C70 gezakt voor de deeltjestellertest

Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

charlie schreef: 04.09.2022 - 14:39 Hoe groot is de kans dat na installatie van een nieuw roetfilter de wagen voldoet aan de gestelde eisen? En, indien dit het geval is, hoeveel jaren kunnen we dan weer verder?
Ja, dat is de grote vraag. Ik heb er geen probleem mee om een (duur) nieuw roetfilter te steken, maar wat doet het op het resultaat? Het is waarschijnlijk wel zo dat een roetfilter een eindige levensduur heeft, maar je zou verwachten dat het filter dan zodanig verzadigd is met asresten dat het niet meer met regenereren schoon te maken is. Dan rest alleen nog demonteren en professioneel schoon laten maken of een nieuw filter.

Bij mij lijkt het filter schoon te zijn volgens VIDA, maar laat toch teveel fijnstof door. Misschien zit er in het keramische gedeelte een scheur of gat en is het filter dus gewoon kapot. Ik heb al gekeken voor een nieuw filter, maar op dit moment zijn ze nergens verkrijgbaar.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ferrari schreef: 05.09.2022 - 10:26 Bij mij lijkt het filter schoon te zijn volgens VIDA, maar laat toch teveel fijnstof door. Misschien zit er in het keramische gedeelte een scheur of gat en is het filter dus gewoon kapot. Ik heb al gekeken voor een nieuw filter, maar op dit moment zijn ze nergens verkrijgbaar.
Dit dus.
De drukverschilsensoren die aan weerzijden van het roetfilter gemonteerd zitten signaleren iig niet een te hoog drukverschil. Want anders had je al een melding gehad.
Maar toch worden er teveel roetdeeltjes geteld.

Daarom ook mijn eerdere vraag: kan je zien of er roetaanslag aan de uitlaateindstukken zit?

Het probleem van een diesel is ook dat er verschillende onderdelen voor teveel roetvorming kunnen zorgen; versleten verstuivers, een turbo met wat speling, een klein luchtlek, allemaal zaken die het optimale lucht-brandstofmengsel verstoren en leiden tot meer roetvorming. Waar uiteindelijk het roetfilter mee moet dealen.
Als deze dat niet meer aan kan kan deze stuk gaan en neem je met alleen het vervangen van het roetfilter de feitelijke veroorzaker niet weg.

Been there, done that...;-)
(revisie-turbo, wervelkleppen laten verwijderen, nieuwe verstuivers, nieuw roetfilter, EGR laten uitschrijven......$$$$$$)
En intussen doet de boel het alweer 120.000km probleemloos en ben ik onderweg naar de 3,5 ton.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Ludo schreef: 04.09.2022 - 16:43 Veel onenigheid en discussie over deze nieuwe vorm van testen.

Dit zegt de minister erover in de krant van 1 september:
“De maatregel is er vooral op gericht om fraudeurs, mensen die bewust rondrijden met een defecte roetfilter of die bewust hun roetfilter verwijderen, eruit te halen bij de technische controle”
Als je dan vervolgens leest:
Een aantal chauffeurs klaagt er intussen over dat de test te streng en onbetrouwbaar zou zijn, omdat de waarden bij meerdere tests sterk kunnen afwijken. Zo signaleert een lezer ons dat er de eerste keer meer dan 2.000.000 fijnstofdeeltjes werden gemeten, onmiddellijk nadien 1.600.000 en de derde keer 1.200.000.
Dan is het niet vreemd dat de vraag gesteld word, waar de fraude zit.
Het is inderdaad een goede maatregel om fraudeurs eruit te halen, zelf was ik er niet van bewust dat ik met een defect roetfilter rond rijd. Of de test te streng is weet ik niet, kan toch zijn dat er iets niet goed is met de auto of het filter, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Wel heb ik ook mijn twijfels over de betrouwbaarheid van de meting: bij de eerste test zat ik net boven de 1 miljoen deeltjes en bij de tweede test, na een tank BP Ultimate en dieselsysteemreiniger en een geforceerde regeneratie zat ik op meer dan 2 miljoen.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Nick t
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28.09.2022 - 22:45

