terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70

Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Urbexpeditie schreef: 30.07.2022 - 17:29
OGA244 schreef: 30.07.2022 - 16:48 daar leven wij ook overwegend, hoge CO2 uitstoot wordt overal hoger belast (ook in Zweden in de MRB en in Frankrijk middels een CO2 heffing)
In Nederland betaal je voor een XC70 D5 AWD rond de €170/€180 p.m aan MRB ex dieseltoeslag.
In Zweden betaal ik al in €37 p.m. all in.
Dieseltoeslag heb ik hier nog nooit betaald.
met € 2.60 voor n liter diesel in Zweden, € 1.95 voor n ltr diesel in Nederland betaal je echt n toeslag..
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1198
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

lint schreef: 30.07.2022 - 18:32 Geestig al die verschillende sentimenten. De echte liefhebbers vinden de RWD modellen de enige echte Volvo's, met misschien de 850 en V70 Classic als uitzondering.
Jep, bij mij staat zo'n 850 helemaal onderaan het lijstje. De enige Volvo die mij ooit heeft laten staan. Zo heeft iedereen weer een ander lijstje :-)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Rippie V70 schreef: 30.07.2022 - 11:28 Ik ben benieuwd waar het allemaal heengaat. We staan nu met onze caravan in zd Frankrijk waar onze 2013 V70 D3 (5cil) met 300k+ ons feilloos gebracht heeft. Fijnste reisauto ever. Ik zie dat met de E volvo's voorlopig nog niet gebeuren. Je rijdt met caravan 650km voor je moet tanken. Is mijn 2e V70 en wil hem zo lang mogelijk rijden.
Of jij gelijk hebt!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik denk dat ik een XC heb die nog de echte basis heeft van de V70 tot en met de laatste verbeteringen. Dat voelt bij mij goed. een ander zal er vast anders over denken. Ik ben heel erg blij met mijn 2014 model. Heerlijke wagen met alles wat ik nodig ben en zelfs meer dan dat. Blijvertje!
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits V70 schreef: 30.07.2022 - 19:31 Ik denk dat ik een XC heb die nog de echte basis heeft van de V70 tot en met de laatste verbeteringen. Dat voelt bij mij goed. een ander zal er vast anders over denken. Ik ben heel erg blij met mijn 2014 model. Heerlijke wagen met alles wat ik nodig ben en zelfs meer dan dat. Blijvertje!
+1 ( aanpassing ik heb niet de laatste verbeteringen maar de een na laatste. )
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Is er ergens een "lijstje" met types V70 die 5 cylinder zijn en Euro 6?
Die 4 cylinder VEA gevallen wil ik nooit hebben, daar zit een (ford?) luchtje aan en als ik aan een merk een hekel heb...
De verhalen over oliegebruik zijn ook te triest om te lezen vaak dus dat gaat het niet worden.
De euro 6 (v70's) van volvo werken zonder adblue heb ik uit een ander topic waar ik de vraag stelde begrepen.
Zolang de "groene kerk" het niet definitief verpest met hun volledig doorgeslagen dwangneurose tot verbeteren van het milieu zal ik diesel blijven rijden !
En dat zal op den duur mogelijk een euro 6 moeten worden.
Nu mag ik met mijn euro 5 overal nog komen gelukkig, maar dat kan veranderen.
Mijn V70 D3 is binnenkort ingereden, dan staat ie op 300.000 en tussen de beurten nog nooit een druppel olie bij hoeven vullen :)
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Uitsluitend de AWD van 2016 is een euro 6 5 cilinder
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rene64 schreef: 30.07.2022 - 22:40 Is er ergens een "lijstje" met types V70 die 5 cylinder zijn en Euro 6?
Die 4 cylinder VEA gevallen wil ik nooit hebben, daar zit een (ford?) luchtje aan en als ik aan een merk een hekel heb...
Je weet dat Volvo volledig zelfstandig de VEA motoren heeft ontwikkeld en er niets van Ford of een ander merk bij betrokken is geweest?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5387
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OGA244 schreef: 30.07.2022 - 18:39
Urbexpeditie schreef: 30.07.2022 - 17:29
OGA244 schreef: 30.07.2022 - 16:48 daar leven wij ook overwegend, hoge CO2 uitstoot wordt overal hoger belast (ook in Zweden in de MRB en in Frankrijk middels een CO2 heffing)
In Nederland betaal je voor een XC70 D5 AWD rond de €170/€180 p.m aan MRB ex dieseltoeslag.
In Zweden betaal ik al in €37 p.m. all in.
Dieseltoeslag heb ik hier nog nooit betaald.
met € 2.60 voor n liter diesel in Zweden, € 1.95 voor n ltr diesel in Nederland betaal je echt n toeslag..
Dat zijn prijzen van even geleden. Diesel is inmiddels 47 ct per liter goedkoper.
En iedere autobezitter heeft financiële compensatie gekregen.

