Groot onderhoud gedaan aan 2001 C70 T5
Geplaatst: 07.08.2022 - 17:27
Kon niet veel vinden in eerdere draadjes over 'de hele grote beurt' die voor mijn 2001 C70 met bijna 260 duizend km op de teller, vandaag inhield:
- distributieriem en bijbehorende spanrol en geleiderol
- waterpomp
- multiriem en bijbehorende spanrol
Had dit nog niet zelf eerder gedaan. Was wel wat zenuwachtig over het correct 'op tijd' houden van de motor (krukas tov inlaat- en uitlaat nokkenassen) en wat er nog meer mis zou kunnen gaan. Voorbereiding dmv een tweetal youtube filmpjes, van FCP Euro en van Robert Spinner ('RSPI') en het Haynes manual (die overigens tamelijk kort door de bocht gaat wat betreft de distributieriem - alleen het op spanning zetten ervan was wel goed uitgelegd).
Gisteren in de namiddag begonnen en vandaag afgemaakt. In totaal denk ik toch wel zo'n 8 uur bezig geweest. Gelukkig is alles goed gegaan - net een proefrit gemaakt, OBD codelezer aangesloten en 0 foutcodes. Motor loopt ook stiller; de waterpomp was nog nooit vervangen geweest en er was vooral bij koude start een beetje schurend geluid te horen. Wat me trouwens deed besluiten dit nu allemaal te doen was dat ik, de onderhoudspapieren nakijkend, me realiseerde dat de vorige keer dat de distributieriem was vervangen in Septemner 2009 was. 13 jaar geleden dus, en dus inmiddels 3 jaar 'over tijd'. Het zal je maar gebeuren dat de riem knapt.
Op de waterpomp na, die een heel klein beetje speling had op de as, waren alle oude onderdelen nog in opvallend goede conditie. Met name de distrbutieriem zag er nog heel goed uit, geen haarscheurtjes oid. Ook de spanrollen en geleiderol waren nog heel fatsoenlijk. Maar goed, alles natuurlijk met nieuwe (origineel Volvo) onderdelen vervangen. De onderdelen waren in totaal EUR 350: 174 voor een 'timing belt kit' (distributieriem, geleiderol en spanrol), 127 voor de waterpomp en 47 voor de multiriem.
Lastigste is toch de beperkte ruimte om in te werken. Veel bouten moet je op de tast zien te vinden. Wat ik wel heb gedaan om de distributieriem vervanging wat makkelijker te maken was verwijderen van alle bougies, zodat de motor veel makkelijker, en zonder 'terugslag', te draaien was. Wat typex aangebracht om de timing te kunnen verifieren. Bij de eerste montage bleek de uitlaatnokkenas een tandje verdraaid te zijn, maar de tweede keer stond alles goed.
De oude multieriem, die ook in 2009 was vervangen, was maar liefst anderhalve centimeter opgerekt, in vergelijking met de nieuwe. Hij deed het nog prima, maar door die verlenging kon ik de T60 torx niet in de spanner krijgen om hem te ontspannen - de riem zat in de weg. Dus maar met een mesje doorgesneden. Dat ook met de distributieriem gedaan - minder risico dat de boel uit de tijd zou gaan.
Nu dus wel een voldaan gevoel, hij kan er weer een jaar of twaalf tegenaan. We rijden er relatief weinig kms mee, alleen in de zomer als we in Frankrijk zijn een paar maanden. De rest van de tijd staat hij in de schuur onder een zeiltje.
Het enige dat een beetje mis ging was dat met het verplaatsen van het expansievat van de koeling, het sensortje lostrok (vergeten stekker los te maken). Dus nu brandt het koelvloeistofniveaulampje. Maar dat tankje was ook alweer zo'n 15 jaar oud. Nieuwe kost EUR 56 (Volvo, EUR 36 imitatie) dus die bestel ik nog. Heel makkelijk te plaatsen. Ik vermoed dat ik ca EUR 500 aan arbeidskosten (en evt opslag kosten onderdelen) tov een Volvo dealer heb bespaard?
