Stuurkolom schakelaar vervangen j/n ?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Bij mijn '99-er V70 2.5 10V 144 pk SportsLine Aut. valt me al op sinds ik hem heb (2015) dat de cruise control nogal traag reageert, zowel bij inschakelen maar nog meer bij het terugzetten naar de ingestelde snelheid nadat ik die even heb 'losgelaten'. Ik heb er verder nooit veel aandacht aan geschonken, dacht dat dit gewoon bij de auto hoorde, die is tenslotte bepaald niet nieuw meer :)

Maar nu heeft één van mijn zoons sinds enkele weken ook zo'n zelfde V70 (echt nagenoeg identiek: slechts 3 weken verschil in leeftijd, 7.000 km verschil in km-stand, dezelfde kleur, dezelfde motor gekoppeld aan dezelfde 4-traps automaat) waardoor ik ineens vergelijkingsmateriaal heb. Daarbij valt het me op dat bij zijn auto de cruise control veel sneller reageert, en ook hier voornamelijk bij het weer herinschakelen naar de ingestelde snelheid. Nu vraag ik mij dus af of deze trage werking bij mijn V70 wellicht te maken zou kunnen hebben met de stuurkolomschakelaar zelf; met andere woorden, zou het vervangen hiervan dit kunnen oplossen?

Los hiervan, bij mijn V70 knippert bijna altijd het gele dashboardlampje 'verlichtingprobleem' mee als ik de richtingaanwijzer naar rechts aanzet, maar zodra ik mijn rem aanraak gaat dat lampje weer uit. Als ik vervolgens mijn rem weer loslaat dan blijft dat lampje wel gewoon uit. Ook dit is al wat langer het geval, ik controleer mijn verlichting regelmatig en weet dat alles werkt zoals het moet, heel druk maak ik me er dan ook niet om. Maar ook hier vraag ik me af of de oorzaak in de stuurkolomschakelaar zou kunnen zitten en het vervangen hiervan dus beide euvels oplost.

Iemand ervaring hiermee dan wel iemand die hierover iets zinnigs durft te zeggen?
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Gebruikersavatar
xgeering
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.04.2016 - 13:13
Locatie: Maarssen

Antwoord inmiddels gevonden, een overduidelijk 'nee'

De oorzaak van de trage werking bleek te zitten in te slappe gaskabel hetgeen kon worden opgelost door deze met steeksleutel 13 een paar slagen aan te draaien; tsja, zo simpel kan het dus zijn.
De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik niet zelf op dit idee gekomen ben, maar het kwam van een bevriend automonteur die al ruim 30 jaar in het vak zit en nog heel veel mechanische kennis heeft.
Als je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt, wat doet je dan geloven dat je wel gelukkig zult zijn met meer?

I have a roof over my head, running water from the tap and I can have a hot meal every day.....therefor I consider myself a very lucky man !
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Bedankt voor je terugkoppeling aangaande de cruise control.
Mijn 97er V70 heeft ook last van traag of soms niet werkende CC. Ik dacht dat dit in de stuurkolomschakelaar zou kunnen liggen.
Zal binnenkort eens proberen of jouw oplossing ook voor mijn V70 werkt.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”