Hoe dan ook, toeslag of niet, we beleven veel plezier en lol met de XC70. Geen dag spijt gehad dat we deze vijfpitter gekocht hebben.
We hebben er rare capriolen mee uitgehaald. Zijn van heuvels gegleden, door riviertjes gegaan, nauwelijkse paadjes dwars door het bos gereden en er vanalles mee versleept.
Inmiddels staat de klok op vierenhalve ton.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

fredhead schreef: 31.07.2022 - 00:03
Rene64 schreef: 30.07.2022 - 22:40 Is er ergens een "lijstje" met types V70 die 5 cylinder zijn en Euro 6?
Die 4 cylinder VEA gevallen wil ik nooit hebben, daar zit een (ford?) luchtje aan en als ik aan een merk een hekel heb...
Je weet dat Volvo volledig zelfstandig de VEA motoren heeft ontwikkeld en er niets van Ford of een ander merk bij betrokken is geweest?
Ter aanvulling.

[Mods edit]: niet werkende link verwijderd.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Als we enkel de serieuze auto’s in de beschouwing meenemen die ik tot op heden gereden heb (de golf I GTI 1.8 laten we dus maar buiten beschouwing, wel mijn leukste auto ooit), achtereenvolgens een Saab 9000 CD 2.3 automaat (eigen auto, super ding, comfortabele cruiser, mooi) , hierna diesels (lease), een Octavia 1 break TDI 110 ( perfecte auto, 200k km mee gereden in 4 jr, 3 beurtjes bij 50, 100 en 150k, that’s it, nog geen lampje hoeven vervangen), een Octavia II break TDI 1.9 ( prima ding, slechts een jaar in gereden vanwege verhuizing naar S’pore), Hyundai Santa Fe V6 ( benzine, wat kon dat ding zuipen!,), terug in NL Peugeot 508 2.0 HDI break (perfect ding, 200k km in 4 jaar, één keer koppeling vervagen vanwege lekkende keerring), een Passat variant 2.0 TDI (wederom een perfect ding, 200k km in 4 jaar, beurtjes op zijn tijd, verder niets). Vervolgens zelf weer privé een auto rijden (mijn eerste en huidige Volvo), perfect ding, inmiddels 352k km op de teller waarvan bijna 170k van mij. Leuke auto, na Obbe 😊. Tot op heden slechts 1 probleempje, airco die er 2 weken geleden in Italië mee ophield (slechte timing!). Gisteren vanuit Grosseto (ca 150 km ten zuiden van Pisa) terug naar NL gereden, via Timmelsjoch en Fernpass, géén drukte/file gezien, 1650 km in 19 uur inclusief uitgebreide lunchstop langs de Fernpass, vandaag ff wassen en van de week airco laten repareren.
Ben Volvo nog niet zat, maar wel graag een 5 cilinder!
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Pbor de V70 serie die jij heb en ik had is een donders fijne auto...De airco laat ik elk jaar hervullen en heeft in de V70 nog nooit gehaperd. Misschien dat helpt om airco systeem op druk te houden en vol met koelgas...Mooie rit zo en snel gedaan.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Elk jaar airco vullen is wel heel overdreven het is immers een gesloten systeem met slechts een paar % verlies . Ben wel voorstander van het preventief vullen ( als in onderhoud ) maar dan na een jaar of 3 a 4 . Vaak word er pas naar gekeken als het al kapot is en dan ben je aan de beurt met meerdere onderdelen vervangen het is dan ineens een complex systeen .
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Had met het oliebeurtje idd de airco ook ff moeten laten checken, was 3,5 jaar terug een nieuwe condensor ingegaan, dus was wel wijs geweest.
Anderzijds bestaat het systeem uit meerdere onderdelen die ook de geest kunnen geven, dus zekerheid geeft opnieuw vullen ook niet.
Hou het maar op een typisch gevalletje van pech.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ieder maakt zo de keuzes. Mogelijk was ik iets te voortvarend met de airco. Goed mogelijk...:) Meestal deed ik airco bij de goedkoopste aanbioeding die ergens zag onder weg. laatste keer met mn XC 55= incl btw en toen veel bijgevuld.

tja laat zo zeggen elke twee jaar deed ik er wel 300 gram in. Ik denk dan dat het verlies van 33% vloeistof niet goed zou kunnen zijn en heb inderdaad elke jaar rond januari bij laten vullen met een gemiddelde van 150-200gr. Maar heel de 525.000km nooit een aico fout gehad of dure reparatie. ")
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Topic titel: " Terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70".

