rijden in "B"
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Je wint bij uitrollen geen energie terug t.o.v. de B-stand (dat beweer ik ook nergens volgens mij), je verliest alleen geen extra energie vanwege de omzetting die je wel in B hebt (en nauwelijks in D, zie volgende opmerking).
Ook bij gasloslaten in D heb je overigens al dat er heel licht sprake is van regeneratie, althans dat was in mijn D6 zo en altijd heel mooi te zien aan de bubbeltjes op het dash. Naarmate je bij ging remmen gingen de bubbeltjes verder omhoog (prachtig!).
De vraag die ik probeer te beantwoorden is niet wat effectief/efficiënt is maar wat het meest effectief/efficiënt is.
Ook bij gasloslaten in D heb je overigens al dat er heel licht sprake is van regeneratie, althans dat was in mijn D6 zo en altijd heel mooi te zien aan de bubbeltjes op het dash. Naarmate je bij ging remmen gingen de bubbeltjes verder omhoog (prachtig!).
De vraag die ik probeer te beantwoorden is niet wat effectief/efficiënt is maar wat het meest effectief/efficiënt is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Dus bij gas loslaten win je geen energie terug. En in B win je wel energie terug (met een paar% verlies).
Dan is B toch veel gunstiger? En bijkomend voordeel is minder slijtage van de remmen.
Verder zoals gemeld is de vertraging in B wel degelijk sterker dan in D. Het is geen OPD maar doet wel degelijk iets en door in B te anticiperen op de situaties in het verkeer win je dus energie terug en spaar je de remmen tov gas los.
Maar dat is mijn mening. Als er anderen het anders zien…….ook goed .
Dan is B toch veel gunstiger? En bijkomend voordeel is minder slijtage van de remmen.
Verder zoals gemeld is de vertraging in B wel degelijk sterker dan in D. Het is geen OPD maar doet wel degelijk iets en door in B te anticiperen op de situaties in het verkeer win je dus energie terug en spaar je de remmen tov gas los.
Maar dat is mijn mening. Als er anderen het anders zien…….ook goed .
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Met een mening hebben is niks mis, heb ik ook. Alleen wat ik merk is dat ik via dit forum kennelijk niet in staat ben om er voor te zorgen dat jij mijn mening begrijpt
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld: Jij en ik rijden allebei met 80 km/uur (jij in B ik in D) af op een rotonde, allebei rijden we de rotonde op met 35 km/uur.
Ik laat 500 meter voor de rotonde het gas los (en verbruik dan ook geen energie meer en verlies geen energie wegens de omzetting).
Jij laat pas 200 meter voor de rotonde het gas los (je geeft dus 300 meter langer "gas" dan mij) en regenereert dan 200 m lang met X% verlies, verlies die ik sowieso niet heb.
Ik denk (en dat is maar een mening) dat jij per saldo in deze situatie meer energie verbruikt dan ik.
En nee mijn remmen slijten dan niet sneller dan bij jou (zoals gezegd zit e.e.a. er bij mij al 235K onder) en bovendien kun je ook door licht bij te remmen, regeneratief vertragen.
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld: Jij en ik rijden allebei met 80 km/uur (jij in B ik in D) af op een rotonde, allebei rijden we de rotonde op met 35 km/uur.
Ik laat 500 meter voor de rotonde het gas los (en verbruik dan ook geen energie meer en verlies geen energie wegens de omzetting).
Jij laat pas 200 meter voor de rotonde het gas los (je geeft dus 300 meter langer "gas" dan mij) en regenereert dan 200 m lang met X% verlies, verlies die ik sowieso niet heb.
Ik denk (en dat is maar een mening) dat jij per saldo in deze situatie meer energie verbruikt dan ik.
