Wat is wijsheid....V60 D5 motor kapot 2012

Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

Onze V60 D5 volvo uit 2012 met 3 ton op de teller is in de vakantie kapot gegaan. Multiriem is in de distributieriem gekomen. De motor heeft behoorlijke schade opgelopen.
Nu hebben we de keus hem te laten maken ( reviseren of ruil motor) voor rond de 3000-5000 euro of te verkopen aan een handelaar. Wat is wijsheid?
T is een super fijne, snelle auto maar zwaar, diesel en aardig wat op de teller ( hoewel voor een volvo 😉).
Áls we hem laten maken zou dat waarschijnlijk voor verkoop zijn. Maar zou dat de moeite en geld nog waard zijn?

Groet Marjolein.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Wat financieel interessant is lijkt me een sommetje wat je makkelijk kan maken, kan je de auto niet inruilen bij een dealer of specialist waar je de vervangende auto gaat kopen ?
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

We gaan geen vervangende auto kopen. Óf we blijven er nog een poos in rijden óf we gaan hem verkopen. Vragen ons dan af of het de moeite is. Of de auto het nog waard zal zijn....wat we wél verwachten, maar dat blijft koffiedik kijken. 'T is nl een luxe uitvoering met veel extra's.
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Vermoed dat een ‘handelaar’ er een appel en/of ei voor zal geven…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Revisie zal all in wel richting 5000 euro gaan.
Dat heeft weinig zin voor de verkoop, diesels zijn niet erg in trek.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Je zou erachter moeten zien te komen wat ie nu waard is, maar ik vrees dat dat bijzonder weinig is in deze staat.
Daarna kan je berekenen of reparatie nog de moeite is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Mastiff
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 07.04.2022 - 15:38

Voor 5000 euro koop je geen andere.
Dus investeren en weer doorrijden zou mijn advies zijn.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Mastiff schreef: 13.09.2022 - 10:44 Voor 5000 euro koop je geen andere.
Dus investeren en weer doorrijden zou mijn advies zijn.
Het is een 10 jaar jonge auto. Dus technisch gezien net ingereden. Als je altijd met plezier gebruik hebt gemaakt van de V60 en je was toch van plan om niet te investeren in een ander, dan zou ik kiezen voor de reparatie. Dan heb je het nodige gehad.
Wat Mastiff terecht opmerkt is dat je voor dat geld geen gelijkwaardige auto kan vinden.
Bij een handelaar krijg je nagenoeg niets voor terug.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

Ik denk dat we hem, ondanks dat we het nog niet zeker weten of we hem houden of gaan verkopen , hem toch laten maken.
Maar zitten hier mensen op het forum die ons bedrijfsmatig iets meer over de waarde van onze auto kunnen vertellen.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Hangt ook af van de staat waarin de auto verder verkeerd. Denk niet dat je dit zo hier kan inschatten.
Factoren als schades ja/nee, staat van de lak, welk interieur en staat hiervan, wat is er in de 10 jaar aan onderhoud gepleegd, onderhoudsgeschiedenis betreffende reparaties enz enz...
Wat wel interessant is om te weten: Als je een taxatiewaarde weet van de staat waarin deze nu verkeerd, tel daar de maximale geraamde reparatiekosten bij op. Dat is het netto bedrag wat je uiteindelijk overhoud om eventueel een andere auto te kunnen aanschaffen. Kan je voor dat bedrag een gelijkwaardige auto kopen? Of is het dan slimmer om de V60 te behouden. (Tenzij je een potje hebt en er wat bij wilt leggen)

In je eerste post maakte je de opmerking motor "reviseren". Dat zou betekenen dat de meeste problemen al opgelost kunnen zijn.
Met een andere auto weet je niet wat je nog aan kosten gaat krijgen.

