Ik krijg er kop noch staart aan. Er valt met mijn Volvo V60 D3 138PK geartronic uit 2014 (218000km) niet meer te rijden. Het is zelfs levensgevaarlijk. Hij zwalpt over de weg naar alle kanten. Vanaf dat je het stuur los laat en je geeft wat gas dan schiet hij meteen naar rechts. Wat ik reeds vervangen heb:
- Draagarmen met nieuwe rubbers en gewrichten
- Stuurkogels
- Stuurstangen en binnenstuurkogels
- Nieuwe banden Pirelli Powergy die ook gebalanceerd zijn met Roadforce
- 2X laten uitlijnen en deze staat perfect binnen de specificaties
Hij rijdt echt als een dweil en zeer onprettig. Waar o waar kan ik nog verder gaan zoeken want dit is hoogst irritant en kostelijk. Ik kan nog schokdempers en toplagers vervangen en dan is alles nieuw... Maar die zien en voelen nog perfect aan. Ook de wiellagers maken geen geluid of hebben niks speling. Ook de man van de uitlijning zei dat er niet te rijden valt met de wagen en hij wist ook niet meteen waar te gaan zoeken. Ik heb net men achterbanden ook eens naar voor gelegd maar dit heeft totaal geen effect.
Volvo V60 stuurt naar rechts
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Remmen zijn nieuw en zitten los. Het verschil in de remmeter is te verwaarlozen.
Het gehele stuurhuis is spelingsvrij en voelt strak aan. Het maakt ook geen gekke geluiden ofzo.
Het gehele stuurhuis is spelingsvrij en voelt strak aan. Het maakt ook geen gekke geluiden ofzo.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3158
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Klinkt alsof de draagarm links-voor los zit.
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Die heb ik gisteren vervangen omdat hij het daarvoor ook scheef trok. Heeft geen verschil gemaakt. Alles staat muurvast. Ik heb gisteren nog nieuwe toplagers en bilstein schokdempers besteld. Dan is werkelijk de ganse voorophanging nieuw. Ik hoop echt dat dit men probleem oplost want dit rijdt voor geen meter. En daarna is mijn inspiratie ook op
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
Aangezien je de toplagers al als spelingsvrij hebt gediagnosticeerd, ben ik er bang voor... Nu heb ik er niet enorm veel verstand van, zeker niet specifiek van jouw model, maar zou het kan dat het hele subframe niet goed vast zit? Dan schuift alles wat daar aan hangt (namelijk de hele voorophanging). Dat frame zit meestal met een paar grote bouten vast aan de carrosserie.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Ik heb inderdaad de schokdempers en toplagers alweer geannuleerd. Alles voelt perfect aan dus daar zit het hem volgens mij ook niet. Het is alleen bij accelereren dat die hevig naar rechts trekt, anders rijdt hij recht en voelt hij stevig op de weg. Zou het dan niet in de aandrijfassen kunnen zitten?
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
- gose91
- 3rd Gear member
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 18.01.2016 - 14:18
In mijn beleving doen aandrijfassen zelf niks met de stand van een wiel. Mocht een motorsteun slecht zijn en aan de rechterzijde teveel verplaatsen onder acceleratie kan het misschien wel zo zijn dat de vermogensafgifte doorheen het differentieel naar het linker voorwiel makkelijker gaat en de auto daardoor rechtsaf trekt. Maar ik weet niet in hoeverre de lagers en homokineten in de aandrijfassen dit op zouden moeten kunnen vangen. Mocht één van die zaken in de rechter aandrijfas niet goed zijn kan je hetzelfde fenomeen krijgen lijkt mij.
Astra F 1995 X1.6SZ | S40 2005 2.4i Momentum
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
V50 2008 2.4i Edition II Season Line
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Als de rechterassen langer zijn dan links moet je het toch hierin zoeken.
Loopt vaak achter de motor langs en heeft een tussenas.
Ben ook benieuwd naar je uitlijn rapport. (Foto)
Eric
Loopt vaak achter de motor langs en heeft een tussenas.