En nee mijn remmen slijten dan niet sneller dan bij jou (zoals gezegd zit e.e.a. er bij mij al 235K onder) en bovendien kun je ook door licht bij te remmen, regeneratief vertragen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1004
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Da's mijn ervaring ook. In de B stand rijdt het niet lekker, als je het gas loslaat gaat de auto meteen vertragen. Ik rij ook liever gewoon in D. Af en toe rem ik wel af in de B, zeker met de caravan rolt de combi dan langer door en win ik vrij snel energie terug...Gouwe schreef: ↑22.08.2022 - 14:11 Persoonlijk gebruik ik de B-stand niet of nauwelijks, ik vind het afremmen minder prettig. Gewoon (veel) eerder gas loslaten en het gewicht zijn werk laten doen in het uitrollen lijkt mij efficiënter. Kinetische energie omzetten naar elektrische energie leidt altijd tot verlies van een paar procent energie.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Je schrijft “…..en genereert dan 200 m lang met X% verlies, verlies dat ik sowieso niet heb”.Gouwe schreef: ↑23.08.2022 - 17:39 Met een mening hebben is niks mis, heb ik ook. Alleen wat ik merk is dat ik via dit forum kennelijk niet in staat ben om er voor te zorgen dat jij mijn mening begrijpt
Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld: Jij en ik rijden allebei met 80 km/uur (jij in B ik in D) af op een rotonde, allebei rijden we de rotonde op met 35 km/uur.
Ik laat 500 meter voor de rotonde het gas los (en verbruik dan ook geen energie meer en verlies geen energie wegens de omzetting).
Jij laat pas 200 meter voor de rotonde het gas los (je geeft dus 300 meter langer "gas" dan mij) en regenereert dan 200 m lang met X% verlies, verlies die ik sowieso niet heb.
Ik denk (en dat is maar een mening) dat jij per saldo in deze situatie meer energie verbruikt dan ik.
En nee mijn remmen slijten dan niet sneller dan bij jou (zoals gezegd zit e.e.a. er bij mij al 235K onder) en bovendien kun je ook door licht bij te remmen, regeneratief vertragen.
Nee dat verlies heb je niet want je regenereerd “niets”. Maar 200 m wel regenereren met verlies is altijd nog meer als “niets”
En ik denk (mijn mening ) dat iets langer “gas” houden (nauwelijks verbruik want je versneld al niet meer) en het regenereren (met verlies) over 200 m meer oplevert dan dat wat je bespaart door compleet van het gas te gaan.
Daarnaast houdt je het verkeer achter je op door vroeg van het gas te gaan
In principe is de B stand een lichte variatie van OPD. En juist dat hebben veel EV’s om energie terug te winnen.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- TomAmazon
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 21.11.2021 - 13:20
- Locatie: Aalbeke
Mijn T6 MY22.5 (18.8KwH accu) heeft die OPD. Als ik in de stad rond rij, dan staat deze altijd in B. Dan remt deze af als je van het gas afgaat, en afhankelijk van de setting 'kruipen' komt deze al dan niet tot stilstand. De vertraging is groot, zodanig zelfs dat de remmen bijna niet meer gebruikt hoeven te worden. Voor stadsverkeer ideaal en je kan langer op batterij rondrijden. In de stad (rond de kerktoren) rij ik dan ook meestal in de 'Pure' stand.
Op de snelweg zet ik de pook in D. Het regeneratief remmen is daar minder (tot niet) nodig. Alhoewel het dashboard ook wel aangeeft dat gewoon remmen ook al regeneratief werkt, niet zo sterk als in B, maar toch. Of dit een impact heeft op het verbruik, kan ik niet zeggen. Als ik een afrit neem, zet ik de pook ook in B, dat beetje extra accu mag wel.
Als we eens met enkele wagens onderweg waren, heb ik gevraagd of de remlichten aangaan bij het gas lossen, en dit was wel degelijk zo. De remlichten springen aan, maar waarschijnlijk ook maar als de hoeveelheid rem genoeg is om dit te tonen.
