C70 gezakt voor de deeltjestellertest

Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Probleem 2 naar aanleiding van de jaarlijkse technische controle (probleem 1 was de koplamphoogte, zie andere post) is dat de C70 niet door de deeltjestellertest kwam. Jawel, hier in het vooruitstrevende België hebben de keuringsstations sinds 1 juni 2022 een deeltjestellertest en mogen diesels met een roetfilter niet meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes uitstoten per cm3. Mijn C70 zat er net boven, dus afkeur en ik krijg 3 maanden om het probleem op te lossen. Zie ook: https://www.vlaanderen.be/technische-ke ... tellertest

Voor zover ik weet heeft mijn C70 nog steeds een werkend roetfilter. De auto start en loopt goed, is zuinig, geen lampjes, waarschuwingen of storingscodes, geen rookwolken bij flink accelereren, maar toch doet het roetfilter blijkbaar niet goed zijn werk. De keurmeneer had bijscholing gehad want hij kon precies opnoemen wat de oorzaak zou kunnen zijn: ernstig vervuild luchtfilter, slechte verstuivers, slechte LMM, lekke turboslang of gewoon een roetfilter einde levensduur of verstopt.

Mijn C70 heeft nu 273 dkm gelopen met hoogstwaarschijnlijk hetzelfde roetfilter. Toevallig bij de Volvo-specialist afgelopen maandag de automaat laten flushen en bij het uitlezen van de auto kreeg ik de opmerking dat het regenereren niet altijd goed ging. Van de laatste tig keer (weet niet precies hoeveel keer) was een gedeelte niet gelukt. Ik kon niet verzinnen waarom niet; af en toe wel korte ritjes, maar meestal langere. Ook nooit meldingen gekregen m.b.t. regenereren of roetfilter, dus niet verder op in gegaan.

Wat is jullie advies om dit probleem aan te pakken? Zelf zit ik te denken aan wat flesjes DPF-cleaner en Diesel Systeem reiniger in de tank te doen en een geforceerde regeneratie uit te voeren. Ik heb VIDA, maar ben er nog niet achter hoe ik e.e.a. uit kan lezen zoals de Volvo-specialist dat deed, ben een beetje een leek op dat gebied. Andere mogelijkheden zijn roetfilter professioneel laten reinigen (met of zonder demontage, resp. $$ en $) of een nieuw roetfilter $$$.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
HSVD
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 14.10.2015 - 22:41

Dagje Duitsland en dan even doortrappen?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Schiet je niets mee op.
Zodra het roetfilter gaat regenereren wordt het zaakje heter gemaakt dan dat jij het kan rijden.
Lang genoeg op hoge toeren en in een lage versnelling doet nog meer dan een keer boenderen.

Via Vida kan je het roetfilter ook geforceerd laten regenereren, wellicht eerst dat eens proberen?
Misschien dat dat vlak voor de keuring al genoeg is. Zakt ie dan nog steeds weet je dat dat niet helemaal goed gaat en zou ik overwegen hem eerst eens te laten reinigen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Er zijn ook reinigers voor DPF in de handel, maar vaak moet er dan wel een sensor losgemaakt worden om het voor de DPF in te brengen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Jacko Bond
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 07.08.2011 - 18:39
Locatie: Gent

Ik heb hetzelfde probleem met mijn V50 van 11 jaar oud. Mij konden ze op de keuring niet zeggen hoeveel ie er boven zat omdat dat toestel afslaat zodra de limiet is bereikt. Er gaan veel wagens afgekeurd worden de komende maanden, de dealer zei me dat het afkeuringen regent sinds juni. Rijden in hoge toeren in lage versnelling, .. bracht geen soelaas hier. Nieuwe roetfilter is een factuurtje van 1.500 euro - of reinigen echt helpt daar durf ik geen uitspraak over doen. Ondanks het feit dat mijn V50 voorts technisch in orde was heb ik die vanmorgen verkocht. De aankoop van een nieuwe XC40 heb ik bij deze met een jaartje vervroegd. Laat gerust weten hoe het verder afloopt met je C70 ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

