Pagina 1 van 1
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 21.08.2022 - 22:13
door V4092
Mijn Volvo V40 D2 2.0 R-Design (bj late 2015) gaf in augustus 2019 een motormelding aan. Aan het rijgedrag van de auto mankeerde niet. Toch maar even naar de Volvo-dealer geweest om het uit te lezen. Toen bleek dat de EGR koeler niet naar behoren functioneerde, waardoor deze vervangen moest worden. Een reparatie van ongeveer €800. Prima, onderhoud hoort erbij.
Twee jaar later en ongv. 30.000 km verder weer het motorlampje. Vervolgens weer naar dezelfde Volvo-dealer gegaan. Conclusie: weer de EGR koeler die vervangen moet worden voor ongeveer €800. Reinigen was geen optie.
Na wat onderzoek op het internet weet ik dat bepaalde dieselmotoren van Volvo bekend staan om dit probleem. Tegelijkertijd vind ik het zuur om voor een dealeronderhouden auto periodiek €800 te moeten betalen omdat de techniek kennelijk niet naar behoren functioneert.
Ik ben benieuwd of meer Volvo-rijders vaker te maken hebben gehad met dit EGR-probleem. Zo ja, hoe heb je het opgelost?
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 21.08.2022 - 22:30
door The Mechanic
Zijn alle terugroepacties en service campagnes uitgevoerd op de auto?
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 21.08.2022 - 23:23
door V4092
The Mechanic schreef: ↑21.08.2022 - 22:30
Zijn alle terugroepacties en service campagnes uitgevoerd op de auto?
Ja die zijn allemaal uitgevoerd.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 11:41
door BraboFrits
Als ik het goed begrijp is het onderdeel door een Volvo dealer vervangen. Dan geldt toch tegenwoordig dat als datzelfde onderdeel ooit nog eens kapot gaat dat dat dan altijd onder garantie gedaan wordt? Of heb ik dat verkeerd begrepen/gelezen?
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 12:45
door BkB
Dit is geen slijtage van een onderdeel. er is immers niets kapot.
De dealer zal het scharen onder rijgedrag (korte stukjes, weinig toeren, te zuinig gereden, etc.).
De techniek functioneert geod, dat is het kormme.
Het slechtste advies wat ik kan geven is om deze softwarematig weg te schrijven en geen gedoe meer met de koeler en het roetfilter (die € 800 ben je toch kwijt)
Succes
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 13:24
door V480-S60
En dan komt de deeltjesteller en wordt de auto afgekeurd. Idd slecht advies.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 15:18
door Ferrari
Bij het wegschrijven (dichtzetten) van de EGR blijft het roetfilter helemaal functioneel en heeft geen enkele invloed op een eventuele latere deeltjestellertest. Sterker nog, de EGR kan ervoor zorgen (en zorgt er ook vaak voor) dat de motor inwendig vervuild en daardoor voor meer roetvorming zorgen. De EGR is er alleen voor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen en daarmee de NOx-emissie omlaag te krijgen.
Wel een slecht advies in de zin van dat het niet mag.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 17:48
door diesel01
Ferrari schreef: ↑22.08.2022 - 15:18
Bij het wegschrijven (dichtzetten) van de EGR blijft het roetfilter helemaal functioneel en heeft geen enkele invloed op een eventuele latere deeltjestellertest. Sterker nog, de EGR kan ervoor zorgen (en zorgt er ook vaak voor) dat de motor inwendig vervuild en daardoor voor meer roetvorming zorgen. De EGR is er alleen voor om de verbrandingstemperatuur in de motor te verlagen en daarmee de NOx-emissie omlaag te krijgen.
Wel een slecht advies in de zin van dat het niet mag.
Idd.
De mijne staat dicht en hij mag in de winter voor de apk+beurt, ik ben dan benieuwd wat het ding aangeeft, is het teveel dan zal 2.0 de software overschrijven en werk het weer zoals Brussel het graag.