Bij de modellen voor de mijne (MY22 en ouder, kleinere batterij), zag ik dat de OPD niet echt veel afremt, daar heb je het regeneratief remmen bij het effectief gebruiken van het rempedaal.
Het blijft 'fun to drive'
Op de snelweg zet ik de pook in D. Het regeneratief remmen is daar minder (tot niet) nodig. Alhoewel het dashboard ook wel aangeeft dat gewoon remmen ook al regeneratief werkt, niet zo sterk als in B, maar toch. Of dit een impact heeft op het verbruik, kan ik niet zeggen. Als ik een afrit neem, zet ik de pook ook in B, dat beetje extra accu mag wel.
Als we eens met enkele wagens onderweg waren, heb ik gevraagd of de remlichten aangaan bij het gas lossen, en dit was wel degelijk zo. De remlichten springen aan, maar waarschijnlijk ook maar als de hoeveelheid rem genoeg is om dit te tonen.
Bij de modellen voor de mijne (MY22 en ouder, kleinere batterij), zag ik dat de OPD niet echt veel afremt, daar heb je het regeneratief remmen bij het effectief gebruiken van het rempedaal.
Het blijft 'fun to drive'
2009 C70 2.0D Summum
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
1969 P121 Amazon B18B Weber Downdraft OD
2009 XC90 2.4D AWD Momentum Shadow Blue Metallic
2022 XC60 T6 PHEV Inscription Expr. Platinum Grey, Blond Moritz leder
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Hoe harder je remd des te meer je genereerd.
Dat zie je ook op de chargemeter.
Tot je over een bepaald rempedaaldrukpunt komt en dan pas ga je de mechanische remmen gebruiken.
Verder vind ik opd irritant, je gebruikt langer stroom om te rijden en dan laat je je gas los omdat je op dat punt denkt dat je op tijd stil staat.
In D rol je 300 mtr uit zonder te hinderen en dan rem je met je voetrem en genereer je ook.,zelfs meer als in B.
Eric
Dat zie je ook op de chargemeter.
Tot je over een bepaald rempedaaldrukpunt komt en dan pas ga je de mechanische remmen gebruiken.
Verder vind ik opd irritant, je gebruikt langer stroom om te rijden en dan laat je je gas los omdat je op dat punt denkt dat je op tijd stil staat.
In D rol je 300 mtr uit zonder te hinderen en dan rem je met je voetrem en genereer je ook.,zelfs meer als in B.
Eric
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Als B stand of OPD niet effectiever is / niet meer regenereert, waarom zit het het er dan op?
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Nogmaals het gaat om wat het meest efficiënt is, oftewel de som van alles opgeteld en afgetrokken: jij houdt langer het gas vast (kost energie) en verliest energie (en ik heb me laten vertellen dat dat minimaal 20% is i.p.v. een paar procent) bij het omzetten van, daartegenover staat dat je energie terugwint met regenereren.XC60silverdawn schreef: ↑23.08.2022 - 19:06 ....Nee dat verlies heb je niet want je regenereerd “niets”. Maar 200 m wel regenereren met verlies is altijd nog meer als “niets”....
Het kost mij geen energie door langer gas te geven en ik heb geen omzettingsverliezen en nee ik heb ook geen regeneratie opbrengst.
