verlichting vraagje

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Goedendag allemaal,

Mijn verlichting aan de bijrijderskant heeft kuren en daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Als ik parkeerlicht aanzet heb ik aan beide kanten rond de 13.5 volt op de parkeerlampen zitten.

Schakel ik de verlichting zelf in of gebeurd dat automatisch heb ik ineens nog maar rond de 6 volt op alle lampen staan aan de bijrijderskant. Hierdoor is de bijrijderskant dus zwak verlicht. Zet ik mijn grootlicht aan gaat zelfs alle verlichting uit aan de bijrijderskant.

Zal ik ergens een draadbreuk hebben of moet ik dieper gaan zoeken. Iemand een idee / suggestie?

Mvg
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Ik vermoed ergens een massa probleem.
Bekijk alle klemmen en bedrading die naar het chassis gaan. Met een multimeter is dat heel makkelijk te controleren.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een draadbreuk kan je in dit geval wel uitsluiten omdat het wel werkt op het moment dat je het stadslicht apart aan zet en met dimlicht het voltage begint te zakken.
Ik zou ook gaan zoeken naar alle massapunten, alles opschuren en weer proberen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Weet iemand waar al deze massapunten zitten?

Ja bij stadslicht gewoon ruim 13 volt maar zodra ik dimlicht aanzet zakt de bijrijderskant weg naar 6 volt en bij grootlicht doet alleen de bestuurderskant het en bijrijderskant geeft helemaal geen licht meer.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

michel_nvt schreef: 04.08.2022 - 20:59 Weet iemand waar al deze massapunten zitten?

Ja bij stadslicht gewoon ruim 13 volt maar zodra ik dimlicht aanzet zakt de bijrijderskant weg naar 6 volt en bij grootlicht doet alleen de bestuurderskant het en bijrijderskant geeft helemaal geen licht meer.
Gewoon de kabels terug volgen...
Één kant van de kabels van elke lamp komt bij elkaar. Dat is de massa.
Als die er niet is, loopt de stroom door andere lampen in de unit terug.
Je meet 13 V en 6 V. Dus je hebt een multimeter, dan kun je ook met de weerstand meting (Ohm) ervan meten, welke kant de massa is. Gewoon logisch nadenken.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Kan ik dit het beste meten met de motor aan of uit?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Maakt in principe niet uit, voor de veiligheid is de motor uit het verstandigst
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Vandaag alles doorgemeten aan de bijrijderskant qua verlichting. Kwam geen afwijkende waarde tegen qua weerstand en heb alles goed nagelopen. Nu heeft mijn dimlicht wel 12V links en rechts maar de bijrijderskant blijft het lampje zwak schijnen tov de bestuurderskant. Wisselen van lampje links naar recht verandert niks aan de lichtsterkte. Bestuurderskant werkt alles groot, dim, parkeer en stadslicht. Bijrijderskant werkt verlichting nog steeds zwak en zodra ik sein met groot licht gaat alle verlichting uit aan de bijrijderskant en bestuurderskant geen enkele klacht.
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 669
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Dit is toch duidelijk een slecht massa contact. Loop alle connectoren na, desnoods maak je ze los en controleert ze op oxidatie. Ook eventuele klemmen en schroeven, waar een draad aan vast (kan) zit(ten) controleren op oxidatie/roest. Maak alles schoon, als iemand die geschoold is in electronica, ben ik geen fan van contactspray (in connectoren) maar het kan jouw klacht wel verhelpen.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
michel_nvt
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 26.04.2022 - 19:50

Het probleem zat hem in de koplampunit en is nu verholpen middels een andere koplampunit van een demontagebedrijf. Dank voor het meedenken allemaal
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”