Pagina 1 van 2
Band beschadigd : flapje. Gevaarlijk?
Geplaatst: 14.11.2006 - 22:13
door drive_a_legend
Onze v70 heeft zich blijkbaar pijn gedaan. Rechtaschter trottoir-schade aan velg en band : twee kapjes in zijkant vande band van 1 cm breed en 2 cm lang. Niet zo diep, max 2 millimeter. Geen bolvorming of zo.
Is dit gevaarlijk? Ik kan me voorstellen dat de bandenboer aan zijn eigen winkel zal denken en diret zal zeggen 'vervangen', ook als dit niet nodig is.
Geplaatst: 14.11.2006 - 22:53
door Hans
Gewoon even in de gaten houden hoe de plek zich houdt. Lijkt mij geen probleem. Maar ik ben geen bandenspecialist. Je krijgt vast nog een genuanceerder advies
Geplaatst: 15.11.2006 - 10:48
door pierre
Sommige mensen nemen het niet zo nauw met hun banden(ook qua profiel). Vergeet niet dat je band het enige is dat je op de weg houdt, ook al rij je een superveilige Volvo...
Geplaatst: 15.11.2006 - 21:32
door edwin 740
hallo drive_a_legend
kun je e.e.a. toelichten met een foto?
als er geen vervorming te zien is mag je er van uitgaan dat ze niet beschadigt zijn,ze kunnen wel tegen een stootje.
maar een foto zegt meer als ........... woorden
gr.edwin
Geplaatst: 16.11.2006 - 00:16
door Fat Rat
Hoe ook even de spanning goed in de gaten de komende tijd.
Een (erg) zachte band is ook erg gevaarlijk
Geplaatst: 16.11.2006 - 12:00
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 16.11.2006 - 12:52
door v40fan
Klapbanden komen tegenwoordig bijna niet meer voor omdat we tegenwoordig bijna allemaal met tubeless (binnenbandloze) banden rijden.
Klapbanden werden vroeger inderdaad vaak veroorzaakt door een zgn. "inrijding".
Dat is een canvasbreuk bijvoorbeeld als gevolg van het oprijden van een stoeprand.
Die canvasbreuk "hapte" aan de binnenkant naar de er tegenaanliggende binnenband.
Dat gaat natuurlijk maar een poosje goed met als gevolg dat de binnenband even later "klapte" (ineens helemaal leegraakte). Gevolg:heftige slingerreacties en erg gevaarlijk omdat je de controle over de auto ineens kwijt bent.
Bij de hedendaagse tubeless-banden leidt zo'n inrijding gewoon tot een lek. Als er geen "bal" op de band komt (door separatie van de bandenlagen) en er ook geen lekkage optreedt heb je mazzel gehad....
Geplaatst: 19.11.2006 - 23:41
door Barry (Grillmeister)
Ik hoop dat er geen balijnen beschadigt zijn anders krijg je zo'n bal aan de zijkant en als je de boel zwaaar belast hoor je plof, en dan hoop ik dat je langzaam rijd en niet net 100 in een mooie lange bocht met van die dikke bomen langs de weg.
Grt Barry
p.s. de veiligste auo en dan een risico willen lopen met je banden?
Als het vaker gebeurd dat je een stoeprandje pakt zijn er ook mooie banden die daar extra versteviging hebben....
Geplaatst: 20.11.2006 - 00:17
door pauldaytona
als je die schade van buiten hebt, is er mogelijk in het carcas ook schade, die zie je niet.
Geplaatst: 20.11.2006 - 09:38
door drive_a_legend
Ben even langs de bandenboer gepasseerd, aldaar ook winterbanden besproken.
Ik hoef m er HOEGENAAMD GEEN zorgen in te maken. Banden 'zijn niet van koekenbrood' - ze kunnen tegen een stootje. Ik vroeg nog om uit veiligheid mijn 'defecte band' als reservewiel te gebruiken, mpaar dat was ook niet nodig.
Er zijn altijd van die mensen die alle zin voor redelijkheid verliezen als het over veiligheid gaat. Ik laat alvast niet mijn twee nieren uithalen om geen kans op nierkanker te lopen. Ook al is dialyse een levensvatbaar alternatief.
Best een overdreven vergelijking natuurlijk.
Het flapje was bij nader inzien idd 2 cm lang, 1,5 cm breed, en 1 mm diep. Heb het er al afgescheurd. Ik hou de band gewoon in de gaten. Maar dat moet je met elke band doen.
Geplaatst: 21.11.2006 - 01:37
door Barry (Grillmeister)
1 mm is niet echt een probleem lijkt me maar in ieder geval goed dat je even een expert hebt laten kijken, als je al een poot uitgedraaid zou worden was het daar dus als die het niet heeft gedaan zal er wel echt niets aan de hand/band zijn.