- distributieriem en bijbehorende spanrol en geleiderol
- waterpomp
- multiriem en bijbehorende spanrol
Had dit nog niet zelf eerder gedaan. Was wel wat zenuwachtig over het correct 'op tijd' houden van de motor (krukas tov inlaat- en uitlaat nokkenassen) en wat er nog meer mis zou kunnen gaan. Voorbereiding dmv een tweetal youtube filmpjes, van FCP Euro en van Robert Spinner ('RSPI') en het Haynes manual (die overigens tamelijk kort door de bocht gaat wat betreft de distributieriem - alleen het op spanning zetten ervan was wel goed uitgelegd).
Gisteren in de namiddag begonnen en vandaag afgemaakt. In totaal denk ik toch wel zo'n 8 uur bezig geweest. Gelukkig is alles goed gegaan - net een proefrit gemaakt, OBD codelezer aangesloten en 0 foutcodes. Motor loopt ook stiller; de waterpomp was nog nooit vervangen geweest en er was vooral bij koude start een beetje schurend geluid te horen. Wat me trouwens deed besluiten dit nu allemaal te doen was dat ik, de onderhoudspapieren nakijkend, me realiseerde dat de vorige keer dat de distributieriem was vervangen in Septemner 2009 was. 13 jaar geleden dus, en dus inmiddels 3 jaar 'over tijd'. Het zal je maar gebeuren dat de riem knapt.
Op de waterpomp na, die een heel klein beetje speling had op de as, waren alle oude onderdelen nog in opvallend goede conditie. Met name de distrbutieriem zag er nog heel goed uit, geen haarscheurtjes oid. Ook de spanrollen en geleiderol waren nog heel fatsoenlijk. Maar goed, alles natuurlijk met nieuwe (origineel Volvo) onderdelen vervangen. De onderdelen waren in totaal EUR 350: 174 voor een 'timing belt kit' (distributieriem, geleiderol en spanrol), 127 voor de waterpomp en 47 voor de multiriem.
Lastigste is toch de beperkte ruimte om in te werken. Veel bouten moet je op de tast zien te vinden. Wat ik wel heb gedaan om de distributieriem vervanging wat makkelijker te maken was verwijderen van alle bougies, zodat de motor veel makkelijker, en zonder 'terugslag', te draaien was. Wat typex aangebracht om de timing te kunnen verifieren. Bij de eerste montage bleek de uitlaatnokkenas een tandje verdraaid te zijn, maar de tweede keer stond alles goed.
De oude multieriem, die ook in 2009 was vervangen, was maar liefst anderhalve centimeter opgerekt, in vergelijking met de nieuwe. Hij deed het nog prima, maar door die verlenging kon ik de T60 torx niet in de spanner krijgen om hem te ontspannen - de riem zat in de weg. Dus maar met een mesje doorgesneden. Dat ook met de distributieriem gedaan - minder risico dat de boel uit de tijd zou gaan.
Nu dus wel een voldaan gevoel, hij kan er weer een jaar of twaalf tegenaan. We rijden er relatief weinig kms mee, alleen in de zomer als we in Frankrijk zijn een paar maanden. De rest van de tijd staat hij in de schuur onder een zeiltje.
Het enige dat een beetje mis ging was dat met het verplaatsen van het expansievat van de koeling, het sensortje lostrok (vergeten stekker los te maken). Dus nu brandt het koelvloeistofniveaulampje. Maar dat tankje was ook alweer zo'n 15 jaar oud. Nieuwe kost EUR 56 (Volvo, EUR 36 imitatie) dus die bestel ik nog. Heel makkelijk te plaatsen. Ik vermoed dat ik ca EUR 500 aan arbeidskosten (en evt opslag kosten onderdelen) tov een Volvo dealer heb bespaard?