Pagina 1 van 1

verlichting vraagje

Geplaatst: 03.08.2022 - 22:42
door michel_nvt
Goedendag allemaal,

Mijn verlichting aan de bijrijderskant heeft kuren en daar heb ik jullie hulp bij nodig.

Als ik parkeerlicht aanzet heb ik aan beide kanten rond de 13.5 volt op de parkeerlampen zitten.

Schakel ik de verlichting zelf in of gebeurd dat automatisch heb ik ineens nog maar rond de 6 volt op alle lampen staan aan de bijrijderskant. Hierdoor is de bijrijderskant dus zwak verlicht. Zet ik mijn grootlicht aan gaat zelfs alle verlichting uit aan de bijrijderskant.

Zal ik ergens een draadbreuk hebben of moet ik dieper gaan zoeken. Iemand een idee / suggestie?

Mvg

verlichting vraagje

Geplaatst: 04.08.2022 - 07:38
door Rinootje
Ik vermoed ergens een massa probleem.
Bekijk alle klemmen en bedrading die naar het chassis gaan. Met een multimeter is dat heel makkelijk te controleren.

verlichting vraagje

Geplaatst: 04.08.2022 - 12:30
door Fredhead
Een draadbreuk kan je in dit geval wel uitsluiten omdat het wel werkt op het moment dat je het stadslicht apart aan zet en met dimlicht het voltage begint te zakken.
Ik zou ook gaan zoeken naar alle massapunten, alles opschuren en weer proberen.

verlichting vraagje

Geplaatst: 04.08.2022 - 20:59
door michel_nvt
Weet iemand waar al deze massapunten zitten?

Ja bij stadslicht gewoon ruim 13 volt maar zodra ik dimlicht aanzet zakt de bijrijderskant weg naar 6 volt en bij grootlicht doet alleen de bestuurderskant het en bijrijderskant geeft helemaal geen licht meer.

verlichting vraagje

Geplaatst: 04.08.2022 - 21:39
door Rinootje
michel_nvt schreef: 04.08.2022 - 20:59 Weet iemand waar al deze massapunten zitten?

Ja bij stadslicht gewoon ruim 13 volt maar zodra ik dimlicht aanzet zakt de bijrijderskant weg naar 6 volt en bij grootlicht doet alleen de bestuurderskant het en bijrijderskant geeft helemaal geen licht meer.
Gewoon de kabels terug volgen...
Één kant van de kabels van elke lamp komt bij elkaar. Dat is de massa.
Als die er niet is, loopt de stroom door andere lampen in de unit terug.
Je meet 13 V en 6 V. Dus je hebt een multimeter, dan kun je ook met de weerstand meting (Ohm) ervan meten, welke kant de massa is. Gewoon logisch nadenken.

verlichting vraagje

Geplaatst: 06.08.2022 - 22:28
door michel_nvt
Kan ik dit het beste meten met de motor aan of uit?

verlichting vraagje

Geplaatst: 07.08.2022 - 11:57
door Fredhead
Maakt in principe niet uit, voor de veiligheid is de motor uit het verstandigst

verlichting vraagje

Geplaatst: 11.08.2022 - 22:59
door michel_nvt
Vandaag alles doorgemeten aan de bijrijderskant qua verlichting. Kwam geen afwijkende waarde tegen qua weerstand en heb alles goed nagelopen. Nu heeft mijn dimlicht wel 12V links en rechts maar de bijrijderskant blijft het lampje zwak schijnen tov de bestuurderskant. Wisselen van lampje links naar recht verandert niks aan de lichtsterkte. Bestuurderskant werkt alles groot, dim, parkeer en stadslicht. Bijrijderskant werkt verlichting nog steeds zwak en zodra ik sein met groot licht gaat alle verlichting uit aan de bijrijderskant en bestuurderskant geen enkele klacht.

verlichting vraagje

Geplaatst: 12.08.2022 - 07:58
door Rinootje
Dit is toch duidelijk een slecht massa contact. Loop alle connectoren na, desnoods maak je ze los en controleert ze op oxidatie. Ook eventuele klemmen en schroeven, waar een draad aan vast (kan) zit(ten) controleren op oxidatie/roest. Maak alles schoon, als iemand die geschoold is in electronica, ben ik geen fan van contactspray (in connectoren) maar het kan jouw klacht wel verhelpen.

verlichting vraagje

Geplaatst: 18.08.2022 - 19:11
door michel_nvt
Het probleem zat hem in de koplampunit en is nu verholpen middels een andere koplampunit van een demontagebedrijf. Dank voor het meedenken allemaal