Voor sommige mensen zou het trouwens best goed zijn om de hersenen preventief te laten ruimen om maar geen jacob creutzfeld te krijgen.
Laat je niet gek maken maar om pissig te reageren omdat mensen jouw veiligheid serieus nemen lijkt me ook niet nodig. Bovendien vroeg jij om raad en niet de reageerders waarvan trouwens niemand heeft gezegd dat je onmiddelijk je banden moet vervangen of in mijn ogen iets anders onredelijks.
Geplaatst: 21.11.2006 - 13:25
door drive_a_legend
Wou niemand op de tenen trappen hoor. Maar op dit forum wordt 'veiligheid' soms meer als een heilige koe benaderd dan met "gezond verstand".
Afijn, ben al blij dat het niet erg is, en voor iedereen: dank om mee te helpen denken.
Geplaatst: 21.11.2006 - 17:34
door Barracuda_82
Ik heb zoiets dergelijks ook op mijn linkervoorwiel sinds mijn auto aangeschaft heb en rij er sindsdien ook al mee rond. Het profiel op de banden is nog meer dan voldoende en ik vind het jammer om de banden te moeten vervangen als er niets aan de hand is. Mij is ook verteld dat het in principe niets uitmaakt, zolang er maar geen bobbel op die plek komt. Dit houd ik dan ook regelmatig (bijna na elke rit) in de gaten.
Geplaatst: 21.11.2006 - 21:13
door Barry (Grillmeister)
@ barracuda, ik denk dat je pas echt uit moet kijken als je een kuil/stoep rand hard raakt met dat wiel, door normale slijtage zal er weinig aan veranderen.
grt b
Geplaatst: 21.11.2006 - 23:16
door VolvoXC70
:-#
Geplaatst: 22.11.2006 - 12:19
door Barracuda_82
Barry (Grillmeister) schreef:@ barracuda, ik denk dat je pas echt uit moet kijken als je een kuil/stoep rand hard raakt met dat wiel, door normale slijtage zal er weinig aan veranderen.
grt b
Laatst nog een keer getest toen ik met de velg tegen een stoeprand aan butste (bedankt medewegebruiker!) en toen hield ik mijn hart wel even vast, maar gelukkig raakte ik de stoeprand meer met mijn velg en aan de andere kant van de band.
Geplaatst: 22.11.2006 - 15:46
door MDA
Om de verhalen hier wat te nuanceren: Ik heb de afgelopen 4 jaar al twee keer mensen gesproken die een klapband hadden gehad (beiden op de snelweg, beiden ongedeerd). Dus klapbanden komen minder voor dan vroeger, maar toch...
Ten tweede: mijn bandenboer zegt dat als de wang van de band beschadigd is (zoals in jou geval als ik het goed begrijp), dat het altijd verstandiger is om hem te vervangen. Het loopvlak daarentegen kan heel veel hebben. Persoonlijk zou ik die ene band vervangen, maar ja, volgens mij had je je keuze al gemaakt.
Geplaatst: 22.11.2006 - 16:09
door Barracuda_82
MDA schreef:Om de verhalen hier wat te nuanceren: Ik heb de afgelopen 4 jaar al twee keer mensen gesproken die een klapband hadden gehad (beiden op de snelweg, beiden ongedeerd). Dus klapbanden komen minder voor dan vroeger, maar toch...
Ten tweede: mijn bandenboer zegt dat als de wang van de band beschadigd is (zoals in jou geval als ik het goed begrijp), dat het altijd verstandiger is om hem te vervangen. Het loopvlak daarentegen kan heel veel hebben. Persoonlijk zou ik die ene band vervangen, maar ja, volgens mij had je je keuze al gemaakt.
Banden moet je toch altijd minimaal per 2 vervangen?
Geplaatst: 22.11.2006 - 17:48
door ps-amazon
oppervlakkige beschadigingen zoals hier beschreven vormen geen enkel risico, het rubber heeft alleen maar een beschermfunktie voor de karkasdraden en dient de lucht binnen te houden, aan beide eisen wordt ook na een oppervlakkige beschadiging voldaan; het is wel aan te bevelen een beschadigde band altijd aan de binnenzijde te inspecteren;
mocht de klap zo hevig zijn geweest dat er één of meerdere karkasdraden zijn gebroken, dan zorgt de spanning in de band er echt wel voor dat er een bult komt op de wang van de band en dan moet hij er meteen af.
in principe hoef je banden niet per as te vervangen, als de band aan de andere kant nog voldoende profiel heeft (ca 70 %) dan hoef je er maar een te vervangen, monteer wel exact het zelfde type met de zelfde specificaties; bij beschadigingen door stoepranden en zo altijd uitlijnen
Geplaatst: 22.11.2006 - 21:00
door Barry (Grillmeister)
Dat bedoelde ik ook alleen kan jij (ps-amazon) het beter omschrijven, zal wel met je rubberen verleden te maken hebben. ;-}