rijden in "B"

De Nieuwe XC60
Stevem
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25

na gisteren met de xc60 t6 modeljaar 2021, 42km gereden te hebben (kleinere batterij 11kw) kom ik tot de vaststelling dat het een beetje een vals gevoel heeft van goedkoper te rijden.
Tijdens de rit, heeft de wagen voor 90% in hybride stand gestaan, de motor heeft een 3 tal keer bijgesprongen om even op te rekken en te voelen , voor de rest rustiger gereden en waarvan de elektromotor eigenlijk alleen reed.
Na de rit stelde ik vast dat de batterij indicatie van 30 naar 8km geslonken was en dater 2.4l benzine verbruikt is geweest.

Volgens de specificaties die ik bij volvo lees, verbruikt de xc60 t6 19.4kwh/100km en deze moet je dus ook opladen om de lage benzine verbruik stand te houden.
Als ik juist reken,
19.4kwh x 0.75 euro per kw (huidige elek kost hier in België) , koste het laden van de batterij een 14.55€ per 100km.
Doe daar nog eens die 2.4l benzine aan 1.85€ erbij (=4.44€) dat zit je met een verbruik van 18.99€/100km.

Als je met een EV rijdt, gemiddeld is 21kwh/100 al ruim gerekend, dat zit je aan 21x 0.75= 15.75€
Wat je wel met die EV als voordeel hebt, is geen jaarlijks onderhoud van +-400 a 450€, een geen rijtax in België van 230 euro....
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Stevem schreef: 03.09.2022 - 11:15 ...... kom ik tot de vaststelling dat het een beetje een vals gevoel heeft van goedkoper te rijden.
Geen idee waar je e.e.a. precies mee vergelijkt maar drie opmerkingen t.a.v. jou "test":
1. Statistisch gezien is jou test niet representatief, veel te weinig data, dus ik zou er ook geen conclusies aan durven verbinden.
2. De PHEV heeft ook een Pure modus waarmee je deze rit van 42 km onder normale omstandigheden ook 100% elektrisch had kunnen rijden. Voordeel van Pure is dat je meer gas kunt geven voordat de benzine motor aanspringt dan dat in hybride het geval is. Ander voordeel is dat je dan 5 km meer rijbereik hebt (in Pure had je tijdens jou test dus nog 13 bereik gehad). Max. snelheid vol elektrisch is onafhankelijk van de rijmodus altijd 125 km/uur.
3. Je berekening klopt niet. Je hebt immers geen 100 km elektrisch gereden? Met een range van 30 bij het begin ga ik er ook vanuit dat de accu aan het begin niet vol zat? Een meer logische berekening voor jou testrit zou zijn: 30-8 km = 22 km x 0,194 kWh x 0,75 = 3,20 + 4,44 voor de benzine = 7,64. Wat hier mank aan deze berekening gaat is dat je niet exact week hoeveel kWh je precies hebt verbruikt.
Stel dat je die 42 km alleen elektrisch had gereden (wat ongeveer moet kunnen met een XC60 T6 PHEV) dan waren je kosten 8,25 euro geweest (en volgens mij is de maximale accu ontlading dan 9 kWh en geen 11, dus waren de kosten nog iets lager geweest).

Verder kan ik niet over de fiscale situatie in België oordelen en valt me op dat je heel erg focust op de centen, wat op zich terecht is, maar er is meer dan dat. Met een PHEV heb je geen laadpaalstress, kun je gewoon 600 km rijden met een caravan als aanhanger (i.p.v. 200), is je range in de winter ook gewoon een 800 km (ipv 30% lager zoals bij een EV), etc. Kan heel goed zijn dat al die argumenten voor jou situatie niet relevant zijn, maar ik geef het toch maar even mee.

Dit is ook wel een leuk overzicht: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... us-hybride
Let op e.e.a. berekend met de tarieven zoals wellicht voor jou niet van toepassing en de uitkomst kan dus ook heel verrassend anders uitpakken.
Paar dingen die mij opvallen: onderhoudskosten liggen voor een EV ongeveer 50% lager (in ieder geval geen 0), kosten voor banden zijn bij een EV zo maar 30% meer.
En dit bericht is ook even interessant om mee te nemen in je gedachten: https://www.autoblog.nl/nieuws/elektris ... to-3387213
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Stevem
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25

