C70 gezakt voor de deeltjestellertest

Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27608
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Die langdurige belasting is ondertussen ook achterhaald.
De temperaturen waarbij een roetfilter gaat regenereren die haal jij niet, al zou je constant 4500 toeren rijden met je diesel.
EGR en inlaat worden er niet schoner van, de EGR gaat dicht bij vollast en aangezien de inlaat is van kunststof en aangezien deze voor de verbranding zit blijft deze koud en doe je daar dus niets aan.
Dat ie koud blijft is maar goed ook, want warme lucht aanzuigen betekend vermogens verlies en een slechtere verbranding.

Een moderne auto moet zich bij een constante snelheid gewoon prima redden en modern, dan bedoel ik eigenlijk al de eerste modellen met een regenererend roetfilter.
Je kan tenslotte niet verwachten dat consumenten zich als Max Verstappen over de snelweg gaan verplaatsen.
Bij een ouderwetse diesel zonder filter is het de moeite waard om hem af en toe eens goed door te halen, maar anders is het voornamelijk goed voor je gevoel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 640
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

raspaardje schreef: 08.11.2022 - 11:25
Dat is wel één van de redenen waarom ik een kastje in mijn euro 4 diesel heb ingebouwd waarmee ik de roetfilterstatus kan uitlezen:
- Hoeveel procent vol
- Hoeveel km gereden vanaf laatste regeneratie
- Statuspercentage tijdens regeneratie

Op deze manier weet je altijd wanneer de auto zal gaan regeneren én dus ook wanneer je even moet doorrijden om een regeneratie af te laten maken.
Kan je me hier meer over vertellen?

We hebben nu sinds kort een 'modernere' diesel (V60 my2017) met roetfilter en bijhorende regeneratie etc,
het lijkt me ook wel interessant om deze zaken in het oog te houden, zeker als de datum van jaarlijkse keuring in de buurt komt.
Ik woon in België, vandaar..

Ik volg de 'horrorverhalen' hier en daar, en het is me ook al opgevallen dat het inderdaad veel Volvo's en Ford's vanuit dezelfde periode betreft.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

V480-S60 schreef: 08.11.2022 - 11:30 In mijn ogen terecht dat Importeurs niets doen aan auto's die al een aantal jaar (minimaal 5) niet meer gebouwd worden. En natuurlijk houden ze zich tegen een persoon die "zomaar opbelt" (een beetje) op de vlakte. Of kent men jou bij Volvo NL?
Alles hangt af van staat van onderhoud.

Waarbij het natuurlijk extreem uitermate vervelend is voor degenen die het overkomt dat hun auto afgekeurd wordt.
Nou V480 heet puntje maar mogelijk iets te kort gezegd misschien. :)
uitgebreider geschreven : er is nog iets als "productaansprakelijkheid fabrikanten". Echter de EU heeft de uitstoot normen veranderd en juist daar kan de fabrikant niets aan doen....IK vrees dat de consument geen aanspraak ergens op kan maken.

@Valentino dank voor jet plaatsen. Brrr verontrustend allemaal en niet de normering uitstoot en handhaving maar wel de technische folow up daarvan en dat onevenredig veel auto s afgekeurd wordt. Maat goed voordeel bij nadeel is het tijdelijke voordeel van een Federale Staat zoals Belgie. .Gaat de Wallonie de Vlaanderen redden...

Verontrustend is dat de apparatuur blijkbaar niet op orde is en je dus willekeurige slachtoffer kunt worden met een afgekeurde bolide die niet te herstellen zou zijn...Dat wordt toch wel een proefproces hoop ik ergens...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fredhead schreef: 08.11.2022 - 11:53 Die langdurige belasting is ondertussen ook achterhaald.
De temperaturen waarbij een roetfilter gaat regenereren die haal jij niet, al zou je constant 4500 toeren rijden met je diesel.
EGR en inlaat worden er niet schoner van, de EGR gaat dicht bij vollast en aangezien de inlaat is van kunststof en aangezien deze voor de verbranding zit blijft deze koud en doe je daar dus niets aan.
Dat ie koud blijft is maar goed ook, want warme lucht aanzuigen betekend vermogens verlies en een slechtere verbranding.

Een moderne auto moet zich bij een constante snelheid gewoon prima redden en modern, dan bedoel ik eigenlijk al de eerste modellen met een regenererend roetfilter.
Je kan tenslotte niet verwachten dat consumenten zich als Max Verstappen over de snelweg gaan verplaatsen.
Bij een ouderwetse diesel zonder filter is het de moeite waard om hem af en toe eens goed door te halen, maar anders is het voornamelijk goed voor je gevoel.
Ik zeg ook niet dat je met het hedendaagse verkeer passieve generatie van het roetfilter kan bereiken.
Maar wel dat je rijpatroon (veel fileverkeer, veel koude motor, weinig lange afstanden) zorgt voor een extra belasting van het roetfilter. Alleen maar omdat de kans op afbreken en opnieuw weer moeten opstarten van het regeneratieproces met een dergelijk rijpatroon groter is.
Elke km die je dus lekker op "hogere" snelheid doet is iig dus niet extra belastend...:-)
Met hogere snelheden kunnen rijden zorgt gewoon voor mee lucht, dat merk je gewoon aan het oppakken van de motor (=gevoel) maar ook aan de langere afstand die je tussen 2 regeneraties kan rijden (=feit).
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

