teveel roetuitstoot

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

C70 2008 euro5 2l diesel psa motor 4cyl. 136pk D4204T 216000km , er is teveel roet uitstoot op te korte tijd , en vinden de oorzaak niet , het roetfilter zit direct verstopt , en ook de katalysator , ik zit ondertussen al aan een serieus bedrag van vervangen onderdelen , en niets veranderd , ADM module , injectoren , roetfilter , katalysator , alle filters , uitlaatgasdruksensor, en nu afwachten deze namiddag EGR vervangen , en brandstofdruksensor , vele van deze dingen gaven fouten bij het uitlezen , door het verstoppen van de roetfilter en katalysator , kreeg ik teveel olie/diesel in de motor , er was ongeveer 8-9 liter mengsel op . Geforceerd regenereren van het roetfilter is ook gedaan , en al 2x laten reinigen , turbo geen speling op , Wat kan nog de oorzaak zijn van de roetvorming?
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ai.... Je bent al eventjes bezig. Ik ken het, heb het met mijn Saab ook gehad.

Heb je de boel gecheckt op luchtlekkage dmv een rookmachine bijvoorbeeld?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Het meeste heb je al laten controleren en vervangen. Inderdaad eens kijken of er t.o.v. de gemeten hoeveelheid lucht niet teveel brandstof ingespoten wordt. Een defecte luchtmassameter (LMM) of ergens een lek in het luchttoevoersysteem (na de LMM) kan dat veroorzaken. EGR-klep laten controleren en eventueel (al dan niet permanent) laten dichtzetten en kijken wat dat doet.

Ik wist trouwens niet dat de 4-cilinder 2.0D 136pk van de C70 er ook in euro5 was, zeker niet al in 2008. En ik dacht dat dit een Ford-motor was, vaak in combinatie met de Ford PowerShift-automaat.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

vele denken hetzelfde van deze euro5 , begrijp het ook niet , maar staat op het gelijkvormigheidsattest , heb ook al gekeken naar een later model , en daar zijn dan euro4 nog bij , begrijp het ook niet goed . Vandaag is de EGR vervangen en de brandstofsensor vervangen , bij het rijden komt er terug een storing op , maar deze verdwijnt , gaat wel niet in beveiliging , morgen terug kijken welke foutcode het was . Deze psa motor hebben ze ook gebruikt bij ford , peugeot , citroën en misschien nog wel enkele andere merken . ik zal het ook eens vragen om een check te doen op luchtlek .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
Ferrari
5th Gear member
Berichten: 1145
Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
Locatie: Antwerpen

Er zijn al best veel onderdelen vervangen en blijkbaar is nog steeds de oorzaak gevonden. Ben je bij een Volvo-dealer of -specialist of een universele garage? Misschien toch eens bij een andere garage gaan kijken?

Als het filter snel dicht zit kan het zijn dan het filter al gewoon al teveel verzadigd is met as. Maar het filter is al vervangen en 2x schoongemaakt (in die volgorde?), dus dat kan het niet zijn.
Het kan ook dat de regeneratie niet goed werkt, maar dat kun je uitlezen; je kan de hoeveelheid roet en het drukverschil voor en na een geforceerde regeneratie uitlezen. De druksensor kan natuurlijk ook een verkeerde waarde aangeven, maar die is ook al vervangen, evenals de ADM-module.
Blijft er inderdaad over dat er erg veel roet gemaakt wordt. Verstopt luchtfilter (is vervangen), slechte injecteurs (is vervangen), EGR-klep die open blijft staan (is vervangen), turbo die olie verbruikt (Is gecheckt). Blijft eigenlijk alleen de luchtmassameter of een luchtlek over als de brandstofsensor gecheckt is.
Henry

Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

de garage is iemand die jaren bij een hoofdverdeler van volvo heeft gewerkt , en zelfstandig is begonnen , met als voorkeur vw , audi en volvo . De vraag is juist , hoe komt het dat er teveel roet word aangemaakt , ik vrees ook dat het misschien de motor zelf kan zijn , aangezien er geruime tijd gereden is met een mengsel van olie/diesel , de motor is 2x op hol geslagen , maar heel kort , misschien 2sec , Bij de luchtmassameter , zou je daar ook een foutmelding krijgen bij het uitlezen , ik zal hem deze namiddag nog eens bezoeken ;)
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

terug hetzelfde probleem , hij heeft de regelklep ook vervangen , en het heeft 2 dagen goed geweest , nu slaat hij terug in beveiliging , mijn vermoeden door teveel roetuitstoot , roetfilter terug verstopt , denk ik
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

eens een update , heb de wagen terug meegenomen vanuit de garage , waar hij 3 weken binnen stond , en juist 2 sensoren had vervangen , dat al bij al een half uur werk was . Te horen gekregen van een vroegere collega die ook in de garage werkt , dat het de hogedrukdieselpomp kon zijn , ondertussen bij iemand anders geweest , en kon er ook niet veel aan doen(geen tijd) . Heb de dieselpomp er zelf af gehaald en laten testen , resultaat dat de pomp kapot was , revisiepomp er op gezet . Na een week of 3 ermee te hebben gereden lijkt terug het oliepeil te stijgen , hetzelfde resultaat , slecht dus . Wat de verdere stappen gaan zijn , weet ik niet , denk injectoren eruit om de compressie te meten , om te zien of de motor zelf nog goed is , maar vrees ervoor .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

late reactie , toch in juni naar de keuring geweest , wel een ander roetfilter gezet van 230€ , blijkt de wagen in orde te zijn voor op de weg , maar na een paar dagen , terug problemen met foutcodes en verstopt filter . Blijkt nu dat het vervangen van de hogedrukpomp , toch het probleem van stijgend oliepeil heeft opgelost , heb wel bij iedere tankbeurt , additief in de tank gedaan om motor en injectie te reinigen , het enige wat ik daardoor heb , is dat de auto minder verbruikt , van 8l naar 6.9l/100km . Maar roetuitstoot blijft .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Verbruikt de motor veel olie?
Dat kan een oorzaak zijn voor te veel roet.

De bodem van dit probleem is nog steeds niet in zicht.
Importeurs en dealers doen er weinig moeite voor.
De importeur heeft wagens met een dieselmotor afgeschreven en concentreert zich op EV.
Het wachten is op doorzetters, eigenaar en werkplaats, die alles uit de kast halen om de oorzaak vast te stellen.

Jij bent al ver gevorderd. Nu het laatste stukje nog. Hou vol!
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

WillyWortel2 schreef: 10.08.2023 - 16:45 Verbruikt de motor veel olie?
Dat kan een oorzaak zijn voor te veel roet.

De bodem van dit probleem is nog steeds niet in zicht.
Importeurs en dealers doen er weinig moeite voor.
De importeur heeft wagens met een dieselmotor afgeschreven en concentreert zich op EV.
Het wachten is op doorzetters, eigenaar en werkplaats, die alles uit de kast halen om de oorzaak vast te stellen.

Jij bent al ver gevorderd. Nu het laatste stukje nog. Hou vol!
ben al ver gevorderd , maar denk dat het een andere motor zal worden , gisteren de injectoren er uit gehaald , en nu wachten op de levering van de compressiemeter . Olie verbruikt hij niet denk ik , alhoewel hij nu soms blauw begint te roken , niet altijd . Zwarte uitstoot is slechte verbranding door teveel diesel of te weinig lucht . Blauw is olie verbruiken .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Ben erg benieuwd wat de uiteindelijke oplossing zal geven.
Zover ik weet is er nog niet eerder iemand geweest die zoveel moeite deed de oorzaak te vinden.
Niet vergeten hier te posten hoe het verder gaat aub.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

