Rook uit uitlaat bij warme start V70R AWD 1997

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
V70 2.3R 1997
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.08.2022 - 20:44

Hoi allen,

Ik heb recentelijk mijn turbo vervangen omdat er een scheur zat in de behuizing van de uitlaat (warme) kant van de turbo. Dit omdat er onwijs veel rook uit de uitlaat kwam nadat de motor stationair liep en een beetje gas werd gegeven. hierbij is al het nodige vervangen waaronder natuurlijk ook nieuwe olie. Ik dacht hiermee het rook verhaal opgelost te hebben maar dat is helaas niet zo. Als de auto koud wordt gestart komt er absoluut geen rook meer uit de uitlaat. Maar als de motor goed warm is en bijvoorbeeld een half uur / uur daarna weer gestart wordt, komt er toch nog best wat rook uit de uitlaat. Dit is dan voornamelijk witte rook met een kleine tint blauw. Karter ventilatie kan het denk ik niet zijn want deze is niet heel lang geleden vervangen en slangen zijn ook niet snoeihard. Ook duid een handschoentje op de oliedop niet op onderdruk. De turbo zit er nu ik zou zeggen ruim 500 kilometer in. Oliepeil is niet bepaald veel omlaag gegaan in de tussentijd.

Ik heb aan klepseals gedacht maar dan zou ik toch zeggen dat hij bij een koude start ook moet roken. Kortom hij rookt echt alleen bij een warme start niet bij koud. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Jens
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1439
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Klepsteelrubbers waarschijnlijk hard geworden en dichten daardoor niet meer af. Als de motor koud is heb je dikkere olie en zul je dit bijna niet merken.
V70 2.3R 1997
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 01.08.2022 - 20:44

Ik heb iemand anders horen zeggen dat het ook aan vieze intercooler(slangen) kan liggen vanwege oude turbolek?
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

The Mechanic schreef: 02.08.2022 - 21:50 Klepsteelrubbers waarschijnlijk hard geworden en dichten daardoor niet meer af. Als de motor koud is heb je dikkere olie en zul je dit bijna niet merken.
+1
BSXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 07.04.2014 - 13:51

Op een ander forum iemand met exact dezelfde vraag. Zou daar ook eens kijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27481
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

redracer schreef: 03.08.2022 - 09:55
The Mechanic schreef: 02.08.2022 - 21:50 Klepsteelrubbers waarschijnlijk hard geworden en dichten daardoor niet meer af. Als de motor koud is heb je dikkere olie en zul je dit bijna niet merken.
+1
+2.
Start hem maar eens koud, kwartier-20 minuten stationair laten lopen en geef dan maar eens gas.
Hoogstwaarschijnlijk gebeurd dan hetzelfde.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”