NicoV40 schreef: 08.11.2022 - 11:58
raspaardje schreef: 08.11.2022 - 11:25
Dat is wel één van de redenen waarom ik een kastje in mijn euro 4 diesel heb ingebouwd waarmee ik de roetfilterstatus kan uitlezen:
- Hoeveel procent vol
- Hoeveel km gereden vanaf laatste regeneratie
- Statuspercentage tijdens regeneratie

Op deze manier weet je altijd wanneer de auto zal gaan regeneren én dus ook wanneer je even moet doorrijden om een regeneratie af te laten maken.
Kan je me hier meer over vertellen?

We hebben nu sinds kort een 'modernere' diesel (V60 my2017) met roetfilter en bijhorende regeneratie etc,
het lijkt me ook wel interessant om deze zaken in het oog te houden, zeker als de datum van jaarlijkse keuring in de buurt komt.
Ik woon in België, vandaar..

Ik volg de 'horrorverhalen' hier en daar, en het is me ook al opgevallen dat het inderdaad veel Volvo's en Ford's vanuit dezelfde periode betreft.
Het betreft een kastje in mijn andere auto, een Saab 9-3 cabriolet met het oersterke euro 4 Z19DTH blok, gebouwd door een ex-Saab engineer en volledig geïntegreerd in de bestaande boordcomputer: http://www.esid.se/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

alternatief is een dongel in je OBD stekker en appli op je mobiel
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Valentino schreef: 08.11.2022 - 08:51 Een klein aantal auto’s blijkt ook na grote kosten nog steeds niet goedgekeurd te kunnen worden, waardoor momenteel niet eens uitgesloten kan worden dat die auto’s zelfs in gezonde staat meer uitstoten dan ooit had gemogen.
Vast en zeker de verklaring waarom de automobielfabrikanten zich hier niet meer mee bezig houden, die beerput kan je beter gesloten houden.
Valentino schreef: 08.11.2022 - 08:51 En worden nieuwe filters geplaatst, dan moeten die ingereden worden. Het duurt even voor die optimaal functioneren.
Dus af-fabriek voldeden de wagens in 1e instantie niet. Mogelijk dat dit wel bijtrok na "inrijden". De vraag is: hoe lang moet je inrijden? 10.000km? 50.000km? Nog langer?
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Nachito
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 08.11.2022 - 11:35

Ferrari schreef: 27.10.2022 - 14:32monteren
Ben ook benieuwd. Mijn Mitsubishi ASX 1.8 Diesel ook afgekeurd in België. Is euronorm 5b. Iemand idee of er in Xallonië keuringsstations zijn waar ze die nieuwe test nog niet gebruiken voor euronorm 5b ?
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Bover schreef: 08.11.2022 - 13:28
V480-S60 schreef: 08.11.2022 - 11:30 In mijn ogen terecht dat Importeurs niets doen aan auto's die al een aantal jaar (minimaal 5) niet meer gebouwd worden. En natuurlijk houden ze zich tegen een persoon die "zomaar opbelt" (een beetje) op de vlakte. Of kent men jou bij Volvo NL?
Alles hangt af van staat van onderhoud.

Waarbij het natuurlijk extreem uitermate vervelend is voor degenen die het overkomt dat hun auto afgekeurd wordt.
Nou V480 heet puntje maar mogelijk iets te kort gezegd misschien. :)
uitgebreider geschreven : er is nog iets als "productaansprakelijkheid fabrikanten". Echter de EU heeft de uitstoot normen veranderd en juist daar kan de fabrikant niets aan doen....IK vrees dat de consument geen aanspraak ergens op kan maken.

@Valentino dank voor jet plaatsen. Brrr verontrustend allemaal en niet de normering uitstoot en handhaving maar wel de technische folow up daarvan en dat onevenredig veel auto s afgekeurd wordt. Maat goed voordeel bij nadeel is het tijdelijke voordeel van een Federale Staat zoals Belgie. .Gaat de Wallonie de Vlaanderen redden...

Verontrustend is dat de apparatuur blijkbaar niet op orde is en je dus willekeurige slachtoffer kunt worden met een afgekeurde bolide die niet te herstellen zou zijn...Dat wordt toch wel een proefproces hoop ik ergens...

Voor autofabrikanten net als voor fabrikanten van andere gebruiksgoederen bestaat er produktaansprakelijkheid die van kracht is gedurende de levensduur van hun produkten. Autofabrikanten die zich niets gelegen laten liggen van auto's die vijf jaar eerder de fabriek verlaten hebben staat een aardige verrassing te wachten.

