Het eerste interieurradarsysteem ter wereld van Volvo Cars zorgt ervoor dat niemand achterblijft

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40455
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Stel je de zachte, nauwelijks waarneembare ademhalingsbewegingen van een slapend kind voor.

Een nieuwe, door onze ingenieurs ontwikkelde interieurradar is ontworpen om nauwkeurig en gevoelig genoeg te zijn om de kleinste bewegingen op sub-millimeterschaal te detecteren, zoals die van een slapende peuter. Het is de eerste dergelijke voorziening die het hele interieur van de auto beslaat, inclusief de kofferbak.

Ons nieuwe radarsysteem, dat vandaag is onthuld en dat in onze toekomstige, volledig elektrische Volvo EX90 zal worden ingebouwd, is ontworpen om een oorzaak van verschrikkelijke tragedie aan te pakken die voor te veel gezinnen realiteit is geworden.

Uit Amerikaanse overheidsstatistieken blijkt dat sinds 1998 meer dan 900 kinderen in de VS zijn overleden nadat ze in hete auto’s waren achtergelaten. Het is hartverscheurend dat de meeste sterfgevallen in hete auto’s plaatsvinden omdat iemand vergat dat het kind op dat moment in de auto zat.

Wij willen ervoor zorgen dat niemand wordt achtergelaten of vergeten.

Ons nieuwe interieurradarsysteem zal standaard worden ingevoerd in de Volvo EX90, die op 9 november wordt onthuld. Het systeem zal daarna ook in andere nieuwe Volvo-modellen worden ingebouwd.

Technologie die u ondersteunt

Met sensoren in de hoofdconsole, de leeslampjes in het dak en de kofferbak is ons nieuwe systeem het eerste dat sub-millimeter bewegingen in het hele interieur van de auto kan detecteren.

Om een zo groot mogelijk deel van de cabine te kunnen detecteren en te voelen of er een kind of huisdier in de auto is achtergelaten, hebben we radars over de hele cabine verspreid, van voor tot achter, inclusief de achterklep.

“Niemand kiest ervoor om afgeleid of moe te zijn, maar we weten dat het kan gebeuren”, zegt Lotta Jakobsson, onze Senior Technisch Specialist in letselpreventie. “We zijn allemaal mensen en afleiding is een feit. Met behulp van geavanceerde technologie ondersteunen we je wanneer je niet op je best bent en helpen we je voorkomen dat je per ongeluk familieleden of huisdieren achterlaat.”

Om u te waarschuwen wanneer u het nodig hebt, en om ‘herinneringsmoeheid’ te voorkomen, hebben onze experts vastgesteld dat het beste moment om de mogelijke aanwezigheid van in de auto achtergelaten gezinsleden te signaleren is wanneer u de auto probeert te vergrendelen.

Telkens wanneer u de auto probeert te vergrendelen, wordt het interieurradarsysteem geactiveerd en bepaalt het of er geen mensen of huisdieren in uw auto aanwezig zijn, voordat het systeem de auto laat vergrendelen.

Als er een gezinslid of huisdier in de auto wordt aangetroffen, blijft de auto ontgrendeld en verschijnt er op het scherm van de middenconsole een herinnering om de cabine te controleren op inzittenden.

Het klimaatsysteem van de auto kan ingeschakeld blijven als er mensen of dieren in de cabine worden gedetecteerd, om het comfort te verbeteren. Dit kan ook het risico op onderkoeling of een hitteberoerte helpen verminderen.

“Wij zijn altijd toonaangevend geweest op het gebied van veiligheid, en we willen levens blijven beschermen door nieuwe normen van autoveiligheid vast te stellen”, zegt Lotta Jakobsson. “Dat betekent ook dat we u een veilig gevoel en gemoedsrust willen geven. Dat soort emotionele veiligheid helpt u ten volle van het leven te genieten en tegelijkertijd tragedies te voorkomen.”


De kleine lettertjes

Het interieurradarsysteem zal standaard worden geleverd in alle landen waar de 60GHz-frequentie die door het systeem wordt gebruikt, is goedgekeurd voor gebruik in de auto. We werken voortdurend samen met individuele markten om goedkeuring te verkrijgen en zullen het systeem activeren zodra die goedkeuring is verleend.
Het klimaatsysteem blijft werken zolang de hoogspanningsaccu voldoende batterijpercentage heeft.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat wanneer je niet bewust bent dat er nog iets of iemand in de auto zit je helemaal niet deel moet nemen aan het verkeer.
Dan is het al fout gegaan toen je vertrok.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mensen worden met dit soort technologie naar mijn mening steeds dommer doordat ze zelf steeds minder hoeven na te denken en geen verantwoordelijkheid nemen voor hun daden. Ik zie de eerste Amerikaanse rechtszaken al voor me waarin ouder Volvo aansprakelijk gaan stellen omdat ze zelf hun hersens niet kunnen gebruiken (en tuurlijk heeft Volvo dat terecht al afgedekt met allerlei disclaimers in hun gebruikersvoorwaarden, maar toch). Net als die mafkezen die hun natte hond in de magnetron stoppen en dan de fabrikant aanklagen omdat Fikkie het daarna niet meer doet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ach, ik zie in het verkeer heel veel mensen die met van alles en nog wat bezig zijn, maar niet met alert autorijden. Aan het verkeerslicht ben ik vaak als eerste weg, gewoon omdat ik oplet, niet omdat ik snel optrek.

