V70 T4 2.0 VEA gebruikt handgeschakelt

Plaats reactie
Vliegende ton2
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 24.07.2020 - 15:26

Gisteren een proefrit gemaakt in een Polar. Positief verrast door soepele motor. Ook gereden in T4 1.6 met Powershift, maar in deze combinatie niet overtuigt. Misschien schakel ik dan wel liever zelf.

Wat is het verbruik van zo'n nieuwe 4 cilinder,? Is het maar zo'n relatieve verbetering, dat het loont om naar een recente 2.5 te blijven kijken?
Wat mij tegenviel tov mijn v40 d4 177 pk (momentum Winterline):
*de versnellingspook
*de audio.

Allereerst lig te versenllingspook niet lekker in de hand, en schakelde deze auto zeer licht. En dat laatste voelde niet fijn, want dit betrok mijn niet bij het rijden terwijl relatief veel moest schakelen. Is de pook van de D4 177 PK over te zetten?
De audio viel mij ook tegen, beide high perfomance. Maar waar ik bij de v40 als het ware "omkleed wordt " door het geluid, blijft ie in de V70 vooral voor mij hangen in mijn beleving.

En even niet op gelet, maar zitten er standaard ventilatierooster in de B-stijlen verwerkt? Of zit dit bij deze bouwjaren alleen nog maar in de de family-line? Dit ivm verkoeling kids op de achterbank. In de V40 als ik alleen ben staat ie op automatische met deze warme dagen voluit om ook de kids achterin van koelte te voorzien.

Alvast bedankt voor het meedenken
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hoi,

Ik zie je post nu pas.. (ik ben ook niet elke dag actief)
Maar de T4 1.6 is geen VEA motor hoor. Dat is de motor + bak van Ford. Geen slechte motor begreep ik, maar met de powershift zijn wel veel horror verhalen. Wie weet met goed onderhoud (bak flush om de 75.000 kan je wat ellende besparen) maar als de km stand al wat hoger is, dan is het lastig lijkt me.

De VEA motoren begonnen vanaf 2013 meen ik ik, is genoeg info te vinden in de Volvo News site (archief spul, maar wel grappig om te lezen).
In mijn V70 zit dus wel de 2.0 liter (1969cc) de B4204T19 + de Volvo (Aisin) automaat. Die motor is erg zuinig voor zo’n lompe auto vind ik, ik sta vaak verbaast over het verbruik.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture

Het verbruik is dan niet te vergelijken met de oude vijfcilinders zoals de 2.5 maar het geluid en de beleving van die prachtige 5 cilinder vind ik wel een klasse apart, ik mis het wel.
Die 2.5 vijfciinder verbruikt dus veel meer, maar biedt ook veel plezier vind ik.

Rest vd vragen weet ik niet zo 123: mijn V70 heeft wel uitstroom openingen in de stijl achter mijn stoel voor de achterportieren, bedoel je dat? En het Audio geluid van deze vind ik niet heel slecht, niet de klasse van mijn oude, zelf geupgrade premium speakers e.d. maar niet slecht is mijn ervaring..

Succes met je keuze
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Vliegende ton2
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 24.07.2020 - 15:26

Dank je wel voor je reactie 👌 Misschien toch maar de automaat voor gaan dan 🙈
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”