C70 gezakt voor de deeltjestellertest

WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bover schreef: 07.10.2022 - 12:03 gelukkig (nog) niet in France dat deeltjes gedoe..
De deeltjes meting is een EU verordening die ook in Frankrijk komt.
Er is geen ontkomen aan helaas.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik weet het maar de locale keuringsdienst stations zijn wel soepel met de keuringen hier in de uithoeken.
Zou bijna gaan nadenken over een xc70 AWD T6 hier
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Heren, heren. Laten we even bij het onderwerp blijven. C70 komt niet door deeltjesteller test.
Dat heeft niets, maar dan ook niets met sjoemelsoftware te maken. Deeltjes (roet) komen altijd vrij bij verbranding van (zwavelhoudende) brandstof. En daar is niets aan af te stellen in een programma.
Sjoemelsoftware is een heel andere tak van sport.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het gaat bij de deeltjes meting niet om afstellen maar om de werking van het partikelfilter.
Er zijn een paar mogelijkheden:
1. Het partikelfilter functioneert niet voldoende.
2. De uitstoot van de motor is te groot voor het partikelfilter.

Het monteren van een nieuw partikelfilter biedt zover nu bekend geen oplossing.
Dan blijft oorzaak 2 over.

Die oorzaak laat zich tot nu toe niet bestrijden door het vervangen van verstuivers, turbo's etc.
Werkplaatsen en de fabrikant tasten nog steeds in het duister omtrent de oorzaak.
Er is tot nu toe geen afwijking aan de motor geconstateerd die de overschrijding van de maximale waarde verklaart.

Wel is het opvallend dat motoren die voorzien zijn van zwafelarme brandstof geen betere waarden opleveren, in sommige gevallen zelfs een hogere uitstoot van fijnstof. Bij auto's die de norm niet halen zijn de meetwaarden niet consistent.

Mogelijk geeft het systematisch uitwisselen met onderdelen van een motor die wel voldoet aan de maximale uitstoot inzicht in de oorzaak.
Het wachten is op een dealer of importeur die deze klus op zich wil nemen.
Vermoedelijk is Volvo Zweden minder geïnteresseerd dit onderzoek te doen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2767
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Compressie verlies kan ook een oorzaak ziijn
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Is ook al gemeten bij auto's die de norm niet halen en lijkt niet de oorzaak te zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

software matig moet toch iets aan de hand zijn lijkt mij als uitstoot motor te groot is, verbranding ergens niet optimaal...:(
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het ontstaan van deeltje/roet kan je niet softwarematig bijstellen. Dat is van zoveel factoren afhankelijk. En hoe je het ook wendt of keert. Diesel is wat dat betreft een heel vervelende brandstof. Hoe "zuiver" ze ook is en hoe "zuiver" de verbranding (en dat kan wel softwarematig) ook is afgesteld.
Ik blijf van mening dat de meet apparatuur in de garages/teststations toch echt nog niet goed genoeg zijn. Gezien de afwijkende metingen bij één en dezelfde auto.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Dan lijkt het me dat we dit topic moeten verplaatsen naar TNO Delft.....
maar alle gekheid op een stokje, en het gebeurt niet voor de eerste keer bij de overheid, ook hier mogelijk snelle beleid beslissingen en vervolgens een operationeel puinhoopje voor de burger...
Zoals ze zeggen: "over tot de orde van de dag"
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Valentino
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.10.2022 - 19:41

@Henry Je zei op het forum dat je binnen enkele weken je DPF zou gaan vervangen.
Heb je dit inmiddels al gedaan? En zo ja, heeft het voor jou de oplossing gebracht?
Alvast dank voor je reactie!
Gr Valentino
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ik heb ondertussen een gebruikt en origineel roetfilter op de kop getikt, maar nog geen tijd gehad om het te (laten) monteren. Het "nieuwe" filter ziet er in ieder geval op het oog prima uit, het keramisch element lijkt nog als nieuw. Ik hoop het filter in de komende weken te kunnen monteren en naar de keuring te gaan.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Even afwachten wat de ervaringen van Ferrari zijn na het monteren van een ander roetfilter.