Maar goed laten we vooral concluderen dat je met de Volvo kunt kiezen wat een ieder prettig vindt en ik ben heel blij dat ik geen OPD heb en ik zelf kan kiezen of ik de B stand wel of niet wil gebruiken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Als je in NL niet harder mag dan 100 km/uur, waarom heb jij dan 400PK?XC60silverdawn schreef: ↑24.08.2022 - 07:52 Als B stand of OPD niet effectiever is / niet meer regenereert, waarom zit het het er dan op?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Ja, het gaat inderdaad om wat het meest effectief is. Maar je maakt een redeneringsfout. Hoezo verlies je energie in B? Van wat je regenereert "verlies" je iets van wat je terug wint maar per saldo gaat er vertragingsenergie in de accu.Gouwe schreef: ↑24.08.2022 - 08:19Nogmaals het gaat om wat het meest efficiënt is, oftewel de som van alles opgeteld en afgetrokken: jij houdt langer het gas vast (kost energie) en verliest energie (en ik heb me laten vertellen dat dat minimaal 20% is i.p.v. een paar procent) bij het omzetten van, daartegenover staat dat je energie terugwint met regenereren.XC60silverdawn schreef: ↑23.08.2022 - 19:06 ....Nee dat verlies heb je niet want je regenereerd “niets”. Maar 200 m wel regenereren met verlies is altijd nog meer als “niets”....
Het kost mij geen energie door langer gas te geven en ik heb geen omzettingsverliezen en nee ik heb ook geen regeneratie opbrengst.
Maar goed laten we vooral concluderen dat je met de Volvo kunt kiezen wat een ieder prettig vindt en ik ben heel blij dat ik geen OPD heb en ik zelf kan kiezen of ik de B stand wel of niet wil gebruiken.
Dus winst die je met "gas"los niet hebt.(die paar procent heb je zelf genoemd 22/8 14.11 uur). Dit betekent dat B of OPD is meer effectief is. En juist dat is de reden dat het er op zit
btw: OPD kun je ook uitzetten. Bij BMW / Mini heb je zelfs 2 standen en bij andere merken kun je het instellen via flippers op het stuur.
Maar je hebt gelijk dat iedereen kan kiezen wat men prettig vindt
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Heerlijk deze discussie, maar denk nog even terug aan het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde:
Jij geeft gas (verbruik = -1), ik laat gas los (verbruik = 0), ik genereer niet (opbrengst = 0), jij genereert wel (opbrengst = 1, maar met een verlies van 20% dus netto 0,8).
De optelsom in mijn geval is nul (0+0, bij jou -0,2 (-1 + 0,8).
Uiteraard theoretische getallen en jij en ik hebben beiden de exacte cijfers niet. Ultimo is het verschil dat jij te allen tijde meer omzettingsverliezen hebt dan ik (want die heb ik in mijn situatie niet). Dat is een feit.
Wijzen naar OPD als het bewijs van jou redenering is geen bewijs van jou stelling. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het voor mensen die niet anticiperen effectiever is (en dat is de doorsnee automobilist denk ik wel) en fabrikanten het daarom aanbieden.
Zeg maar een functie voor dummy's .
Waar zit mijn redeneringsfout volgens jou?
Jij geeft gas (verbruik = -1), ik laat gas los (verbruik = 0), ik genereer niet (opbrengst = 0), jij genereert wel (opbrengst = 1, maar met een verlies van 20% dus netto 0,8).
De optelsom in mijn geval is nul (0+0, bij jou -0,2 (-1 + 0,8).
Uiteraard theoretische getallen en jij en ik hebben beiden de exacte cijfers niet. Ultimo is het verschil dat jij te allen tijde meer omzettingsverliezen hebt dan ik (want die heb ik in mijn situatie niet). Dat is een feit.
Wijzen naar OPD als het bewijs van jou redenering is geen bewijs van jou stelling. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het voor mensen die niet anticiperen effectiever is (en dat is de doorsnee automobilist denk ik wel) en fabrikanten het daarom aanbieden.
Zeg maar een functie voor dummy's .