Maar goed, als deze technologie kindjes kan redden van de dood ben ik voor; tenslotte kunnen zij er niet aan doen dat hun ouders malloten zijn.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Inderdaad Gouwe. Mensen gleden nog steeds van de weg af bij gladheid toen ABS werd geïntroduceerd.

"Ik heb toch ABS? Hoe kan dat?"

Iets met natuurwetten die niet veranderen door ABS ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Als ik Volvo was zou ik tijd en geld steken in het ontwikkelen van nuttigere zaken. Wat een flauwekul dit.
Zoals Diesel01 al zegt zou je niet eens aan het verkeer deel mogen nemen indien je ‘vergeet’ dat er iemand in de auto achterblijft.
Overigens benieuwd wat er gebeurt obv een driftig rondjes jagende bromvlieg :lol: o jeee… er zit nog iemand in de auto!….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ja wat een onzin, zo worden de auto's onnodig duur
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Fulaks schreef: 27.09.2022 - 18:06 Ach, ik zie in het verkeer heel veel mensen die met van alles en nog wat bezig zijn, maar niet met alert autorijden. Aan het verkeerslicht ben ik vaak als eerste weg, gewoon omdat ik oplet, niet omdat ik snel optrek.

Maar goed, als deze technologie kindjes kan redden van de dood ben ik voor; tenslotte kunnen zij er niet aan doen dat hun ouders malloten zijn.
Exact, ik rij veel regionaal 2 baans wegen, hoe vaak ik seintjes moet geven omdat mensen andere dingen doen dan 2 handen aan het stuur en voor zich kijken, meerdere keren per week.
Maar idd, als het levens scheelt vooral doen.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5389
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Ik zie in een enkel opzicht wel iets positiefs.
Die domme ouders welk bij +30°C even het Kruidvat in rennen terwijl hun kind of hond in de auto opgesloten zit.
En dan daar aan de praat raken....

Voor de rest....
Ik zeg maar niets 🤣
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik wil het niet bagatelliseren maar 300 overleden Amerikaanse kindjes in 24 jaar tijd op een bevolking van 300 miljoen is in Nederland omgerekend 2 kindjes per jaar. Daar wordt dus straks een enorme heisa om gemaakt terwijl we met z'n allen het prima vinden dat er per jaar in dit land 25.000 mensen doodgaan aan longkanker (en andere ziektes die roken veroorzaakt).

De verhouding is naar mijn idee zoek met dit veiligheidssysteem.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Zoals Urbexpeditie zegt: Te veel mensen realiseren zich nog steeds niet dan een in een auto zomers heel snel temperaturen ontstaan die dodelijk kunnen zijn voor kinderen en huisdieren.
Die situatie kan al na 30 minuten ontstaan. Raam stukje open laten helpt niet.

Loflijk streven van Volvo. De verantwoordelijkheid blijft bij de mens.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ambitieus gewauwel terwijl men vandaag basale zaken niet eens fatsoenlijk op orde krijgt..
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 26990
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik vind het een wonderlijk veiligheidssysteem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

OGA244 schreef: 27.09.2022 - 20:55 Ambitieus gewauwel terwijl men vandaag basale zaken niet eens fatsoenlijk op orde krijgt..
👊
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Alle nieuw ontwikkelde, en ingebouwde veiligheidssystemen, die het leven van 1 kind sparen: (al is het op de gehele aardbol) is mijns inziens winst. Dat is 1. Maar....dat al deze nieuwe ontwikkelingen doorberekend worden in de nieuwprijs, en daardoor de auto bijna onbetaalbaar word voor de gewone man, is 2. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

OGA244 schreef: 27.09.2022 - 20:55 Ambitieus gewauwel terwijl men vandaag basale zaken niet eens fatsoenlijk op orde krijgt..
Zoals stuurbekrachtiging zonder storing?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

WillyWortel2 schreef: 28.09.2022 - 10:06
OGA244 schreef: 27.09.2022 - 20:55 Ambitieus gewauwel terwijl men vandaag basale zaken niet eens fatsoenlijk op orde krijgt..
Zoals stuurbekrachtiging zonder storing?
;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 999
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Gouwe schreef: 27.09.2022 - 17:53 Mensen worden met dit soort technologie naar mijn mening steeds dommer doordat ze zelf steeds minder hoeven na te denken en geen verantwoordelijkheid nemen voor hun daden.
+1
lint schreef: 27.09.2022 - 21:25 Ik vind het een wonderlijk veiligheidssysteem.
+1
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6862
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

WillyWortel2 schreef: 28.09.2022 - 14:09 Zoals stuurbekrachtiging zonder storing?
Je bedoelt natuurlijk ‘zoals software zonder storing’
Want het onderdeel waar naar wordt verwezen mankeert dan zelf waarschijnlijk niks.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Helaas maakt software tegenwoordig deel uit van de stuurbekrachtiging.
Of de oorzaak in het stuurhuis zelf zit of in de software feit is dat de auto aangeeft dat er een probleem is met de stuurbekrachtiging.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”