V50 D2 loopt warm met aanhanger bij klimmen

Geleverd vanaf 2003
wtr
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2022 - 12:06

Hallo allemaal,
Ik ben Wouter en sinds enkele maanden hebben wij een Volvo. Dat is een V50 Drive uit 2011.
Hoewel ik eigenlijk normaal gesproken in de Franse hoek zit met de auto's ben ik erg blij met deze Volvo. Het rijdt lekker en vlot.
Wel heb ik meteen een dingetje;
Voor de vakantie moest er een zware aanhanger mee naar Frankrijk. Nou had ik die rit in het voorjaar ook al 2x gedaan met onze vouwcaravan (850 kilo) en met een lichte aanhanger en dat ging verassend goed! We voorzagen dus geen problemen.
Echter, na Vervier kwam de beroemde klim de Ardennen in. Ik had al begrepen van de specialist dat deze motor bij een klim graag rond de 2000 toeren wil draaien dus dat hield ik aan. En netjes terugschakelen als de snelheid terug loopt natuurlijk.
Echter, plotseling, alarmlamp met de mededeling motortemp. te hoog. Schrik, meteen airco uit en kachel aan en doorgaan. Dat was balen. Ik had dat niet verwacht gezien hij het spul best wel goed omhoog kreeg. Het was buiten ondertussen wel 39graden.
De verdere rit regelmatig bij een klim de airco/kachelprocedure moeten herhalen. Niet meer bij de waarschuwingslamp maar als de temp. meter ging stijgen. Zelfs toen we de peage opgingen na Nancy waar een flink stuk flauwe stijging in de autoroute zit.
Prima aangekomen bij ons huis maar relaxed vond ik het niet.
Nu was dit allemaal met een soort baksteen achter de auto (tandemasser met huif, 1100 kilo schat ik) waarbij ik de last ook wel voelde achter de auto.
De reis ging echter na een paar dagen verder naar de Ardeche met de vouwwagen. Dus minder gewicht en betere stroomlijn. Je voelt nauwelijks dat er iets achter hangt zeg maar. Helaas, ook nu weer liep de V50 warm bij klimwerk.
Zelfs op de terugweg naar NL met het lichte aanhangertje moest ik 2 keer ingrijpen met airco en kachel.

Nu lees ik hier wel meer over de D2 en moeite met koelen maar ook dat rond de 2000 toeren rijden vaak de oplossing is.

Vraag is nu of de koeling van de V50 te upgraden is. Bijvoorbeeld in de V70 van een vriend zit een unit met 2 ventilatoren terwijl in mijn V5 dat er maar 1 is. Sterker nog, de hele radiateur is afgedekt met een plaat, behalve waar de fan zit. De rijwind lijkt ook alleen via de airco radiateur naar de koelradiateur te kunnen. dat wat visueel de grill is (met de streep en logo er op) lijkt ook geen lucht door te kunnen laten.
Bij mijn oldtimers zet ik meestal meteen een 2e fan bij maar kan dat ook bij de V50? Zijn er andere oplossingen?
Ik zou het erg jammer vinden als ik deze auto weer weg moet doen namelijk.
groet,
Wouter
Gebruikersavatar
safari
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 06.01.2009 - 12:39
Locatie: Noord-Brabant

Hoi Wouter,
Ik heb dat een jaar of drie geleden ook gehad, zij het met een V60 ipv een V50. Als je bij mij achter de grille kijkt zou je ook zeggen dat alles dicht is, maar als de motor draait klappen er een soort lamellen open. Lucht kan er in principe genoeg door.
De tip die ik kreeg was om de radiatoren (3x namelijk intercooler, airco en koelwater) schoon te spoelen. In 10+ jaar kan daar veel troep tussen kruipen. Dat heb ik gedaan. Gewoon zachtjes met de tuinslang. Radiatoren deels losgehaald zodat ik er tussendoor kon spuiten. Man, man, wat een zooi kwam daar tussen los. Stof, zand, bladeren. Klusje van een uurtje.

Nu weer met de caravan (1200 kg) in Frankrijk en tot op heden geen centje pijn. Echter zit ik niet in de hoek van 39°C maar toch. Moeite waard om te proberen. Ook die van jou heeft 11 jaar ervaring....

