Levensduur Continental EcoContact 6

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Als ik de reactie en ervaring met Michelin Cross Climate van @ Gouwe lees , met een vrij zware XC90 (en van @Mees met een XC40 T5) dan zou de levensduur van een Michelin CC nog beter zijn, dan van de Michelin Primacy 4. Ik neig er toch steeds meer naar, om er binnenkort Michelin CC onder te laten monteren.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

Hallo iedereen,

Ik heb met veel interesse de discussies op dit forum gevolgd, vooral omdat ik momenteel op zoek ben naar advies over banden voor mijn Volvo. Hier is mijn situatie:

Ik rijd nu op zomerbanden, maar in maart plan ik met mijn gezin een wintersportvakantie. Ik vraag me af of ik voor deze gelegenheid speciale banden nodig heb. Aangezien we zachte winters hebben en ik de optie heb om de auto te laten staan bij extreem slecht weer, lijkt de investering in winterbanden of all-season banden voor slechts één week per jaar overdreven.

Mijn huidige zomerbanden zijn nog in goede staat met een profieldiepte van 4mm, en we rijden ongeveer 1000 km per maand. Ik kwam de Cross Climate 2 banden tegen, en vraag me af of het de moeite waard is om mijn zomerbanden nu al te vervangen door all-season banden. Ik lees dat deze geschikt zijn voor Volvo's, en dat ik moet letten op de "VOL" markering bij het kiezen van nieuwe banden.

Ik overwoog ook de mogelijkheid om banden te huren voor die week, maar mijn Volvo-dealer biedt deze service niet aan. Het lijkt zonde om mijn 4mm zomerbanden nu al te vervangen, en winterbanden aanschaffen lijkt een dure optie voor het beperkte gebruik dat ik ervan zal maken. Ik zag wel dat Profile winterbanden verhuur als service aanbiedt.

Heeft iemand advies of ervaring met een soortgelijke situatie? Elk inzicht of suggestie zou zeer op prijs gesteld worden.

Alvast bedankt!
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27656
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Op zomerbanden naar de wintersport gaan is vragen om problemen.
Zowel voor je eigen veiligheid als die van een ander naast dat er ook fikse boetes op staan als je ze niet hebt.

Voor nu zou ik de Profile benaderen zodat je nog een tijd met je zomerbanden door kan rijden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4635
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

En verder zou ik weinig waarde hechten aan de VOL markering. Belangrijkste is dat je een A-merk band koopt en geen rommel.
Geen idee wat banden huren kost, maar ik zou in jou situatie gewoon in februari overstappen naar een goede all season band met het 3 Peak symbool.
Kun je de komende 5 jaar vooruit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

1. Lees je je ajb in over de verplichting van de juiste banden in sommige banden;
2. Waarom niet nu gewoon doorrijden met je zomerbanden en in maart overgaan naar een set winterwielen of je zomerbanden verwisselen voor all seasons?
3. Je hoeft echt niet te letten op de VOL codering, lees jezelf in wat die codering eigenlijk betekent;
4. Wanneer het echt spannend wordt zijn all seasons niet de juiste banden met de meeste grip. Dat zijn zomerbanden bij hoge temperaturen en winterbanden bij veel sneeuw en vooral ijs.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Washy
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08

Bedankt voor alle reacties dusver.

Ik was niet van plan om met zomerbanden op wintersport te gaan.

Mijn eerste keus was op in februari (voor wintersport) over te gaan op all seasons. Al vind ik dit wel nog een beetje zonde gezien de 4mm profiel & 1000km per maand.

Ik wacht even op ‘t bericht van Profile en anders wordt het inderdaad nieuw schoeisel kopen voor onze Volvo.
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2792
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Tweede wielenset is dus geen optie?
Want dan kan je na de wintersport de 4mm banden toch gewoon oprijden?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Rogier64
4th Gear member
Berichten: 905
Lid geworden op: 10.04.2006 - 21:57
Locatie: Achterhoek

Washy schreef: 31.12.2023 - 14:55 anders wordt het inderdaad nieuw schoeisel kopen
Blijft de vraag wat het gaat worden, is de wintersportvakantie eenmalig of ga je (bijna) elk jaar. In dat laatste geval zou ik een set winterwielen kopen. Bedenk dat er geen slijtage is van de zomerwielen als je een winterset op de auto hebt. Per saldo investeer je eigenlijk alleen in een setje velgen. Ik meng mij niet in een discussie of all-season's net zo goed zijn als winterbanden (spoiler: ik ben het eens met punt 4 van Raspaardje)
leuk setje https://www.klaassen-velgen.nl/webshop. ... ry=9142858
2020 Volvo V60 T4 Inscription Polestar Engineered Alderbastend compleet
V40 T3 Dynamic Edition Geartronic IntelliSafe Pro MY2019
V70LE T4 PowerShift, MY2012, Family Line, Driver Support Line
V70 2.0D, MY2009 Prof. Tunex
V70 T5 aut, MY2001 Full Options
V70 2.5 Europa, MY1998
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”