Er is nog een derde mogelijkheid om te kunnen blijven rijden.
Dat is afstand nemen van de voordelen die euro 5 biedt en de euro 4 norm aanvaarden voor de diesels die gezakt zijn voor de deeltjed test. Geen goed vooruitzicht helaas.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13805
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

WillyWortel2 schreef: 27.10.2022 - 18:36 Even afwachten wat de ervaringen van Ferrari zijn na het monteren van een ander roetfilter.

Er is nog een derde mogelijkheid om te kunnen blijven rijden.
Dat is afstand nemen van de voordelen die euro 5 biedt en de euro 4 norm aanvaarden voor de diesels die gezakt zijn voor de deeltjed test. Geen goed vooruitzicht helaas.
zou dat kunnen? Immers je rijdt met andere spec. dan je goedkeuringsnummer officieel. Dus kan het technisch en dan is het administratief te realiseren APK
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je kan van je Euro 4 ook een Euro 3 maken, mits gedocumenteerd volledig legaal.
Kost alleen wat centen extra in de maand.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Valentino
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.10.2022 - 19:41

Goede artikel over deze problematiek in de Belgische krant gisteren. Ik heb geluk, ik heb een Euro 5A diesel en ga binnenkort naar Wallonië om de auto zonder probleem te laten goedkeuren. Kost me €54 euro. Zonder iets te repareren of te vervangen.

PREMIUM https://www.hln.be/mobiliteit/oudere-di ... g~a73d0c36.

Vooral oudere diesels geraken moeilijk door de autokeuring sinds de nieuwe procedure werd ingevoerd. © Photo News
Oudere diesels worden massaal afgekeurd door nieuwe procedure: “Bezitters van een Euro 5a-diesel hebben nog een vluchtweg”
Een nieuwe procedure bij de autokeuring zorgt voor ophef. Oudere diesels worden massaal afgekeurd. Eigenaars kijken soms tegen duizenden euro’s kosten aan zonder garantie op resultaat. Wat is er precies aan de hand en kan je er iets aan doen? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit wat er aan de hand is.
Deze zomer kwam er in ons land een nieuwe testprocedure voor de keuring van dieselwagens. Daarbij wordt de uitstootmeting verstrengd. Van wat oudere diesels wordt immers vermoed dat ze soms een ‘superuitstoot’ hebben, met name wanneer de aanwezige filtersystemen niet goed werken. De oude test op de autokeuring was niet nauwkeurig genoeg. En dus werd geïnvesteerd in nieuwe meetapparatuur en een strengere test ingevoerd.

