Zweten / lekkage olie nabij distributieriem

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Hee mede volvorijders,

Iemand weet waar dit op duidt en wat er vervangen moet worden? Is dit zelf te doen? Of moet er een vakman naar kijken/sleutelen.

Ik voorzag de Volvo S60 2.4i uit 2003 zojuist van nieuwe bougies, lucht- en interieurfilter.
Morgen krijgt ze nieuwe Kroon 5W30 olie en een oliefilter.
En toen zag ik dit.... Is hiermee 2000km goed te doen als ik alles nu schoonmaak of moet het vervangen worden?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Even die kap loshalen en kijken hoe de situatie daar is. Waarschijnlijk slingert de olie weg waardoor het onder de kap langs komt.

Is het daar nat, dan is het vaak een nokkenas keerring. Gewoon lek, gaan lekken door de carterventilatie of speling op je vvt poelie. Link voor je riem en randdelen.
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Ik stuur zo een nieuwe foto.
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Het lijkt, ook gezien de kap dat de olie rondslingert.
Ik krijg de dieper gelegen kap niet 1-2-3 los. Hoop dat je nu iets kan zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Rechts zit ook een aardige streep olie.
Geen idee waar vandaan. Maar olie en vuil op de riem is niet oke. Dat verkort de levensduur...
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Ik geloof dat het de nokkenaskeerring is. Misschien wat speling op de rol....

De caterventilatie is goed in orde (handschoentje vloog bij starten snel naar binnen). Ook zien de 'oude' bougies er erg goed uit, koffiebruin allen. Nu vervangen door iridium bougies. Slotvraag is.... Moet de nokkenaskeerring vervangen worden, zoja, dan moet ik een dag later op vakantie en kom ik me morgen het zweet uit de naad te werken....
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Dat is aardig nat ja.

Als er speling op het tandwiel zit is dat hoogstwaarschijnlijk de schuldige, dan molt de poelie de keerring door de bewegingen. Dus je hebt eigenlijk een nieuw D-riemsetje, keerring en poelie nodig. Of dat morgen moet. Tja. Je rijdt zo ook al een tijdje rond, dus die 2000km zal wellicht ook goed gaan. Maar besef je wel dat het ook faliekant mis kan gaan. Olie over je riem is niet bevorderlijk.
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Ik zal morgen langs de garage gaan zodat ze hier een oog op kunnen werken. Ik wilde dat ik de de distributie zelf kon doen, maar hier heb ik geen kaas van gegeten. Als ik zie wat het materiaal kost en ik dan uiteindelijk € 800-900 moet aftikken, moet ik toch even goed de prijzen vergelijken.
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

Klopt het heren, dat dit het juiste filmpje is?

Want ik vind dit goed te doen. Of zijn er andere zaken waar ik me nog in moet verdiepen?
Gebruikersavatar
Volvo_V50_D5
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 20.03.2018 - 23:12

@Blade: als ik er met mijn hand geen enkele beweging in kan krijgen.... tandwiel met poulie VVT. Deze toch vervangen dan?

Optie 1:
Alleen de distributieriem vervangen... En dan naar Frankrijk op en neer. Aangezien er geen olie op de grond ligt en ik geen idee heb hoe zeer het lekt. Dit heeft geenszins mijn voorkeur maar zou een noodoptie kunnen zijn.

Optie 2:
Distributieriem, spanrol en VVT poulie vernieuwen. Terug van vakantie dan alles los en rubbers vervangen waar nodig en een nieuwe waterpomp.


Een garage heeft geen tijd meer, buiten kort er naar te kijken. En dat is logisch ook. Ik hoop dat eenieder die vandaag aanwezig is mij helpt met raad en daad (wellicht een manual) of correcte filmpjes... Ik ga het vandaag toch proberen om op vakantie te kunnen. Ik ga e.e.a. vastleggen qua foto hier op het forum en filmen op youtube... En ik zal links en rechts wel wat vragen hebben...

Een huurauto was voor 12 dagen absurd duur inclusief verzekeringen, en iemand ander zijn auto lenen voor 2200-2300 kilometer wil ik niet eens vragen. Het wordt dus repareren.


Vraag 1: Is er iemand in Limburg die een locking tool heeft?
Vraag 2: Is er iemand die in Limburg een tool heeft waarmee ik de keerring (als die nog vast zit, los kan halen) of een goude tip?

Als ik deze moet bestellen ben ik een of twee dagen verder.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”