Pagina 1 van 5

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 13:14
door Black-or-White
Ruim een half jaar heb ik mijn XC60 T8 recharge nu in bezit en kan niet anders zeggen dat ie donders goed bevalt. Ervaar telkens weer de rust in de auto als ik onderweg ben.
Vanaf het begin heb ik me aangewend om in "B" te rijden en dit bevalt prima. De auto remt behoorlijk af op de elektromotor en gebruik hierdoor het rempedaal maar weinig. Maar ik heb wel altijd het gevoel dat bij de rijden in "B" de auto "in houdt", of ie actief remt... Maar dit zal ongetwijfeld alleen maar een gevoel zijn, of...?
Daarnaast vraag ik me telkens af: branden de remlichten als de auto afremt op de motor? In de manual kan ik het niet vinden en ik ben er nog niet gekomen om het te checken door met twee auto's achter elkaar te gaan te rijden en te kijken...
Kan me eigenlijk niet anders voorstellen dan dat het zo is i.v.m. met sterke afremmen op de motor en de veiligheid die bij Volvo hoog in het vaandel staat. Wie weet het?

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 13:35
door JohnXC
Ik zat met dezelfde vraag.
In het donker op een onverlichte weg met reflecterende paaltje langs de weg uitgeprobeerd.
De remlichten gaan niet branden bij het afremmen op de elektromotor.(bij mijn XC40)
Het afremmen is bij mij ook niet erg sterk en dus ook niet gevaarlijk voor het andere verkeer.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 13:37
door fredhead
Volgens mij is dit bij geen enkel merk zo en gaan de remlichten pas aan zodra je het rempedaal gebruikt. (hier zit ook de sensor onder waardoor de lichten worden geactiveerd)

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 13:57
door lint
Misschien een verbeterpunt voor de fabrikant vooral vanwege de veiligheid.
Moet toch niet zo ingewikkeld zijn.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 14:11
door Gouwe
Ik weet niet of het een verbeterpunt zou zijn. B stand is kwa afremmen bij mijn Volvo min of meer gelijk aan het effect van gas loslaten bij een normale auto en zeker niet "sterk".
Wordt een heel nerveus gedoe zo met al die oplichtende remlichten bij gas loslaten ben ik bang.
Persoonlijk gebruik ik de B-stand niet of nauwelijks, ik vind het afremmen minder prettig. Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 14:33
door Herbie21
Dit is ook zo. De auto trekt minder snel op, het pedaal moet daarvoor verder worden ingetrapt. Vorige auto, reed ik veel in de regeneratiestand, maar na een maand in B te hebben gereden, rijd ik nu veel liever in de D, auto zoeft dan heerlijk weg, veel “ leuker” om mee te rijden.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 14:35
door Herbie21
En de remlichten gaan wel degelijk aan als je in B afremt, alleen wel pas vanaf een bepaalde snelheid.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 14:44
door OGA244
In B vertraag je n beetje, het is geen afremmen als bij one pedal drive op xc40

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 16:37
door Gouwe
Herbie21 schreef: 22.08.2022 - 14:35 En de remlichten gaan wel degelijk aan als je in B afremt, alleen wel pas vanaf een bepaalde snelheid.
Over welke auto en welke snelheid hebben we het dan?
OGA244 schreef: 22.08.2022 - 14:44 In B vertraag je n beetje, het is geen afremmen als bij one pedal drive op xc40
Dat is een goede: Inderdaad beter om hier het woord vertragen in plaats van afremmen te gebruiken want dat is het bij een TE zeker niet in de B-stand.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 16:39
door Gouwe
Herbie21 schreef: 22.08.2022 - 14:33 Dit is ook zo. De auto trekt minder snel op, het pedaal moet daarvoor verder worden ingetrapt.
Ik merk bij een TE geen enkel verschil met gasgeven in de B of D stand. Geen extra weerstand of vertraging of dieper intrappen noodzakelijk.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 16:45
door OGA244
Wel met pure

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 16:58
door Gouwe
Toch niet naar ik meen (en ik rijd default in Pure... en gebruik de Hold functie om niet-elektrisch te rijden).