Lees ook
Sinds begin juli is die in voege en wat blijkt? Oude dieselvoertuigen worden massaal afgekeurd. Uit verslaggeving van HLN en VTM NIEUWS blijkt bovendien dat sommige voertuigen ook na duizenden euro’s aan kosten nog steeds niet door de keuring geraken. “Het is een leerproces” zegt de koepelfederatie van garagehouders Traxio. Maar intussen zijn sommige eigenaars de wanhoop nabij.
Wat houdt de test in en welke auto’s worden gecontroleerd?
De nieuwe PN-meting (partikelmeting) vervangt de oude opaciteitstest voor dieselvoertuigen. Dat is de procedure waarbij een sonde in de uitlaat werd ingebracht en de motor vervolgens op toeren werd gejaagd om na te gaan of de auto niet te veel vervuilde. De methode kreeg veel kritiek, en inmiddels is ook gebleken dat ze weinig nauwkeurig is. Nu is die dus verleden tijd. Tenminste, voor een deel van de dieselwagens. De nieuwe test wordt immers alleen gebruikt voor dieselvoertuigen vanaf euronorm 5a. Dat is de uitstootnorm die sinds januari 2011 verplicht is, maar waar ook sommige iets oudere auto’s al aan voldoen.
Ook voor de nieuwe test wordt een darm in de uitlaat ingebracht. Daarmee wordt nu nauwkeurig gemeten hoeveel fijne stofdeeltjes in de uitlaatgassen aanwezig zijn. De motor hoeft er niet langer voor in de toeren gejaagd worden. De nieuwe meetapparatuur doet zijn werk bij een stationair toerental, waardoor er ook minder risico op motorschade is. Je betaalt voor deze test een toeslag van 13,2 euro (in de tarifering van de keurinstanties te vinden bij punt 14, onder de noemer ‘milieukeuring’). De opaciteitsmeting kost precies hetzelfde, dus de totale prijs van de keuring blijft gelijk.
Hoewel benzinewa¬gens ook partikels uitstoten, blijven ook zij buiten schot, waardoor die test eigenlijk een beetje dieselra¬cis¬me is.
Brecht Vanhaelewyn
Merk op: dieselwagens van voor euronorm 5a (dus alles vanaf helemaal geen euronorm tot en met euro4) worden dus nog steeds volgens de oude methode getest. Daar verandert niks. En hoewel benzinewagens ook partikels uitstoten, blijven ook zij buiten schot, waardoor die test eigenlijk een beetje dieselracisme is. Een vergelijkbare test uitwerken voor benzinevoertuigen is problematisch. Destijds was er nog maar weinig besef over de partikeluitstoot van benzines, wat betekent dat de regelgeving er geen limiet op plaatste. Ze mochten dan ook veel langer dan de diesels uitstoten wat ze wilden en kunnen nu ook niet aan beperkingen gehouden worden die niet in voege waren toen ze gebouwd werden.
Wanneer wordt je auto afgekeurd?
Bij alle direct ingespoten motoren, ongeacht de gebruikte brandstof, maken fijne partikels deel uit van de uitstoot. Het is de bedoeling dat filters die tegenhouden zodat ze niet in de atmosfeer terechtkomen. Die filters - katalysatoren - zijn onderdelen die snel verslijten. Na 120.000 kilometer is het beste er van af. Dat ze bij oudere auto’s soms niet goed werken is dus niet verwonderlijk.
Momenteel wordt je auto pas afgekeurd wanneer uit de test een concentratie van meer dan 1 miljoen partikels per kubieke centimeter blijkt. Dat is een uitgesproken hoge drempel. Auto’s die afgekeurd worden, zijn dus ondubbelzinnig veelvervuilers. Voorlopig blijkt ruwweg zes procent van de geteste auto’s in die categorie te vallen. Auto’s die een concentratie halen tussen 250.000 en 1 miljoen partikels per kubieke centimeter krijgen een groene kaart met een opmerking. Maar ook die eigenaars moeten er nog niet gerust in zijn. Dat is immers een tijdelijke maatregel. Binnen afzienbare tijd zal iedere diesel vanaf de Euro 5a-norm die meer dan 250.000 partikels uitstoot, onverbiddelijk een rode kaart krijgen.
Gewoon de filters vervangen werkt niet altijd
Er zijn veel factoren die de goede werking van het uitlaatsysteem kunnen beïnvloeden. Lekkende of vervuilde injectoren die de brandstof in de motor spuiten, een slecht werkende EGR-klep (dat is een klep die ervoor zorgt dat de motor uitlaatgassen kan hergebruiken), allerhande problemen met sensoren en zelfs een klein gaatje in de uitlaatlijn… Ook slecht onderhoud kan problemen opleveren, net als een verkeerd gebruikspatroon. Rij je vaak korte afstanden, dan kan het gebeuren dat de filters niet kunnen regenereren - een proces waarbij ze zichzelf schoon maken door de temperatuur heel hoog op te laten lopen en de verzamelde partikels te verbranden.
