Binnenste ashoes vervangen, wat wel en niet los?
Geplaatst: 16.08.2022 - 22:16
Gisteravond kwam ik erachter dat de binnenste ashoes van de rechter aandrijfas gescheurd was, dus vandaag een nieuwe ashoes bij de dealert besteld. Had ook gekeken voor een compleet nieuwe as (i.v.m. slechte ervaringen met het loskrijgen van een homokineet bij de 850), maar die zijn wel erg duur. Een ashoes kost trouwens ook al EUR 60, blijkbaar iets speciaals op de C70 D3 Geartronic.
De vraag is nu even wat precies los te maken aan de aandrijfas. De onderste draagarm moet er sowieso helemaal af, want die wilde ik namelijk vervangen toen ik zag dat de ashoes gescheurd was. Ook vervang ik preventief de stuurkogel en het koppelstangetje van de stabilisatorstang. De vraag is of ik de hele aandrijfas vanonder de auto moet halen of dat ik het vaste stuk van tussenlager naar de bak moet/kan laten zitten. De as uit de bak krijgen kan ook moeilijk zijn, je kan de keerring beschadigen en er kan olie uit de net geflushte bak lopen. Daarom wil ik dat laten zitten.
Mijn idee was om eerst de aandrijfas los te halen uit de naaf (M10 bout los en as eruit tikken), de kapotte ashoes loshalen van het huis, clip uit het huis halen en de tripod uit het huis halen (uitkijken dat de lagers er niet uit/af vallen) en dan met dat stuk aandrijfas naar de werkbank. Op de werkbank de tripod loshalen (circlip van de as), oude hoes verwijderen en alles weer in omgekeerde volgorde monteren.
Goed idee of toch op een andere manier? Tips en tricks zijn welkom!
De vraag is nu even wat precies los te maken aan de aandrijfas. De onderste draagarm moet er sowieso helemaal af, want die wilde ik namelijk vervangen toen ik zag dat de ashoes gescheurd was. Ook vervang ik preventief de stuurkogel en het koppelstangetje van de stabilisatorstang. De vraag is of ik de hele aandrijfas vanonder de auto moet halen of dat ik het vaste stuk van tussenlager naar de bak moet/kan laten zitten. De as uit de bak krijgen kan ook moeilijk zijn, je kan de keerring beschadigen en er kan olie uit de net geflushte bak lopen. Daarom wil ik dat laten zitten.
Mijn idee was om eerst de aandrijfas los te halen uit de naaf (M10 bout los en as eruit tikken), de kapotte ashoes loshalen van het huis, clip uit het huis halen en de tripod uit het huis halen (uitkijken dat de lagers er niet uit/af vallen) en dan met dat stuk aandrijfas naar de werkbank. Op de werkbank de tripod loshalen (circlip van de as), oude hoes verwijderen en alles weer in omgekeerde volgorde monteren.
Goed idee of toch op een andere manier? Tips en tricks zijn welkom!