Ik kijk elke dag weer (voor)uit naar een fijne rit in de limousine. :)

De auto geeft mij een super veilig gevoel, zware deuren en super veel comfort, met geweldige stoelen. Een enorme (flexibele) laadruimte. Heerlijke motor met een boterzacht schakelende automaat. Goede geluidsinstallatie en niet te vergeten alles heeft een hele mooie bouwkwaliteit.

Verder is hij GROOT! Een opvallende verschijning op de weg. Ik geniet er elke dag weer van. :love:
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
pbor
2nd Gear member
Berichten: 224
Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13

Frits V70 schreef: 31.07.2022 - 22:08 Topic titel: " Terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70".

Ik kijk elke dag weer (voor)uit naar een fijne rit in de limousine. :)

De auto geeft mij een super veilig gevoel, zware deuren en super veel comfort, met geweldige stoelen. Een enorme (flexibele) laadruimte. Heerlijke motor met een boterzacht schakelende automaat. Goede geluidsinstallatie en niet te vergeten alles heeft een hele mooie bouwkwaliteit.

Verder is hij GROOT! Een opvallende verschijning op de weg. Ik geniet er elke dag weer van. :love:
Volledig eens met voorgaande, op het opvallende na. Ik vind het juist bijzonder “understated” auto’s, waar je wel overal mee tevoorschijn kunt komen. En die leren stoelen, zou er liefst eentje in de woonkamer zetten. (De stoelen in mijn vroegere Saab waren overigens ook erg goed)
De mijne is handgeschakeld, wat mij prima bevalt. Daarnaast is hij ronduit zuinig (1 : 18.5 gemiddeld over ca. 135k km, aan de pomp gemeten). En ondanks het brave karakter van zo’n V70 diesel, dankzij Obbe ruim voldoende dampf om af en toe een BMW of Audi met grote wielen te plagen.
V70 D5 6at 2013 - 209k km
V70 2.4d 6mt 2006 418k km
M900 ‘93
900 SL ‘94
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

fredhead schreef: 31.07.2022 - 00:03 Je weet dat Volvo volledig zelfstandig de VEA motoren heeft ontwikkeld en er niets van Ford of een ander merk bij betrokken is geweest?
Nee, dat wist ik niet.
Ik dacht dat Ford daar bij betrokken was, maar dat is dus niet zo.
Weer wat geleerd!
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Frits V70 schreef: 31.07.2022 - 22:08 Topic titel: " Terugkijken naar de laatste serie XC70 en V70".

Ik kijk elke dag weer (voor)uit naar een fijne rit in de limousine. :)
De auto geeft mij een super veilig gevoel, zware deuren en super veel comfort, met geweldige stoelen. Een enorme (flexibele) laadruimte. Heerlijke motor met een boterzacht schakelende automaat. Goede geluidsinstallatie en niet te vergeten alles heeft een hele mooie bouwkwaliteit.
Verder is hij GROOT! Een opvallende verschijning op de weg. Ik geniet er elke dag weer van. :love:
Je hebt gelijk "on topic", was zelf mede in airco afgedwaald. ;)
Grappig is de verschillende beleving bij ons maar wel allemaal positief. Inderdaad groot en een voiture waar je overal mee kunt aankomen. Ik vind de XC 2012 grotere beleving hebben dan mijn V70 , maar dat is mogelijk dat je hoger op de poten staat. Ik heb nog niet nagekeken naar de afmetingen. .
De Geartronic van de laatste serie lijkt in mijn beleving zachter en mooier te schakelen dan de 2006 serie en met minder rpm.

De nieuwere D5 lijkt in mijn beleving iets verfijnder geworden maar mogelijk ook wat kwetsbaarder met al die software vrees ik..
Zag gisteren ook pas dat er twee ventilatoren om te koelen zijn geïnstalleerd.

En inderdaad Frits, altijd een heerlijk vooruitzicht om in de XC te stappen en het lichte interieur gerammel van de senior V70 heb ik niet meer. nu alleen het leer van de achterbank maakt soms geluid ..
Moet drie keer uploaden,,,sorry erg slechte verbinding met alle vakantiehuizen bemensd
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”