Succes,
Jan
Volvo XC40 T3 Momentum (2018) 18" 5-Spoke Silver (921)
Volvo V60 Summum D3 120kW (2011) 18" Sleipner
Volvo V70 Limited Edition Plus 2.0D 100kW (2009) 16" Creon
Volvo V50 Edition II 2.0D 100 kW (2008) 17" Ixion
Volvo S40 Kinetic 2.0D 100 kW (2004) 16" Caligo
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Inderdaad, tussen de lamellen van de radiateur (en airco-condensor en intercooler) hoopt in de loop van de tijd erg veel rommel op. Ook tussen deze 3 blijft veel rommel hangen, dus inderdaad regelmatig voorzichtig schoonspuiten. Ook een koelsysteemflush kan helpen, want ook in de radiateur kan in de loop der tijd rotzooi gaan zitten. In principe is de ventilator berekend om goed zijn werkt te kunnen doen, maar dan alleen als de boel niet half verstopt zit.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2935
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Hoi Wouter,
Hoeveel versnellingen heeft jouw D2?
In welke ging je heuvel-op?
En met welke snelheid?

Zie een versnellingsbak nu als een vertragingsbak.
Aantal terug (van 6 naar 3) en de motor kan het makkelijker aan.
Max toeren iets meer dan 4000?
Breng hem eens naar 3000.
Hogere (minder belaste) toeren = hogere koelwaterpompsnelheid = betere koeling.

Let niet op mij maar:
Je personenauto is op vakantie een vrachtauto(tje).
Die gaan met lage snelheid, lage versnelling en veel kabaal (toeren) heuvel-op.

Maar misschien vergis ik mij gruwelijk voor jouw auto, die ik niet ken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die huif van 1100 kg vangt wel veel wind. Naast het schoonmaken van het koelsysteem kun je ook overwegen een paar km zachter te gaan rijden: de auto heeft net even minder moeite om vooruit komen en in totale rijtijd maakt meetbaar weinig uit.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

mees schreef: 23.08.2022 - 20:23 Hoi Wouter,
Hoeveel versnellingen heeft jouw D2?
In welke ging je heuvel-op?
En met welke snelheid?

Zie een versnellingsbak nu als een vertragingsbak.
Aantal terug (van 6 naar 3) en de motor kan het makkelijker aan.
Max toeren iets meer dan 4000?
Breng hem eens naar 3000.
Hogere (minder belaste) toeren = hogere koelwaterpompsnelheid = betere koeling.

Let niet op mij maar:
Je personenauto is op vakantie een vrachtauto(tje).
Die gaan met lage snelheid, lage versnelling en veel kabaal (toeren) heuvel-op.

Maar misschien vergis ik mij gruwelijk voor jouw auto, die ik niet ken.
Zo werkt het niet, vrees ik. Het probleem is niet dat het koelwater te langzaam rond wordt gepompt, maar dat de radiateur de warmte gewoon niet snel genoeg kan afvoeren. Er gaat gewoon te weinig (relatief) koele lucht door de radiator. Langzamer rijden zal wel helpen, de motor produceert dan ook minder warmte.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

2000 rpm is te weinig , moet eerder 2500 zijn .
uit 2011 is een D2 met 6-bak . dan is de 4e versnelling je vriend . 3000rpm maak je onnodig veel warmte .

er is elke week een topic hierover , lees die ook even door . Bovengenoemde zaken zoals uitspuiten schelen al , het probleem is dat alles te compact op mekaar zit en uit milieu oogpunt niet op berekend . De lamellen van je condensor gaan steeds verder dicht door steenslag etc. en die zit voor de radiator . Wat ook nog kan is je bodemplaat thuis laten .
wtr
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2022 - 12:06

Dank allemaal, lekker veel tips meteen.
Inderdaad 6 versnellingen.
Alles zo lezende is het eerste wat er te doen is schoonmaken.
Ook meteen kvs vervangen.
De distributie is binnenkort ook aan de beurt. Wellicht doet een nieuwe waterpomp ook nog wat.
Overweging is om meteen een nieuwe radiateur te plaatsen.
Daarna afwachten wat er volgende vakantie gaat gebeuren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Op caravantrekker bij de vragen is er 1 met een V60 T3 uit 2013.
Rijdt met de caravan erachter met 2000 toeren, 95 kmh en krijgt ook de temperatuur heet melding.
Ook vindt hij hem met dit toerental slecht trekken.
Meldt ook dat bij 2500 toeren er niks aan de hand is, snelheid is dan ook 95kmh.

