Mogelijkheden korting/onderhandelen...?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Blijft toch een raar fenomeen, wat je uiteindelijk moet betalen lijkt soms ondergeschikt te zijn aan de korting die men krijgt.
Ik heb ook een aantal jaren werken verkocht. Zaten er ook klanten bij die zeurden dat ik geen korting gaf. Prima, doe ik er eerst 10% bij en geef ik je daarna 5% korting. Was toch ook niet de bedoeling en de deal was alsnog rond
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

"De Nederlander" is verpest en vooral dom: die koopt alleen iets als er korting wordt gegeven, zonder dattie in de gaten heeft dat iets toch net zo duur is als de verkoper wil verkopen.

Zet een paar vazen in je etalage voor 9,99. Niemand wil ze hebben. Haal ze weg en zet ze na 3 maanden terug "van 17,99 nu voor 13,99". Niet aan te slepen ... want "korting".
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Edwin28
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 13.08.2013 - 21:37

Jos Burgers, blijft leuk!
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Als ik een auto op het oog had zou ik hem hier niet plaatsen. Trekt misschien de aandacht van een andere koper. Gekke gedachte van mij misschien hoor. Voor jezelf wil je gewoon het gevoel hebben dat je het maximale eruit gehaald hebt. Een goede verkoper geeft je dat gevoel.

Deze man vind ik geweldig:
Dennis Slagboom
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 21.05.2021 - 09:39

Jelmer moest ook al aan Jos Burgers denken zie ik nu. Ik had de 3e pagina gemist waarschijnlijk. Maar hij blijft goed.
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Het kortings verhaal zit gewoon in veel dingen en het is als consument soms totaal niet te overzien.

Ik ga bv vrijwel altijd naar de hornbach. Hoef je nooit te kijken of het ergens anders (veel) goedkoper is.
Gewoon een goede prijs en ze hebben alles.

Bij de supermarkt wordt je echt keihard gepaald als je producten voor de normale prijs koopt.
Nu sla ik voor 8 weken in als er een aanbieding is met 1+1, zit ik niet op te wachten.....

Keukens....... vorig jaar een gekocht. Keukenzaak was meteen duidelijk geen rare kortingen. 40% op siemens listprijs voor apparatuur en overige zijn gewoon de prijzen. Nu weet ik zelf nog wel iest van keukens en bouwen dat ik het kan inschatten. Maar niet iedereen weet dat.

Ik probeer het altijd en het lukt vaak ook, dus waarom niet?
Liever heb ik ook gewoon een marktprijs die altijd klopt. De eerste supermarkt die dat doet heeft mij als klant.
-V60 B4 7dct R design wit
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Er is een verschil bij het vragen van korting op handel en op werk.
Aan een stukadoor die mooi werk levert vraag ik geen korting. De meeste kosten zitten in arbeidsloon, op werk moet je niet afdingen.

Autohandel vooral nieuwe auto's hebben een kleine marge. Daar zit niet veel ruimte in.

Modeartikelen hebben een dikke marge, daar is wel wat winst te halen voor de koper.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

OGA244 schreef: 07.10.2022 - 20:30 Gewoon n overjarige T8 opvoeren als n nieuwer modeljaar om een groot voordeel te suggereren..
Getoonde offerte/order is opgemaakt in word, daar kun je alles inzetten.. Dit is iig geen IDAS offerte.

Het niet aan willen geven wat de fiscale waarde is geeft mij voldoende aan met dit broodje aap verhaal.

Ik ken de margestructuur, 10k of meer is onmogelijk, wat jij ook beweerd.

En hier werd toch de vraag gesteld wat normaal cq haalbaar is, dit niet.
Inderdaad, ik lees Android Auto integratie in de specs. Dan is het dus geen Google AAOS en dus niet MY23. Is dat erg?
Dat moet je zelf beoordelen……