DPF cleaner er doorheen, Auto goed schoonrijden in een lage versnelling en direct testen bij aankomst in het station. Vaak wel af te spreken met de tester
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Teveel roet betekent wel dat er iets aan de hand is; het roetfilter laat simpelweg teveel roet door. Te hoge druk in het filter (bijv. vol met onverbrande as) is het niet want anders was er al een seintje gekomen, te hoog drukverschil over 2 sensoren. De problemen die de keurmeester heeft genoemd zijn allemaal zaken waardoor het filter te snel volloopt want er is simpel gezegd meer roetvorming bij een niet optimale verbranding. Wanneer de hoeveelheid roet niet matcht met de parameters waarop de auto bepaalt wanneer er geregeneerd wordt ( bijv. aantal koude starts, verbruik, motorbelasting) zit je roetfilter vol, is de druk in het filter te hoog en daar krijg je een foutmelding van.

Wellicht is het monoliet gebarsten en gaat een deel van de uitlaatgassen ongefilterd door de uitlaat.

Hoe zien de uitlaatmonden eruit? Is daar veel roetaanslag vanaf te vegen?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Bedankt allemaal voor de tips!

Het is inderdaad een beetje vreemd. Niets wijst erop dat het filter verstopt zit, geen storingen of waarschuwingen, motor loopt perfect onder alle omstandigheden. Gisteren de auto aan VIDA gehangen en ik kom uit op 5,09 gram roet en bij rijdend uitlezen kom ik op maximaal 49 hPa (= 49 mbar) aan drukverschil over het filter. Geen idee of dat veel of weinig is, maar in ieder geval niet genoeg om een waarschuwing of storing te geven. Er komt niet zichtbaar roet uit de uitlaat, de uitlaatmonden zijn eigenlijk schoon. Ik heb ook de verstuivers uitgelezen en de verschillen zijn erg klein (in toerental en bijsturing) en ruim binnen de normen. Luchtfilter is pas vervangen, dus dat is ook geen issue.

Het is trouwens geen roet wat gemeten wordt, er wordt fijnstofdeeltjes gemeten en in principe kun je dat niet zien. Ik ga eerst een paar flesjes DPF-reiniger en Diesel systeem reiniger kopen (die laatste gebruik ik al bij elke oliewissel, preventief elke 20 dkm) en die in de tank gooien. Als de tank redelijk leeg is vervolgens zelf met VIDA het filter geforceerd laten regenereren en dat met een lage versnelling (toeren >2000 rpm) naar de keuring. Ik zal het resultaat hier laten weten.

Is inderdaad een probleem aan het worden, denk ik. Ze geven al 3 maanden de tijd om het op te lossen, terwijl dit normaal 2 weken is. De roetfilterboeren en - reinigers gaan het druk krijgen!
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Er stond op 13/7/2022 een artikel in de krant over een Ford Fiesta, dat er in de 1é week vanaf deze roetfiltertest 8% afgekeurd werd.
Uit cijfers van GOCA Vlaanderen, de organisatie van de keuringscentra, blijkt dat tijdens de eerste week na de invoering van de roetfiltertest – van 1 tot en met 8 juli – in totaal 2.091 dieselwagens werden afgekeurd wegens een te hoge uitstoot van fijnstof. “Dat komt neer op een afkeurpercentage van 8 procent en dat is beter dan verwacht”, zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen. “Tijdens een proef in 2021 kwamen we immers uit op een afkeurpercentage van 10 procent.”

Bij de afgekeurde wagens gaat het voornamelijk over voertuigen met euronorm 5. “Dat zijn dus voertuigen die dateren van voor 1 januari 2013”, zegt Vanhout. “Een roetfilter is onderhevig aan slijtage en na tien jaar is het dan ook normaal dat een roetfilter gereinigd of vervangen moet worden. Al hoor ik van specialisten dat een reiniging na tien jaar vaak niet meer volstaat.”