Kwalitatief Uitermate Teleurstellend systeem.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 19:36
door V4092
BraboFrits schreef: ↑22.08.2022 - 11:41
Als ik het goed begrijp is het onderdeel door een Volvo dealer vervangen. Dan geldt toch tegenwoordig dat als datzelfde onderdeel ooit nog eens kapot gaat dat dat dan altijd onder garantie gedaan wordt? Of heb ik dat verkeerd begrepen/gelezen?
https://www.media.volvocars.com/nl/nl-n ... onderdelen
Hier heb ik de dealer inderdaad op gewezen. De monteur reageerde best snel met “dit is slijtage en valt niet onder de garantie”. Voor dit soort onderdelen zou een garantie van één jaar gelden. Ik vond het niet gepast om hier een discussie over aan te gaan in bijzijn van andere klanten in de showroom.
Los van de garantie verwachte ik eerlijk gezegd een kosteloze reparatie vanwege de relatief beperkte interval, de leeftijd van de auto en dat deze keurig dealer-onderhouden is. Daarnaast kun je naar mijn mening niet van klanten verwachten dat ze - in mijn geval - om de 2 jaar een rekening gepresenteerd krijgen van 800 euro voor exact hetzelfde probleem.
Qua rijstijl kan ik mezelf geen ‘sportieve rijder’ noemen. Ik leg voor woonwerkverkeer dagelijks 90 km af, waarvan 85 km de snelweg is. Hiervoor gebruik ik de cruise control.
Laatste stand van zaken is dat Volvo uit coulance een kortingsvoorstel wil doen. Hier werd wel bij gezegd dat ik er niet te veel van moet verwachten.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 19:41
door V4092
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 20:22
door diesel01
De critici zeggen dus dat tijdens de apk met een meting is te zien dat de uitstoot te veel is en daardoor afkeur.
Ik wil het wel eens zien tijdens de apk.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 22.08.2022 - 20:53
door redracer
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 23.08.2022 - 11:02
door Dennis Slagboom
Hier heb ik de dealer inderdaad op gewezen. De monteur reageerde best snel met “dit is slijtage en valt niet onder de garantie”. Voor dit soort onderdelen zou een garantie van één jaar gelden. Ik vond het niet gepast om hier een discussie over aan te gaan in bijzijn van andere klanten in de showroom.
Los van de garantie verwachte ik eerlijk gezegd een kosteloze reparatie vanwege de relatief beperkte interval, de leeftijd van de auto en dat deze keurig dealer-onderhouden is. Daarnaast kun je naar mijn mening niet van klanten verwachten dat ze - in mijn geval - om de 2 jaar een rekening gepresenteerd krijgen van 800 euro voor exact hetzelfde probleem.
Qua rijstijl kan ik mezelf geen ‘sportieve rijder’ noemen. Ik leg voor woonwerkverkeer dagelijks 90 km af, waarvan 85 km de snelweg is. Hiervoor gebruik ik de cruise control.
Laatste stand van zaken is dat Volvo uit coulance een kortingsvoorstel wil doen. Hier werd wel bij gezegd dat ik er niet te veel van moet verwachten.
[/quote]
Je bent te netjes. Hoe vervelend het ook is, soms moet je toch maar eens een beetje herrie schopen. Ik heb er ook een hekel aan, maar zo af en toe is het nodig. Scheelt een hoop geld.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 23.08.2022 - 11:07
door V480-S60
Mods Break.
Let even op met quoten. De vorige posten zijn zodanig verhaspeld dat niet meer duidelijk is wie nu wat gezegd heeft.
Hardnekkig probleem EGR-koeler
Geplaatst: 24.08.2022 - 16:03
door Migaddo
Bij mij is de EGR uitgeschreven, inclusief een stage 1 tuning.
Afgelopen juli een nieuwe apk bij de Volvo dealer, en met vlag en wimpel erdoorheen.
Mocht het een afkeur worden in de toekomst, dan kan software gewoon weer overschreven worden, en na de APK weer een ritje naar de Tuner om de tuning software wat voor mijn auto gemaakt is weer erop te zetten voor 5 euro.