@Gouwe, bedankt voor je reactie.
1. De test was inderdaad van korte duur, maar dit is wat ik vast stelde na de demo rit. Ik denk niet dat de garagist mij de wagen zal uitlenen
voor een hele dag lang. (ik heb het hem wel niet gevraagd...)
2. bij mode Pure, is het enkel elektrisch rijden, de benzine motor zal in geen geval aanspringen. In hybride wel. Dat heb ik zo althans
ondervonden.
3. Je hebt een punt, 30-8 = 22km = 3.20euro+4.44 euro voor de benzine= 7.64 euro ,maar dan wel voor een rit van 42km, grof gerekend zou dit dan ook op 18.19€/100km uitkomen. Je hebt ook een punt dat de max accu ontlanding niet de volle 11 maar 9kwh zal zijn maar 2kwh is ook een verwaarloosbare 1.5 euro. Dus trekken we deze er nog van af is dat 19.19-1.5= 16.69€/100km theoretisch...

De centen zijn voor de meeste de belangrijkste redenen, we moeten eerlijk zijn, weinigen doen het echt voor het milieu, spijtig maar het is de harde waarheid.
met een PHEV heb je minder laadstress omdat je inderdaad nog op benzine rijden. Maar om het zuinig te houden moet je wel IEDERE dag de kabel eraan leggen. De EV kan zeker 400km aan. Ik doe wekelijks misschien een 100km, dus laden, tja, om de 2 weekjes...? Op vakantie gaan met de ev is mogelijk al rij ik sowieso niet graag naar het zuiden, ik pak al jaren het vliegtuig. maar het kan met beide wagens, tress zou ik het niet noemen, wel de uren slijten in de wagen is vervelend.

ik zeg niet dat ik al voor de EV gekozen heb, maar in mijn situatie denk ik dat deze toch meer voordelen bied dan de PHEV.
Ik kan ook verder blijven dieselen met mijn 11jarige vw, maar fiscaal kan ik de kosten maar voor 50% inbrengen (en het gaat de komende jaren niet op verbeteren) en ik mag geen grote kosten tegenkomen.

ALs ik wil veranderen naar EV of PHEV, dan moet het voor de PHEV voor 1 jan2023 zijn om van de 100% aftrek te blijven genieten. De EV daarintegen blijft ten volle 100% aftrekbaar.
blijft een keuze van wikken en wegen
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Zoals onze grote filosoof Johan Cruyff altijd zei: elk voordeel heb ze nadeel. Succes met wikken en wegen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

@stevem,

van een hybride suv van meer dan 2 ton kan je gewoon niet verwachten dat dit de zuinigste auto is. hij gaat met zijn 2 aandrijflijnen nooit zo efficient zijn als een auto met maar 1 aandrijflijn, na je x aantal km elektrisch sleur je de rest van de rit 200kg overbodig gewicht mee zeg maar.
ik rij ook in België met een xc60 als bedrijfswagen, ik doe veel meer km en doe ook meerdere keren per jaar veel langere afstanden, voor mij is een hybride perfect en de werkgever is blij met de 100% aftrekbaarheid.
maar als ik jou situatie zo hoor zou ik niet twijfelen en voor een EV gaan.
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Gouwe schreef: 03.09.2022 - 11:01 Verbruik is altijd afhankelijk van de omstandigheden en dus ook voor een EV. En zoals altijd, de WLTP haal je nooit. Ik denk alleen dat je bij een PHEV de grootste procentuele afwijking ten opzichte van de norm kunt hebben. Door gewoon niet te stekkeren ga je nooit de 1:50 halen..... Door nooit verder te rijden dan de actieradius van je accu is de 1:1000 vast ook haalbaar. Ik kan me van de V60 D6 hier op het forum wel herinneren dat er mensen waren die gemiddeld de 1:50 haalden, anderen haalden de 1:15 nog niet eens. Zo groot kan dus de variatie met een PHEV in de praktijk zijn. Die variatie gaat je met een EV niet halen lijkt mij.
Er waren inderdaad flinke verschillen.
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

jm188 schreef: 06.09.2022 - 11:56 ...van een hybride suv van meer dan 2 ton kan je gewoon niet verwachten dat dit de zuinigste auto is. hij gaat met zijn 2 aandrijflijnen nooit zo efficient zijn als een auto met maar 1 aandrijflijn, na je x aantal km elektrisch sleur je de rest van de rit 200kg overbodig gewicht mee zeg maar....
Deze stelling is echt veel te kort door de bocht. Met mijn XC80T8 rijd ik in mijn situatie 1:18 gemiddeld. Met een T6 zonder PHEV ga je dat echt niet redden.....
Daarbij is de elektro motor juist in stadsverkeer veel efficiënter dan een benzine variant.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