In dit geval is het geen zuivere dealer-korting maar is er waarschijnlijk steun vanuit de importeur aan te pas gekomen om oude voorraad te verkopen. Zo heb ik wel eens een XC60 gekocht. Niks mis mee, maar dan moet de verkoper wel met open vizier spreken en vertellen dat het niet het laatste modeljaar betreft.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
EVO500
3rd Gear member
Berichten: 471
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Jos Burgers. Legt het goed uit. Denk dat je hier veel van leert en kun je ook andersom gebruiken. Al gaat dit niet vaak op als startende ondernemer wanneer je geen vet op de botten hebt. Ben 20 jaar ondernemer en dan leer je dit van zelf. Zoals ik al eerder schreef, het blijft een spelletje wat je ook in je voordeel kan gebruiken (en dan gaat het niet over een biertje, maar als het over meer als 1000€ gaat...) In mijn geval "strooide" de verkopende partij (redelijk grote Volvo dealer in België) al met diverse kortingen bij alleen een offerte aanvraag. Thuis kijkende kon ik hier geen 2de hands met 50K km voor kopen! en vond ik dat ze een marktconforme prijs gaven. En zoals Jos liet zien reageerde ik hetzelfde :-) ik hoefde helemaal geen nieuwe auto, ik kwam alleen maar kijken naar een "standaard" v60 dieseltje! Van het een kwam het ander, en ben ik van de ene naar de andere motorisering en optie gegaan. Overigens geen spijt.
mga1600 schreef: 14.10.2022 - 12:54 Inderdaad, ik lees Android Auto integratie in de specs. Dan is het dus geen Google AAOS en dus niet MY23. Is dat erg?
Ik had de auto in mei 2021 gekocht en was er alleen android.
mga1600 schreef: 14.10.2022 - 12:54 In dit geval is het geen zuivere dealer-korting maar is er waarschijnlijk steun vanuit de importeur aan te pas gekomen om oude voorraad te verkopen.
... zoals geduid geen overjarig model (even topic terug lezen) Tenzij je zegt dat als je in mei 2021 besteld en je een model jaar 2022 wilt krijgen.
OGA244 schreef: 07.10.2022 - 20:30 Gewoon n overjarige T8 opvoeren als n nieuwer modeljaar om een groot voordeel te suggereren..
Getoonde offerte/order is opgemaakt in word, daar kun je alles inzetten.. Dit is iig geen IDAS offerte.
Zie het nu pas het gewijzigde bericht...
Zoals ik al aangaf GEEN overjarig model! en duidelijk heb laten zien.
Ten tweede, was verkoop overeenkomst. Goed kijken! waar ik de verkopende partij uitgeknipt heb om privacy reden.

OGA244 schreef: 07.10.2022 - 20:30 Het niet aan willen geven wat de fiscale waarde is geeft mij voldoende aan met dit broodje aap verhaal.
Dat zijn dingen die ik aan mijn accountant moet vragen en vond ik even niet relevant. Maar schijnbaar haal je om je gelijk te halen er steeds iets erbij.
OGA244 schreef: 07.10.2022 - 20:30 Ik ken de margestructuur, 10k of meer is onmogelijk, wat jij ook beweerd.
Wil ik best geloven, ik heb alleen geduid wat mij de v60 heeft gekost. Niet meer en niet minder. Ik wordt er niet beter van om het ten toon te stellen.
OGA244 schreef: 07.10.2022 - 20:30 En hier werd toch de vraag gesteld wat normaal cq haalbaar is, dit niet.
Daar heb je wel een punt. Denk ook dat ik een abnormale korting heb gehad en denk nu een 1,5 jaar later je deze korting niet kunt afdwingen ivm chiptekort. Dit was toen anders. Begin van corrona en economie (autoverkoop) zakte in.
V60 T8 PE Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Deze marge zat nu en toen niet op n V60T8, een dergelijke korting is gewoon onzin
wasbeer2006
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat geloof ik ook wel, maar er zijn altijd uitzonderingen en dat kan hier ook het geval zijn geweest. Het was volgens mij in Belgie, dat hebben sowieso al andere marges dan in NL mbt de BPM en BTW regels.

BMW heeft ook al een paar keer kortingen gehad die hier nog overheen gaan.

5 serie kopen, voor de basis betalen en alle opties die erop zitten gratis.
Oke het was een uitlopend model, de nieuwe kwam 3 maanden later maar toch. dat ging om 20 soms wel 30k aan korting.
Vriend van mij heeft 2 maanden terug een 5 serie besteld. De dealer vertelde gewoon op een voorraad model krijg je 14% korting.
Dan kom je ook op deze bedragen.

