Pilot assist kritischer op sturen

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Twee weken geleden heeft mijn XC40 de jaarbeurt gekregen en uiteraard ook de beschikbare software-updates. Sinds deze updates is de pilot assist veel kritischer geworden op zelf sturen. Ik rijd in de ochtenden 20 km autobaan naar mijn werk. Er zitten weinig buigingen in de weg. Voor de update kreeg ik incidenteel van de pilot assist de melding dat ik zelf moest sturen. Na de update krijg ik die melding voortdurend. Het is dus net of de tijd dat er geen stuurbeweging van de bestuurder mag zijn is ingekort. Ik moet nu dus veel vaker nutteloos aan mijn stuur trekken om de pilot assist actief te houden.
Hebben meer mensen dit gemerkt na een recente update?
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Zo nutteloos is dat natuurlijk niet. Het is en blijft slechts een hulpsysteem. Jouw auto herinnert je er frequent aan dat jij de baas bent over wat je met je auto uitvoert en dus verantwoordelijk. Het systeem wil van jou weten dat je er nog bent / bij de les bent en dat is meestal zo rond de 20 seconden (dacht ik). Dat je voorheen lange tussenpozen hebt ervaren lijkt me eerder een afwijking.
Het is niet primair om je PA actief te houden maar aan te geven dat je er nog bent (en je handen aan het stuur hebt), dit resulteert in het actief blijven van PA. Uiteraard zijn er nog veel meer afhankelijkheden.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Bij mijn Passat GTE greep ie na ca. 10 seconden altijd in, en dat doet mijn XC40 ook al vanaf het begin. Ook na de softwareupdates bij de "jaarbeurt" is daaraan niets veranderd.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zelf gebruikt ik PA nooit. Staat bij mij altijd uit, tijdens het gebruik van ACC. Zo blijf je altijd bij de les, en heb je nooit geen gezeur door een ingreep van het systeem. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Hans Eilander schreef: 25.08.2022 - 09:57 Zelf gebruikt ik PA nooit. Staat bij mij altijd uit, tijdens het gebruik van ACC. Zo blijf je altijd bij de les, en heb je nooit geen gezeur door een ingreep van het systeem. ;)
Een ingreep kan noodzakelijk zijn. Op de een of andere manier als een systeem ingrijpt is er toch iets aan de hand. (En vaak ligt het dan toch aan de bestuurder, ook al zal hij dat wellicht niet graag toe willen geven.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

dimitripb schreef: 24.08.2022 - 22:55 Hebben meer mensen dit gemerkt na een recente update?
Niks over te vinden in de software release notes?
https://www.volvocars.com/nl/support/so ... 40/2020w46
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
JohnXC
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 25.08.2021 - 22:28

Bochten of rechte stukken. Dat maakt niet uit. Maar na ongeveer 15 seconden moet ik het stuur met beide handen even vastpakken. En dit is al vanaf aflevering van de auto.
Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid 2021
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

teebee schreef: 24.08.2022 - 23:12 Zo nutteloos is dat natuurlijk niet.
Dat snap ik, maar als het te frequent wordt wordt het wel nutteloos. De bedoeling ervan is dat je de auto niet autonoom laat rijden. Maar na vijf seconden op een recht stuk rijden al een melding krijgen dat je moet sturen is overdreven. Na de update is de frequentie te hoog geworden waardoor het systeem minder bruikbaar wordt. Het was fijn zoals het eerst werkte.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

JohnXC schreef: 25.08.2022 - 17:18 Maar na ongeveer 15 seconden moet ik het stuur met beide handen even vastpakken. En dit is al vanaf aflevering van de auto.
Maar die 15 seconde haalt hij nu helemaal niet meer. Het is eerder 5 seconde. Ik zal de release notes eens bekijken.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

dimitripb schreef: 25.08.2022 - 18:43
teebee schreef: 24.08.2022 - 23:12 Zo nutteloos is dat natuurlijk niet.
Dat snap ik, maar als het te frequent wordt wordt het wel nutteloos. De bedoeling ervan is dat je de auto niet autonoom laat rijden. Maar na vijf seconden op een recht stuk rijden al een melding krijgen dat je moet sturen is overdreven. Na de update is de frequentie te hoog geworden waardoor het systeem minder bruikbaar wordt. Het was fijn zoals het eerst werkte.
Het zal nimmer nutteloos zijn, al is het om de seconde. Het systeem kan niet denken, kan niet interpreteren en kan niet vooruit zien. Allemaal zaken welke een bestuurder wel kan (geacht wordt te kunnen). Dus is het systeem niks meer dan een leuke (handige) assistent. Zelfs met een korte tussenpoze is het risico daar dat de bestuurder geneigd is ‘even niet op te letten want het systeem doet dat wel voor hem’ <NOT>……
Je begrijpt de essentie van een dergelijk HULPsysteem blijkbaar niet.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik begrijp de essentie van een hulpsysteem wel degelijk, maar de werking is duidelijk veranderd. Een hulpsysteem kent limieten in functionaliteit maar een hulpsysteem kan ook gewoon slecht functioneren. Als het systeem eerst 10-15 seconden niet vroeg om zelf te sturen en nu na 5 seconden al begint te waarschuwen is er dus iets veranderd in het systeem. Als zo'n systeem al na 5 seconden begint aan te geven dat je zelf moet sturen is het feitelijk nutteloos geworden.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