Gouwe schreef: 06.09.2022 - 13:17
jm188 schreef: 06.09.2022 - 11:56 ...van een hybride suv van meer dan 2 ton kan je gewoon niet verwachten dat dit de zuinigste auto is. hij gaat met zijn 2 aandrijflijnen nooit zo efficient zijn als een auto met maar 1 aandrijflijn, na je x aantal km elektrisch sleur je de rest van de rit 200kg overbodig gewicht mee zeg maar....
Deze stelling is echt veel te kort door de bocht. Met mijn XC80T8 rijd ik in mijn situatie 1:18 gemiddeld. Met een T6 zonder PHEV ga je dat echt niet redden.....
Daarbij is de elektro motor juist in stadsverkeer veel efficiënter dan een benzine variant.
en de stroom was gratis bij die 1:18?
en in stadsverkeer is een electromotor zeker efficiënter, ook bij een full EV dus.

je mag gerust fan zijn van je volvo, ik ben ook super tevreden met mijn xc60, maar ik zou niet in de illusie leven dat deze wagen de zuinigste optie is.
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Jij hebt het in je stelling over efficiëntie maar je bedoelt dus kosten begrijp ik nu?
Ook in dat geval snijdt je stelling in generieke zin geen hout overigens.
De kosten zijn afhankelijk van zoveel vaste- en variabele onderdelen. Je kunt dus wat betreft kosten niet stellen dat een EV altijd goedkoper is of een PHEV altijd duurder. En ik weet niet of je bedoelt dat ik in een illusie leef, maar de berichten gevolgd de afgelopen tijd dat een benzine auto in vergelijkbare situaties voordeliger is dan een EV met de huidige tarieven?
En zo'n opmerking over het fan zijn van een Volvo: jammer, draagt niet bij aan de discussie.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
jm188
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51

ik heb het niet perse over de kosten, maar als je stroom gebruikt om je benzine verbruik naar beneden te helpen kan je toch moeilijk zeggen dat je auto maar 1:18 gebruikt? hij verbruikt 1:18 + de stroom toch?
als @Stevem maar 100km per week rijdt en nooit lange afstanden doet, dan is hij de hele tijd een benzinemotor aan het meezeulen die hij (bijna) niet gebruikt, in zo'n geval lijkt het me gewoon een logische oplossing om voor een Full EV te kiezen. (of een gewone benzinewagen ware het niet voor de fiscale voordelen in België)
ivm met de illusie dit was maar bij wijze van spreken en was geen persoonlijke aanval.
net zoals die laatste zin was om te duiden dat ik zeker geen tegenstander ben van deze wagen en de aandrijflijn.
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
Bjorn_As
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.02.2022 - 14:30
Locatie: As, Belgisch Limburg

Even de redeneringen hierboven gevolgd. Ik moet toegeven dat ik de redenering van jm188 volledig volg. Ook ik rij met een xc60 als (2de) bedrijfswagen en heb deze vooral aangeschaft voor de fiscale voordelen. Een +400pk wagen voor slechts 258€/jaar is wel netjes. Aangezien ik de wagen gebruik voor zowel korte ritten (30 a 50km/dag) en occasioneel langere afstanden (meestal vakantie) is de hybride een goede oplossing. Ook omdat hij occasioneel mijn aanhangwagens moet kunnen trekken. Maar zeggen dat ie zuinig is... Ik denk het niet. Een Kia Niro doet met dezelfde batterij 60km ipv 36 en met dezelfde benzinetank 950km ipv 600km. De xc60 is een zware wagen. Maar als ik op trekvermogen van aanhangwagens moet sorteren zijn er weinig concurrenten voor de xc60. Mvg, Bjorn
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