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 21:33
door XC60silverdawn
Gouwe schreef: 22.08.2022 - 14:11 Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.

Overigens is de vertragende werking per MY en model verschillend. Zo heeft de XC60 T6/8 MY22 meer vertraging in de B stand in vergelijk met MY21. En MY22,5 heeft weer meer dan MY22 (OPD).

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 21:38
door OGA244
Ik heb n my22, weinig vertraging

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 21:40
door erichendri
Als je licht afremd met je rempedaal regenereer je ookdat zie je ook aan je meter, die gaat naar charge.
Dat doet iedere phev, ev of hybrid.

Boven een bepaalde vertraging horen de remlichten aan te gaan.

Eric

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 22:03
door Black-or-White
XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33
Gouwe schreef: 22.08.2022 - 14:11 Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.

Overigens is de vertragende werking per MY en model verschillend. Zo heeft de XC60 T6/8 MY22 meer vertraging in de B stand in vergelijk met MY21. En MY22,5 heeft weer meer dan MY22 (OPD).
Mijn XC vertraagt of remt - hoe je het ook noemen wil - behoorlijk, veel meer dan afremmen op de motor als ik gewend was bij de vorige XC60D5. Dus ga ik toch de proef op de som nemen en iemand achter me laten rijden om te zien of de remlichten aan gaan als ik het gaspedaal los laat.
Dank voor de reacties zover.

rijden in "B"

Geplaatst: 22.08.2022 - 22:50
door XC60silverdawn
OGA244 schreef: 22.08.2022 - 21:38 Ik heb n my22, weinig vertraging
Ik heb ook een MY22. En die vertraagd duidelijk meer bij gas los laten in B dan in D.

rijden in "B"

Geplaatst: 23.08.2022 - 06:12
door OGA244
Dat lijkt me evident, dat is de gedachte ook achter de B, regeneratie.. Maar afremmen doe je er niet mee..

Opd is icm met de long range batterij, dat vertraagt duidelijk meer.

rijden in "B"

Geplaatst: 23.08.2022 - 08:12
door Gouwe
XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33 ....,Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.
Ook bij het omzetten van de kinetische energie door de ISG gaat 2-4% verloren aan warmte en geluid en die paar procent verlies je niet extra als je hem gewoon laat uitrollen in D.
Bovendien laat je in D eerder het gas los en verbruik je ook dan minder energie.
Tot slot kun je ook regeneratief remmen met de voet zoals iemand ook al opmerkt. Het meest efficiënt is dat je helemaal niet hoeft bij te remmen maar beter anticipeert.
Mijn T8 heeft na 235K nog de originele schijven en blokken rondom.

rijden in "B"

Geplaatst: 23.08.2022 - 14:08
door XC60silverdawn
Gouwe schreef: 23.08.2022 - 08:12
XC60silverdawn schreef: 22.08.2022 - 21:33 ....,Als je de auto laat uitrollen en daarna remt (schijfremmen) win je nul energie terug. Energie gaat verloren als warmte. Als je vertraagd op de elektromotor (in B dus) wordt de energie omgezet in stroom en dus wel degelijk effectief.
Ook bij het omzetten van de kinetische energie door de ISG gaat 2-4% verloren aan warmte en geluid en die paar procent verlies je niet extra als je hem gewoon laat uitrollen in D.
Bovendien laat je in D eerder het gas los en verbruik je ook dan minder energie.
Tot slot kun je ook regeneratief remmen met de voet zoals iemand ook al opmert
En hoe win je dan die energie terug bij uitrollen? (Misschien heb ik andere natuurkunde gahad😀)

Dat regeneratief remmen is juist de B stand.