Net terug van vakantie naar zuid Frankrijk met de sleurhut.
Op de heen weg lekker gereden met de t3 in de 35graden en 100km/u in de 5e versnelling en bij hellingen terug naar de 4e ( rond de 2600toeren dan).
Als je terug schakelde op een helling merkte je dat ie weer lekker door trok en kon accelereren.
Op de terug weg nabij Luxemburg had ik het gevoel dat ie minder vlot wilde accelereren.
Geen foutcode. Behalve dat start stop systeem niet groen werdt. “Motormanagement”
Wel het idee dat als je gas geeft onder belasting dat ie iets anders klinkt. Moeilijk te omschrijven. Maar alsof de uitlaat lek is.
Iemand vergelijkbare ervaringen in het verleden gehad zware last trekken en verminderde trekkracht?
Caravan trekken t3
-
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
toevallig 'goedkoop' getankt bij een franse supermarkt?
een motor klinkt onder echte belasting ( caravan bergop dus ) wel anders ja als in zwaarder .
Wellicht moest de airco volle bak bijkoelen na de stop of was het vals plat dat je niet door had .
wbt je S/S systeem ;
Automatische motorafslag werkt niet in de volgende gevallen:
- de auto rijdt nog geen 10 km/h(6 mph) na een sleutelstart of de laatste automatische motorafslag.
- u hebt de gordelsluiting geopend.
- de capaciteit van de startaccu is onder de toelaatbare ondergrens gedoken.
- de motor is niet op de normale bedrijfstemperatuur.
- de buitentemperatuur ligt rond het vriespunt of boven zo'n 30 °C.
- de elektrische voorruitwarming wordt geactiveerd.
- de omstandigheden in de passagiersruimte wijken af van de ingestelde waardenAuto met ECC. – wat te merken is aan het hoge toerental van de interieurventilator.
- u rijdt achteruit met de auto.
- de capaciteit van de startaccu is onder de toelaatbare ondergrens gedoken.
- u grotere stuurbewegingen maakt.
- het roetfilter van het uitlaatsysteem is verzadigd – pas na een automatische regeneratie (zie Roetfilter dieselmotor (DPF)) wordt het tijdelijk uitgeschakelde Start/Stop-systeem opnieuw geactiveerd.
- de weg is erg steil.
- er is een aanhanger aangesloten op het elektrische systeem van de auto.
- de motorkap is ontgrendeld
- de versnellingsbak is niet op de normale bedrijfstemperatuur.
- de atmosferische luchtdruk ligt onder het niveau bij een hoogte van zo'n 1500–2500 boven zeeniveau. De actuele luchtdruk varieert afhankelijk van het weertype.
- de file-assistent van de adaptieve cruisecontrol is geactiveerd.
- de keuzehendel wordt vanuit stand D in stand R, SSportstand. of "+/-" gezet.
Daar zijn een aantal van toepassing op jouw situatie
een motor klinkt onder echte belasting ( caravan bergop dus ) wel anders ja als in zwaarder .
Wellicht moest de airco volle bak bijkoelen na de stop of was het vals plat dat je niet door had .
wbt je S/S systeem ;
Automatische motorafslag werkt niet in de volgende gevallen:
- de auto rijdt nog geen 10 km/h(6 mph) na een sleutelstart of de laatste automatische motorafslag.
- u hebt de gordelsluiting geopend.
- de capaciteit van de startaccu is onder de toelaatbare ondergrens gedoken.
- de motor is niet op de normale bedrijfstemperatuur.
- de buitentemperatuur ligt rond het vriespunt of boven zo'n 30 °C.
- de elektrische voorruitwarming wordt geactiveerd.
- de omstandigheden in de passagiersruimte wijken af van de ingestelde waardenAuto met ECC. – wat te merken is aan het hoge toerental van de interieurventilator.
- u rijdt achteruit met de auto.
- de capaciteit van de startaccu is onder de toelaatbare ondergrens gedoken.
- u grotere stuurbewegingen maakt.
- het roetfilter van het uitlaatsysteem is verzadigd – pas na een automatische regeneratie (zie Roetfilter dieselmotor (DPF)) wordt het tijdelijk uitgeschakelde Start/Stop-systeem opnieuw geactiveerd.
- de weg is erg steil.
- er is een aanhanger aangesloten op het elektrische systeem van de auto.
- de motorkap is ontgrendeld
- de versnellingsbak is niet op de normale bedrijfstemperatuur.
- de atmosferische luchtdruk ligt onder het niveau bij een hoogte van zo'n 1500–2500 boven zeeniveau. De actuele luchtdruk varieert afhankelijk van het weertype.
