Start-Stop wel of niet gebruiken?

Plaats reactie
aalard99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15

Hallo allemaal,

Ik heb een V60 T2 uit 2017 met een Geartronic bak. Op deze auto zit een start-stop systeem waar ik niet zeker van ben of dit nu echt kostenefficiënt werkt.

Je bespaard benzine maar tegelijkertijd stopt en start de motor in de stad zo vaak dat het volgens mij niet echt heel goed is voor de motor. Op een ritje in de stad van 6 km is het niet geheel ongebruikelijk dat de motor een keer of 6 stopt en weer start.

Wat denken jullie? Is het beter om het systeem uit te zetten of is het uiteindelijk wel kosten efficiënter om het systeem aan te houden? Voor mijn gevoel is het namelijk eerder een systeem wat vanwege wet en regelgeving erin is gezet maar uiteindelijk duurder is in het gebruik, maar ik ben geen expert hierin. Dus weegt de besparing van benzine op tegen de grotere slijtage die je hebt?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Goede vraag. De geleerden hebben hier ook geen eensluidende mening over.
Het S/S systeem is zeker een onderdeel van de maatregelen om de uitstoot te beperken en dat scheelt weer BPM.
Ik zelf schakel het systeem meestal uit en bij langere periodes van stilstand zet ik de motor zelf wel uit.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Het zal gemiddeld ‘geneuzel in de marge’ zijn vermoed ik. ‘Vroegah’ zette men de motor uit bij wachten voor het spoor oid dus zonder zo’n systeem had men die behoefte ook. Maar het ss systeem werk veelal wel erg snel, aankomen bij een rotonde en een seconde of 2 (nauwelijks) stil staan resulteert meteen in een stop/start aktie. Irritant en inderdaad maar de vraag of het wel zo goed is voor de motor. Afgezien van de vraag of dat telkens stoppen/starten niet voor (op den duur) meer vervuiling zorgt.
Ik zet het (zeker) bij stadsverkeer veelal uit.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Je zegt het zelf al en dat is juist, het is erin gezet vanwege milieu maar net als alle andere extra miliemaatregrelen zoals roetfilters, EGR, dunne olie en lage weerstand zuigerveren brengt het vaker ellende . Zeker een automaat slaat vaak af vaak al bij even parkeren .
Het korte ritje van 6km is al slecht zat laat staan dat hij nog 6x aan en uit gaat . Dit creëert alleen maar meer slijtage aan startmotor en accu. Hier gaat hij ook gelijk uit na starten.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het idee is minder uitstoot in bebouwde omgeving. Daar kun je het mee eens zijn of niet. De milieuwinst voor de mens is er wel maar als je een keer de accu of startmotor eerder moet vervangen dan "normaal" is de milieuwinst toch weer weg: nieuwe materialen betekent hier dus extra afval (ondanks mogelijke recycling van het oude).
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27061
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als het goed is zijn zowel de startmotor als de accu hierop berekend.
Kijk maar eens naar hoeveel verschillende auto's een speciale start-stop accu hebben.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 617
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Amsterdam

Het eerste wat ik doe als ik de auto heb gestart is het SS uitschakelen. Ik vind het rete irritant en ik doe andere dingen om aan het milieu te denken (zonnepanelen en geen gasverbruik).
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

En ondertussen hebben we al best lang Start/stop systemen en heb ik zelf hier nog nooit wat gelezen over een probleem dat door start/stop veroorzaakt is.

De motoren worden erop gebouwd. Zwaardere startmotor, extra accu en aanpassingen aan de koeling.

De laatste versies slaan volgens mij al af bij het uitrollen.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

lancer schreef: 20.09.2022 - 17:01 De motoren worden erop gebouwd. Zwaardere startmotor, extra accu en aanpassingen aan de koeling.

De laatste versies slaan volgens mij al af bij het uitrollen.
En die aanpassingen zijn op een zeer duurzame wijze toegepast? Meer materiaal benodigd lijkt mij niet duurzaam. Maar zo wordt het wel verkocht.

De genoemde laatste versie zou ik dus nooit kopen. Het hele S/S systeem is inderdaad een add-on t.b.v. het milieu wat in mijn ogen gewoon klinkklare onzin is. Maar goed, ieder zijn meug. Veel van die z.g.n. milieu add-ons hebben een erg hoog theoretisch, geiten wollen sokken gehalte. Ik heb er niks mee. En tenslotte: De moderne diesel is een top motor t.o.v. de benzine versie als het gaat om uitstoot naar het milieu en techniek qua onderhoud. Dat is al lang vastgesteld, echter dan gaan we naar politiek..... En daar zeg ik verder niks over. Laten we het gezellig houden met onze mooie Volvo's. Welk model ook. :)
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
aalard99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15

Dank voor alle reacties, blijft een lastig vraagstuk ook gezien de reacties hier. Persoonlijk schakel ik het systeem ook vaak uit, zeker op de hele korte stukjes waar ik van te voren weet dat ik maar heel kort stil sta bij een stoplicht.

Zal het dus selectief gebruiken, vaak uit soms aan.
aalard99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 11.07.2022 - 09:15

Msuidgeest schreef: 20.09.2022 - 15:50 Het idee is minder uitstoot in bebouwde omgeving. Daar kun je het mee eens zijn of niet. De milieuwinst voor de mens is er wel maar als je een keer de accu of startmotor eerder moet vervangen dan "normaal" is de milieuwinst toch weer weg: nieuwe materialen betekent hier dus extra afval (ondanks mogelijke recycling van het oude).
Eens, vraag je ook af wat uiteindelijk de milieu winst gaat zijn. Beste is om de fiets te nemen...

Ik vraag me ook af of het beperkt blijft tot alleen de accu en/of startmotor, dat is nog wel te overzien. Wat is de impact op de motor zelf?
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik schakel het altijd uit wanneer ik vertrek, pas wanneer de motor een beetje warm is zet ik het terug aan. In files met veel stop & go zet ik het ook uit.

Qua milieuwinst denk ik dat je niet moet kijken naar de auto's op zich, dat zal weinig uitmaken. Maar in stedelijk gebied met veel verkeerslichten en files is er mogelijk globaal wel een verbetering van de luchtkwaliteit omdat er minder motoren tegelijk uitstoten. Zou interessant zijn om te weten of dit ook wetenschappelijk onderbouwd kan worden en meetbaar is.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

In die optiek zou er ook het eea te winnen zijn indien gemeenten hun stoplichten-arsenaal eens wat beter afstellen. Op menig plek kom je bij het stoplicht wat 2 seconden later op groen springt….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het Engelse 5th Gear heeft er een keer een item aangewend met een Renault Megane. Oordeel zelf:

Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5095
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

gewoon een fijne plug in gaan rijden en ss is helemaal niet meer irritant en heerlijk rustig
Gebruikersavatar
)()()st
2nd Gear member
Berichten: 235
Lid geworden op: 11.03.2006 - 19:59
Locatie: Zuid Limburg

Ik drukte hem ook altijd uit na de start, heel soms is het handig in een file ofzo, maar meestal vind ik het irritant.
Sinds vorig jaar heb ik hem met Vdash helemaal uitgezet :-) (maar kan ie dus wel nog handmatig “aan”)
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het S/S systeem is ontwikkeld om net nog een betere milieuklasse te kunnen halen. Dat scheelt in belastingen.
Het is het meest effektief waar gebruikers het systeem juist uitzetten in stads- en fileverkeer.
De milieuwinst is minimaal, de irritatie bij gebruik is groter.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”