Volvo S60 remt af via STC bij lage snelheid. Slipt erg op voorwielen, vooral bij nat weer.
Geplaatst: 16.09.2022 - 10:28
Volvo S60 remt af via STC bij lage snelheid. Slipt erg op voorwielen, vooral bij nat weer.
Ik heb sinds enkele jaren een Volvo S60 2002 (4,5 ton op de teller) met wat problemen omtrent de STC. Bij nat weer, merk ik dat de voorwielen erg doorslippen bij het optrekken. Bij lage snelheid en nat wegdek, breekt de auto soms uit de bocht. In de file, bij lage snelheid, voel ik dat de remmen constant (elke paar seconden) automatisch licht geactiveerd worden en weer loslaten. Hierdoor schokt de auto iets bij lage snelheid. De problemen omtrent het slippen en uitbreken, zijn sinds gisteren erger geworden, mogelijk komt dit door de vele regen na een droge periode.
Ik deed de volgende tests:
Beide voorwielen van de grond, motor aan of uit, probleem treedt op bij beide voorwielen, ook wanneer ze gelijktijdig gedraaid worden:
Een voorwiel hard handmatig laten draaien. Het wiel draait circa een halve slag vrij, daarna stopt hij abrupt en gaat de remkracht weer eraf. Zodra ik binnen STC uitschakel, treed bovenstaande probleem niet op. Tevens remt hij niet licht af in de file. De achterwielen hebben dit probleem niet. Tijdens het filerijden of test op de grond, krijg ik geen meldingen op mijn display. Wanneer ik de auto uitlees met Vida, zie ik geen relevante meldingen.
We hebben een tweede Volvo S60, waarbij bovenstaande probleem niet optreedt tijdens dezelfde tests. Ik vind dat de assen/voorwielen van de goede S60 makkelijker draaien en de wielen mogelijk meer slagen uitdraaien. Deze auto heeft ook veel meer pit. Bij het wegrijden met de probleemauto, ondanks dat ik elke dag STC uitschakel, merk je dat de auto wordt tegengehouden soepel op te trekken.
Wat mij opvalt, mogelijk is er geen relatie met bovenstaandec probleem, is dat de koppeling soms slipt. Met name als ik in te hoge versnelling probeer te rijden. Als ik hem met 100km/h op de cc zet en iets te veel gas geef via de schakelaar op het stuur, gaat hij over z'n zeik en wordt cc gedeactiveerd. En op sommige dagen lijkt de koppeling weer redelijk goed te zijn.
Dit heb ik tot dusver vervangen:
-remschijven, remklauwen en remvloeistof
-abs-sensors en fusestuk grondig gereinigd
-abs-sensorringen op de aandrijfassen
-wiellagers en aandrijfasbouten
-abs-eenheid inclusief aansturing (software clone via Vdash)
-rembekrachtiger (compleet)
-banden rondom verwisseld
-veerpoten
Heeft iemand nog een idee? Bedankt voor het meedenken.
Groet, Tom
Ik heb sinds enkele jaren een Volvo S60 2002 (4,5 ton op de teller) met wat problemen omtrent de STC. Bij nat weer, merk ik dat de voorwielen erg doorslippen bij het optrekken. Bij lage snelheid en nat wegdek, breekt de auto soms uit de bocht. In de file, bij lage snelheid, voel ik dat de remmen constant (elke paar seconden) automatisch licht geactiveerd worden en weer loslaten. Hierdoor schokt de auto iets bij lage snelheid. De problemen omtrent het slippen en uitbreken, zijn sinds gisteren erger geworden, mogelijk komt dit door de vele regen na een droge periode.
Ik deed de volgende tests:
Beide voorwielen van de grond, motor aan of uit, probleem treedt op bij beide voorwielen, ook wanneer ze gelijktijdig gedraaid worden:
Een voorwiel hard handmatig laten draaien. Het wiel draait circa een halve slag vrij, daarna stopt hij abrupt en gaat de remkracht weer eraf. Zodra ik binnen STC uitschakel, treed bovenstaande probleem niet op. Tevens remt hij niet licht af in de file. De achterwielen hebben dit probleem niet. Tijdens het filerijden of test op de grond, krijg ik geen meldingen op mijn display. Wanneer ik de auto uitlees met Vida, zie ik geen relevante meldingen.
We hebben een tweede Volvo S60, waarbij bovenstaande probleem niet optreedt tijdens dezelfde tests. Ik vind dat de assen/voorwielen van de goede S60 makkelijker draaien en de wielen mogelijk meer slagen uitdraaien. Deze auto heeft ook veel meer pit. Bij het wegrijden met de probleemauto, ondanks dat ik elke dag STC uitschakel, merk je dat de auto wordt tegengehouden soepel op te trekken.
Wat mij opvalt, mogelijk is er geen relatie met bovenstaandec probleem, is dat de koppeling soms slipt. Met name als ik in te hoge versnelling probeer te rijden. Als ik hem met 100km/h op de cc zet en iets te veel gas geef via de schakelaar op het stuur, gaat hij over z'n zeik en wordt cc gedeactiveerd. En op sommige dagen lijkt de koppeling weer redelijk goed te zijn.
Dit heb ik tot dusver vervangen:
-remschijven, remklauwen en remvloeistof
-abs-sensors en fusestuk grondig gereinigd
-abs-sensorringen op de aandrijfassen
-wiellagers en aandrijfasbouten
-abs-eenheid inclusief aansturing (software clone via Vdash)
-rembekrachtiger (compleet)
-banden rondom verwisseld
-veerpoten
Heeft iemand nog een idee? Bedankt voor het meedenken.
Groet, Tom