Auto trilt hevig, maar niet altijd (XC90 2.9 AWD automaat uit 2003)

Plaats reactie
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Hoi allen,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een Volvo XC90 2.9 AWD 2.9 automaat uit 2003 met 260.XXX op de teller. Een heerlijk ruime auto met veel potentie en mogelijkheden.

Maar, vandaag een tegenvaller. Bij 75/80 km per uur begon de auto goed te trillen. Na remmen en testen op andere snelheden bleek dit soms, niet steeds, rond die snelheid voor te komen.

Na bezoek van de Wegenwacht kwam deze (na het controleren van de wielbouten en een korte proefrit) met de diagnose, na gebruik van een infrarood apparaat, dat de remmerij (remklauw?) rechtsvoor blokkeert. Deze was rond de 150 graden waar de rest rond de 60 bleef.

Sowieso gaat ie dinsdag naar een garage, maar ik vraag mijzelf af of er geen andere oorzaak kan zijn. Misschien een kromme velg, lucht bij de remvloeistof of iets anders?

In de hoop dat dit misschien een herkenbaar probleem is vraag ik hier naar hulp en/of advies.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tijmen van Binsbergen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat je eerst maar de ANWB diagnose moet opvolgen inderdaad. Als een remklauw vastzit en daardoor een rem aanloopt met enorme hitte tot gevolg kan dat zeker tot een kromme remschijf leiden met trillingen als gevolg. Daarnaast kan speling in een aandrijfas of onbalans op een wiel zeker ook voor trillingen zorgen. Tot slot is ook het achterdifferentieel een mogelijke bron van trillingen, maar vermoedelijk heb je dan ook last van een jankend geluid alsof een wiellager kapot (aan het gaan) is.
En afsluitend: een XC90 classic, zeker met jou bak/motor configuratie is niet het goedkoopste model wat betreft onderhoud wat Volvo ooit heeft gemaakt dus ik hoop dat je niet al teveel last gaat krijgen van achterstallig onderhoud.
Laat ons even weten wat er dinsdag uitkomt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij n T6 wil n homokineet in een aandrijfas ook wel eens de boosdoener zijn
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lucht in het remsysteem zorgt niet voor trillingen of een remklauw die blijft hangen.
Dit voel je wel in het pedaal, je zal harder moeten trappen voordat er iets gebeurd.

Verder worden de mogelijke boosdoeners allemaal wel genoemd.
Werden de trillingen tijdens het remmen of hogere snelheid erger?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Bedankt voor alle reacties, tof!
De trillingen lijken rondom ene snelheid van 70/80 plaats te vinden, maar niet altijd, daarom is het zo vreemd. Rond de 100 lijkt het minder/weg. Rond de 50 hetzelfde. Ongeacht in welke versnelling ik rij
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27508
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dan kan je ook zomaar een loodje kwijt zijn geraakt onderweg.
Zou de banden/velgen in ieder geval niet uitsluiten.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20626
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als de ene remschijf koud is en de andere gierend heet denk ik toch aan een remklauw die blijft kleven ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Auto is terug van de garage. Rechtsvoor was inderdaad flink geblokkeert. Remklauw, schijven en blokken zijn vervangen en flink wat duiten kwijt. Maar de auto rijdt geweldig!
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4612
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Fijn dat het is opgelost en veel plezier weer met de XC90!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”