Naast de 8 procent afgekeurde wagens kreeg tijdens de eerste week van juli nog 3 procent van de gekeurde dieselauto’s (707 voertuigen in totaal) een groene kaart met waarschuwing. In die wagens zal de roetfilter binnen twee jaar vervangen of gereinigd moeten worden.
De Fiesta werd trouwens 3x afgekeurd.
1é keer normale keuring, 2é keer na spoelen diesel systeem, 3é keer na reinigen van roetfilter...
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Is er ook informatie bekend zoals de leeftijd en kilometerstand van die Fiësta?
Niet om deze nu direct met een C70 te vergelijken, maar zo krijg je wel een indruk of een reiniger nog gaat helpen of niet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Geen kilometerstand, wel uit 2010.
Het volledige artikel:
Vanaf 1 juli wordt een nieuwe roetfiltertest uitgevoerd bij de keuring van dieselvoertuigen met euronorm 5 of hoger. Die roetfiltertest, waarbij een deeltjesteller de uitstoot van fijnstof meet, werd ingevoerd omdat heel wat dieselwagens rondrijden met een slecht werkende of zelfs geen roetfilter. Wanneer een auto tijdens de keuring meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke meter uitstoot, krijgt de eigenaar een rode kaart. De roetfilter is dan stuk of niet meer aanwezig en moet binnen de vijftien dagen vervangen worden. Bedraagt de uitstoot tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes dan krijgt de eigenaar een groene kaart met waarschuwing en twee jaar de tijd om de roetfilter van zijn wagen in orde te brengen. Een auto die minder dan 250.000 fijnstofdeeltjes uitstoot, krijgt een groene kaart.

Vier keer afgekeurd

De nieuwe roetfiltertest veroorzaakt heel wat stress bij dieselrijders, en niet in het minst bij Vicky Dolmans uit As. Haar wagen werd op nog geen twee weken tijd vier keer afgekeurd. “Vorige week maandag 4 juli werd mijn auto, een Ford Fiesta Econetic uit 2010, een eerste keer afgekeurd omdat mijn roetfilter te veel fijnstof uitstootte”, vertelt Vicky. “Ik ben meteen naar mijn garagist gereden, die een zogenaamde dieselspoeling heeft uitgevoerd. Diezelfde dag nog ben ik opnieuw naar de keuring gereden, maar opnieuw werd mijn auto afgekeurd.”

Vicky’s garagist, Johan Devisé uit As, voerde daarop een grondige reiniging van de roetfilter uit. “Ik heb de roetfilter volledig uitgespoeld en de uitlaat helemaal uitgestoomd”, zegt Johan Devisé. “Ik ben dan zelf met de wagen van Vicky naar de autokeuring gereden, maar tot mijn grote verbazing werd de auto opnieuw afgekeurd.”

Afgelopen maandag trok de man van Vicky nog een vierde keer naar de autokeuring, maar opnieuw geen goedkeuring. “De enige keuze die ik nu nog heb, is een nieuwe roetfilter laten installeren”, zegt Vicky. “Die kost mij zo’n 1.400 euro. Dat is heel veel geld voor een auto van meer dan tien jaar oud. En dan heb ik ook al 217 euro betaald voor de reiniging van mijn roetfilter.”
“Een nieuwe roetfilter kost mij zo’n 1.400 euro. Dat is heel veel geld voor een auto van meer dan tien jaar oud”, zegt Vicky Dolmans uit As.

Nodeloze kosten

Net als Vicky is ook haar garagist kritisch over de nieuwe roetfiltertest. “Die jaagt autobestuurders nodeloos op kosten”, zegt Devisé. “Voor sommige dieselwagens kunnen de kosten voor een nieuwe roetfilter zelfs oplopen tot bijna 2.000 euro. Hoe moet ik dat aan mijn klanten gaan uitleggen?”