Zijn het individuele gevallen die niet door de keuring geraken, of is het een bepaald type motor die problemen geeft en is het een algemeen probleem? Bij de keuring vertelden ze me dat vooral Fords niet door die test geraken bv. Concrete statistieken heb ik niet gevonden
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Wat ik begrepen heb is dat ca. 6-10% van de diesels die deze tests moeten (euro 5 en 6 diesels) doen er niet doorkomt. Het merendeel zouden echter de vroege euro 5- diesels zijn, dus van 2010 tot eind 2012. Ik heb geen idee of bepaalde merken meer problemen hebben dan andere. Zie ook: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220901_95708273
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het zorgelijke is dat er bij diverse metingen aan dezelfde auto zulke grote verschillen vast gesteld worden.
Ik ga er van uit dat er tussentijds niets aan de auto is gewijzigd.

Dieselmotoren met techniek die de uitstoot van fijnstof moet verminderen zijn gecompliceerd.
Wanneer er aan de motor iets mankeert zal de roetdeeltjes meting vrij snel niet meer voldoen aan de toegelaten norm.
Het vervangen van het roetfilter lijkt een logische maatregel maar is dat niet.
De oorzaak van het niet meer voldoen aan het correct functioneren van motor moet eerst worden weggenomen.
Voordat de werkplaatsen daar ervaring mee hebben opgedaan zal de eigenaar van de auto al een paar pittige facturen ontvangen hebben mogelijk zelfs zonder dat de auto inmiddels voldoet aan de norm.

Wie is nog bereid in tien jaar oude auto's met een dieselmotor enkele duizenden euro's te investeren in een poging om aan de nieuwe dieselnorm te kunnen voldoen?
Totdat er duidelijkheid is over de mogelijke oorzaken voorzie ik dat een flink aantal auto's een export bestemming krijgt.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

raspaardje schreef: 05.09.2022 - 10:42 Het probleem van een diesel is ook dat er verschillende onderdelen voor teveel roetvorming kunnen zorgen; versleten verstuivers, een turbo met wat speling, een klein luchtlek, allemaal zaken die het optimale lucht-brandstofmengsel verstoren en leiden tot meer roetvorming. Waar uiteindelijk het roetfilter mee moet dealen.
Als deze dat niet meer aan kan kan deze stuk gaan en neem je met alleen het vervangen van het roetfilter de feitelijke veroorzaker niet weg.

Been there, done that...
(revisie-turbo, wervelkleppen laten verwijderen, nieuwe verstuivers, nieuw roetfilter, EGR laten uitschrijven......$$$$$$)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

WillyWortel2 schreef: 29.09.2022 - 21:49 Totdat er duidelijkheid is over de mogelijke oorzaken voorzie ik dat een flink aantal auto's een export bestemming krijgt.
En laat dat nu de doelstelling zijn van de overheden. Geen diesels meer in ons land. Begrijp dat toch. 😱
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Nieuwe auto's met dieselmotoren zijn in ieder geval tot 2030 te koop. Niets weerhoudt de eigenaar van een afgekeurde oudere dieselauto er van een nieuwe aan te schaffen. Met een nieuwe auto wordt diesel rijden juist weer 10 jaar verlengd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nou, ze mogen nieuw nog wel leverbaar zijn. Maar dat zijn er nog maar Heeeeeeeeeeeeeel weinig ten opzichte van een aantal jaar geleden. Maar goed je snapt de intentie en ironie van mijn post duidelijk niet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Even een update. Deze week heeft de Volvo-specialist er eens goed naar gekeken. Hij was in eerste instantie ook van mening dat de oorzaak gezocht moet worden in de motor zelf; er wordt teveel roet geproduceerd en het filter kan dat allemaal niet tegenhouden. Mijn C70 was getuned en om er zeker van te zijn dat de tuningssoftware niet de oorzaak van het probleem was is er eerst weer de originele software opgezet. Daarna proefgereden en alles goed uitgelezen, maar er zijn eigenlijk geen dingen gevonden die wijzen naar teveel roetvorming. Motor en roetfiltersysteem, alles werkt zoals het hoort. De auto is nog een keer geforceerd geregenereerd en het advies was gelijk naar de keuring te rijden. Men was er redelijk zeker van dat het goed moest zijn.

