De commerciële topman van Volvo, Lex Kerssemakers (62), legt na de zomer zijn functie in Gotenburg neer

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De commerciële topman van Volvo, Lex Kerssemakers (62), legt na de zomer zijn functie in Gotenburg neer, na zeventien jaar onderdeel te zijn geweest van de raad van bestuur. „De auto-industrie gaat compleet veranderen en dat had ik graag meegemaakt, maar dan had ik tien jaar jonger moeten zijn.”
LexKerssemakers_20200728.jpg
Geen persbericht, zoals gebruikelijk bij het vertrek van een lid van de raad van bestuur van een wereldwijd opererend concern, maar met een berichtje op zijn LinkedIn-pagina maakte Lex Kerssemakers in maart zijn vertrek als commerciële topman bekend. De Nederlander heeft 38 jaar voor Volvo gewerkt en vond het nodig om duidelijk te maken dat hij na de zomer definitief stopt.

„De reden waarom ik het op LinkedIn bekend maakte? Bij wisselingen van de wacht in de top krijg je altijd speculaties. Op dit soort functies word je na verloop van tijd meestal ontslagen, maar ik wilde laten zien dat er ook andere scenario’s zijn. Er zijn goede manieren om je verantwoordelijkheid over te dragen en het vroeg aan te kondigen.”

In maart is de nieuwe ceo Jim Rowan begonnen en de industrie zit in een transitie. Toch veel te spannend om te stoppen?

„Een nieuwe ceo moet een team opbouwen dat drie tot vier jaar aan de slag gaat. Dat vond ik te lang. Hoe interessant het komende tijd ook is, want het klopt helemaal, het wordt een uitermate interessante tijd, na 38 jaar werken bij Volvo, waarvan zeventien in de raad van bestuur, wordt het tijd om te bedenken wat je verder wilt. Mannen leven tot tachtig jaar en dan denk ik na: wat wil ik met de laatste achttien jaar van mijn leven nog doen?”

En?

„Ik kreeg pas de vraag of ik niet iets wilde doen in een stichting die giften van mensen distribueert over projecten. Ja, dat soort dingen vind ik leuk. Of jonge start-ups adviseren. En daar hoef ik niet voor betaald te worden. Ik wil vrijwilligerswerk doen, iets teruggeven aan de maatschappij.”

U heeft Volvo meegemaakt als onderdeel van Ford en het Chinese Geely. Wat zijn de verschillen?

„Volvo werd in 2000 gekocht door Ford. Ford is heel Amerikaans, zeer hiërarchisch en erg financieel gedreven. Ik was toen hoofd productstrategie en we hebben het gered om als Volvo één productstrategie aan te houden. Dat is een van de dingen waar ik trots op ben. Als klein bedrijf heb je veel kans dat je wordt opgeslokt. Zie wat er met Saab onder GM, ook Amerikaans, is gebeurd. Saab is er niet meer. Volvo heeft binnen Ford moeten vechten voor zijn bestaan en zijn identiteit.”

Onder de Chinezen niet?

„Volvo is onder de Chinezen juist weer meer Zweeds geworden en er kwam weer entrepreneurschap binnen. Volvo heeft zichzelf weer uit moeten vinden en is heel zelfbewust geworden van de eigen waarden en normen. We kiezen er bijvoorbeeld voor om in 2030 volledig elektrisch te gaan in plaats van 2035, zoals Brussel heeft besloten. Onze nieuwe auto’s gaan niet harder dan 180 kilometer per uur en ik vind dat eigenlijk nog te snel.”

En er is weinig plek voor de dealer?

„De dealer blijft essentieel omdat er altijd mensen zijn die de auto willen zien en ervaren voordat er een keuze wordt gemaakt. Daarnaast is er natuurlijk de service en occasionmarkt. Maar wij verwachten dat een groter deel van de verkoop via online gaat. Daar past een vaste prijs bij. Consumenten willen ook niet meer naar drie verschillende dealers om een juiste prijs te betalen.”

Chinese auto’s komen in sneltreinvaart op de Europese markt. Gaan ze de auto-industrie veranderen?

„Wat je ziet is interessant. Eerst had je de Duitsers, Fransen en Amerikanen. Toen kwamen de Japanners heel sterk op. Daarna Koreanen die met een merk als Kia overal een dominante positie innemen en ook erg ver zijn met de elektrificatie. Nu zie je de Chinezen komen. Die gaan ineens vol voor elektrisch. Ik kan je verzekeren, het zijn kwalitatief hoogstaande auto’s. De Chinezen gaan een ongelooflijke druk zetten op alle gevestigde merken en zullen heel succesvol zijn. Ze kunnen aan de start beginnen en de hele klantbeleving zoals ze die in China toepassen is fantastisch.”

De laadinfrastructuur is nog niet op orde. Gaat het niet te snel?

„Die laadinfrastructuur is kip en ei. Stop ik met het een, omdat het andere er niet is? We moeten ervoor zorgen dat die laadpalen er komen. Als we de klant een eenvoudige manier van laden kunnen garanderen zonder 25 pasjes nodig te hebben, dan los je al een heel groot probleem op. Overheid, leveranciers en fabrikanten moeten hierin samenwerken.”

Wie worden de verliezers?

„Ik noem geen namen, maar de merken die zich niet op tijd aanpassen aan de mobiliteitswensen van de klant. En die wensen veranderen heel snel; dat gaat van eigendomsmodel naar de wens voor een middel die mobiliteit mogelijk maakt.”

bron: FinancieleTelegraaf 28-7-2022
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”