D2 tikkend geluid met koppeling opkomen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Casper_W
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.07.2022 - 09:45

Sindskort hoor ik steeds meer een tikkend geluid met het op laten komen van de koppeling. Zodra ik met een warme motor de koppeling intrap en van de 1 naar de 2 schakelen, en daarna de koppeling weer laat opkomen, hoor ik een klak/tik. Dit is hetzelfde van de 2 naar de 3, daarna wordt het geluid langzaam minder. Tijdens het terugschakelen is dit geluid niet te horen. Wat mij opvalt is dat dit geluid met een koude motor niet echt te horen is, enkel met een warme motor. Het koppelingspedaal trilt niet.

Het gaat om een 1.6D2 met ongeveer 155.000 km op de teller. Onlangs zijn de rechter aandrijfas en onderste motorsteun al vervangen. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? DMF?
GS_Kes
2nd Gear member
Berichten: 83
Lid geworden op: 16.04.2013 - 16:58
Locatie: Land van Heusden en Altena

Voel je ook een tik in je pedaal? Lijkt dan net of je pedaal even blijft hangen. Dat was bij mij de hydrolyse cilinder bij de koppeling. Deze is onder garantie vervangen (in 2015), het was een hele klus waar ze de auto de hele dag voor nodig hadden.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Kan ook de veer zijn welke aan het pedaal zit. Even in een bijna onmogelijke bocht onder je stuur kruipen met een spuitbusje W40 neen veer en aanhechtingspunten inspuiten (doekje eronder…)
De veer op de aanhechtingspunten miniem verschuiven wil ook helpen.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

De bijgeluiden doen mij inderdaad ook denken aan problemen met het DMF.
Dat is geen goed nieuws. Wanneer het vermoeden juist is wordt het een dure reparatie.

Off topic:
Al lezend leer ik steeds meer.
Was geïnteresseerd in een auto met een koppelingsprobleem.
Zover ik kon overzien waarschijnlijk een defekte koppelingscylinder bij de versnellingsbak.
Ik had geen idee dat het vervangen zoveel werk is.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6919
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Niet meteen in de kosten-paniekstand…
Ik herken hetgeen beschreven. Bij mij was het een kwestie van de veer smeren/bijstellen. Klusje van niks en nog gratis ook (indien je dat uiteraard zelf doet).
Dus er is ook hoop voor een ‘meevaller’ ;-)
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Casper_W
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 17.07.2022 - 09:45

GS_Kes schreef: 31.08.2022 - 11:50 Voel je ook een tik in je pedaal? Lijkt dan net of je pedaal even blijft hangen. Dat was bij mij de hydrolyse cilinder bij de koppeling. Deze is onder garantie vervangen (in 2015), het was een hele klus waar ze de auto de hele dag voor nodig hadden.
Die voel ik niet echt. Ook is het geluid te horen als de auto in de versnelling staat en ik gas loslaat en daarna weer gas geef.

De veer zal ik eens gaan smeren! Ik hoop dat het gaat helpen. Het vreemde is dat het geluid niet te horen is als de motor koud is.
Plaats reactie

Terug naar “V40”