Ben ook benieuwd naar je uitlijn rapport. (Foto)
Eric
- Johan s60
- 6th Gear member
- Berichten: 2769
- Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36
Lengte vd assen ligt vast in de constructie en hebben geen invloed op het al dan niet scheef trekken, bovendien zorgt het differentieel ervoor dat moment links en rechts gelijk zijn (er van uitgaande dat er geen mechanisch sperdiif in zit).
Hoe is het differentieel? dit is te controleren met beide wielen vrij in de versnelling.
En is er soms geen onterechte ESP ingreep, zijn de rem temperaturen links en rechts gelijk?
Hoe is het differentieel? dit is te controleren met beide wielen vrij in de versnelling.
En is er soms geen onterechte ESP ingreep, zijn de rem temperaturen links en rechts gelijk?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Nee dit werkt allemaal correct. Ik heb gisteren gemerkt dat als ik lichte stuurbewegingen maak dat er een kleine trilling in het stuur zit. Net of de banden hebben teveel uitspoor. De wagen zoekt met momenten heel erg en is onvoorspelbaar. ik moet een constante druk naar links doen of hij vertrekt naar rechts. Morgen ga ik er toch eens mee langst de dealer gaan. Kijken wat die zegt
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Vandaag naar de Volvo geweest om een afspraak te maken. Daar zeiden ze dat het waarschijnlijk een motorsteun of in het slechtste geval het differentieel ging zijn. Dus thuis gekomen ik weer onder de auto gedoken en de bodemplaat eronderuit. Bandijzer tussen de motorsteunen en wringen maar.... Perfect in orde. Ook heb ik de stuurhoeksensor weer gekalibreerd. Dit nam het lichte trillen in het stuur wel weg als je kleine stuurbewegingen maakt. Maar nog wel geweldig trekken naar rechts.
De wielen er thuis weer afgenomen en overal aan gaan trekken en duwen. Alles is pikfijn in orde en ik voel nergens speling, gekraak,... Of wat dan ook. Toen viel men oog op de velgen, daar zag ik dat er wat corrosie zat op het raakoppervlak. Dus alle velgen en remschijven te lijf gegaan met een stalen borstel op een boormachine........ Ons madam trekt niet meer naar rechts en ligt weer kaarsrecht op de weg!!!! Ik voel me zo dom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Enfin! Ik zijn wreed tevreden dat het geen grote kosten zijn en vooral dat ik niet meer gefrustreerd in de auto zit!
De wielen er thuis weer afgenomen en overal aan gaan trekken en duwen. Alles is pikfijn in orde en ik voel nergens speling, gekraak,... Of wat dan ook. Toen viel men oog op de velgen, daar zag ik dat er wat corrosie zat op het raakoppervlak. Dus alle velgen en remschijven te lijf gegaan met een stalen borstel op een boormachine........ Ons madam trekt niet meer naar rechts en ligt weer kaarsrecht op de weg!!!! Ik voel me zo dom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb. Enfin! Ik zijn wreed tevreden dat het geen grote kosten zijn en vooral dat ik niet meer gefrustreerd in de auto zit!
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Laat ik zeggen dat het mooi is dat hij niet meer naar rechts trekt maar dit is zeter niet de oorzaak.
Juist het opkrikken van de auto doet wat met je draagarmrubbers en de rubber/stuurlager bovenin je schokbreker.
Eric
Juist het opkrikken van de auto doet wat met je draagarmrubbers en de rubber/stuurlager bovenin je schokbreker.
Eric
- Volvo_Bjorn
- 3rd Gear member
- Berichten: 281
- Lid geworden op: 27.05.2016 - 20:34
Dat is zeker wel de oorzaak. Hij stuurt sinds dien weer kaarsrecht zonder te liggen zoeken onderweg. Waarschijnlijk dat de velg niet mooi recht op de naaf.
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total )
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Niet mooi recht kan maar deze velg draait tijdens het rijden rond.
Eric
Eric