Lendesteun Handmatig - Defect / Reparatie

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

Hallo,
Recentelijk vervoerde ik over de vlakke laadvloer een paar zwaardere objecten. Bij een plotse remactie verschoof de lading en vernam ik
een korte droge klak achter mij. Geen aandacht aan besteedt. Totdat gisteren mijn partner vertelde dat de lendesteun aan de bestuurderszijde
wel erg makkelijk en vooral erg lang in een richting kon worden gedraaid (de andere richting idem dito).
Kort gegoogled, waarschijnlijk is de lendesteun defect. Kort in Vida gekeken om te bezien hoe en wat en daaruit kwam het volgende plaatje.
Mijn vraagjes: zijn er tips en trics om deze reparatie zelf uit te voeren. Het kan een kwestie zijn van defecte bevestigingspunten vanuit de regeling (14) aan
het raster (8). En om voor zoiets (ogenschijnlijk) overzichtelijks een stoel bij te gaan zoeken (Sport I), lijkt me even wat omslachtig (en duur).
Alle tips en trics welkom, bij voorbaat dank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Hey Nick,

Afgelopen jaar heb ik de lendesteun ook vervangen bij mij. Bij mij was het bevestigingspunt van de kabel die in de stoel gaat afgebroken. Dit schijnt vaker te gebeuren.
Ik kan alleen niet echt uit je bericht halen wat er nu kapot is. Voel/zie je überhaupt dat de steun nog iets doet als je deze draait?

Bij mij moest is de bekleding voor de helft loshalen van de stoel en daarna het kabelgedeelte opnieuw vastmaken in de stoel. Een vervelend maar wel redelijk goed te doen klusje.
Ik heb toen bij de dealer het gehele onderdeel besteld omdat ze niet alleen de kabel met bevestiging los verkopen. Die kan je gemakkelijk van het frame afhalen.
Destijds maar een paar foto's gemaakt jammergenoeg, maar daar kan je een klein beetje op zien hoe deze vastzit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

@Cavanta,
Dank je wel. Dit geeft de burger moed, want zo'n tekening is voor mij te abstract en met deze foto's heb ik inderdaad meer beeld.
Ikzelf weet ook nog niet precies wat er defect is. Maar draaien aan de knop gaat heel gemakkelijk/ zonder weerstand
(in vergelijking tot de knop van de passagiers-stoel) en de positie van de lendensteun wijzigt zich niet meer
(gelukkig staat hij voor mij comfortabel).

Ik ga de benodigdheden maar bestellen, kan ik in een rustig winter weekeinde er op mijn gemak aan beginnen.
Ging het bij jou toen alleen om het draaimechanisme (blauwe deel met twee zwarte uitkomende kabels) of ook om het raster/de veren in de rugleuning?
Of is dat gezamenlijk gewoon één onderdeel? Dat wordt mij ook uit de tekening in Vida niet helemaal duidelijk.
B.v.d.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Gebruikersavatar
Cavanta
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 06.08.2020 - 11:51
Locatie: Mill - Noord Brabant

Nick V50 Sport I schreef: 20.08.2022 - 08:38 @Cavanta,
Dank je wel. Dit geeft de burger moed, want zo'n tekening is voor mij te abstract en met deze foto's heb ik inderdaad meer beeld.
Ikzelf weet ook nog niet precies wat er defect is. Maar draaien aan de knop gaat heel gemakkelijk/ zonder weerstand
(in vergelijking tot de knop van de passagiers-stoel) en de positie van de lendensteun wijzigt zich niet meer
(gelukkig staat hij voor mij comfortabel).

Ik ga de benodigdheden maar bestellen, kan ik in een rustig winter weekeinde er op mijn gemak aan beginnen.
Ging het bij jou toen alleen om het draaimechanisme (blauwe deel met twee zwarte uitkomende kabels) of ook om het raster/de veren in de rugleuning?
Of is dat gezamenlijk gewoon één onderdeel? Dat wordt mij ook uit de tekening in Vida niet helemaal duidelijk.
B.v.d.
Bij mij ging het om het draaimechisme met de twee zwarte kabels. Maar deze kan je niet los vervangen dacht ik. De zwarte kabels zitten namelijk vast in de stoel, als er 1 los moet kan je ze beter helemaal vervangen.
Het raster/de veren krijg je niet uit te stoel zonder het helemaal opnieuw te doen. Met dat raster kan eigenlijk ook niks gebeuren. Ik zou enkel de kabels met blauwe knop vervangen. Daarna issie weer als nieuw!
S40 2.4(i) Edition 1 bj2007, mj 2008 135.000KM
V40 2.0 2001 Phase 2 270.000KM
Nick V50 Sport I
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 30.06.2021 - 21:49
Locatie: Borger-Odoorn

@Cavanta
Dank je wel voor de aanvulling, dat maakt het weer beter voorstelbaar.
Wat ik mij ook nog bedacht. De instelling is nu gefixeerd in de stand waarop hij stond voor het defect. Dus in het fixeren van het raster zit het hem niet.
Het zit hem in het verstellen. En dan zal de knop en mechanisme met kabels inderdaad meest waarschijnlijk stuk zijn.
Gelukkig ben ik niet zo'n snelle dus heb ik nog geen bestelling geplaatst ergens, blijf ik ook niet zitten met nodeloze nieuwe onderdelen ;-).
Dank je wel!
Ik zal t.z.t. mijn bevindingen ook met wat foto's proberen te illustreren. Wie weet heeft iemand er weer wat aan.
V50 Sport I, B4204S3 + MTX75
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”