Waar zit mijn redeneringsfout volgens jou?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Nomad
- 5th Gear member
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
- Locatie: Noord-Oost Brabant
Ik ben een paar weken geleden in Oostenrijk de Kaunertaler gletscher opgereden . De rit ernaartoe was voornamelijk dalen en die eindigde met een stevige klim naar 2750 meter hoogte. De terugweg geheel in B gereden en door een beetje defensief sturen, onderaan kunnen eindigen met een vol geladen accu. De vertraging was dermate goed dat ik echt amper hoefde te remmen. Gedurende de hele rit 158km heb ik 20 kWh aan stroom verbruikt en dik 28 kWh kunnen regenereren. Helaas lag de eindbestemming weer bovenaan zodat ik alsnog bovenaan met een lege accu eindigde, maar het gemiddelde brandstofverbruik over de dag was extreem laag. Hier in Nederland gebruik ik B te weinig. Het verkeer is er ook niet op ingesteld.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 30.11.2021 - 13:51
omdat OPD veel fijner rijdt voor sommigen dan gewoon? ik kan persoonlijk niet meer zonder.XC60silverdawn schreef: ↑24.08.2022 - 07:52 Als B stand of OPD niet effectiever is / niet meer regenereert, waarom zit het het er dan op?
om een paar onduidelijkheden in deze topic even samen te vatten:
bij de 2022 Late (18kwh batterij) is het weldegelijk full OPD als je kruipen uitzet.
hij heeft een mooie remcurve, onder 50 per uur gaat hij veel harder remmen dan bij bv 120 waar hij zachtjes afremt
remlicht gaat aan wanneer hij feller aan het afremmen is, dus als je tegen 50 met OPD uw gas los laat gaat weldegelijk uw remlicht aan. (ik woon in een donkere straat dus is goed merkbaar in de spiegels)
of het al dan niet efficiënter is.... ik denk dat dit 100% van de rijstijl afhangt, zowel in D als B kan je net hetzelfde bekomen, of je nu zelf op die rem duwt of dat de wagen het voor je doet.
je kan ook je gas een beetje induwen bij B zodat hij eerder blijft bollen, alsof je de gas zou lossen bij D...
ik vind OPD een van de grootste vooruitgangen tegenover mijn vorige wagen (audi a6 automaat),
xc60 2022.5 inscription expression pine grey
- XC60silverdawn
- 2nd Gear member
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
Je wilt het niet begrijpen he? Ander voorbeeld:Gouwe schreef: ↑24.08.2022 - 12:41 Heerlijk deze discussie, maar denk nog even terug aan het voorbeeld wat ik eerder aanhaalde:
Jij geeft gas (verbruik = -1), ik laat gas los (verbruik = 0), ik genereer niet (opbrengst = 0), jij genereert wel (opbrengst = 1, maar met een verlies van 20% dus netto 0,8).
De optelsom in mijn geval is nul (0+0, bij jou -0,2 (-1 + 0,8).
Uiteraard theoretische getallen en jij en ik hebben beiden de exacte cijfers niet. Ultimo is het verschil dat jij te allen tijde meer omzettingsverliezen hebt dan ik (want die heb ik in mijn situatie niet). Dat is een feit.
Wijzen naar OPD als het bewijs van jou redenering is geen bewijs van jou stelling. Hooguit zou je kunnen zeggen dat het voor mensen die niet anticiperen effectiever is (en dat is de doorsnee automobilist denk ik wel) en fabrikanten het daarom aanbieden.
Zeg maar een functie voor dummy's .
Waar zit mijn redeneringsfout volgens jou?
Ik geef gas (verbruik = -0,1), jij laat gas los (verbruik = 0), jijgenereert niet (opbrengst = 0), ik genereer wel (opbrengst = 1, maar met een verlies van 20% dus netto 0,8).
De optelsom in jou geval is nul (0+0, bij mij +0,7(-0,1 + 0,8).
Nogmaals, B stand of OPD is wel degelijk effectief. Google maar eens.
En anticiperen? Ik doe niet anders. Rij 50.000 km/jaar. Al 30 jaar lang.
Maar……..
It’s ok if you disagree with me. I can’t force you to be right
Case closed for me.
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
- Gouwe
- 6th Gear member
- Berichten: 4632
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Amen
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor