Storing stuurbekrachtiging

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
Jacko Bond
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 07.08.2011 - 18:39
Locatie: Gent

Ik heb de storing niet meer zien verschijnen op mijn display. Voorlopig dus een éénmalig feit, hopelijk blijft dat zo.
Hopelijk is het verholpen met die software update Teebee!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vandaag is de XC40 weer bij de dealer geweest. Was een specifiek tijdstip gereserveerd omdat de techneuten van Volvo Nederland op afstand een verbinding zouden maken met de auto om dan rechtstreeks de benodigde data over te zetten.
Zojuist heeft mijn vrouw de auto weer gehaald en het euvel is vooralsnog niet opnieuw verschenen.
Er schijnt overigens een bepaalde situatie te zijn waarbij eea werd getriggerd (of dit een toevallig bijverschijnsel was is mij niet duidelijk). Indien de auto wordt ontgrendeld door (niet meer dan ) 1x op de ontrgrendelknop te drukken, het portier te openen instappen en sluiten en de auto te starten, dan zou de melding niet horen te verschijnen. Echter, indien er meer dan 1x op de ontgrendelknop wordt gedrukt (bv na 1x drukken en hard aan de deurknop trekken blokkeert het slot en gaat de deur niet open (is bij alle nieuwe Volvos zo), dan drukt mijn vrouw vaak nog n keer op de ontgrendelknop en volgt instappen starten etc. ) zou de betreffende melding dus (kunnen?) verschijnen.
Uiteraard dit nu getest en bij die handeling verscheen de melding niet.
We gaan het de komende tijd ervaren….

@Jacko: je zou dit ook even kunnen testen, en mocht het weer voor komen dan weet je bij deze van de software update waar VN dus van op de hoogte is.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Apart hoor. Zelf gebruik ik de sleutel nooit. Die zit altijd in m,n broekzak. Ontgrendelen en later weer vergrendelen, doe ik altijd aan de handgreep van de deur. De enige uitzondering: bij zeer warm weer, laat ik de ramen op een kier van ca 5 cm. En dan doe ik s,avonds vanuit de woning een druk op de sleutel, om de ramen weer te sluiten. Dat is de enige keer dat ik mijn sleutel gebruik. :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 16.09.2022 - 16:59 Apart hoor. Zelf gebruik ik de sleutel nooit. Die zit altijd in m,n broekzak. Ontgrendelen en later weer vergrendelen, doe ik altijd aan de handgreep van de deur. De enige uitzondering: bij zeer warm weer, laat ik de ramen op een kier van ca 5 cm. En dan doe ik s,avonds vanuit de woning een druk op de sleutel, om de ramen weer te sluiten. Dat is de enige keer dat ik mijn sleutel gebruik. :)
Het is overigens niet zo dat bv dubbel het gebruik van de sleutel de storing veroorzaakt, maar volgens VN spelen bepaalde omstandigheden een rol. Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden (ook allesbehalve voor de hand liggende) kan het maar zo. We (nou ja, mijn vrouw dan) gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 16.09.2022 - 17:25Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden kan het maar zo. We gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.
Tja, zo had ik vanmiddag dat ik ff het geluid uit wou zetten van de radio. Druk op de knop. Daarna weer aan. Maar de volume knop reageerde niet op het draaien. Bleef constant hard staan. Geparkeerd. Contact uit. Daarna weer gestart, en alles deed het weer. Met al die elektronica systemen in de auto, weet je soms niet meer waar je aan toe bent. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Hans Eilander schreef: 16.09.2022 - 18:00
teebee schreef: 16.09.2022 - 17:25Tja, met al die complexe electronica en afhankelijkheden kan het maar zo. We gaan het de komende tijd zien of het nu opgelost is.
Tja, zo had ik vanmiddag dat ik ff het geluid uit wou zetten van de radio. Druk op de knop. Daarna weer aan. Maar de volume knop reageerde niet op het draaien. Bleef constant hard staan. Geparkeerd. Contact uit. Daarna weer gestart, en alles deed het weer. Met al die elektronica systemen in de auto, weet je soms niet meer waar je aan toe bent. :(
Vroegah….. vroegah, had je genoeg aan een flinke klap op het dashboard en anders wilde een kleine dhz operatie met een schroevendraaiertje uitkomst bieden…. Maarrrrrr dat was vroegah…. ;-)
Tegenwoordig moet de auto aan een kabel gehangen worden worden en verbonden met een IT afdeling ergens op deze aardkloot in de hoop dat ze wat bits&bytes over de lijn kunnen gooien om de zaak weer draaiend te krijgen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
marnic
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.09.2022 - 06:26

Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest .er is momenteel geen oplossing . zou softwareprobleem zijn . wagen is xc40 mild hybrid (MY2023)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

marnic schreef: 21.09.2022 - 08:17 Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest. Er is momenteel geen oplossing . Zou softwareprobleem zijn . Wagen is XC 40 Mild hybrid (MY2023)
Zolang het bij een software bug blijft, lijkt het me geen direct probleem. Wanneer de stuurbekrachtiging plotseling helemaal wegvalt, word het een heel ander verhaal. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 21.09.2022 - 10:16
marnic schreef: 21.09.2022 - 08:17 Beste , ik heb dit probleem ook , al 2 maal naar garage geweest. Er is momenteel geen oplossing . Zou softwareprobleem zijn . Wagen is XC 40 Mild hybrid (MY2023)
Zolang het bij een software bug blijft, lijkt het me geen direct probleem. Wanneer de stuurbekrachtiging plotseling helemaal wegvalt, word het een heel ander verhaal. ;)
Maar lekker rijden met zo'n melding op je dashboard doe je volgens mij dan toch niet meer.......
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 21.09.2022 - 12:27 Maar lekker rijden met zo'n melding op je dashboard doe je volgens mij dan toch niet meer.......
Correct, dat is zelfs al zo, wanneer je plots een melding krijgt, dat de bandenspanning te laag is. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

update
Tot nu toe lijkt de door VN uitgevoerde software aanpassing het gewenste resultaat te geven; tot nu toe is de melding niet teruggekomen.
Het is een software aanpassing welke niet door de dealer kan worden gedaan maar door VN op afstand via een verbinding (bij de dealer).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 21.09.2022 - 18:12 update. Tot nu toe lijkt de door VN uitgevoerde software aanpassing het gewenste resultaat te geven; tot nu toe is de melding niet teruggekomen. Het is een software aanpassing welke niet door de dealer kan worden gedaan, maar door VN op afstand via een verbinding (bij de dealer).
Knap hoor, een soort van "Problem Update On Air" oplossing van Volvo. :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Beetje teleurstellende benadering van dit probleem. "Laten we het stuurhuis maar vervangen"
Geen diagnose, we doen maar wat.
De klacht zal bij Volvo zeker bekend zijn. Waarom niet even afwachten tot de oorzaak bekend is voor er zonder noodzaak een stuurhuis vervangen wordt.

Het stuurhuis werkt goed, er is alleen een storingsmelding.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

WillyWortel2 schreef: 21.09.2022 - 22:15 Beetje teleurstellende benadering van dit probleem. "Laten we het stuurhuis maar vervangen"
Geen diagnose, we doen maar wat.
De klacht zal bij Volvo zeker bekend zijn. Waarom niet even afwachten tot de oorzaak bekend is voor er zonder noodzaak een stuurhuis vervangen wordt.

