Wat vraagjes over de v60 recharge 2021

Plaats reactie
HdR
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 29.07.2022 - 08:51
Locatie: Den Haag

Mij voorgaande auto was een 21 jaar oude Toyota Yaris Verso dus het is vrij zacht uitgedrukt, hoe blij ik ben met deze Volvo. Ik heb wat vraagjes erover:

1: Hold Charge
Als ik dit aan zet, betekent dat dan dat ik puur op benzine rijd?
Betekent dit dan ook, dat je minder vermogen hebt (omdat je de electro motor niet gebruikt)?

2: AWD
Behalve dat het extra benzine kost, waarom zou ik dit niet continue aan laten staan? Deze modus rijdt erg lekker want hij is vlot maar niet zo stijf zoals in Power modus.

3: B stand
Is dit wat men noemt one-pedal-drive?
Is het niet beter om deze stand altijd te gebruiken met AWD, Pure, Hybrid of Power zodat de accu sneller wordt geladen? Ik gebruik overigens niet manueel schakelen.

Groetjes, Hendrik
Gebruikersavatar
Daf88
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03

Hoi HdR,

Hold charge zal nog steeds zo nu en dan volledig electrisch rijden, maar de batterij binnen bepaalde marges op de gewenste laadtoestand houden. Bij fors accelereren werkt de electromotor wel mee (en ook bij rustig wegrijden op electro koppel).
Mijn ervaring met AWD is dat dit echt flink benzine vreet (als de batterij -bijna- leeg is), continue wordt de batterij geladen om de electromotor op de achteras mee te laten doen.
In Power doet de electromotor alleen mee als het nodig is, kortom bij fors accelereren. Dat scheelt brandstof tov AWD.
B-stand is een lichte "one-pedal drive". Hij remt wat harder af (op de electro motor in Hybride of Pure modus, volgens mij ook op de benzine motor in AWD modus). Mijn ervaring is dat de D-stand het zuinigst is op de snelweg en B-stand prettig in de file en binnen de bebouwde kom.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”