Hardnekkige trilling V50 D5
Geplaatst: 05.10.2022 - 20:52
Beste allemaal,
Al een tijdje probeer ik een hardnekkige trilling te achterhalen. Mijn V50 D5 (D5244T8) Geartronic met inmiddels ruim 330.000 km op de teller heeft last van een trilling, die vooral tot uiting komt rond de 100 a 110 km/u.
De trilling is voelbaar in het stuur, maar ook door de hele auto. De bijrijdersstoel schud bijvoorbeeld (licht) zichtbaar en ook via de zitting is de trilling voelbaar. De trilling is voelbaar tussen de 80 en 140 km/h, maar is het meest opvallend rond de 100 à 110 km/u. De trilling lijkt echt snelheidsafhankelijk en niet zozeer afhankelijk van een toerental. De intensiteit verandert niet als bij 100 km/h in de 3e, 4e of 5e versnelling gereden wordt.
Stapsgewijs wat zaken waar ik, of de garage, al naar gekeken heeft:
- Recent zijn de draagarmen/stabilisatorstangen en bussen van de achterzijde vervangen.
- Rondom zijn de banden gebalanceerd.
- Trilling was ook aanwezig bij de 16" winterset, maar wel minder (hogere wang, zachter rubber?)
- Banden meerdere malen opnieuw op moment
- Schokbrekers en toplagers achter zijn rond de 250.000 km vervangen
- Schokbrekers voor zijn rond de 300.000 vervangen, veren (i.v.m. gebroken veer) en veerpootlagers rond de 325.000 km. Alles behoorlijk fris dus.
- Auto is voor en achter perfect uitgelijnd
- Remschijven/blokken allemaal goed/vernieuwd, niet schuin afgesleten, geen vastzittende zuigers, alles goed schoon en pennen in het vet etc.
- Stelschroef handrem iets losser gezet (had het idee dat een van de remmen achter heel licht aanliep), de trilling van achter (zichtbaar in de bijrijdersstoel) lijkt nu wat minder
- Wiellagers zijn volgens de garage goed
- Versnellingsbaksteun en motorsteun aan de distributie zijde zijn vervangen (alleen de kantelsteun t.h.v. de multiriemen niet, die lijkt op het zicht goed te zijn)
- Voorzijde is alles nagelopen door de garage. Geen voelbare speling op draagarmen (rond de 220.000 km vernieuwd), stuurkogels, fuseekogels (recent vernieuwd) etc.
- Aandrijfassen bewegen alleen "links-rechts" (in- en uitschuiven bij de homokineet), geen axiale speling voelbaar. Ook geen last van "klik/klak" geluiden bij wegrijden of lastwisselingen. De as aan de passagierszijde is een keer vervangen, maar het tussenlager niet,
Om de 30.000 km vervang ik alle filters, olie (0W30) etc. De Geartronic is als laatste rond de 270.000 km geflusht, heeft wel wat meer slip dan fabrieks-af en de lock-up werkt wat minder, maar verder geen schakelproblemen. De werking van de bak werking is al jaren onveranderd sinds aanschaf van de auto (bij 150.000 km).
Vandaag heb ik met Vida gekeken naar de verstuivers. De toerentallen tussen de cilinders liggen dicht bij elkaar:
Cilinder 1: 763 rpm
Cilinder 2: 756 rpm
Cilinder 3: 764 rpm
Cilinder 4: 741 rpm
Cilinder 5: 752 rpm
Bij meerdere metingen veranderen de waardes maar minimaal ten opzichte van elkaar.
Bij de brandstofcorrectie zie ik, bij meerdere metingen een patroon dat verstuiver n.r 4 een heel andere waarde heeft dan de overige verstuivers. Die varieert tussen de 2,0 en 2,8 mg/cyc. Als ik echter de instructies van Vida lees, mag die correctie 4 mg/cyc zijn, alvorens een verstuiver direct als "slecht" bestempeld wordt.
Resultaat van één van de metingen:
Cilinder 1: -0,44 mg/cyc
Cilinder 2: -0,22 mg/cyc
Cilinder 3: -0,6 mg/cyc
Cilinder 4: 2,09 mg/cyc
Cilinder 5: -0,82 mg/cyc
Ik heb nog geen meting uitgevoerd van de retourhoeveelheid van de verstuivers. Is dit raadzaam? Zijn er kenners die op basis van bovenstaande meetwaardes al een uitspraak durven te doen over de verstuivers?
Roetfilter lijkt overigens niet vol te zitten en recent ook veel langere snelwegritten op constante snelheid gereden.
Op de cruise control lijkt er sporadisch een klein hikje te zijn, verder draait de motor soepel en krachtig. Auto stuurt en rijdt ook strak. Stangetje van de wervelklep ligt er toevallig weer eens af (actiepunt... zucht), maar ook met goed functionerende wervelklep was de trilling al aanwezig.