Het stuurhuis werkt goed, er is alleen een storingsmelding.
Dat is toch echt wat te kort door de bocht. Er is weldegelijk eerst diagnose uitgevoerd en men is naar aanleiding daarvan in overleg gegaan met VN. Daar heeft men alle beschikbare gegevens / data geanalyseerd en dat resulteerde in een serieuze ‘verdachte’ in de vorm van het stuurhuis. Het vervangen hiervan is dan dus een logische stap. Gezien het feit dat het een garantieklus is denk ik ook niet dat VN voor hun eigen kosten ‘maar wat doen’.
Op het moment van diagnose / analyse was er verder nog niets bekend bij VN mbt dit probleem. Inmiddels is het bij meer exemplaren voorgekomen en meer data en analyse hebben geleid tot een nieuwe verdachte ergo software. Waarvoor men dus direct een aanpassing heeft laten maken.
Voor mij toont dit handelen aan dat Volvo de (veiligheids)zaken zeer serieus neemt en handelt en kosten nemen niet schuwt. In mijn optiek allesbehalve een teleurstellende benadering.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 22.09.2022 - 00:25 Dat is toch echt wat te kort door de bocht. Er is weldegelijk eerst diagnose uitgevoerd, en men is naar aanleiding daarvan in overleg gegaan met VN. Daar heeft men alle beschikbare gegevens / data geanalyseerd en dat resulteerde in een serieuze ‘verdachte’ in de vorm van het stuurhuis. Het vervangen hiervan is dan dus een logische stap. Voor mij toont dit handelen aan dat Volvo de (veiligheids)zaken zeer serieus neemt. In mijn optiek allesbehalve een teleurstellende benadering.
Ik geloof ook niet dat Volvo als "bezigheidstherapie," zomaar een stuurhuis compleet vernieuwd. Daar zal heus wel een goede reden voor zijn. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Wat was dan expliciet de diagnose waarop het vervangen werd gebaseerd?

Volvo neemt de klacht serieus, ik heb nergens beweerd dat Volvo dat niet deed.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

WillyWortel2 schreef: 22.09.2022 - 08:42 Wat was dan expliciet de diagnose waarop het vervangen werd gebaseerd?

Volvo neemt de klacht serieus, ik heb nergens beweerd dat Volvo dat niet deed.
Als relatieve ‘leek’ heb ik verder niet om details gevraagd mbt de exacte diagnose temeer omdat deze voor een groot deel uit ‘data’ bestaat welke in een breed (technisch) kader moet worden geïnterpreteerd. Het zijn grote mensen (professionals/ (andere) Willy Wortels) die weten wat ze doen.
Ik ga ook verder niet ‘in discussie’ of VN al dan niet juist heeft gehandeld in het eerst vervangen van het stuurhuis; ik ben van mening dat dat juist was.
En of VN de klacht wel/niet serieus heeft genomen: te stellen ‘geen diagnose, we doen maar wat’ geeft de indruk dat je van mening bent dat men dat niet heeft gedaan.
Maar ik ben dit topic niet gestart om het handelen van VN / dealer ter discussie te stellen, en vind het ook niet nodig die uberhaupt te voeren.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
marnic
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 16.09.2022 - 06:26

Probleem van foutmelding stuurbekrachtiging zou te maken hebben met piekspanning van de 48 V batterij van de mild hybrid ( info volvo zweden ) nog geen oplossing op 11/10/2022 (wagen geleverd juli 2022 )
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

marnic schreef: 11.10.2022 - 08:18 Probleem van foutmelding stuurbekrachtiging zou te maken hebben met piekspanning van de 48 V batterij van de mild hybrid ( info volvo zweden ) nog geen oplossing op 11/10/2022 (wagen geleverd juli 2022 )
Mogelijk dat het voor een hybride een andere oorzaak kent. Voor de benzine was het aanpassen van de software (dus niet een ‘gewone’ update) vooralsnog de oplossing; de XC40 van mijn vouw heeft de melding sindsdien niet meer getoond.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

T2 is toch ook een mild hybrid..? :-)

Fijn dat het iig opgelost lijkt bij jullie, teebee.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Plaats reactie

Terug naar “XC40”