V70 '15 - 85k versnellingsbak spoelen?

Plaats reactie
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Binnenkort heeft mijn V70 uit 2015 85k km gereden, is dit een goed moment om de versnellingsbak te spoelen?
Ik merk bij het terugschakelen van de automaat rond de 39km en kleine bonk/schok.

Waar kan je dit het beste laten doen, de dealer of een specialist? Zit in de omgeving van Venlo en in het midden van NL regelmatig.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor een adres ga je genoeg resultaten vinden met de zoekfunctie.
Qua kilometerstand is het nog "vroeg", maar aangezien de olie wel gewoon 7 jaar ouud is en je een "klacht" hebt zou ik het zeker laten doen.
Kilometers zeggen lang niet alles.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Altijd doen vooral omdat je een klein probleem ervaart.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zeker doen als je die kleine bonk/schok voelt. Flushen voorkomt onnodig voortijdig overlijden. Ik heb het ooit bij de dealer laten doen, maar dat is mij minder bevallen. Een specialist doet het meerdere keren per dag een monteur bij een dealer 1x per maand? GS Powerflush, MMTS, TPR powerflush zijn hier bekende adressen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het spoelen van de bak tussen de 75 en 100.000km is volgens mij goed onderhoud. Ik heb de bak elke 75.000km gespoeld maar reed ook het hele jaar door met een caravan naar de verschillende opdrachten voor m'n werk , hotel aan de haak dus, en een zware tuning in de D5 van Obbe tuning. PAs met 525.000 begon de bak pas te slippen....
Ik heb meestal bij GS Powerflush gespoeld, maar zoals Gouwe al schrijft die Powerflush is in het hele land. .
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Doen, zeker als je beginnende problemen hebt. Ik heb ook een goede ervaring gehad bij GS Powerflush in Uden.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Bedankt voor de vele en nuttige reacties.
Het flushen en de noodzaak is me duidelijk, welke olie wordt er naar het flushen weer ingedaan?

Is het aan te bevelen de orginele Volvo olie te gebruiken (voor op gesteld dat Volvo geen eigen olie heeft of maakt), dus welke merk/type moet je dan hebben?
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

quickstep schreef: 22.08.2022 - 22:36 Bedankt voor de vele en nuttige reacties.
Het flushen en de noodzaak is me duidelijk, welke olie wordt er naar het flushen weer ingedaan?

Is het aan te bevelen de orginele Volvo olie te gebruiken (voor op gesteld dat Volvo geen eigen olie heeft of maakt), dus welke merk/type moet je dan hebben?
Over de olie verschillen de meningen. Je hebt Volvo rijders die willen alleen de aanbevolen Volvo minerale olie en je hebt rijders die de (Kroon ) synthetische olie prefereren.

As je de zoekfunctie gebruikt zie je alle argumenten voor minerale of synthetisch voorbij komen. Ik heb altijd de synthetisch Kroon olie geflusht bij GSPowerflush en wel vijf keer op de 525.000km . Nooit problemen mee gehad.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dat is een hele persoonlijke vraag en antwoord zoals Bover ook al aangeeft. Hele discussies kun je hierover teruglezen (zoek maar hier eens op JWS 3309 :-)). Er zijn er hier die zweren bij OEM Volvo (wat een minerale olie is) en anderen (zoals ik) hebben goede ervaringen met een vol synthetische olie. Vraag het gewoon na bij degene waar je van plan bent om te spoelen (vaak kun je kiezen) en doe wat jij denkt dat goed is op basis van dat advies. Uiteraard moet de olie wel voldoen aan de specs van de bak fabrikant (AISIN).
Wat ik altijd heb begrepen is dat naast een juiste spec olie met name hoe het spoelproces zelf wordt uitgevoerd het meest bepalend is voor het resultaat en daarom laat ik het ook liever aan een specialist dan een generalist over.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Omdat je nieuw bent op forum nog info die de meeste al kennen en dat is dat GS Powerflush een gepatenteerde methode is en is bekend gemaakt en ingevoerd in Nederland door Gery Slot in Uden. (GS Powerflush).

Op dit forum vind je bij de banners de specialisten in het hele land die deze methoden hanteren. Volvo dealers hanteren deze methode inmiddels ook.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Mijn ervaring is ook prima met het spoelen.
Ook ik had af en toe een bokje bij terugschakelen en dan vooral bij optrekken en onverwachts weer gas los laten en remmen als er bij voorbeeld een auto voor schiet.
Ik heb het bij de dealer laten doen, ik moest er toch die gordelmodificatie laten doen ( terugroepactie) en de airco laten nakijken, ze hebben gespoeld en daarna opnieuw gevuld.
Geen idee wat ze er voor olie in hebben gedaan maar gezien de kosten van 280 ex btw incl. olie zal het geen OEM olie zijn denk ik .
De bak schakelde daarna nog minder voelbaar en de bokjes zijn ook nagenoeg weg, ben er zeer tevreden mee.
Zij adviseren overigens om na ong 90K te spoelen, dat was bij de vorige eigenaar gedaan en nu bij mij ook vorig jaar.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ja, direct doen. Zoals Bob ook aangaf, om de 75 a 80.000 spoelen en je automaat zal er wel bij varen.
Ik heb het bij MMTS laten doen, omdat ik die hoog heb zitten, hij is een echte Volvo specialist. Met dus de BG olie, prima spul.
De bak schakelde vooraf nog prima bij mijn auta -geen bonkjes- en daarna ook nog prima, het is preventief onderhoud.

Succes hoor.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Goed adres bij Martin van MMTS in Oldenzaal.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”