De normen zijn niet gewijzigd, de normen worden gehandhaafd dat is een wezenlijk verschil.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dit is de reactie die ik van Mercedes Benz Nederland kreeg.

Geachte heer XXXXXXXX,

Hartelijk dank voor het contact opnemen met de klantendienst van Mercedes-Benz.

In het gesprek bespraken wij de planning dat roetfilters gecontroleerd moeten gaan worden tijdens de APK met een deeltjesteller met ingang van 1 januari 2023 voor alle diesel voertuigen.

De kwestie heb ik besproken met Mercedes-Benz Nederland en zij geven aan nog niet te kunnen zeggen of voertuigen in Nederland problemen gaan krijgen met deze test.

Na overleg met onze Belgische collega's zijn er sinds het invoeren van deze test in juni 2022, 140.000 voertuigen getest en daar is 6,4% van afgekeurd. Dat zijn alle merken voertuigen en Mercedes-Benz springt er bij deze afkeuring niet uit als afwijkend hoog aantal afkeuringen.

Voor de goede orde deel ik u mede dat volgens de huidige APK regelgeving is een personenwagen uitgerust met een dieselmotor de eerste keer keuring-plichtig, drie jaar na de datum van de eerste ingebruikname.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Devilee
Klantenservice Nederland



De Mercedes importeur reageert zoals ik had verwacht. Daar steekt de reactie van Volvo Nederland schril bij af.
Die reactie was inhoudelijk onjuist en wat toon betreft niet bepaald vriendelijk voor een Volvo rijder.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

er wrdt steeds gepraat over euro 5 en ook over euro 5b....wat maakt het technische verschil?

Daarnaast dacht ik de de uitstoot normen aangepast worden en bij de ANWB vind ik daar een bevestiging van met onderstaadne tekst:

CITAAT ANWB:
Sinds 1992 hebben we deze Euronormen voor de uitstoot van auto's, die telkens worden aangescherpt voor een betere luchtkwaliteit. Behalve de stappen in cijfers zijn er ook tussenstappen, die met letters worden aangeduid.
De fabrikant moet telkens aan een hogere norm voldoen om zijn voertuig op de weg te mogen brengen. Of de eisen worden op een andere manier bijgesteld, zo is onlangs de meetmethode aangepast van NEDC naar WLTP.
Als gebruiker worden we ondertussen ook met de Euronormen geconfronteerd, met name door het instellen van milieuzones in grote steden. Die maken meestal alleen van de cijfers gebruik, de tussenstappen slaan ze over. EINDE CITAAT https://www.anwb.nl/experts/auto/130/wat-is-euro-5b
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Slecht nieuws Bob, er is nu ook een euro 5a norm.
Euro 6 wordt wat al te verwachten was gevolgd door euro 7.
Het verschil zit voornamelijk in de gevolgde methode om de uitstoot te meten.
De euro 6 meting is als reactie op dieselgate zeer gedetailleerd en uitgebreid.
Die meting heeft minder te maken met de dagelijkse praktijk van het rijden met auto's.
Daar brengt euro 7 verandering in.

Milieuclubs zijn woedend. Ze verwijten de politiek bij de nieuwe norm zich te laten beinvloeden door de auto industrie.
De toekomst belooft weinig goeds voor eigenaren van auto's met een dieselmotor.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Er zijn meerdere Euro 6 normeringen, Euro 6, Euro 6a, Euro 6b, Euro 6 D temp
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou ja met al die euro uitstootnormen dwingt men autorijdend Europa en vrachtverkeer een bepaalde richting uit….
Nu nog dan ook de grootvervuilers aanpakken ipv makkelijke laaghangende fruit ( auto)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Laaghangend fruit is inderdaad waar het om gaat. Kijk iets verder naar de milieubelasting die door de scheepvaart veroorzaakt wordt. Een paar supertankers vormen een grotere milieubelasting dan alle personenauto's in Nederland met dieselmotoren.

Autobezitters zitten in een fuik. Hun geld zit in de auto. Wanneer die auto steeds zwaarder fiscaal belast wordt en technisch steeds strenger beoordeeld wordt zullen auto eigenaren gedwongen worden na te denken over alternatieven.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ik heb al vaker geschreven: in elk EU land de 5 grootste vervuilers per bedrijfstak saneren ...ben je klaar....hoeft er geen diesel meer uit.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Tata steel en schiphol dicht
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 09.11.2022 - 16:44 Tata steel en schiphol dicht
+1

over milieu en Volvo gesproken de nieuwe EV 90 is uit...zie topic https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.ph ... 4#p1763884
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12278
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wordt eerst overgevaren met een door stookolie gestookt schip uit de USA
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13820
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 09.11.2022 - 16:51 Wordt eerst overgevaren met een door stookolie gestookt schip uit de USA
Dat is echt een misser....
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gesloten

Terug naar “C70 vanaf MY2007”