Lastig dit soort keuzes. Sterkte hiermee!
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Sammmyvannorel
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

[sarcasmemodus] Zie je wel, die 5 cilinders kunnen dus toch kapot :devil: [\\sarcasmemodus]

Oeh das best sh*t. Mijn pa rijd een 5cilinder d4 (iets kleinere motor als die van jullie) ziet er nog wel netjes uit ook van 2012 een heeft hem pas laten taxeren door een dealer, kreeg er nog 8k voor met 320k op de teller (handbak, lichtleder, oceanrace met bussines pack en automatische regensensor en binnenspiegel maar verder helemaal standaard alleen als accessoire een afneembare trekhaak). Als je daar een reparatie van 5k vanaf haalt is die van jullie nog 3 waard, en als je gaat inruilen willen ze wellicht nog iets met de reparatie-uren doen, want zo'n auto is natuurlijk wel een mooi 'vulproject', mijn dealer deed dat ook toen ik destijds mijn auto kocht, toen ik hem pas een maand later nodig had kon er nog wat van de prijs af, want dan konden ze de distributieriem en trekhaak in verloren monteurs uren plannen. Maar als je alleen verkoopt en niet inruilt zal dat wellicht niet opgaan en gaan ze gewoon de prijs van de auto minus de reparatie geven. Ik zou er denk ik voor kiezen om hem te laten repareren en lekker doorrijden, een 5 cilinder schijnt onverwoestbaar te zijn ;)
V60 d3 gt r-design (facelift)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40460
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De D5 motoren staan als heel sterk en betrouwbaar bekend.
Mogelijk is een gebrek aan onderhoud de oorzaak van de afgelopen distributieriem ?

Neem eens contact op met Forumsponsor Volservice in Elst bij Nijmegen en laat je adviseren.
Klik maar op de banner boven aan het forum.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

Urbexpeditie schreef: 13.09.2022 - 15:54 Hangt ook af van de staat waarin de auto verder verkeerd. Denk niet dat je dit zo hier kan inschatten.
Factoren als schades ja/nee, staat van de lak, welk interieur en staat hiervan, wat is er in de 10 jaar aan onderhoud gepleegd, onderhoudsgeschiedenis betreffende reparaties enz enz...
Wat wel interessant is om te weten: Als je een taxatiewaarde weet van de staat waarin deze nu verkeerd, tel daar de maximale geraamde reparatiekosten bij op. Dat is het netto bedrag wat je uiteindelijk overhoud om eventueel een andere auto te kunnen aanschaffen. Kan je voor dat bedrag een gelijkwaardige auto kopen? Of is het dan slimmer om de V60 te behouden. (Tenzij je een potje hebt en er wat bij wilt leggen)

In je eerste post maakte je de opmerking motor "reviseren". Dat zou betekenen dat de meeste problemen al opgelost kunnen zijn.
Met een andere auto weet je niet wat je nog aan kosten gaat krijgen.

Lastig dit soort keuzes. Sterkte hiermee!
Urbexpeditie schreef: 13.09.2022 - 15:54 Hangt ook af van de staat waarin de auto verder verkeerd. Denk niet dat je dit zo hier kan inschatten.
Factoren als schades ja/nee, staat van de lak, welk interieur en staat hiervan, wat is er in de 10 jaar aan onderhoud gepleegd, onderhoudsgeschiedenis betreffende reparaties enz enz...
Wat wel interessant is om te weten: Als je een taxatiewaarde weet van de staat waarin deze nu verkeerd, tel daar de maximale geraamde reparatiekosten bij op. Dat is het netto bedrag wat je uiteindelijk overhoud om eventueel een andere auto te kunnen aanschaffen. Kan je voor dat bedrag een gelijkwaardige auto kopen? Of is het dan slimmer om de V60 te behouden. (Tenzij je een potje hebt en er wat bij wilt leggen)

In je eerste post maakte je de opmerking motor "reviseren". Dat zou betekenen dat de meeste problemen al opgelost kunnen zijn.
Met een andere auto weet je niet wat je nog aan kosten gaat krijgen.