even concreet,
een T5 doet 1 op 10, met € 2.-- de ltr ben je € 20,-- per 100km kwijt
een T6 doet 1 op 19, met € 2,-- de ltr is dat € 10,53 per 100km, op stroom doe ik 50km op een lading, 11 x 39ct (in de btw) is € 4.29 - totaal € 14,82
mijn overall benzineverbruik is met de T6 zonder te laden gemiddeld 1 op 15.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@BjornAS: Het nadeel van dit soort discussies is, is dat je heel snel langs elkaar heen praat. Ik doe nog een poging om mijn zienswijze toe te lichten.
jm88 stelt: "....hij gaat met zijn 2 aandrijflijnen nooit zo efficient zijn als een auto met maar 1 aandrijflijn, na je x aantal km elektrisch sleur je de rest van de rit 200kg overbodig gewicht mee zeg maar....". Eerst heeft hij het over efficiency en dan bedoelt hij brandstof kosten, of toch beide? In beide gevallen klopt zijn stelling naar mijn mening in generieke zin niet (en ik denk zelfs in absolute zin ook niet).
Hier heb je in ieder geval het bewijs dat een T8 in de praktijk zuiniger is dan een T6: https://praktijkverbruik.nl/default.aspx Ik heb geselecteerd op XC90 van 2016.
De T6 doet 9.68:100, de T8 7,81:100. Let wel dit zijn cijfers van het leasepark in NL. Hierbij mag je er vanuit gaan dat de bestuurders van de T8 niet of nauwelijks laden, de meesten hebben deze auto net als jullie aangeschaft voor het fiscale voordeel en niet om er zo zuinig mogelijk mee te rijden.
Als ik naar mijn persoonlijke situatie kijk kom ik op de volgende berekening. 30K per jaar, verbruik 1:18, 3000kWh aan stroom a 7 cent (ik reken met de terugleververgoeding die ik niet krijg omdat ik het verbruik en dat dus mijn kosten zijn). Voor benzine reken ik even met 2 euro/liter.
Met een T6 kom je dan aan benzine kosten per jaar: 6198,- euro. Met mijn T8 3.543,- euro. Zelfs al zou ik met de tarieven van 39 cent aan een openbare laadpaal rekenen dan kom ik niet verder dan 4500,- euro.
In beide gevallen dus efficiënter en goedkoper dan een T6. Dus mijn stelling is: de stelling van jm88 is te kort door de bocht en naar mijn mening meer op een aanname dan op feiten gebaseerd. Zelfs al zou je nooit laden, dan nog is een T8 efficiënter en goedkoper waar het gaat om brandstofverbruik. Tuurlijk zijn er ook nog andere variabele en vaste kosten.
Verder zeg ik alleen maar dat het daadwerkelijke brandstof verbruik bij een PHEV extreem afhankelijk is van de gebruikersomstandigheden en dus is de variatie in gemiddeld verbruik veel groter dan bij een brandstofmotor of EV.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

@OGA244: jij hebt het dan over een T6 TE neem ik aan? In mijn vergelijking heb ik het over een "normale" T6 (dit ter verduidelijking).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6924
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

OGA244 schreef: 08.09.2022 - 09:49 een T5 doet 1 op 10
Gelukkig zit ik daar toch ruim boven met een gemiddelde van 1:14 ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Gouwe schreef: 08.09.2022 - 09:51 @OGA244: jij hebt het dan over een T6 TE neem ik aan? In mijn vergelijking heb ik het over een "normale" T6 (dit ter verduidelijking).
Ik over een T6 TE idd
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12269
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de topic heet trouwens rijden in "B", in B kom ik icm Pure op 50km op een lading, in D icm Hybrid 40km, B lijkt/is daardoor volgens mij efficienter
Stevem
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.09.2022 - 10:25

Beste forumleden,

de kogel is door de kerk, ik heb voor 'een' EV gekozen.
De reden waarom ik mijn 11 jarige diesel vervang heeft te maken met , zijn leeftijd en de Belgische fiscaliteit in acht genomen.
Zoals forumlid jm188 het al aangaf, als je bij een hybride er een sport van maakt om zuinig te rijden (zoals ik) , dan moet je zowel je benzinekost als stroomkost samentellen en een ei onder je gaspedaal leggen....
Bij een EV natuurlijk ook, maar deze heeft fiscaal gezien meer voordelen. De hybride gaat eruit de komende jaren sneller minder aftrekbaar, een jaarlijkse rijtax van 230€ tov (voorlopig nog) 0€ bij EV, veel minder onderhoudskosten bij EV, ...efein het gaat altijd een moeilijke beslissing zijn en voor iedereen is dit ook anders.
De ene woont in België, de andere in Nederland, bij de ene betaald de werkgever de brandstof bij de andere niet, de ene heeft zonnepanelen , de andere heeft geen mogelijkheid om op te laden , enz...;enz....

Ik hoop alleen dat de EV een goeie keuze is en dat in de toekomst de prijs van elektriciteit wat stabiliseert....
Ik bedank jullie in ieder geval voor het leesvoer.....
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Proficiat met de EV! (wat is het geworden?)
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4611
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

OGA244 schreef: 08.09.2022 - 10:25 de topic heet trouwens rijden in "B", in B kom ik icm Pure op 50km op een lading, in D icm Hybrid 40km, B lijkt/is daardoor volgens mij efficienter
Je houdt er wel rekening mee dat je in Pure (5km) meer range hebt?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”