dimitripb schreef: 25.08.2022 - 22:09 Als zo'n systeem al na 5 seconde begint aan te geven dat je zelf moet sturen, is het feitelijk nutteloos geworden.
Daarom lijkt het me in jouw geval beter, om PA gewoon uit te schakelen. Dat scheelt je een boel ergernis..... ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Harry M.
3rd Gear member
Berichten: 415
Lid geworden op: 14.08.2020 - 13:52

Systeem is wat mij betreft bedoeld om jou te waarschuwen als er iets fout gaat: je sukkelt in slaap, je wordt onwel etc.....
(Nog) niet bedoeld om tijdens het rijden 15 minuten de krant te kunnen lezen.
Met dit in het achterhoofd een prachtig systeem wat mij betreft.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Jammer om te lezen dat bijna alle reageerders hier meteen aanslaan op de zin "Ik moet nu dus veel vaker nutteloos aan mijn stuur trekken om de pilot assist actief te houden".
En daarna alleen maar de functionaliteit/nut van het systeem wordt besproken.

Zo moeilijk is het toch niet om gewoon antwoord te geven op de vraag van de TS?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

TS geeft duidelijk aan, dat na de jaarbeurt met software update het PA systeem veel zenuwachtiger/ storender geworden is. Dan zijn er in mijn bescheiden optiek maar twee opties.
1.Terug naar de dealer voor een andere software. 2. Of PA tot de volgende beurt niet meer activeren. :)
Laatst gewijzigd door Hans Eilander op 26.08.2022 - 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 26.08.2022 - 09:45 Jammer om te lezen dat bijna alle reageerders hier meteen aanslaan op de zin "Ik moet nu dus veel vaker nutteloos aan mijn stuur trekken om de pilot assist actief te houden".
En daarna alleen maar de functionaliteit/nut van het systeem wordt besproken.

Zo moeilijk is het toch niet om gewoon antwoord te geven op de vraag van de TS?
Blijkbaar wel, want ook hier lees ik geen antwoord.
Maar zaken als ‘incidenteel’ ‘voortdurend’ en ‘veel vaker’ geven bepaald geen houvast. Dit zijn omschrijvingen van een beleving en geen weergave qua tijd/frequentie. Meten is weten, pas dan kan men de TS wellicht helpen. (Naast zijn gewaarwording mbt het systeem wat bijslijpen).
Er zijn enorm veel afhankelijkheden waar het systeem door wordt beïnvloed. Dus ervaring a kan maar zo heel anders zijn als ervaring b.
Laatst gewijzigd door teebee op 26.08.2022 - 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

teebee schreef: 26.08.2022 - 09:57 Naast zijn gewaarwording mbt het systeem wat bijslijpen.
Bijslijpen is nét zo onmogelijk als bijknippen.... :lol: :lol:
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Harry M. schreef: 26.08.2022 - 09:13 (Nog) niet bedoeld om tijdens het rijden 15 minuten de krant te kunnen lezen.
Een waarheid als een koe.... :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Antwoord aan TS:
15 augustus een beurt met apk en software update(s) gehad voor de XC40.
Ik merk(te) geen verschil voor en na de updates, mbt de casus die jij voorlegde.
....afstand dealer <> huis is zo'n 80km, merendeel autosnelweg....
En ja, ik gebruik vaak PA, slechts op de autosnelweg.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ben vanmorgen langs de dealer geweest en er was gewoon een storing. Alles is gereset en het werkt weer naar behoren. Er was dus wel degelijk een technisch probleem en geen eigenschap van een hulpsysteem dat je maar moet accepteren.
Ik verbaas me erover hoe gemakkelijk mensen zeggen dat je de essentie van een hulpsysteem niet begrijpt of dat je het hulpsysteem maar moet uitschakelen als er duidelijk een verandering in de werking is opgetreden nadat er aan de auto gesleuteld is.
Hulpsystemen kennen beperkingen en wettelijke regels en zijn niet bedoeld om de bestuurder te vervangen, maar een hulpsysteem kan ook technisch falen en bij dat laatste is er wel degelijk reden om aan de bel te trekken en op zoek te gaan naar de oorzaak. In mijn geval begint de zoektocht naar de oorzaak dan op dit forum door te vragen of anderen het probleem herkennen. Met opmerkingen dat je je dan de essentie van een hulpsysteem niet begrijpt of dat je het systeem dan maar gewoon moet uitschakelen kan ik dan niet zo veel.
In ieder geval bedankt voor de reacties van mensen die wel een constructief antwoord gaven!
Laatst gewijzigd door dimitripb op 26.08.2022 - 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten

Terug naar “XC40”