Lastig dit soort keuzes. Sterkte hiermee!
Dank voor je uitleg. Het is 3 jaar onze auto en er mankeert verder niks aan. Altijd onderhoud gehad enz, de staat is prima. Dat is het probleem niet. Dat zei de garage ook. De motor is echt door pech kapot gegaan en niet omdat de staat al gewoon slecht is. Op mp staat een redelijk zelfde auto te koop voor 17.000. Alleen km stand van ons is hoger....
Nu snap ik dat die prijs ws niet helemaal reël is maar goed.
https://link.marktplaats.nl/m1884510602 ... ialbuttons
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Het is wat Ben ook schreef, de D5 is onverwoestbaar. Door dikke pech is dit jullie overkomen.
Km-stand, ach, die van mij staat inmiddels op 474.000 km 😇
Ik kan de keuze niet voor jullie maken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Ik zou hem maken, zo verkopen levert hij niks op.
Gemaakt is hij veel meer waard.
Kan je daarna altijd kijken of je hem verkoopt of verder ermee rijden.

Eric
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Er is een serie geweest met een slecht type spanrol van de multiriem (constructiefout), hier is destijds een terugroepactie voor geweest. Ben benieuwd of deze modificatie hier ooit is uitgevoerd.

Ik zou een andere, gebruikte motor zoeken en deze (laten) monteren.
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

The Mechanic schreef: 13.09.2022 - 21:58 Er is een serie geweest met een slecht type spanrol van de multiriem (constructiefout), hier is destijds een terugroepactie voor geweest. Ben benieuwd of deze modificatie hier ooit is uitgevoerd.

Ik zou een andere, gebruikte motor zoeken en deze (laten) monteren.
Gezocht maar kan niet echt wat vinden. Hoe zou ik erachter kunnen komen of dat voor onze auto ook gold? En zou je dan jaren later er nog wat mee kunnen??
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Kan het nog uit om diesel te blijven rijden? Als de auto zuinig is (was) en er genoeg kilometers gereden worden, dan is reparatie te overwegen.
Wat je ook kunt overwegen is een ruilblok. Grote kans dat je dan goedkoper uit bent. De D5 is, zoals eerder gezegd, een beresterk blok, dus een ruilblok is dan misschien een behapbare "gok".

Anders iemand vinden die in de avonduren de revisie kan uitvoeren? Maar daarbij komen de nodige variabelen kijken. Zijn de zuigers/cilinders nog goed, zijn er geen kleppen krom e.d. Mocht zoiets wel het geval zijn, dan kunnen de kosten flink oplopen. Een goede diagnose is van groot belang voor een goede inschatting van de aankomende kosten.
Denmajo70
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 12.09.2022 - 20:43

PepijnZ schreef: 15.09.2022 - 22:11 Kan het nog uit om diesel te blijven rijden? Als de auto zuinig is (was) en er genoeg kilometers gereden worden, dan is reparatie te overwegen.
Wat je ook kunt overwegen is een ruilblok. Grote kans dat je dan goedkoper uit bent. De D5 is, zoals eerder gezegd, een beresterk blok, dus een ruilblok is dan misschien een behapbare "gok".

Anders iemand vinden die in de avonduren de revisie kan uitvoeren? Maar daarbij komen de nodige variabelen kijken. Zijn de zuigers/cilinders nog goed, zijn er geen kleppen krom e.d. Mocht zoiets wel het geval zijn, dan kunnen de kosten flink oplopen. Een goede diagnose is van groot belang voor een goede inschatting van de aankomende kosten.
Auto rijdt ongeveer 1:17 met zo'n 15.000 km per jaar. We hebben besloten dat mijn man hem met een collega gaan proberen te maken.
PepijnZ
1st Gear member
Berichten: 37
Lid geworden op: 18.05.2013 - 12:29

Dat is niet veel om met een diesel te rijden. Maar wel knap dat jullie dit doorzetten. Maak foto's en als je het wilt, een blog hier op het forum. Bij vragen zal er ongetwijfeld hulp geboden worden. In ieder geval veel succes!
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”