Volvo V40 D2 bouwjaar 2017 kaarten update??

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
volvofrans32
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.08.2022 - 21:24

Goede avond formers, techneuten, heren en dames,

Ik zal me eerst even voorstellen voordat ik met een vraag kom hier op het forum.
Als eerste bedankt aan het forum dat ik de mogelijkheid heb gekregen om me aan te melden en het hier te kunnen gebruiken.
Ik ben Frans 45 jaar oud en woonachtig in omgeving van het mooie Zwolle.

Sinds vorige week ben ik in het bezit gekomen van een Volvo V40 D2 uit 2017 in de kleur Osmiun grey.
De auto bevalt me tot nu toe zeer goed en ben inmiddels al 800km verder.
Nu heb ik afgelopen week de navigatie al goed gebruikt en ik merk op dat de navigatie niet up to date meer is.
Ik heb de versie uitgelezen bij de instellingen en heb versie 31489567 AA HERE.

Nu is mijn vraag weten jullie of er andere kaarten zijn met een hogere versie dan wel zeer recent geupdate kaarten die ik kan downloaden op een usb stick
en dan via de usb poort in de auto kan update.
Ik heb bij volvo op de website begrepen dat er eerst een hulp programmatje op de pc wordt gezet zodat ik de nieuwe kaart kan downloaden.
Echter als ik bij volvo kijk op de website bij kaarten update kom ik niet verder als bij 2016.
Bij volvo support ga ik van het kastje naar de muur dus vandaar mijn vraag hier

Dus wie weet raad en zou me graag wegwijs willen maken waar de laatste recente kaart staat dan wel waar ik die kan downloaden voor op een usb stick.

Graag hoor ik van jullie.
Bijvoorbaat mijn dank.

Mvg,
Frans
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kaarten kun je hier downloaden: https://www.volvocars.com/nl/support/downloads/maps
Daarna even kiezen welke navigatie jij hebt. Ik denk dat jij een sensus van na 2014 hebt, dus met een wereldbolletje. Die kun je hier vinden:
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... mca/europa
Laatste versie is 32319056 van 28/4/2022
De handleiding staat er bij.
Wat mogelijk wel nodig is, is dat je een SW update moet hebben om deze kaarten te installeren. Misschien dat anderen dat je hier kunnen vertellen.
Maar ik zou zeggen even proberen of je de kaart kunt uploaden en anders even langs de dealer.
Succes.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvofrans32
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.08.2022 - 21:24

Beste Gouwe,

Bedankt voor uw zeer snelle reactie.
Ik heb net inderdaad even gekeken in de navigatie in de auto en ik heb een wereldbolletje.
Dus de senus zou het zeker moeten zijn.
Ik ga alvast de op gegeven laatste versie downloaden en kijken wat daarna in de auto gaat gebeuren.

Mochten de mede formers mij kunnen vertellen of er echt een SW update nodig is dan hoor ik dat graag.
Is de volvo dealer bereid om de software update zo te doen of mag daar de portomonee ook voor open want
dan ben ik alvast zeg maar voorbereid.
Graag hoor ik nog even van de gene die dat weet.

Mvg,
Frans
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als de SW nog een update nodig heeft dan kost je dan eenmalig zo'n 100 euro. Ik had een sensus zonder bolletje en daar was zo'n update nodig.
Als ik even google vind ik dit oude topic uit 2016: https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=73173
Lijkt er op dat jij nog een hele oude kaart versie hebt.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1188
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Volgens mij hoef je alleen een 32GB stick op FAT32 te formatteren en dan kun je op de Volvo download pagina de juiste versie downloaden. Dan de stick in de auto en als het goed is gaat het dan vanzelf. Kan wel 1,5 uur duren maar kan in meerdere korte sessies, hij gaat verder waar hij gebleven is.
V40 T3R Polar + Sport GT
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Franswa schreef: 30.08.2022 - 21:57 Volgens mij hoef je alleen een 32GB stick op FAT32 te formatteren en dan kun je op de Volvo download pagina de juiste versie downloaden. Dan de stick in de auto en als het goed is gaat het dan vanzelf. Kan wel 1,5 uur duren maar kan in meerdere korte sessies, hij gaat verder waar hij gebleven is.
Dit klopt, de V40 van @volvofrans32 heeft geen software update meer nodig.
Neem een USB-2 stick van 32 GB en niet eentje volgens de USB-3 norm.
Update neemt ongeveer anderhalf uur tot twee uur in beslag. Stick moet je wel laten zitten tijdens de update, ook als je tijdens de update de auto stopt en verlaat. Na de volgende start kan de update dan weer doorgaan. Zodra de update klaar is, kun je de stick verwijderen en je eigen stick (met muziek) weer plaatsen.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Hoi Frans,

Welkom en waarschijnlijk zit in mijn auto dezelfde Sensus Navi (met een wereldbolletje). Ik heb deze vorig jaar geüpdatet, inderdaad een 1,5 uur. Ik heb de auto op contact laten staan -af en toe activeren, anders ging de stroom eraf- en een stukje rijden, etc. (Iemand had een druppellader las ik, kan ook natuurlijk.)

Wel fijn dat Volvo lifetime update biedt hiervoor, dat staat ook in mijn bijgeleverde boekje en online. Maar ik gebruik de navi nooit eigenlijk, het is me te sloom e.d. om een adres in te voeren, maar wellicht kan jij je weg er wel mee vinden.
Ik heb voor de navigatie een betaalde Tom-Tom op mijn Iphone die keurig in een houder zit op een zeer goed zichtbare plek, dus navigeren gaat daar uitstekend mee.
Succes hoor.
Dirk-Jan
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvofrans32
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.08.2022 - 21:24

Beste,

Bedankt allemaal als eerste voor jullie advies en raad.
Echter kwam ik vandaag nog wat tegen in het navigatie systeem.
Ik zag daar staan nog 255MB aan vrije ruimte 99% resterend.

Ehu nu zag ik gisteren avond dat de hele updatevan Europa 20.5GB is
nu ben ik best wel techniesche onderlegt en die 20.5GB gaat echt niet passen op 255MB.

Is het zo dat de gehele update echt 20.5GB is of heeft volvo een foefje dat de heleboel gecomprimeerd wordt?
Of moet ik wat anders doen om ruimte te krijgen voor de navigatie?
Een klein micro sd kaartje of een ander kaartje in een of ander slot die verstopt zit in de volvo.
Graag hoor ik even van de gene die dit antwoordt weet.

Bij voorbaat mijn dank.

Mvg,
Frans
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Die melding heb ik ook een keer gezien bij het scrollen door het nav menu. Volgens mij kan je die gewoon negeren.

Dus aanwijzingen op de volvosite volgen: downloaden en usb stick laten klaarmaken (ik meen fat32 geformatteerd) in de auto stoppen en hij gaat updaten!

Succes hoor.
DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
volvofrans32
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 29.08.2022 - 21:24

Beste Heren,

Hierbij even een berichtje van mij. Beetje laat door werk in het buitenland.
echter de volledige update is gelukt.
Ik heb gewoon een 128GB usb 3.0 stick gepakt en daar de 20.5GB aan info op gezet
en in de usb houder van de auto gestopt.
na pak weg 2,5uur was alles weer voor elkaar.
Bedankt nogmaals voor jullie hulp.
mvg,
Frans
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”