Eric
t5power
5th Gear member
Berichten: 2112
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik rijd zelfs met mijn XC90 V8 hoogstens in de 4e versnelling met caravan erachter.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zelfde met de Pajero hier, 4e versnelling in overdrive en 2500 toeren met de paardentrailer erachter.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wtr
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2022 - 12:06

Ik denk dat ik ook wat moet experimenteren met de versnellingen en dergelijke. Ik reed hem nu in de 6 zolang dat makkelijk ging en ik niet onder de 2000 toeren kwam. Met de tandemasser was dat vrij snel terugschakelen.
Echter, de temperatuur begon te stijgen als de snelheid terug begon te vallen, het verbruik ging omhoog (richting de 10 liter of hoger) en ik schakelde terug naar de 5 en evt 4. Steeds op 2000,2200 toeren houdend.
Ik heb gezien dat de voorste radiateur iig niet perse heel schoon is dus dat lijkt me 1e zaak.
Fijn om te horen dat het systeem in principe goed zou moeten functioneren. De tandemasser gaat iig in de zomer niet meer mee ;)
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Mag dus wat meer toeren hebben zeg 2500rpm . daar heb je nog steeds max koppel ( 1750-2500 ) en dus ook wat meer koeling en ook pk = snelheid .
die 5 is bij 100km 2200rpm geloof ik en de 4e 2700 dus dat is een mooie versnelling van 70 -100 kmh . Vaak is dat ook zuiniger . De 6 niet gebruiken . Die roerbak heb je om in elke snelheid in het juiste ( wat korte bij de D2 ) toerental / powerband te zitten .

Zelfs met 300pk moet je terug schakelen , dit word immers niet bij 1000 rpm gehaald .
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hoogste versnelling kan je over het algemeen buiten beeld laten met wat gewicht aan de haak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Scaniafan
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 05.01.2018 - 15:22

Met de 2.0d (getuned door Obbe naar ~ 170 pk) ook een keer gehad. Niets schoon gemaakt trouwens, gewoon de automaat in manueel gezet en een tandje lager gezet. Nooit meer last van gehad.
Gebruikersavatar
corsa_gsi
4th Gear member
Berichten: 691
Lid geworden op: 03.01.2020 - 10:47
Locatie: Regio Rotterdam
Contacteer:

Mocht de TS overgaan tot schoonmaken van de radiatoren, dan ben ik wel benieuwd naar een foto van hoe vuil het water is wat er af komt en / of hoeveel troep zich daar verzamelt heeft.
----------
Cars:
Volvo V50 T5 Kinetic 2011 Zilver
Opel Astra F Sedan CDX 1.6 16v Nautilus Blauw uit 1997 op LPG
Opel Corsa B GSi C20LET Sunrise Orange uit 1996 met 575pk.
Opel Vectra B Caravan Sport Edition 3.0 V6 Automaat uit 2000 op LPG (Verkocht)
redracer
4th Gear member
Berichten: 551
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Je hebt ze erbij met hele bulten bladeren en plastic tasjes voor de koeling .

Je zou ook nog een volledig open grille van een benzine variant kunnen monteren of met een dremel wat plastic laten verdwijnen van de huidige.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20620
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Koelen wordt met zo'n vervuiling wel een beetje lastig ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27503
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat zie je verkeerd Mark, dit is bescherming van de radiateur ;)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
wtr
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 23.08.2022 - 12:06

Goedemorgen,
Ik zie dat er nog wat berichten nagekomen waren! Wat een hoop zooi op die foto's.
Onze V50 was afgelopen week weg voor een nieuwe koppeling (en helaas ook vliegwiel).
Ik heb meteen een nieuwe radiateur laten plaatsen aangezien de vakantie weer voor de deur staat.
Volgens de monteur was vooral de condensor heel erg vuil maar ook de radiateur zat op sommige plekken dicht. Daarnaast was hij ook een klein beetje aan het lekken.
Enfin, alles is weer fris en schoon. Hopelijk geen gedoe met een te warm wordende motor deze zomer.
Dank voor jullie meedenken. Door de reacties was het me wel duidelijk dat het warmlopen niet bij de auto hoort en er dus naar een oorzaak gezocht moest worden.
Bij de APK in april is er ook meteen een nieuwe distributieset opgekomen. Voorlopig is al het onderhoud weer op orde!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”