“Voor de garagehouders is de nieuwe keurmethode een leerproces”, klinkt het bij Traxio. Vaak is de eerste reflex om de katalysatoren te vervangen. Dat zijn dure onderdelen die in recente tijden bovendien niet altijd even gemakkelijk te vinden zijn en lang niet altijd een remedie blijken. Bovendien hebben garagehouders lang niet altijd de beschikking over de meetapparaten zoals die op de keuring gebruikt worden - hoewel ze vrij in de handel beschikbaar zijn en een relatief kleine investering (minder dan 4.000 euro per stuk) vormen.
België is het eerste land dat een nieuwe Europese keurings¬richt¬lijn invoert. Daardoor kunnen we ook niet bogen op ervaringen uit het buitenland.
Brecht Vanhaelewyn
Traxio wil een systeem opzetten met ‘eco-experts’ die opgeleid zijn om de uitstoot van een auto te optimaliseren, maar dat zal tijd in beslag nemen. In de tussentijd besliste het kabinet van Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) al dat de termijn voor een herkeuring werd verlengd naar drie maanden. Een maatregel die al minstens tot juli 2023 van toepassing is. Van algemeen uitstel wil de minister niet weten. Dat zou nochtans kunnen. België is immers het eerste land dat een nieuwe Europese keuringsrichtlijn invoert. Nederland en Duitsland zullen binnen afzienbare tijd volgen, maar van heel wat andere landen is nog niet duidelijk wanneer ze de stap zullen zetten. Daardoor kunnen we ook niet bogen op ervaringen uit het buitenland.
Het grote aantal afgekeurde auto’s en het vaak moeilijke pad naar een al dan niet betaalbare oplossing werpt nog een aantal vragen op. “Zo zou het kunnen dat ook de technische keuring zelf ook nog in een leerfase zit”, oppert Traxio. Er zijn een aantal voorbeelden bekend van auto’s die in opeenvolgende tests verschillende waarden noteerden.
Bij GOCA, de koepelfederatie van de private bedrijven die in België instaan voor de keuring van auto’s, wuift woordvoerdster Sofie Vanhout die mogelijkheid helemaal weg: “Onze keurders zijn perfect opgeleid en gebruiken de toestellen correct”. Een klein aantal auto’s blijkt ook na grote kosten nog steeds niet goedgekeurd te kunnen worden, waardoor momenteel niet eens uitgesloten kan worden dat die auto’s zelfs in gezonde staat meer uitstoten dan ooit had gemogen. Loert hier weer een uitstootschandaal? Een dieselgate bis?
Wat kan je zelf doen?
Voor dieselvoertuigen vanaf Euronorm 5a is het nu belangrijker dan ooit om je auto in de juiste staat voor te rijden voor een keuring. Het adagio ‘zorg dat je motor goed warm is’ volstaat nu niet meer. Eigenlijk moet je daags tevoren minstens een uur aan een wat hogere snelheid (van 70km/u of meer) gereden hebben. Dat verhoogt de kans dat de filters zichzelf gereinigd hebben.
Wordt je auto afgekeurd vanwege een te hoge uitstoot, vraag dan gerust naar het concrete resultaat van de test. Dat kan immers al een eerste indicatie zijn voor je garagist. Vandaag krijg je op de keuring standaard geen inzage in de concrete resultaten. Nochtans zou dat zinvol zijn. Dat weten ze bij de keurstations ook, en er zijn plannen om die informatie binnen afzienbare tijd toe te voegen aan het keuringsattest. Tenslotte kies je voor de herstelling liefst iemand met ervaring terzake, al is dat momenteel nog een grote uitdaging.
Bezitters van een Euro 5a-diesel hebben nog een vluchtweg: Wallonië. Daar besliste de politiek immers om de test pas in te voeren vanaf de recentere euronorm 5b (verplicht vanaf januari 2013, al zijn er ook daar wat oudere auto’s die er al aan voldoen). Met andere woorden: een Euro 5a-diesel is er in Wallonië altijd door. Je hoeft zelfs niet meteen naar het andere landsdeel te rijden: je kan die optie gewoon houden voor het geval je auto afgekeurd wordt. De keurbedrijven zullen je immers vertellen dat je voor een herkeuring steeds naar hetzelfde station terug moet keren. Dat klopt, maar je kan wel elders een nieuwe volledige keuring vragen. Ook in Wallonië. Het keurattest dat je daar krijgt is gewoon in het hele land geldig. Wat je exacte euronorm is, kan je normaal gezien aflezen in de documentatie van de auto. In het slechtste geval moet je de aanduiding (er zijn verschillende codes in omloop) even googelen.

