Schroefdraad dol gedraaid

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Dag mede forum leden,

vorige week ben ik begonnen met het vervangen van mijn motorsteunen, die onder de accu was vrij makkelijk,

die bij de distributie zijde zou nog makkelijker moeten zijn,
echter het voorgeschreven koppel volgens internet bleek toch teveel te zijn voor het aluminium blok (130nm)..

Het schroefdraad in het motorblok is nu helemaal gaar, de bouten zijn prima, maar één bout draaid gewoon door nu.

Heb al geprobeerd het opnieuw met m12 te tappen, maar het lijkt alsof er simpelweg te weinig aluminium over is om te tappen.


Nu ben ik van plan helicoils te plaatsen, omdat ik dan niet opzoek hoef naar nieuwe bouten en de motorsteun niet ook hoef uit te boren.

Maar zijn helicoils sterk genoeg om een blok te dragen?
Ze zijn vrij kort vergeleken met hoelang het schroefdraad is en kan geen lange variant vinden..

Nu kan ik er evt 2 achter elkaar plaatsen, weet niet of dat aan te raden is?
Emmevi
5th Gear member
Berichten: 1021
Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19

Bij draad tappen snijdt je materiaal weg, aangezien het draad in het gat al dol gedraaid is, is het materiaal dat je wil weg snijden er dus al niet meer. Vandaar dus dat tappen niet lukt.

Twee helicoils achter elkaar zal denk ik niet gaan omdat het draad van de achterste en voorste helicoil exact in lijn moet liggen omdat anders de bout vast loopt.
Bij Fabory hebben ze een systeem dat werkt met een soort stalen bus met draad. Deze bus is sowieso langer dan de helicoils die we hadden liggen. Veelvuldig gebruikt bij mijn vorige werkgever en nooit problemen mee gehad, enige nadeel is dat je ook hier weer een speciale tool voor nodig bent om te monteren. En er is een minimale boordiepte, dus het is de vraag of je (icm de diameter) genoeg vlees hebt voor zo’n bus, maar als het zit dan zit het ook goed.

https://www.fabory.com/nl/zelfdraadsnij ... ode=010801


INDI heeft deze bussen ook in het assortiment zie ik net.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Zie bij de bijgevoegde link geen m12 en kan de maat schroefdraad niet zien (moet 1.75 zijn)

Heb het helicoil setje al besteld..

Zat net nog te denken, als er indd geen materiaal is om weg te snijden, is vloeibaar metaal aan de binnenkant smeren en dan weer uit tappen nog een optie?

En zal één helicoil dan echt niet voldoen? Lees dat ze sterker zijn dan het originele schroefdraad, echter zijn ze ook weer 1/3e van de lengte van t schroefdraad..
Meen wel dat schroeven zich voornamelijk vasthouden aan het bovenste deel van het schroefdraad

En 2 helicoil zouden toch altijd moeten passen icm de schroef, aangezien ze hetzelfde schroefdraad volgen? Zelfs met een cm ruimte ertussen zou het dan goed moeten uitkomen lijkt me?
Thijs_Rallye
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 29.10.2020 - 19:24

Je hebt ook helicoils met 1,5D of 2D lengte (D= draaddiameter)
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Update.

Het is gelukt dmv helicoils, langere waren wellicht beter geweest maar die zijn erg lastig te vinden of flink duurder ivm verzendkosten.

Dank allen!
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

M12 en 130 Nm???
Staat mij van nog bij uit mijn tijd van automonteur dat M10 zo rond de 40-60 Nm was.
Materiaal waarin ze gedraaid werden maakte niks uit.

Zelfs wielmoeren, vaak ook M12 zijn maar ± 110Nm.

Eric
nb_nathan
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 01.08.2022 - 15:50

Klopt, bij deze bout staat volgens internet max 70nm.

110 was volgens een garage nog wel prima gek genoeg,

130 niet nadoen dus jongens ;)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”