Al meer gewend aan mijn XC90, en dus wat technische vragen

Plaats reactie
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Hoi allemaal,

Na een aantal duizend kilometers tuffen in mijn Volvo Xc90 2003 2.9 gaan er wat dingen opvallen. Vandaar hieronder enkele vragen:

1) Vandeweek van de ANWB Smart Driver een check gehad. Een erg behulpzame ANWB'er maakte op dat de stuurpomp zweet. Wanneer weet ik wanneer deze zelf echt toe is aan vervanging?

2) Ik hoor bij 82/83 km/uur er linksvoor iets ratelen/meedraaien. Voor of na deze snelheid is dit geluid niet merkbaar. Is dit een wiellager? Hoe kan ik dit zelf diagnoseren?

3) Eerder kwam er al, en waarschijnlijk nog steeds aanwezig, een melding "Transmission Service". Dit had ik uitgelezen en kwam in vanuit de schakelbak bij de 3e en/of 4e versnelling. Nu weet ik dat revisie erg duur is. Is als eerste stap spoelen en filter wisselen een goede optie, ook om een verdere diagnose te stellen? Zo ja, is er een garage in NH aan te raden als ik zelf olie en filter regel?

4) De ANWB'er vond ook een oude foutmelding die ik zelf niet kon uitlezen en ook niet merkte, P0200. In de injector(en). Kan dit verklaren waarom sommige overgangen tussen versnellingen met horken (het lijkt wel afremmend) verlopen? Wat is hier wijsheid?

5) Ik wil onder de motorkap schoonmaken en enigzins nakijken wat er te zien is, misschien qua filters en aansluitingen. Weet er iemand misschien van een how-to filmpje die hierbij aansluit?

Graag verneem ik jullie reacties.
Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Tijmen
HGV
2nd Gear member
Berichten: 199
Lid geworden op: 12.01.2019 - 13:47

Hallo Tijmen,

Veel plezier met je auto!
Ik ben geen monteur maar probeer je vragen zo eerlijk mogelijk te beantwoorden:
1. Als je stuurpomp het begeeft ga je dit echt merken met bochten, veel lees je op dit forum dat het sturen dan schokkerig gaat, maar mijn advies is om hier wel naar te blijven kijken. Eigenlijk mag je geen vloeistof verliezen, mocht je veel vloeistof verliezen dan weet je ook dat je aan vervanging toe bent!

2. Een wiellager hoor je voornamelijk bij remmen en bochten omdat je dan meer druk op de wiellager zet / krijgt.
Ik zou dit eerder zoeken in de motorsteunen...

3. Heb je nog garantie op je versnellingsbak? Deze gelijk gebruiken! Deze transmissie is niet geschikt voor de auto, maar was de enige die pastte destijds in de auto. Zoek maar even op dit motortype icm de versnellingsbak op dit forum...

4.oude foutmeldingen zijn niet meer actief, dus mechanisch is dit opgelost, alleen de foutmelding is nooit verwijderd, of de computer heeft de melding niet meer gegeven omdat dit foutieve informatie was. Mocht de melding terug komen is het wel handig te weten dat de melding er is geweest voor de zoektocht, maar je weet niet wanneer dit was en waarom.

5.even op YouTube zoeken op xc90 2.9 dan kom je genoeg tegen lijkt me...

Nog vele veilige kilometers toegewenst!
Volvo XC90 summum (MY 2008) Obbetuning
Volvo XC70 comfort (MY2004) met Standkachel
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik zou ook beginnen met puntje 3.. Dat 'horken' van puntje 4, heeft hoogstwaarschijnlijk als oorzaak puntje 3. Zoals HGV al zegt zijn het behoorlijke red flags zo'n XC90 met deze automaatbak én een storing.
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

HGV en volvo440special: bedankt voor jullie reacties!

Een aantal aanvullende vragen:

A) Is er iemand op dit forum die ook de software zou kunnen nakijken en/of updaten? Want ik lees soms dat dit, naast spoelen/filter ook een goede eerste (goedkope) stap kan zijn.

B) Is er in Nederland, net als de rechtzaak die in 2009 tegen Volvo werd gewonnen, ook zoiets afgesproken over verdeling van de kosten voor versnellingsbak revisie wanneer aan voorwaarden voldaan werd? Wie heeft hierover meer info?

C) Na een tijdje rijden, en de motor warmer wordt, lijken de versnellingsbak-perikelen te verergeren. Is dat dan olie/temperatuur gerelateerd?

Het voelt alsof ik een kat in de zak gekocht heb alhoewel ik echt geniet van de auto...
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4627
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geen idee waar je precies heen wilt met vraag B, maar 19 jaar na dato Volvo aansprakelijk stellen o.b.v. non conformiteit lijkt me kansloos. Ook de leverancier hier op aansprakelijk stellen lijkt me een hele moeilijke zaak, zeker als je de auto gekocht hebt zonder garantie (maar dat kan ik niet opmaken uit je info).
Vraag A zou ik ook willen beantwoorden met zinloos op basis van wat je beschrijft. De bak heeft een probleem en die ga je niet oplossen met een SW update als die er voor een auto van 2003 überhaupt nog is en niet al geïnstalleerd is op jou auto.
Want ja, antwoord op vraag C, naarmate de olie warm wordt, wordt deze dunner en dat leidt bij een versleten bak tot ruwer schakelen, slippen etc.
Mijn advies is om even contact te hebben met Gery Slot van Powerflush.nl. Hij kan je waarschijnlijk het beste adviseren wat te doen met jou automaat.
Ik hoop voor je dat het niet zo is, maar ik ben bang dat je vermoeden over een kat in de zak juist is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 658
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Exact wat Gouwe zegt. Dit kun je na 19 jaar en tig honderdduizend kilometer niet meer verwachten.

Ik ben bang dat je een auto hebt gekocht met behoefte aan een bakrevisie/ruilbak. Zoals eerder gezegd is dit zo'n beetje de meest ongelukkige combinatie: een XC90 met dit blok gekoppeld aan deze GM bak met een intermitterende foutmelding.

Als je garantie hebt bij de verkoper kun je je daar nog op beroepen. Maar ik weet niet hoe lang je de auto hebt en of je 'm wel met garantie gekocht hebt.
thvanbinsbergen
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 21.08.2022 - 17:15

Bedankt voor de adviezen en raad.
Ik kan helaas niet zo een paar duizend euro opbrengen voor revisie, dus ga met diagnose icm spoelen beginnen.
Bedankt allen!
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”