Pagina 1 van 1
Moeilijke koude start
Geplaatst: 13.11.2006 - 21:25
door Sailor
Ik heb sinds drie dagen dat mijn V70 2.4T moeilijkheden heeft met een koude start. Hij start wel gelijk, maar het wegrijden in de eerste versnelling gaat moelijk. Hij komt dan niet goed op toeren lijkt het, en de motor slaat bijna af. Als ik eenmaal een flinke dot gas heb gegeven lijkt ie er doorheen te zijn en heeft de motor niet meer de neiging tot afslaan. Alleen rijdt de auto dan in z'n 1e versnelling veel te hard de straat door en moet ik bijremmen. Een beetje zoals vroeger mijn Volvo 340 deed met de choke helemaal open.
Herkend iemand dit, en heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Zou het aan een slechte accu kunnen liggen?
Alvast bedankt voor de Volvo (forum) Assistance
Geplaatst: 13.11.2006 - 21:50
door Oceanracer
Ik zit gelijk aan het gasklephuis te denken... sorry
Geplaatst: 13.11.2006 - 22:04
door V70R-obert
Een kennis van me heeft een V70 ocean race uit 2002 (is te koop overigens)
had hetzelfde probleem en bleek inderdaad het gasklephuis te zijn.
Geplaatst: 13.11.2006 - 22:11
door kreftie
lijkt mij absoluut geen accuprobleem. Sluit me aan bij anderen.
Geplaatst: 13.11.2006 - 22:49
door Sailor
Oh... oh net Volvo eigenaar, net een grote beurt van 1400 euries gehad en nu dit
Durf het bijna niet te vragen, maar wat kost dat nou zo'n gasklephuis?
Geplaatst: 13.11.2006 - 23:08
door IkeV70
Er zijn al verschillende topics gewijd aan het gasklephuis (ETM). Reken op 700 a 800 euro. (hoewel het volgens
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495 ook wel iets goedkoper kan)
Geplaatst: 14.11.2006 - 07:05
door Oceanracer
Ik was 600 Euro kwijt. Bij de dealer, zonder prijsafspraak o.i.d.
Geplaatst: 14.11.2006 - 21:23
door Sailor
Heb nog eens wat gasklephuis topics gelezen, maar herken nog niet echt mijn probleem hierin. Mijn toerental is bijvoorbeeld keurig stabiel en er gaat geen ETM lampje branden op het dashboard.
@ Oceanracer: hoe openbaarde het ETM probleem zich dan bij jou?
Vandaag vertoonde de auto overigens geen problemen met de koude start. Of kan dit bij een ETM probleem willekeurig wel en dan weer niet voorkomen? De verdere 150 km ook gereden zonder gekke dingen.
Geplaatst: 14.11.2006 - 21:26
door Rogier64
Ik was ruim 800 euro kwijt voor een T5. Wellicht dat de turbo uitvoeringen (zoals wij hebben dus) lastiger zijn om bij het gasklephuis te komen. Meer uitbouw en inbouwwerk? Vraag dus maar eerst naar de prijs.
Geplaatst: 14.11.2006 - 22:06
door Hans
Sailor schreef:Heb nog eens wat gasklephuis topics gelezen, maar herken nog niet echt mijn probleem hierin. Mijn toerental is bijvoorbeeld keurig stabiel en er gaat geen ETM lampje branden op het dashboard.
@ Oceanracer: hoe openbaarde het ETM probleem zich dan bij jou?
Vandaag vertoonde de auto overigens geen problemen met de koude start. Of kan dit bij een ETM probleem willekeurig wel en dan weer niet voorkomen? De verdere 150 km ook gereden zonder gekke dingen.
Vandaag was het ook weer een stuk warmer. Is er een relatie met het koudere weer wat we hebben gehad?
Geplaatst: 15.11.2006 - 07:31
door Oceanracer
Bij mij is het lampje nooit gaan branden. Het toerental was niet normaal met het gaspedaal te regelen. Als je het pedaal iets intrapte ging het toerental kort omhoog, om direct weer te zakken (terwijl je het pedaal precies stilhield) naar stationair of lager, waardoor soms de motor afsloeg. Rustig wegrijden of inparkeren was daardoor haast onmogelijk geworden. Het was dus of afslaan of veel gas geven. Mijn dealer omschreef het als een ETM die defect aan het raken was. Nog net niet overleden, zeg maar. Ik wou er niet op wachten...
Geplaatst: 15.11.2006 - 16:23
door IkeV70
(Is er wel een ETM lampje dan? Heeft men het niet gewoon over het algemene motor management storing lampje?)
Als je een beeld hebt van hoe de ETM werkt, en wat het veelvoorkomende probleem is kun je je voorstellen dat jouw symptomen inderdaad wijzen op defecte ETM. In de ETM zit een sensor die meet wat precies de stand van de gasklep is. Die sensor slijt en geeft op een gegeven moment verkeerde waardes door aan de computer. De computer denkt dat de gasklep niet staat zoals hij zou moeten staan en corrigeert de stand. Dan neemt de auto dus bijvoorbeeld opeens gas terug om onverklaarbare reden.
Geplaatst: 15.11.2006 - 18:51
door Oceanracer
Of het een ETM-lampje is of dat daar het ammsl (algemene motor management storing lampje) voor is heb ik nooit zo op gelet. In elk geval heb ik nooit een melding van de b.c. of een lampje gehad. Ik merkte gewoon dat de motor niet deed wat ik hem met het gaspedaal opdroeg. Typisch gevalletje van een defecte ETM. Maar reinigen en/of een software-update wil ook nog wel eens helpen. Kost ca 150 Euro. Maar meestal werkt dit maar voor korte duur.