Hikkende D4

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Jodocus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:09

Hoi allemaal,
Sinds een paar weken heb ik last van een "hikkende" D4. Doet het niet altijd, maar wel regelmatig. Meest als ik gelijkmatig rij.
D4 heeft kort geleden nog onderhoudsbeurt gehad.
Misschien heeft het een met het ander te maken, maar ik hoor als ik de motor uit heb gezet ook een fluittoon die een paar seconden te horen is.

Bedankt voor jullie reacties alvast.
fredp
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 02.06.2018 - 10:58

Hoi Jodocus, Mogelijk is het EGR systeem de boosdoener door zware vervuiling intern; intercooler, buizen en EGR klep. Heb dit al 2 x gehad en heb de D4 eruit gedaan.... Fluittoon is standaard naar mijn weten en heeft hier niets mee te maken
Jodocus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:09

fredp schreef: 16.09.2022 - 19:10 Hoi Jodocus, Mogelijk is het EGR systeem de boosdoener door zware vervuiling intern; intercooler, buizen en EGR klep. Heb dit al 2 x gehad en heb de D4 eruit gedaan.... Fluittoon is standaard naar mijn weten en heeft hier niets mee te maken
Dank je wel. Ga komende week bij Nordicar langs.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Voor 99% een EGR klep die af en toe blijft hangen.
Gebruikersavatar
Inny
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 17.07.2013 - 09:13

Jodocus schreef: 16.09.2022 - 22:23 Dank je wel. Ga komende week bij Nordicar langs.
En wat was de uitkomst? :)
Volvo V40 D4 R-Design - MY2014 - 2019-
Volvo V40 D2 R-Design - MY2014 - 2013-2018
Ford Fiesta 1.6 TDCi - MY2008 - 2012-2013
Citroën C4 1.6 16v HDi - MY2008 - 2011-2012
Ford Mondeo Titanium 2.0 TDCi - MY2008 - 2010-2011
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16544
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Nou, ik heb in elk geval wel een uitkomst.

Collega van me rijdt een D4, ding had last van een hitje en dat werd een storing etc. Was dus inderdaad de EGR.
Naar de dealer en maak maar klaar, doe er ook gelijk even een beurtje bij……
De eindejaarsuitkering was niet voldoende, laten we het daar maar op houden. 😵‍💫
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jodocus
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 03.11.2006 - 18:09

Hoi Allemaal,
Sorry voor de late reactie.
Het is bij Dennis verholpen. Gaskleppenhuis.
mvg. Jos
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Laat mij raden…
Na behandeling als een Jecco over het industrieterrein om hem even te ontdoen van roet?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Kan je doen maar het complete inlaat traject heeft dit nul komma nul effect op.
Beter is om te zorgen dat de vervuiling geen kans meer kan krijgen.
EGR dicht en eventueel nog oliedampen uit het carter opvangen voordat deze via het systeem in de inlaat komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik bedoel Fred, dat ze daarna even een rondje maken over het industrieterrein.
Dat had ik dus niet in de gaten toen men zei, stap maar even in en ga maar even mee.
Een D5 heeft niet heel veel straat nodig om bij volgas tot snelheden te komen die je in de kom het rijbewijs kosten, tel daarbij straten van rechts op en figuren die weten dat ze van rechts komen en je hebt het beeld compleet.
Levensgevaarlijk…….
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Op die fiets :bandit:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb een beetje ervaring met de 4 cilinder D4 motoren. 2x de 181PK en 2x de 190PK. Ik heb een airintake, @Dennis, laten doen bij de laatste D4. Resultaat was een smooth lopende D4. Bij de buurman wel tegelijk 'iets' laten aanpassen. Was er erg blij mee. Ondertussen loopt die D4 al weer een dik jaar bij de nieuwe eigenaar.

TIP; Je mag de D4 best af en toe flink op z'n flikker geven en goed doortrappen daar waar het kan. Of een redelijke afstand rijden in een lage versnelling met een flink toerental. Zodat alles goed heet gestookt wordt.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Plaats reactie

Terug naar “V40”