Pagina 1 van 1

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 18.08.2022 - 16:48
door Bover
Geschreven door Max Veldhuis Autoweek 18 augustus 2022.

De Volvo XC90 begint in de nabije toekomst aan een nieuw hoofdstuk: dat van volledig elektrische aandrijving. Een mooi moment om aan de hand van een aantal occasions terug te blikken op de Nederlandse geschiedenis van Volvo's grootste, die in 2002 debuteerde.

Het verhaal van de Volvo XC90 begon in 1997 met de 'Adventure Concept Car', Volvo's kijk op een fullsize-SUV. Het uiteindelijke productiemodel van de XC90, dat vijf jaar later op de markt kwam, leek daar behoorlijk op. Wel had de Adventure Concept bij de zijruiten een meer gebogen raamlijn dan de eerste XC90, waarvan die raamlijn het silhouet van de carrosserie volgde. Ook het grote glazen panoramadak van de Adventure moest het veld ruimen. Wat de Adventure niet had en de uiteindelijke XC90 wél: zeven volwaardige zitplaatsen.

De rest van het artikel Autoweek
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_107659

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 19.08.2022 - 16:13
door HGV
Ik had het stuk ook gelezen! Afwachten hoe die nieuwe zijn werk gaat doen met een electrische motor en wat het bereik gaat zijn...
Misschien dat de huidige versie ook beter betaalbaar wordt voor ons bezitters van de eerste generatie, maar we gaan het allemaal zien... de eerste generatie is en blijft ook een pracht van een auto. En die motor ronkt zo lekker! Dat zal zeker een gemis gaan worden...

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 19.08.2022 - 16:24
door Bover
ja de XC 90 gaat zeker als young timer in Nederland voor gouden verkoopprijzen van de hand.

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 19.08.2022 - 17:23
door Gouwe
Dat krijg je met al die samengestelde gezinnen Bob en ondernemers die niets van fiscaliteit snappen en zonder zelf kritisch te denken geloven in het mantra dat een youngtimer zo lekker goedkoop rijden is (vaker niet dan wel is mijn overtuiging). Ik zeg altijd maar: de fiscus is niet gek dus zelf blijven nadenken.... Bizar idd dat mijn XC in 2 jaar tijd en 70K km's 6K meer waard is geworden (maar dat heeft een andere oorzaak).

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 19.08.2022 - 18:10
door Bover
over het yongtimer rijden wordt verschillend over gedacht. Ik vind een rare regeling in de huidige tijd en mag van j afgeschaft worden gezien de uitstoot vraagstuk in Nederland. . . Maar di8e discussie is te politiek denk ik dus laat maar zeggen dat ik met je eens ben.
Fijn is dat je afschrijving door de huidige krappe automarkt beperkt blijft voor jouw mooie bolide. :)

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 21.08.2022 - 15:11
door BraboFrits
Gouwe schreef: 19.08.2022 - 17:23 Bizar idd dat mijn XC in 2 jaar tijd en 70K km's 6K meer waard is geworden
Dan heb ik dus ook een goede investering gedaan :-D
Ach, het zal wel. Ik wil met de mijne nog wel de nodige jaren vooruit. En daarna zien we wel weer, ik vind het zo onvoorspelbaar welke kant het op zal gaan met de alternatieven voor de verbrandingsmotoren.
Als ik altijd solo zou rijden dan zou ik de keuze voor een elektrisch exemplaar wel zien zitten (op den duur) maar ja, we hebben ook de caravan nog die we meer willen gaan gebruiken...

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 21.08.2022 - 16:00
door raspaardje
Gisteren meldde een vriend doodleuk een XC90 V8 Executive met 109k km op de klok gekocht te hebben. Uit Zwitserland. Idd voor de hoofdprijs, vind ik. Maar ja, youngtimer en een nieuwe Prins LPG erin. Ik hoop dat de verwachtingen ervan juist zijn, het blijft toch een complexe 15 jaar oude auto.

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 21.08.2022 - 19:16
door Gouwe
Gave bak zo'n V8 en ik hoop dat hij het ook fiscaal goed heeft uitgezocht. Voor de geïnteresseerden een stukje toelichting op een vaak voorkomende misvatting/misleiding uit de autobranche: stel je betaalt 25.000 voor een auto maar volgens de verkoper is de dagwaarde maar 15.000 en dat bedrag mag je dan opgeven aan de belastingdienst volgens hen, nou niet dus: https://www.jongbloed-fiscaaljuristen.n ... oungtimer/
En ja, de nieuwe LPG installatie en eventueel onderhoud bij aanschaf moet je allemaal optellen bij de "dagwaarde".
En daarbij nog toegevoegd: je mag maximaal 20% per jaar afschrijven, dus na 1 jaar alsnog 15K opgeven gaat hem ook niet worden.
Maar goed we dwalen af van het onderwerp. Voorlopig is een volledig elektrische XC90 niet mijn auto (dan maakt de Polestar 2 een grotere kans).

Autoweek Volvo XC90: succesverhaal in Nederland

Geplaatst: 21.08.2022 - 19:41
door Bover
Even de cijfers in Citaat:
Begin vorig jaar stonden er in ons land bijna 170 duizend youngtimers in de leeftijd van 25 tot 40 jaar geregistreerd. De import van het aantal personenauto's van 15 jaar of ouder is de laatste jaren toegenomen. In 2018 werden er bijna 12 duizend geïmporteerd. Tien jaar eerder waren dat er nog 10 duizend. Einde citaat
link citaat van Hoving auto s

Douwe geeft een link. Zeer wel gebruik maken van die link als je dat van plan een Youngtimer aan te schaffen...
Daarnaast als je een Youngtimer koopt en je bedriegt door de dagwaarde lager te maken op papier dan de werkelijk betaalde prijs je een stevige boete kunt verwachten voor dat vergrijp.

Het Rijk stimuleert EV rijden .......echter met hetzelfde gemak financieren het Rijk de redelijk milieu vervuilende (import) auto die ouder zijn dan 15 jaar als Youngtimer. De handel in "niet Nederlandse eerste kenteken auto s lacht zich een bult...."

Als je kijkt naar de toepassing van de voordelige fiscale regelingen electrisch rijden en uitstoot ambities Nederlandse kabinet... is de Yountimer fiscale regeling contrair aan dat "schone autobeleid."