Ik ben benieuwd naar (en dankbaar voor) jullie reacties!
Al een tijdje probeer ik een hardnekkige trilling te achterhalen. Mijn V50 D5 (D5244T8) Geartronic met inmiddels ruim 330.000 km op de teller heeft last van een trilling, die vooral tot uiting komt rond de 100 a 110 km/u.
De trilling is voelbaar in het stuur, maar ook door de hele auto. De bijrijdersstoel schud bijvoorbeeld (licht) zichtbaar en ook via de zitting is de trilling voelbaar. De trilling is voelbaar tussen de 80 en 140 km/h, maar is het meest opvallend rond de 100 à 110 km/u. De trilling lijkt echt snelheidsafhankelijk en niet zozeer afhankelijk van een toerental. De intensiteit verandert niet als bij 100 km/h in de 3e, 4e of 5e versnelling gereden wordt.
Stapsgewijs wat zaken waar ik, of de garage, al naar gekeken heeft:
- Recent zijn de draagarmen/stabilisatorstangen en bussen van de achterzijde vervangen.
- Rondom zijn de banden gebalanceerd.
- Trilling was ook aanwezig bij de 16" winterset, maar wel minder (hogere wang, zachter rubber?)
- Banden meerdere malen opnieuw op moment
- Schokbrekers en toplagers achter zijn rond de 250.000 km vervangen
- Schokbrekers voor zijn rond de 300.000 vervangen, veren (i.v.m. gebroken veer) en veerpootlagers rond de 325.000 km. Alles behoorlijk fris dus.
- Auto is voor en achter perfect uitgelijnd
- Remschijven/blokken allemaal goed/vernieuwd, niet schuin afgesleten, geen vastzittende zuigers, alles goed schoon en pennen in het vet etc.
- Stelschroef handrem iets losser gezet (had het idee dat een van de remmen achter heel licht aanliep), de trilling van achter (zichtbaar in de bijrijdersstoel) lijkt nu wat minder
- Wiellagers zijn volgens de garage goed
- Versnellingsbaksteun en motorsteun aan de distributie zijde zijn vervangen (alleen de kantelsteun t.h.v. de multiriemen niet, die lijkt op het zicht goed te zijn)
- Voorzijde is alles nagelopen door de garage. Geen voelbare speling op draagarmen (rond de 220.000 km vernieuwd), stuurkogels, fuseekogels (recent vernieuwd) etc.
- Aandrijfassen bewegen alleen "links-rechts" (in- en uitschuiven bij de homokineet), geen axiale speling voelbaar. Ook geen last van "klik/klak" geluiden bij wegrijden of lastwisselingen. De as aan de passagierszijde is een keer vervangen, maar het tussenlager niet,
Om de 30.000 km vervang ik alle filters, olie (0W30) etc. De Geartronic is als laatste rond de 270.000 km geflusht, heeft wel wat meer slip dan fabrieks-af en de lock-up werkt wat minder, maar verder geen schakelproblemen. De werking van de bak werking is al jaren onveranderd sinds aanschaf van de auto (bij 150.000 km).
Vandaag heb ik met Vida gekeken naar de verstuivers. De toerentallen tussen de cilinders liggen dicht bij elkaar:
Cilinder 1: 763 rpm
Cilinder 2: 756 rpm
Cilinder 3: 764 rpm
Cilinder 4: 741 rpm
Cilinder 5: 752 rpm
Bij meerdere metingen veranderen de waardes maar minimaal ten opzichte van elkaar.
Bij de brandstofcorrectie zie ik, bij meerdere metingen een patroon dat verstuiver n.r 4 een heel andere waarde heeft dan de overige verstuivers. Die varieert tussen de 2,0 en 2,8 mg/cyc. Als ik echter de instructies van Vida lees, mag die correctie 4 mg/cyc zijn, alvorens een verstuiver direct als "slecht" bestempeld wordt.
Resultaat van één van de metingen:
Cilinder 1: -0,44 mg/cyc
Cilinder 2: -0,22 mg/cyc
Cilinder 3: -0,6 mg/cyc
Cilinder 4: 2,09 mg/cyc
Cilinder 5: -0,82 mg/cyc
Ik heb nog geen meting uitgevoerd van de retourhoeveelheid van de verstuivers. Is dit raadzaam? Zijn er kenners die op basis van bovenstaande meetwaardes al een uitspraak durven te doen over de verstuivers?
Roetfilter lijkt overigens niet vol te zitten en recent ook veel langere snelwegritten op constante snelheid gereden.
Op de cruise control lijkt er sporadisch een klein hikje te zijn, verder draait de motor soepel en krachtig. Auto stuurt en rijdt ook strak. Stangetje van de wervelklep ligt er toevallig weer eens af (actiepunt... zucht), maar ook met goed functionerende wervelklep was de trilling al aanwezig.
Ik ben benieuwd naar (en dankbaar voor) jullie reacties!