- de file-assistent van de adaptieve cruisecontrol is geactiveerd.
- de keuzehendel wordt vanuit stand D in stand R, SSportstand. of "+/-" gezet.
Daar zijn een aantal van toepassing op jouw situatie
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Heb je een T3 benzine of een D3 diesel? In dat laatste geval zal bij die motormanagement melding het roetfilter regenereren
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- marcelg
- 4th Gear member
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 02.12.2005 - 15:34
Een t3 benzine dus.
Als een aanhanger is aangesloten zegt het startstop systeem dan motormanagment?
Hij blijft zeggen accu aan het laden. Terwijl er een accu in zit van 2 weken oud. Hij zou geschikt zijn voor start-stop.
Heuvel op klinkt de motor inderdaad dieper. Maar ik bedoel dat toen de auto minder acceleratie had dat de motor iets anders klonk. Niet echt duidelijk maar alsof er valse lucht getrokken wordt.
Zover ik weet wordt de maximale koppel/vermogen als bij 2000toeren gehaald
Lijkt me in de 4e versnelling met 2600toeren dan voldoende moet zijn..?
Als een aanhanger is aangesloten zegt het startstop systeem dan motormanagment?
Hij blijft zeggen accu aan het laden. Terwijl er een accu in zit van 2 weken oud. Hij zou geschikt zijn voor start-stop.
Heuvel op klinkt de motor inderdaad dieper. Maar ik bedoel dat toen de auto minder acceleratie had dat de motor iets anders klonk. Niet echt duidelijk maar alsof er valse lucht getrokken wordt.
Zover ik weet wordt de maximale koppel/vermogen als bij 2000toeren gehaald
Lijkt me in de 4e versnelling met 2600toeren dan voldoende moet zijn..?
V60 1.6 T3 2012
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
S60 D5 2002
v40 1.8 uit 1996
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
4000 lijkt mij een beter uitgangspunt, al heb je natuurlijk heuvels en HEUVELS.
4000 is het midden van het bruikbare toerengebied (2000 tot 6000) en nog altijd rond de 250nm koppel. Maar je hebt wel de dubbele smering en koeling ten opzichte van 2000.
4000 is het midden van het bruikbare toerengebied (2000 tot 6000) en nog altijd rond de 250nm koppel. Maar je hebt wel de dubbele smering en koeling ten opzichte van 2000.
- diesel01
- 8th Gear member
- Berichten: 19847
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Dat geluidje…
Het spruitstuk heeft geen lekke pakking?
Je kunt er boven op kijken om te zien of je geen roetsporen ziet, wellicht het checken even waard.
Het spruitstuk heeft geen lekke pakking?
Je kunt er boven op kijken om te zien of je geen roetsporen ziet, wellicht het checken even waard.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33
en 45pk meer opgebouwd ( snelheid )Jelmer de Jong schreef: ↑15.08.2022 - 22:33 4000 lijkt mij een beter uitgangspunt, al heb je natuurlijk heuvels en HEUVELS.
4000 is het midden van het bruikbare toerengebied (2000 tot 6000) en nog altijd rond de 250nm koppel. Maar je hebt wel de dubbele smering en koeling ten opzichte van 2000.
zie rode lijnen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 16.01.2007 - 22:45
- Locatie: Best
Bij hoge temperatuur en/of hoge belasting wordt 98 octaan benzine aanbevolen. 95 tanken kan nog steeds, maar de motor regelt de ontsteking bij en verrijkt het mengsel voor een minder hete verbranding (onzuiniger). Dat kan het afwijkende geluid verklaren. Vooral omdat jij ook nog met lage toerentallen rijdt, waardoor de motor extra heet wordt.
Op de vlakke weg zou ik gewoon in de 4e versnelling rijden. Is beter voor de motor en maakt qua verbruik niets uit, mogelijk zelfs zuiniger. Helling op flink toeren maken. Ook als die het nog trekt in een hogere versnelling. Vooral als je 95 hebt getankt. Maar zoals gezegd, met sleurhut in de hitte op hellingen is 98 gewoon beter en ook zuiniger. Het prijsverschil maak je bijna goed in verbruik.
Op de vlakke weg zou ik gewoon in de 4e versnelling rijden. Is beter voor de motor en maakt qua verbruik niets uit, mogelijk zelfs zuiniger. Helling op flink toeren maken. Ook als die het nog trekt in een hogere versnelling. Vooral als je 95 hebt getankt. Maar zoals gezegd, met sleurhut in de hitte op hellingen is 98 gewoon beter en ook zuiniger. Het prijsverschil maak je bijna goed in verbruik.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Je trekt een caravan niet alleen met koppel maar ook met vermogen.
Eric
Eric