Er zijn altijd situaties waarin een dealer deze ruimte kan hebben, door acties met een rebeat etc.
Risico op niet verkopen en moeten zakken met de prijs etc,
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Ik ken de marges en mogelijkheden, met leveringsproblemen zaten dealers al in 2020, dus onverkoopbaar is een T8 niet geweest.. Dit is absoluut geen normaal verhaal al doet de schrijver ervan de suggestie van wel.
Deze marges heeft ook geen enkele dealer, stemmingmakerij op niets af.
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Een auto met 15 kilometer op de teller is geen demo, dat is een nieuwe auto.
Afhankelijk van de productiedatum en eventueel het bestaan van nieuwere versies kan het wel een overjarige auto zijn.
In die gevallen geeft de importeur vaak een extra korting om de verkoop te bevorderen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Marc Apeldoorn
5th Gear member
Berichten: 1932
Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11

ZIt al behoorlijk lang in de automotive (niet aan dealer kant maar aan produktie kant). ken redelijk de marges over de hele keten heen.
Volgens mij is de hier geschetste casus inderdaad niet normaal maar....
Pakken de dealers wel meer dan genoeg marge op de after service/spare parts (in de gehele keten wordt er veel verdiend aan de spare parts).
Waar ik wel voor vrees is dat de volume dealers de aankomende 10 jaar bijna allemaal verdwijnen, winstgevendheid auto moet omhoog voor fabrikant en dus wordt de dealer eruit gesneden. Dus online/rechtstreeks bestellen, waarbij soort abonnementsvorm 75+% van alle verkopen uitgaat maken. Traditionele dealer wordt experience center, minder experience centers dan dealers. Wel service bedrijven voor leveren services.
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik zie daar geen T8 bij staan, mis je punt dus
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

OGA244 schreef: 15.10.2022 - 13:48 ik zie daar geen T8 bij staan, mis je punt dus
Oeps inderdaad geen T8 over hoofd gezien..

Evo 500 je bent blij met je overeenkomst dus geniet van je prachtige bolide en als voor jou zo klopt is goed. . Dijk van een uitvoering... :)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Marc Apeldoorn schreef: 15.10.2022 - 11:42 ZIt al behoorlijk lang in de automotive (niet aan dealer kant maar aan produktie kant). ken redelijk de marges over de hele keten heen.
Volgens mij is de hier geschetste casus inderdaad niet normaal maar....
Pakken de dealers wel meer dan genoeg marge op de after service/spare parts (in de gehele keten wordt er veel verdiend aan de spare parts).
Waar ik wel voor vrees is dat de volume dealers de aankomende 10 jaar bijna allemaal verdwijnen, winstgevendheid auto moet omhoog voor fabrikant en dus wordt de dealer eruit gesneden. Dus online/rechtstreeks bestellen, waarbij soort abonnementsvorm 75+% van alle verkopen uitgaat maken. Traditionele dealer wordt experience center, minder experience centers dan dealers. Wel service bedrijven voor leveren services.
helemaal goed wat mij betreft...maar daar is al eerder over gesproken...ik denk dat naast winstmaximalisatie fabrikant ook dat kosten mogelijk ook voor de koper mogelijk naar beneden kunnen door de bling bling gebouwen en aankleding en eisen enz. aan te passen inderdaad. Moet allemaal betaald worden en uiteindelijk door de volvo rijder...

Is nu de vraag of die Volvo rijders gaan wegblijven als de showrooms verdwijnen, ik persoonlijk hecht aan goede werkplaatsen ( hoeft niet merkgebonden) en dat mag van mij ergens achteraf op goedkoop industrie terrein. Het is ook allemaal marketing en beïnvloeding van ons gedrag rondom auto koop en verkoop.
Ik vrees dat voor dealers van welk merk dan ook hun rol nu al aan het veranderen is zoals dat ook gebeurde in de autohandel met internet opkomst. In Frankrijk zie al het begin van automals waar merken hun krachten proberen te bundelen, naast de Ikea...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij online verkopen kun je een (hoge) inruil vergeten, je moet er zelf mee gaan leuren en gewoon een handelswaarde vanuit de handel is het dan...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”