Ook de firma’s die roetfilters reinigen, krijgen dezer dagen veel vragen. “Ik krijg nu dagelijks meer dan tien telefoons over roetfilters in dieselwagens”, zegt Demir Burak, van DPF Cleaning Centre in Heusden-Zolder. “Mensen vragen zich af of een reiniging van de roetfilter wel volstaat. Als ik nu een roetfilter zuiver maak, reken ik dat pas aan als de wagen daarna ook effectief door de keuring geraakt. Ook hoor ik dat veel mensen het niet zien zitten om een nieuwe roetfilter in hun wagen te laten installeren omdat dat natuurlijk heel duur is.”
8 procent afgekeurd

Uit cijfers van GOCA Vlaanderen, de organisatie van de keuringscentra, blijkt dat tijdens de eerste week na de invoering van de roetfiltertest – van 1 tot en met 8 juli – in totaal 2.091 dieselwagens werden afgekeurd wegens een te hoge uitstoot van fijnstof. “Dat komt neer op een afkeurpercentage van 8 procent en dat is beter dan verwacht”, zegt Sofie Vanhout van GOCA Vlaanderen. “Tijdens een proef in 2021 kwamen we immers uit op een afkeurpercentage van 10 procent.”

Bij de afgekeurde wagens gaat het voornamelijk over voertuigen met euronorm 5. “Dat zijn dus voertuigen die dateren van voor 1 januari 2013”, zegt Vanhout. “Een roetfilter is onderhevig aan slijtage en na tien jaar is het dan ook normaal dat een roetfilter gereinigd of vervangen moet worden. Al hoor ik van specialisten dat een reiniging na tien jaar vaak niet meer volstaat.”

Naast de 8 procent afgekeurde wagens kreeg tijdens de eerste week van juli nog 3 procent van de gekeurde dieselauto’s (707 voertuigen in totaal) een groene kaart met waarschuwing. In die wagens zal de roetfilter binnen twee jaar vervangen of gereinigd moeten worden.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dit geeft de burger weinig moed.....

Volgende week maar eens terug naar de keuring met een fles DPF-reiniger in de tank en het filter vers geforceerd geregenereerd. Koplampen zijn vandaag goed gezet en met een beetje geluk kom ik onder de 1 miljoen deeltjes per cm3 en kan ik 2 jaar vooruit. Zat er bij de eerste controle net boven, aldus de keurmeneer......
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Dat belooft inderdaad...
I.i.g. succes volgende week!.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Even een update: Afgelopen maandag terug geweest voor een herkeuring. Vooraf de bijna lege tank volgegooid met BP Ultimate Diesel met daarbij een liter Lindemann Total Care Diesel. De avond voor de herkeuring de auto geforceerd laten regenereren en vooraf de roetfilterwaarden gemeten: roetwaarde 9,86 gram en drukverschil 2 hPa. Volgens de documentatie zijn dit normale waarden. Na de geforceerde regeneratie was de roetwaarde 0 gram en het drukverschil 0 hPa met als resultaat "succesvol". De tank met BP Ultimate Diesel met additief was ondertussen meer dan half leeg gereden, dus die zou zijn werk ook al gedaan moeten hebben. Het resultaat bij de keuring de ochtend na de regeneratie was echter teleurstellend: meer dan 2 miljoen deeltjes per cm3. Bij de eerdere keuring was dit nog net boven de 1 miljoen, dus alleen maar slechter geworden.

Ik was eigenlijk wel positief gestemd voor de herkeuring, want bij het uitlezen kwam ik erachter dat er een storing was geweest tijdens een eerdere regeneratie. Deze storing, ECM-P245800 "Dieselpartikelfilter regeneratieduur", was opgetreden bij 273.010 km, terwijl de eerste keuring bij 273.017 km was. De storing was dus opgetreden onderweg naar het keurstation (echter geen lampje of melding). Ik had ondertussen ruim 800 km gereden en de storing had zich niet meer voorgedaan, dus ik had goede hoop dat de eerdere storing de oorzaak van het roetfilterprobleem was. Helaas niet dus. Bij de storing stond overigens ook nog een opmerking "Brandstofsysteem, Overmatig brandstofverbruik, AS".