WillyWortel2 schreef: 16.08.2023 - 18:30 Ben erg benieuwd wat de uiteindelijke oplossing zal geven.
Zover ik weet is er nog niet eerder iemand geweest die zoveel moeite deed de oorzaak te vinden.
Niet vergeten hier te posten hoe het verder gaat aub.
Wil hem terug in orde hebben , als ik een andere cabrio moet kopen , zal dit mij veel meer kosten , natuurlijk zoveel mogelijk zelf doen .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

WillyWortel2 schreef: 16.08.2023 - 18:30 Zover ik weet is er nog niet eerder iemand geweest die zoveel moeite deed de oorzaak te vinden.
Ik ben +- 1,5 jaar bezig geweest toen mijn roetfilter te snel volliep: nieuw roetfilter, inlaatspruitstuk schoongemaakt, nieuwe injectoren, wervelkleppen verwijderd, op de rollenbank geweest, EGR dichtgezet, revisieturbo erop.
In die volgorde omdat alleen een nieuw roetfilter niet hielp. Telkens liep het roetfilter weer vol. Totaal +-4000 euro kosten en 6 bezoeken bij Diesel Büchli, verder.
Nu alweer 140k km zonder problemen.
Wel aan mijn andere auto, geen Volvo.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

raspaardje schreef: 17.08.2023 - 15:42
WillyWortel2 schreef: 16.08.2023 - 18:30 Zover ik weet is er nog niet eerder iemand geweest die zoveel moeite deed de oorzaak te vinden.
Ik ben +- 1,5 jaar bezig geweest toen mijn roetfilter te snel volliep: nieuw roetfilter, inlaatspruitstuk schoongemaakt, nieuwe injectoren, wervelkleppen verwijderd, op de rollenbank geweest, EGR dichtgezet, revisieturbo erop.
In die volgorde omdat alleen een nieuw roetfilter niet hielp. Telkens liep het roetfilter weer vol. Totaal +-4000 euro kosten en 6 bezoeken bij Diesel Büchli, verder.
Nu alweer 140k km zonder problemen.
Wel aan mijn andere auto, geen Volvo.
turbo is ondertussen ook al vervangen , maar niet in orde , fluit gelijk en ze hebben het ventiel/klep er verkeerd opgezet , een halve slag om , heb kabels moeten losmaken om de elektrische stekker te kunnen aansluiten . Het zal vermoedelijk een andere motor worden , kompressie gemeten , resultaat 12-12-8.5-12bar , vermoedelijk klep kapot/verbrand .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2724
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Mmmm.....

Die compressiemeting is idd ook bij mij in het verleden uitgevoerd. Maar bij jou resulterend in een duidelijke oorzaak.
Succes!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Balen!
Eventueel een andere kop geen optie?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

fredhead schreef: 23.08.2023 - 16:35 Balen!
Eventueel een andere kop geen optie?
ben deze nu aan het demonteren , gaan zien wat het geeft , misschien een andere kop of volledige motor , een gereviseerd blok kan ook , maar vele worden verkocht zonder distributieriem , hoe dit dan werkt weet ik niet , maar denk toch dat krukas en nokkenas geblokkeerd zullen zijn .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

WillyWortel2 schreef: 16.08.2023 - 18:30 Ben erg benieuwd wat de uiteindelijke oplossing zal geven.
Zover ik weet is er nog niet eerder iemand geweest die zoveel moeite deed de oorzaak te vinden.
Niet vergeten hier te posten hoe het verder gaat aub.
heb er een andere motor ingezet , ook omdat het reviseren of andere kop mij meer zou kosten , dit kan ik niet zelf . hopelijk zal dit in orde zijn , zal wel nog naar de garage moeten voor uitlezen en afwerking misschien .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Gebruikersavatar
marc vds
1st Gear member
Berichten: 36
Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43

de andere motor zit er in , en rijd goed , en geen zwarte rook , denk dat bij de oude motor een klep stuk was , waardoor slechte verbranding en roetvorming , wel krijg ik soms nog de foutmelding , motorservice vereist , nu gaan we nog eens kijken of de eolys nog gevuld is .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Plaats reactie

Terug naar “C70 vanaf MY2007”