Pagina 1 van 2

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 07.08.2022 - 21:46
door RThies
We hebben een Volvo V70 uit 2014. Km stand +/- 300.000km

Nooit grote problemen gehad en de auto heeft altijd fantastisch gereden. Maar sinds een half jaar zijn we aan t puzzelen wat er nou aan de hand is. Hopelijk heeft iemand hier een idee want zowel wij als de garage houder weet het niet meer..!

Kan toeval zijn, maar de problemen lijken te zijn ontstaan na vervangen multisnaar en waterpomp bij APK check eind vorig jaar..

Start vd situatie:

De auto begon heel vaak aan te geven dat koelvloeistof niveau (KVN) te laag was.
We moesten heel vaak vloeistof bijvullen.

Toen hebben ze het koelvloeistof reservoir en de dop vervangen.Ook is het systeem gecheckt op lekkages. Niets te zien. Weer een nieuwe dop erop gezet. Probleem lijkt opgelost.

(Toen kwamen er problemen met starten en wegvallen vermogen. Dat werd veroorzaakt door doorgebrande behuizing vh luchtfilter. Dit is vervangen en sindsdien geen problemen.
Ook was er een probleem met een onstabiel toerental. Dat is toen opgelost door het flushen van de automatische versnellingsbak. Probleem wederom opgelost. Het lijkt dat dit losstaande feiten zijn maar voor het volledige plaatje noem ik deze zaken toch..)

Vervolgens hebben we vrij lang in NL gereden zonder enige problemen met de koelvloeistof.

Nu zijn we afgelopen weken op vakantie geweest. Zodra we Duitsland in reden, begon de auto weer aan te geven dat het KVN te laag was. Wederom weer meerdere malen moeten bijvullen.

Op een gegeven moment hadden we zelfs een oververhitte motor en moesten we de auto stil zetten. Berg op, 35 graden en vol airco aan, dus wellicht ook iets teveel van het goede.☺️

We moeten er gemiddeld 2,5 liter koelvloeistof per 1000km in gooien. Er liggen geen plassen onder de auto.

Het lijkt erop dat we bij lange afstanden, langdurige inspanning van de motor de koelvloeistof moeten blijven aanvullen. We kunnen geen uur meer rijden en krijgen continue de melding.
Het lijkt erop dat de motor te langdurig warm blijft en er teveel van het koelsysteem wordt gevraagd en we daardoor meldingen krijgen en zoveel vloeistof verbruikt.

De vloeistof lijkt ergens in het systeem te verdwijnen maar we weten niet waar.

Op het moment dat we stoppen en de dop eraf draaien, dan laadt de opgebouwde druk op en komt de vloeistof weer omhoog meestal tot aanvaardbaar niveau. Dan rijden we weer even en begint alles weer van voor af aan.

Garage heeft inmiddels ook geen idee meer want heeft alles nagelopen.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 07.08.2022 - 22:04
door Msuidgeest
Wel eens gedacht aan een lekke koppakking?

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 07.08.2022 - 22:14
door RThies
Hi Mark, die gedachten is idd de laatste weken wel voorbij gekomen, we gaan dit wel bespreken met de garage. Maar op dit moment houden we even alle opties open. We vinden het vooral gek dat het erop lijkt dat de problemen zijn ontstaan na het vervangen van de waterpomp en de multisnaar.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 09:00
door Rippie V70
Waterpomp wordt toch aangedreven door de distributieriem en niet door de multiriem? Welke motor heb je? De D3 5cil had in de eerste jaren wel een reputatie van lekke koppakkingen.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 09:06
door Kick
Moet je echt bijvullen of is het zo dat als je de dop van je KVS reservoir losdraait dat er lucht ontsnapt en dat het peil vanzelf weer stijgt naar normaal? Dat is namelijk bij mij het geval en daarom staat de auto ook bij de garage. Verwachting is dat het gaat om een lekke koppakking maar het kan ook erger namelijk een scheur in een cilinder/cilinderwand. Ik hoop hier deze week uitsluitsel over te krijgen. Overigens is mij geadviseerd om niet meer met de auto te gaan rijden dus ik zou zeker dit overleggen met je garage.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 09:17
door Fredhead
Ik zet ook in op een lekke koppakking of een scheurtje in het blok.
Want anders had je de lekkage ondertussen wel gevonden.

Mogelijkerwijs dat men na het vervangen van de waterpomp ook de boel niet goed heeft ontlucht en dat het daarna is begonnen.
Lopen hier op het forum wat topics over, met name over de D4.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 09:52
door RThies
Hi allemaal,

Dank voor jullie reacties!

We hebben een D2 en volgens mij is dat een 4-cilinder.

Ik ga deze zaken die jullie aangegeven ook bij de garage neerleggen. Misschien eerst maar eens kijken of hij wel goed ontlucht is na het plaatsen vd nieuwe waterpomp.