Wie toch herstellingen laat uitvoeren moet dit alvast weten: het probleem kan complex zijn. En worden nieuwe filters geplaatst, dan moeten die ingereden worden. Het duurt even voor die optimaal functioneren. Wie recht van de garage naar het keurstation rijdt, vraagt er gewoon om opnieuw afgekeurd te worden. Die inrijtijd vraagt misschien zelfs een om een permanente verlenging van de termijn tot herkeuring.

De laatste zin spreekt voor mij boekdelen, wat een drama!
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bij Volvo Nederland is nog niets bekend over problemen met de nieuwe milieu test die in Nederland vanaf januari 2023 verplicht is voor dieselauto's met euro 5 motor. VN wil feitelijk niets meer weten van auto's met diesel motoren. Voor VN is het een afgesloten hoofdstuk.Men richt zich op hybride en elektrische voertuigen. Verwacht van de importeur geen inspanning om oplossingen te zoeken voor Volvo's die zijn afgekeurd.

Bij Mercedes Nederland werd ik vriendelijker te woord gestaan. De ontwikkeling bij de eerste controles in België is niet bekend.
Ik zou nog op de hoogte gehouden worden. Dat is na 5 dagen nog niet gebeurd.

Voor bezitters van auto's met euro 5 diesel motoren breken onzekere tijden aan. Er zijn nog geen oplossingen voor auto's die afgekweurd worden. Dat percentage ligt onder 10%. Aanzienlijke aantallen auto's zullen afgekeurd worden zonder dat er een remedie beschikbaar is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19847
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier een euro 6 die gister is getest door het RDW met een steekproef, hij was schoner dan de buitenlucht en dus met vlag en wimpel.
Wanneer je de diesel gebruikt waar hij voor bedoelt is, warm rijden en regelmatig langstrecke, daarnaast goede brandstof gebruiken en goed onderhoud geeft dan hoeft de diesel niet vies te zijn.
Ze zitten in het verdom hoekje wat dus blijkbaar niet terecht is, zeker de euro 6 motoren.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jeetje, wat een drama dit idd.

Dit allemaal toont maar weer aan hoe gevoelig de daadwerkelijke uitstoot is van zovele componenten in en het rijpatroon van een auto met een dieselmotor; een kleine afwijking hier (door slijtage bijvoorbeeld) kan tot een zeer negatief effect daar leiden en een "verkeerd" rijpatroon heeft een enorm effect op de werking van de systemen.
Of de initiële uitstoot op papier klopte al van geen kanten....

Dat is wel één van de redenen waarom ik een kastje in mijn euro 4 diesel heb ingebouwd waarmee ik de roetfilterstatus kan uitlezen:
- Hoeveel procent vol
- Hoeveel km gereden vanaf laatste regeneratie
- Statuspercentage tijdens regeneratie

Op deze manier weet je altijd wanneer de auto zal gaan regeneren én dus ook wanneer je even moet doorrijden om een regeneratie af te laten maken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19475
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In mijn ogen terecht dat Importeurs niets doen aan auto's die al een aantal jaar (minimaal 5) niet meer gebouwd worden. En natuurlijk houden ze zich tegen een persoon die "zomaar opbelt" (een beetje) op de vlakte. Of kent men jou bij Volvo NL?
Alles hangt af van staat van onderhoud.

Waarbij het natuurlijk extreem uitermate vervelend is voor degenen die het overkomt dat hun auto afgekeurd wordt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2789
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

diesel01 schreef: 08.11.2022 - 11:08 Wanneer je de diesel gebruikt waar hij voor bedoelt is, warm rijden en regelmatig langstrecke, daarnaast goede brandstof gebruiken en goed onderhoud geeft dan hoeft de diesel niet vies te zijn.
- File rijden heeft al een enorme invloed op de systemen, je moet dus wel geregeld door kunnen rijden.
- Niet veel mensen zijn in de gelegenheid om de diesel om de zoveel tijd echt langdurig te belasten; woonwerkverkeer met constant <2000 rpm zet echt geen zoden aan de dijk.
- Premium brandstof en/óf toevoeging van goede brandstoftoevoegingen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gesloten

Terug naar “C70 vanaf MY2007”