks de vele vingerafdrukken door zonnebrandcreme op de zwarte lak, een mooie en compleet uitgevoerde auto. Eigenlijk een mini S80 en nog een echte Volvo om te zien. Het gemiddeld verbruik is momenteel ruim 1 op 15. Voor een 2 liter best netjes.
Vanaf het begin merkte ik dat de auto nog wel sterk inhield, enigszins 'verzuurd' reed. Ben ervan uitgegaan dat dit wel zou verdwijnen, door flinke afstanden te rijden, wat ook de bedoeling was en waarvoor 'ie is aangeschaft. Dagelijks rij ik zo'n 180 km. (snelweg) met de wagen. Intussen is dit gedrag bijna geheel verdwenen na een HHO behandeling en een toevoeging bij de brandstof bij TPR in Nieuwveen. Inmiddels staat de teller op 51.250 km.
Ook merkte ik dat er sprake is van een trilling voelbaar tijdens het starten van de motor. Zowel in het koppelingspedaal alsmede zichtbaar in de versnellingspook. Hier maak ik me nog het meest druk om. Wat zou dit kunnen zijn? Is dit normaal? Baksteun of motorsteun? Slijtage vliegwiel?
Iemand hier ervaring mee?
Groet, Dick
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 26.07.2022 - 09:46
door Nick V50 Sport I
Hi,
Trillingen kunnen uit nogal wat verschillende oorzaken hebben. Bij starten denk ik in eerste instantie aan een onregelmatige loop van de motor.
Bij mijn 2.0 werd dat veroorzaakt doordat de bougies van cilinder 2 en 3 tot over hun hals in de olie stonden, afkomstig van een lekkende klepdekselpakking.
Wanneer je wilt uitsluiten en je hebt zelf enige sleutelervaring is het gewoon een kwestie van de bobines van cilinder 2 en 3 even van de bougie af te halen
en met een wattenstaafje aan een stokje kijken of er in de diepte olie staat. Zo ja, dan kan jouw garage dit mogelijk binnen de garantie verhelpen.
Wil de garage het niet verhelpen dan is het goed zelf te doen (het is klepdeksel! en niet koppakking).
Is het niet de oorzaak, dan moet je even verder zoeken.
Suc6
P.S. Overigens gefeliciteerd: 2008 / 46000 km en elke 3000 een beurtje dat zijn dan gewoon de jaar-beurten geweest (bij X-kilometer of na 1 jaar onderdelen)!
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 26.07.2022 - 16:39
door Volvo-Renkum
Bedankt Nick voor je uitvoerige reactie. De 60.000 beurt nadert nu snel. De teller staat tegen de 52000 aan. Wekelijks komen er zo'n 800 bij. Over enkele weken laat ik de wagen even keuren, bij mijn dealer in Arnhem. Met deze aandachtspunten (+ af en toe is het moeilijk schakelen van 3 naar 4). Blijf gewoon de auto gebruiken, daarvoor is 'ie immers gemaakt, en dagelijks flinke afstanden maken.
Ben ook beslist wel heel blij met deze aankoop. Uiterlijk mooi sausje van S60 en S80 uit die tijd. Hoewel ik een echte 5 cilinder fan ben, ben ik erg in mijn sas met deze 2.0 4 cilinder. Kettingaandrijving. Vandaag reed ik 6,5 liter gemiddeld op 100 kilometer (ruim 1 op 15!). Dat deden de 5 cilinders nooit.
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 27.07.2022 - 08:48
door corsa_gsi
Als je dagelijks 180 km moet rijden, dan kan je nog overwegen er LPG in te bouwen.
Dat kost zo'n 2000 tot 2500 euro (B-merk tov Prins).
Dat haal je er makkelijk uit.
180 km per dag * 5 = 900 per week = 47000 km per jaar.
Ik haal met mijn T5 op LPG ongeveer 1 op 9 tot 10 bij alleen snelweg (afhankelijk van de drukte).
**** on topic ****
Heeft een 2.0 met handbak een dubbel massa vliegwiel?
Zo ja dan kan dat ook de trillingen veroorzaken.
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 27.07.2022 - 13:04
door Volvo-Renkum
Bedankt corsa_gsi voor je reactie.
Weet niet of die een dubbel massa vliegwiel heeft, maar heb eerder ook gelezen dat het vliegwiel dit soort klachten veroorzaakt, en dat reparatie een flinke kostenpost betreft (als er daadwerkelijk iets mee aan de hand is). Ik houd hier wel degelijk rekening mee, puur omdat het me bij andere auto's zo nooit is opgevallen.
Ik hoop dat mijn Volvodealer hier verstand van heeft en dit wil beoordelen tijdens de keuring.
Twijfel nog wel over de inbouw van gas. Weet niet of een ring tank bij een S40 tot de mogelijkheden behoort, dus ingebouwd op de plek waar normaal gesproken het reservewiel ligt. Jij wel?
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 27.07.2022 - 14:28
door corsa_gsi
Volvo-Renkum schreef: ↑27.07.2022 - 13:04
Twijfel nog wel over de inbouw van gas. Weet niet of een ring tank bij een S40 tot de mogelijkheden behoort, dus ingebouwd op de plek waar normaal gesproken het reservewiel ligt. Jij wel?
Ik heb een 55 (bruto) / 47 (netto) liter ringtank i.p.v. thuiskomer in de V50 zitten.
Trilling voelbaar koppelingspedaal en versnellingspook
Geplaatst: 27.07.2022 - 20:38
door Volvo-Renkum
Bedankt weer voor je reactie en nuttige info. Op basis hiervan ga ik nog even onderzoek doen.