Het peil stijgt weer als we de dop van het KVS reservoir openen. Maar we moeten toch ook steeds wel weer vloeistof bijvullen, dus het is beiden.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 09:54
door Fredhead
De D2 is inderdaad een 4 cilinder, heeft niet de kwalen van de D4 (ook 4 cilinder) met de scheuren in de cilinderwand.
Volgens mij staat het blok er wel bekend om dat de koppakking nog wel eens wil gaan lekken.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 11:13
door redracer
de 1.6 ( D2 en T4 ) schijnen nog wel eens een koppaking te slijten inderdaad . Komt er geen extra witte rook uit je uitlaat ? en als het bij de waterpomp zou zijn en gelijk verdampt op t warme blok zou je wel ( witte )sporen kunnen zien lijkt me .

Even 2nd opinion bij een volvo specialist vragen , die kennen de pijnpunten meestal wel.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 12:34
door RThies
Dank allemaal,
Dit geeft ons een bepaalde denk richting naar de garage toe, want we weten het inmiddels niet echt meer en het is niet echt relaxt rijden zo. En dit is onze gezinsauto dus we zijn er nogal van afhankelijk. Vanmiddag overleg met de garage.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 12:35
door RThies
En nee we zien geen (extra) witte rook uit de uitlaat

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 16:12
door Jelmer de Jong
Als het water bij losdraaien dop omhoog komt heb je last van extra druk in het systeem die er niet hoort te zijn, vaak veroorzaakt door uitlaatgassen die de koelvloeistof onder druk zetten. Is de slang van/naar radiator ook kneiterhard na het rijden?
Wat gebeurd er als je de motor start met de dop er af, wordt dan alle vloeistof er uit gedrukt?

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 20:17
door redracer
Zou m nu laten staan , door die druk ploft je expansievat .
Hoogstens nog naar je ( een ) garage rijden .
Denk gauw aan €1500 qua kosten

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 20:20
door Jelmer de Jong
Nee hoor, er zit een overdrukventiel. Soms in de dop en soms in het vat zelf.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 20:50
door redracer
Got the t-shirt 😉

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 21:27
door Jelmer de Jong
#hoedan. :D

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 08.08.2022 - 21:45
door lala9292
Klopt het dat dit de 1.6D2 is? In dat geval zou een scheur in het blok ook een worst case scenario kunnen zijn. Helaas zelf meegemaakt bij dit type blok in een V60 én helaas was ik geen uitzondering.

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 09.08.2022 - 13:27
door Bover
Jelmer de Jong schreef: 08.08.2022 - 16:12 Als het water bij losdraaien dop omhoog komt heb je last van extra druk in het systeem die er niet hoort te zijn, vaak veroorzaakt door uitlaatgassen die de koelvloeistof onder druk zetten. Is de slang van/naar radiator ook kneiterhard na het rijden?
Wat gebeurd er als je de motor start met de dop er af, wordt dan alle vloeistof er uit gedrukt?
Eerst zoals Jelmer suggereert de goede diagnose stellen....

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 09.08.2022 - 13:33
door RThies
Het is idd een 1.6 D2. Dat lijkt me geen goed vooruitzicht, dus hoop echt dat dat het niet is. Maandag gaat ie naar de garage. Naar de Volvo Bangarage Amstelveen, benieuwd wat ze evt voor idee hebben. Ik zal ook eens naar die slangen kijken. Al heb ik zelf echt geen verstand waar ik dan naar moet kijken..🤣

Puzzel mbt koelvloeistof

Geplaatst: 11.08.2022 - 19:30
door RThies
Oké nog wat nieuwe info.

Vandaag heb ik er een stuk mee gereden nadat een tijd had stil gestaan. Maandag gaat ie naar de dealer en ik wilde zo veel mogelijk info geven.

Vooraf koelvloeistof gecheckt; prima. Uurtje gereden, gelijk gekeken; vloeistof prima. Niet gezakt. Ook geen melding. Slangen gevoeld en had niet het idee dat er slangen hard waren.

Na een uur weer gaan rijden. Maar eerst koelvloeistof gecheckt; niet gezakt. Wel had ik het idee dat de motor nog vrij warm was. Ik weet ook niet of dat normaal is na een uur stil staan, dit check ik normaliter niet. Motorolie gekeken of dit melkachtig was, ook niet het geval. Mijn schoonvader had zelfs het idee dat de olie iets zwarter was dan het zou moeten zijn, maar zelf zag ik dat niet zo. Ook geen witte rook oid uit de uitlaat.

Weer een uur gereden, gelijk gecheckt en toen was koelvloeistof wel gezakt. En best flink.

Dus de motor wordt warm en dan begint het zakken, maar dat duurt dus best even.

Wat me wel opvalt, is dat ik geen 1x de fan hoor aan slaan als de auto stil staat en ik m uitzet. Terwijl het idee heb dat dit normaal gesproken wel zou was.

Ook valt me op dat er 2 slangetjes (die naast elkaar zitten) groen uit geslagen zijn. Ik heb dit nog nooit gezien en weet dus ook niet of dit normaal is. Geen idee ook welke slangen dit zijn.

Zie foto. Is dit normaal?