winterbanden 20" voor XC90 T8 455pk

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Ik las dat een grotere velg (naar 21 of 22"...van 20") ook een software update inhoudt. Nu gaf de verkopende partij (velgenspecialist) aan dat dit nauwelijks plaatsvindt en bijna iedereen zonder update dit doet (bij hem dan denk ik). Omtrek en breedte zou nagenoeg gelijk zijn aan de 20" banden. Iemand ervaring mee? De 22" zou overigens voor de zomer zijn (aangezien topic post over winterbanden gaat). grt/dank
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben van 22 naar 20 inch gegaan. Geen SW update gehad en ik constateer dat de opgave op het dashboard vrij nauwkeurig overeenkomt met de GPS van mijn navi app. Kortom ik maak me niet druk over die update.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Gouwe schreef: 22.11.2022 - 17:45 Ik ben van 22 naar 20 inch gegaan.
Neem aan voor de zomerbanden. Was daar een specifieke reden voor? Meer afrolgeluid bij 22" of iets dergelijks? Heeft je XC90 luchtvering? Dank. Ben naast de winterbanden andere zomervelgen aan het overwegen. Nu zitten er standaard R-design 20" onder. Comfortabel zeker, maar beetje 'ielig'. Denk dus aan 22" of evt. 21" als 22" teveel comfort inleveren betekent. Onze heeft luchtvering en zou moeten schelen met zonder luchtvering.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4608
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik heb luchtvering en ben van 22 naar 20 inch R-design gegaan omdat all season banden toen niet beschikbaar waren in 22 inch. Dat ielig, och na een week weet je niet beter :-)
Comfort 22 t.o.v. 20 is m.i. verwaarloosbaar. Een sportband 22 imch stuurt sowieso anders dan een all season 20 inch. Een XC90 is echter nooit een bochtenridder, wil niet zeggen dat je niet heel hard met dag ding een klaverblad over kan....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

Aha, duidelijk. Ja op zich oogt de 20" ook ok. Qua rijden en sturen kan ik deze XC90 zeer waarderen. Een fijne cruiser.
stefspecial
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 05.04.2022 - 21:34

T.i. het worden Bridgestones Blizzak 275/45/20. Eerder gehad op andere auto en goed bevallen en met sneeuw en ijs prima maar beste waarden met regen en dat hebben we vooral met onze herfst en winter. We gaan zien hoe ze bevallen op de XC90. Wat laat, maar ruim op tijd voor de wintersport.
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Smallere band is langere remweg en eerder glijden in bochten, lees lagere bocht snelheid.

M+S banden mogen na een bepaalde bouwdatum niet meer.

Eric
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5103
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

erichendri schreef: 27.01.2023 - 12:16 Smallere band is langere remweg en eerder glijden in bochten, lees lagere bocht snelheid.

M+S banden mogen na een bepaalde bouwdatum niet meer.

Eric
Dat van die smallere band waag in te betwijfelen op een smallere band heb je meer druk / gewicht per cm2 dat zal in een aantal gevallen meer grip opleveren. Bredere banden staan er ook om bekend dat je eerder aquaplaning hebt
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”