Maar het was helaas niet goed: 2,5 miljoen deeltjes per cm3, dus nog meer dan de laatste keer. Dit teruggemeld bij de Volvo-specialist en die hebben contact opgenomen met een diesel- en DPF-specialist en die vertelde ook wat ik al dacht: Hoeveel roet een motor ook maakt, het roetfilter moet dat gewoon tegenhouden. Punt. Als dat niet zo is dan is het filter kapot; het keramisch gedeelte gescheurd of een gaatje in gesmolten of een lek langs het isolatiemateriaal, etc. De oplossing is dus een nieuw roetfilter. Ik moet even kijken hoe ik dit aanpak. Een nieuw roetfilter bij Volvo is erg duur (EUR 1.390 ex. btw, als er al aan te komen is). Er worden ook gebruikte roetfilters aangeboden, maar dan weet je niet wat je koopt en er zijn ook bedrijven die roetfilters "refurbishen", dus openzagen, voorzien van een nieuwe keramische kern en isolatiemateriaal en weer dichtlassen. De dieselspecialist had daar echter slechte ervaringen mee.

Zelf zit ik nu te denken aan een gebruikt roetfilter met garantie en die eens proberen. Na de keuring heb ik gelukkig weer 3 maanden de tijd om het probleem op te lossen. Ook een optie: elke 3 maanden naar de keuring, EUR 13,90 aftikken voor een tijdelijke goedkeuring en weer door.....
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27059
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar zal ook vast wel een limiet aan zijn gesteld?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

fredhead schreef: 01.10.2022 - 21:22 Daar zal ook vast wel een limiet aan zijn gesteld?
Weet ik eigenlijk niet, ik was zelf ook verbaasd dat de nieuwe datum weer 3 maanden later was bij de laatste keuring. Ik weet wel dat er veel problemen zijn momenteel en dat er veel kosten gemaakt worden door de getroffen dieselrijders (vervangen van onderdelen, filters reinigen), terwijl het probleem niet opgelost wordt. Nieuwe filters zijn niet of moeilijk te verkrijgen, vandaar de langere termijn om het probleem opgelost te krijgen. Normaal krijg je maar 15 dagen om het probleem te fixen.

Het probleem is ook dat er geen ervaring is met kapotte roetfilters (kapot in de zin van "ze laten teveel roet door"), want er werd nooit gemeten. Alleen verstopte roetfilters komt nog wel eens voor (bij Volvo ook niet zoveel als ik de specialist mag geloven) en dan is het gewoon een kwestie van reinigen en natuurlijk de hoofdoorzaak oplossen. Ook nu wordt nog vaak geadviseerd om het filter te laten reinigen, maar dat is het probleem niet en maakt het doorlaten van roet alleen maar erger.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

krijg je buikpijn van met die test station keuringen als euro 5 dieselrijder :(
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Valentino
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.10.2022 - 19:41

Goede avond,

Hoewel ik geen Volvo heb, wil ik toch onderstaande met jullie delen. De eerder beschreven issues komen mij namelijk heel erg bekend voor.

Peugeot 207 2011: Te veel roetuitstoot maar DPF geeft geen problemen. Keuring België

Keuring 1e poging:

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 60
Ik ben met mijn Peugeot 207 1.6 HDI 92 PK EURO 5 uit 2011 met 113.000 KM naar de keuring in België geweest.
Sinds 01-07-2022 doen ze daar de nieuwe keuring op uitstoot, waarbij de roetdeeltjes worden geteld (deze komt in NL per 01-01-2023 als ik het goed heb). Nu worden erg veel Euro 5 diesels afgekeurd omdat deze te veel uitstoot hebben.
Mijn auto is altijd perfect onderhouden. DPF werkt nog prima, zit niet vol. Auto geeft geen storingen, geen rook, schone uitlaat maar toch had ik 1.4 miljoen uitstoot waar de max 1 miljoen mag zijn.



Keuring 2e poging:

2 weken verder. Auto 600 km 'schoon' gereden op hoge toeren met een 1 L fles Linderman total diesel cleaner €59 in de tank.
Speciale Schone Neste diesel getankt voor €2,65 per liter!
Vandaag 12-09 naar de keuring geweest. Uitstoot vorige keer 1.4 miljoen (max max 1 miljoen deeltjes per cm3 zijn). Deze keer tot mijn stomme verbazing 3.5 miljoen. Dus bijna 3 keer teveel uitstoot na alle moeite en kosten!!!. Auto voor de keuring vandaag 50 km op de snelweg heel goed warm gereden.


Op bezoek bij de Peugeot dealer:

Auto is bij de grote Peugeot dealer in België geweest, auto helemaal gecontroleerd. Alles OK volgens de dealer.
Probleem opgelost NEE. Ze hebben 4 Peugeots EURO 5 diesel staan met hetzelfde probleem, waaronder er bij sommige al diverse onderdelen zijn vervangen. DPF, injectoren etc. Komen nog niet door de nieuwe deeltjes (roet) meting.!!
(Dus zelfs het vernieuwen van de DPF € 1190,- biedt geen garantie volgens de Peugeot dealer)
Auto mee naar huis gekregen. Garage zegt, neem de auto maar mee, we kunnen het niet oplossen, we weten het gewoon niet!
Bel over een paar maanden maar terug, misschien weten we dan iets meer?!?! Nu kunnen we u niet helpen.
Lijkt mij dat dit bij Peugeot Nederland\België\ Frankrijk toch ook in (onderzoek) beeld moet zijn?
Mij lijkt het steeds meer op een fout ontwerp\bouw van de auto, maar hoe kom ik daar ooit achter.
Ik hoor \ lees heel vaak Euro 5 Ford, Peugeot en Citroen die problemen hebben met deze meting.

Ik vraag me af waar dit heen moet?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

jeetje :sick:
sta je met een auto die gelijk niet meer kan rijden begrijp ik...ik zou bijna zeggen kloppen die meetmethode wel...ik heb geen idee maar ja op deze manier krijg je de diesel wel snel uitgerangeerd en zadel je mensen op met giga kosten... O.O
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Je zou bijna kunnen gaan denken dat het een actief anti diesel beleid is om zo geforceerd snel afscheid van Euro 5 te kunnen nemen

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er zijn een aantal mogelijkheden:

Zodra er enige vorm van slijtage optreedt aan de motor is het partikelfilter niet meer in staat de gestelde norm van 1 miljoen deeltjes te halen.

Sterke verschillen bij meerdere metingen aan dezelfde auto kunnen wijzen op fouten bij de meting.

Autofabrikanten werden gedwongen door de EU te voldoen aan aan steeds zwaardere milieunormen voor auto's met dieselmotoren.
Dat heeft geleid tot gecompliceerde constructies die niet meer functioneren zodra er aan de motor enige slijtage optreedt.
De toleranties zijn zo klein dat motoren die goed voldoen bij het gebruik toch de gestelde norm niet meer halen.
Fabrikanten en importeurs kunnen nog geen oplossing bieden voor deze problemen.
Eigenaren van auto's die nog geen acht jaar oud zijn kunnen de fabrikant aanspreken op het leveren van ondeugdelijke auto's.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Dit klinkt heel herkenbaar. Zelf vermoed ik toch dat het probleem in het roetfilter zelf zit. Een goed roetfilter moet in principe bijna al het roet en fijnstof tegenhouden wat door de motor geproduceerd wordt. Als je zoveel roet en fijnstof maakt dat een goed roetfilter dat niet meer tegen kan houden dan moet je dat merken: hoog brandstof en/of olieverbruik, erg vaak regenereren, verstopt filter, etc.

Even een stukje hier uit (gaat over Nederland): https://www.openkamer.org/kamervraag/2019Z24533/

Wat worden de meetgrenzen die gaan gelden? Welke marges zijn toegestaan?
Voor dieselauto’s van 2014 en ouder zal een normwaarde van 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter gaan gelden. Voor dieselauto’s van 2015 en jonger wordt de normwaarde 250.000 deeltjes per kubieke centimeter. Deze grenzen gaan gelden voor dieselpersonenauto’s, dieselbestelauto’s en dieselvrachtauto’s met een door de fabrikant gemonteerd roetfilter. Een dieselauto’s met een goed werkend roetfilter heeft een uitstoot van minder dan 1000 deeltjes per kubieke centimeter. Dieselauto’s zonder roetfilter stoten bij stationair toerental ongeveer 5.000.000 deeltjes per kubieke centimeter uit.
De normwaarden van 250.000 en 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter zijn inclusief de marges die zijn toegestaan. De eis van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter is bijvoorbeeld een factor drie tot vijf keer minder streng dan de overeenkomstige deeltjesaantallen norm die bij de Europese toelating van dieselauto’s wordt toegepast. Door de toegestane marge wordt voorkomen dat dieselauto’s met een kleine beschadiging van het roetfilter voor de APK gaan worden afgekeurd.


Een goed roetfilter minder dan 1.000 deeltjes per cm3 en geen roetfilter 5.000.000 deeltjes per cm3. Als je dus op 2.500.000 deeltjes zit, zoals ik, dan moet er iets mis zijn met het filter. Ik kan me dus niet goed voorstellen dat het met een echt nieuw en origineel filter (dus niet het oude filter alleen maar gereinigd of een cheapo aftermarket filter) niet goed zou zijn. Zelf heb ik een origineel maar gebruikt roetfilter geregeld en die ga ik over een paar weken installeren. Het is een gok, dat weet ik, 10-15% van de euro5's wordt afgekeurd, maar dus 85-90% is wel goed. Hopelijk heb ik één van die goede 85-90% te pakken. We gaan het zien.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Valentino
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 05.10.2022 - 19:41

@Henry Ik hoop dat een andere DPF jou gaat helpen! Ik verneem het graag van je.

Ik blijft het vreemd vinden dat ik 3 Peugeot dealers gebeld heb en ze allemaal een nieuwe DPF willen plaatsen, maar niemand geen garantie durft te geven dat de auto door de keuring komt (hoewel deze verder technisch 100% is). Dus op eigen risico van de klant.

Ik lees \spreek ook automonteurs die zeggen dat het blind vervangen van een DPF, bij een overschrijding van 1 miljoen deeltjes totaal geen zin heeft.
"Je moet eerst de achterliggende oorzaak achterhalen waarom er zoveel uitstoot is", zeggen ze. LMM, Turbo, Turbo slangen, Injectoren, ed. Het moet ergens vandaan komen....

Ps. volgens de technische dienst van de keuringsinstelling, die ik ook gesproken heb, kun je om de 3 maanden je keuring verlengen
tot uiterlijk 1 juli 2023. Dus hopelijk is er dan in Nederland vanaf 01-01-2023 ook al veel kennis opgedaan over dit item en weten we ondertussen(veel) meer.

Maar goed, wie het NU weet mag het zeggen. Ik weet het niet meer....

Valentino
Laatst gewijzigd door Valentino op 06.10.2022 - 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “C70 vanaf MY2007”