Ik heb nog een beetje verder "ge-vida-t" en bij het uitlezen van bepaalde parameters viel mij iets op bij de luchtmassa. De "ECM-Gewenste luchtmassa" (de door de ECM berekende waarde) is 222 mg/slag, terwijl de "ECM-Luchtmassa/slag" (gemeten door de LMM) 405 mg/slag is. Beiden moeten bij een stationair toerental ca. 475 mg/slag zijn volgens de documentatie. Er is dus een flink verschil tussen gewenst en gemeten, terwijl de gemeten waarde wel redelijk dicht bij de normale waarde ligt. Misschien toch iets niet goed met de LMM en daardoor bij de stationaire deeltjesmeting teveel deeltjes?

Wat kan ik nog verder uitzoeken met VIDA? En waar kan ik de historie van de regeneraties vinden, zoals ik die een tijdje terug bij de Volvo-specialist zag?
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Misschien, heel misschien helpt het om een paar tanken HVO100 te tanken als dat in België verkrijgbaar is. In principe is dit zuiverder qua deeltjes (met name zwavel zorgt voor deeltjes en dit ontbreekt geheel in HVO100). Het is een theorie die ik niet bewezen heb gezien maar die mij plausibel lijkt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Benno van Ham
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15

of een ander keuringsstation proberen. Je weet maar nooit
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.

Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
charlie
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 23.10.2013 - 20:19

Hoe groot is de kans dat na installatie van een nieuw roetfilter de wagen voldoet aan de gestelde eisen? En, indien dit het geval is, hoeveel jaren kunnen we dan weer verder?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Veel onenigheid en discussie over deze nieuwe vorm van testen.

Dit zegt de minister erover in de krant van 1 september:
“De maatregel is er vooral op gericht om fraudeurs, mensen die bewust rondrijden met een defecte roetfilter of die bewust hun roetfilter verwijderen, eruit te halen bij de technische controle”
Als je dan vervolgens leest:
Een aantal chauffeurs klaagt er intussen over dat de test te streng en onbetrouwbaar zou zijn, omdat de waarden bij meerdere tests sterk kunnen afwijken. Zo signaleert een lezer ons dat er de eerste keer meer dan 2.000.000 fijnstofdeeltjes werden gemeten, onmiddellijk nadien 1.600.000 en de derde keer 1.200.000.
Dan is het niet vreemd dat de vraag gesteld word, waar de fraude zit.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3004
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Benno van Ham schreef: 04.09.2022 - 14:08 of een ander keuringsstation proberen. Je weet maar nooit
Dat kan niet, je bent verplicht om in hetzelfde station de herkeuring uit te voeren, als waar je bent afgekeurd.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nieuwe ronde nieuwe kansen.
De nieuwe test is niet te vergelijken met de eerste roetmeting die eigenlijk een opaci meting is, een meting waarbij de lichtdoorlating van de uitlaatgassen wordt vastgesteld.

Bij de nieuwe test wordt het aantal roetdeeltjes gemeten. Daarbij wordt vastgesteld of het aantal de norm niet overschreidt.
In Nederland wordt de meting uitgevoerd bij werkplaatsen die de APK uitvoeren.
Lang niet alle werkplaatsen zullen de nieuwe test kunnen uitvoeren. Het vereist de aanschaf van nieuwe apparatuur die een investering van 7 tot 10 duizend euro vergt.

Oudere diesels die wel al voorzien zijn van een partikel filter lopen kans te worden afgekeurd bij de nieuwe test.
Of het reinigen van het roetfilter bij afgekeurde auto's voldoende resultaat oplevert moet nog blijken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gesloten

Terug naar “C70 vanaf MY2007”